محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1841933886
حسین علیهالسّلام، مالک همه فضائل
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
آیتالله صافیگلپایگانی بهمناسبت میلاد حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) در نوشتاری آورد که هرچه بیشتر در حالات سیّدالشّهداء(ع) دقیق شویم این رمز بر ما آشکارتر میشود که در امر دین بصیرتی خارقالعاده و بینشی غیبی، راهنمای آن حضرت بوده است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن نوشتار این مرجع تقلید به شرح زیر است: «گرچه فداکاری بیمانند، استقامت، حقپرستی، توکل، قدرت اراده، چشمپوشی از مظاهر و جلوههای فریبنده دنیا و قطع علائق در واقعه جانسوز کربلا بهقدری از وجود حسین(علیهالسلام) تجلّی کرده، و دلها را مجذوب او نموده که به عظمتهای دیگر آن حضرت کمتر توجّه میشود. مثل اینکه افکار جامعه و عقول بشر کسی را که در راه یاری حقّ، فداکاری و از خودگذشتگی نشان دهد مالک تمام عظمتها و فضایل میدانند و هرچه درجه فداکاری، عالیتر و خالصتر باشد، عظمت شخصیت او در دلها بیشتر میشود. فداکاری بیمانند حسین(علیهالسلام) بهقدری پایه او را بالا برده که در هر میدان مقایسه و مسابقه میتواند با همین یک صفت با صاحب هر خُلق کریم مسابقه دهد. حقیقت هم همین است ظهور آن استقامت و شجاعت و پایداری و مناعت از هیچکس قابل تحقّق نیست مگر آنکه در نواحی دیگر اخلاق نیز عظیم و برجسته و ممتاز باشد. ایمان و معرفت، یقین، بصیرت، توکل و اعتماد بر خدا، زهد و صبر باید بهحدِّ اعلا و وفور در شخص وجود داشته باشد تا بتواند مظهر آن آیات عظیمه و عجیبه و خویشتنداری و صبر و استقامت گردد. اگر چه اشاره به فضائل و عظمتهای چنین شخصیت عظیمی، میسّر نخواهد بود لیک از باب تبرّک و اینکه «هم به قدر تشنگی باید چشید»، اشارهای مختصر به برخی از مکارم اخلاقی آن حضرت مینماییم: شمع بزم عالِمان هرچه بیشتر در حالات سیّدالشّهداء(علیهالسلام) دقیق شویم این رمز بر ما آشکارتر میشود که در امر دین بصیرتی خارقالعاده و بینشی غیبی، راهنمای آن حضرت بوده است. علم و دانش آن بزرگوار از احتجاجات او با دشمنان اهلبیت، بهخصوص معاویه و مروان، از نامههایی که به معاویه مرقوم فرموده، از خطبههایی که به مناسبتهای مختلف انشاء نمودهاند و از دعای عرفه، و دعاهای دیگری که از آن حضرت در کتابهای شیعه و سنّی نقل است، ظاهر و آشکار میگردد. ابنکثیر در البدایة و النهایة خود آورده است: حسین(علیهالسلام) و ابنزبیر از مدینه بهسوی مکّه بیرون شدند و در مکّه اقامت گزیدند. حسین(علیهالسلام) مورد توجّه مردم قرار گرفت. آنها بهسوی او میآمدند، در اطراف او مینشستند و سخنش را میشنیدند و از آنچه از او میشنیدند سود میجُستند و گفتههایش را ضبط کرده و مینوشتند تا از او روایت کنند.(1) علائلی در سموّالمعنی نگاشته است: مردم چنان شیفته معنویّت و عظمت روح حسین(علیهالسلام) بودند و چنان حسین(علیهالسلام) محبوبیّت داشت که از همه کس و همه جا منصرف و منقطع شده و بهسوی او میشتافتند. کسی جز حسین(علیهالسلام) نبود که اینهمه مرید و ارادتمند داشته باشد؛ گویی مردم در وجود حسین(علیهالسلام) حقیقت دیگری از عالم ابداع الهی را تماشا میکردند. چون حسین(علیهالسلام) سخن میگفت مثل آن بود که زبان عالم غیب باز شده و آنها را از رموز و اسرار پنهان و حقایق نهان آگاه میساخت و زمانی که خاموش میشد سکوتش بهگونهای متفاوت آنها را از حقایق دیگر باخبر میساخت؛ زیرا پارهای از حقایق را جز با خاموشی عمیق نمیتوان اظهار کرد؛ مثل نقطه و فاصلهای که در میان سطرها، کلمهها و جملهها میگذارند و همان نقطه خالیِ از نوشته، مانند نوشتههای کتاب، معنایی میدهد که جز با آن نقطه با هیچ نوشتهای آن معنا را نمیتوان بیان کرد.(2) کلام فوق نشان از واقعیّتی انکارناپذیر از محبوبیّت علمی حسین(علیهالسلام) در میان مردم دارد. با آن که مردم در فشار حکومت بوده و جاسوسان و کارآگاهان همهجا در تعقیب آنها بودند تا کسی با حسین(علیهالسلام) رابطه نداشته باشند، امّا قدرت سرنیزه و زور نظامی چگونه میتواند مردم را از خودشان، دلشان و ضمیرشان جدا کند؟ قدرت، هر میزان که باشد نمیتواند بر شعور بشر مسلّط شود و سرنیزه هر قدر که کاری و نافذ باشد به باطن انسان و معنویّت او نفوذ نمیکند. اخباری که از حسین(علیهالسلام) نقل شده حاکی از علم و ذوق سرشار، قوّت فطانت، استعداد و قریحه و استحکام منطق اوست. این اخبار بیش از آن است که قابل شمارش باشد. آن حضرت بهگونهای در مسائل علمیّه با جودت ذهن و حدّت خاطر اظهارنظر میکرد و فتوا میداد که موجب تحیّر مردم میشد، تا حدّی که عبدالله بن عمر در حقّ او گفت: إِنَّهُ یَغُرُّ الْعِلْمَ غَرّاً؛(3) همچنان که مرغ، جوجه خود را با منقار خود غذا میدهد، حسین(علیهالسلام) نیز در بیت نبوّت و ولایت از سرانگشت علوم رسول خدا(صلّیالله علیه و آله) غذا خورد، و از سینه معارف اسلام شیر مکید و رشد و نموّ یافت. از افتادگی تا عزّت هرچه معرفت، خداشناسی، توحید، علم و حکمت انسان بیشتر شود، تواضع و فروتنی او زیادتر میگردد. تکبّر بشر ناشی از جهل، نادانی، غفلت و خودپسندی است. در آیات کریمه و احادیث، از تکبّر بهشدّت مذمّت، و از تواضع، مدح و ستایش شده است. حسین(علیهالسلام) در نزد مردم بسیار محترم بود. زمانی که او و برادرش، حسن مجتبی(علیهماالسّلام) پیاده به حجّ میشتافتند تمام رجال و شیوخ صحابه که همراه آنها بودند به احترامشان از مراکب پایین آمده و پیاده راه میپیمودند. احترام حسین(علیهالسلام) در میان مردم نه برای آن بود که او کاخ مجلّل داشت یا مرکَبهای سواری او گرانقیمت بودند یا غلامان و سربازانی پیشاپیش یا دنبال مرکَب او میرفتند یا آنکه مسجد پیغمبر(صلّیالله علیه و آله) را برای او خلوت مینمودند و راهها را در موقع آمدوشد وی بر مردم میبستند، نه! برای هیچیک از اینها نبود. حسین(علیهالسلام) با مردم زندگی میکرد و جدایی از آنها را نمیپذیرفت. زندگی او مالامال از سادگی بود. همهساله پیاده به حجّ میرفت و با مردم نشست و برخاست، و آمد و شد مینمود؛ با فقرا معاشرت میکرد، در نماز جماعت، حاضر میشد، به عیادت بیماران میشتافت، در تشییع جنازهها شرکت میجست و در مسجد جدّش پیغمبر با دوستان و اصحاب مینشست. او دعوت فقرا را میپذیرفت و آنها را میهمان مینمود، خودش برای محتاجان، بینوایان، بیوهزنان و یتیمان، نان و غذا میبرد. روح عبادت ابنعبدالبرّ و ابناثیر از مصعب زبیری روایت کردهاند که میگفت: حسین بافضیلت و متمسّک به دین بود و نماز و روزه و حجّ او بسیار بود.(4) عبدالله بن زبیر در وصف عبادت او گفت: حسین در شب بیدار و در روز، روزهدار بود. در شبانهروز هزار رکعت نماز بهجا میآورد، و بیستوپنج مرتبه پیاده حجّ گذارد(5) و این دلیل کمال عبادت و خضوع او به درگاه خداست. روزی از روزها، رکن کعبه را گرفته بود و بدینگونه دعا و اظهار بندگی و ذلّت به درگاه خدای عزیز میکرد و او را مدح و ثنا و ستایش مینمود: «إِلَهِی أَنْعَمْتَنِی فَلَمْ تَجِدْنِی شَاکِراً وَابْتَلَیْتَنِی فَلَمْ تَجِدْنِی صَابِراً فَلَا أَنْتَ سَلَبْتَ النِّعْمَةَ بِتَرْکِ الشُّکْرِ، وَلَا أَنْتَ أَدَمْتَ الشِّدَّةَ بِتَرْکِ الصَّبْرِ إِلَهِی مَا یَکُونُ مِنَ الْکَرِیمِ إِلَّا الْکَرَم»؛(6) «خدایا! مرا نعمت بخشیدی و شکر مرا نیافتی، به بلا گرفتارم نمودی و صبر مرا دریافت نکردی، با ترک شکرم نعمتت را از من دریغ نورزیدی و با ترک صبرم شدّت بلا را بیشتر ننمودی. پروردگارا! از کریم غیر از کرم نسزد.» اگر کسی بخواهد حال دعا و پرستش و مسکنت آن امام مجاهد مظلوم را در درگاه خدا بداند کافی است که به دعای معروف عرفه رجوع نماید. اوج عدالتخواهی خاندان علیّ(علیهالسلام) در عدالت و حمایت از مظلوم، همانندی در عالم ندارند. حکایاتی که از عدل علی(علیهالسلام) در کتابهای تاریخ نگاشته شده، نشان میدهد که او دلباخته حقّ و فانی در عدالت بود. او به فرزندانش وصیّت فرمود: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً؛ دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید»(7). حسین(علیهالسلام) فرزند آن پدر و وارث همان صفات میباشد. از ستمهایی که بنیامیّه و عمّال آنها به مردم مینمودند بیش از هرکس رنج میکشید و بهشدّت ناراحت میشد. قیام او، قیام علیه ظلم، بیداد و ستمگری، و نهضت او نهضت نجاتبخش ستمدیدگان و مظلومین بود. یکی از داستانهایی که گواه بر شدّت علاقه حسین (علیهالسّلام) به دفاع از مظلومین و حمایت از بیچارگان بیپناه میباشد، داستان اُرینب دختر اسحاق و همسر عبدالله بن سلام است. یزید که بهاصطلاح، شاهزاده و ولیعهد معاویه بود و تمام اسباب شهوترانی، ازجمله پول، مقام، زور، کنیزکان ماهرو و زنهای رقّاصه و خواننده خودفروش در اختیارش بودند؛ با اینوجود، باز چشم طمع به بانوی شوهرداری دوخت که باید او و پدرش معاویه پاسدار عصمت و عفّت او باشند. یزید همچون اراذل و شهوتپرستانی که در وفور عیشونوش حکومت، تربیت میشوند ناآرام شد، امّا از آنجا که آن زن، نجیب، پاکدامن و عفیفه بود، دسترسی به او از راه فریب و منحرفساختن وی ازطریق پارسایی محال مینمود؛ معاویه ناپاک، که خود را امیرالمؤمنین میخواند، برای خواهش نفس و شهوت یزید دست به نیرنگ بسیار عجیب و بیسابقهای زد. او مرد بدبخت را از زن عفیفه و زیبایش جدا نمود و مقدّمات کامیابی یزید از آن زن را فراهم ساخت. امّا حسین(علیهالسلام) با غیرت و جوانمردی در مقابل این تصمیم زشت و شیطانی معاویه ایستاد، و نقشه او را نقشبرآب کرد. حسین(علیهالسلام) غیرت و حمیّت هاشمی و علاقه خود به حفظ نوامیس مسلمین را نشان داد و مانع از رسیدن یزید به هوس ناپاک و شریرش گردید. افتراقی را که معاویه با نیرنگ ایجاد کرد، به اتّصال مبدّل نمود، و آن ستم بزرگ را از عبدالله بن سلام و همسرش دفع گردانید. این داستان در تاریخ مفاخر آل علی(علیهالسِلام) و مظالم بنیامیّه جاودان باقیمانده است.(8) مولای نیازمندان حسین(علیهالسلام)، نماز را بهجا آورد و بیرون آمد. اعرابی تنگدستی را مشاهده نمود، برگشت و قنبر را صدا زد. قنبر گفت: لَبَّیْکَ یَااْبنَ رَسُولِ اللهِ. فرمود: «از پول مخارج ما چقدر مانده است؟». عرض کرد: دویست درهم که فرمودید در بین اهلبیت، قِسمت کنم. فرمود: «آن را بیاور! کسی آمده که از آنها به آن پول سزاوارتر است». سپس آن پول را گرفت، بیرون آمد و به اعرابی داد.(9) روزی آن حضرت برای عیادت و احوالپرسی اسامة بن زید به منزل او رفت. اسامه ناله میکرد و از غمناکی خود میگفت. فرمود: «برادر چه غمی داری؟». عرض کرد: قرضی دارم که شصت هزار درهم است. حسین(علیهالسلام) فرمود: «آن بر عهده من است». اسامه گفت: میترسم بمیرم و قرضم ادا نشده باشد. فرمود: «نمیمیری تا من آن را ادا کنم». ایشان آن قرض را پیش از مرگ او ادا کرد.(10)» **** پینوشتها: 1. ابنکثیر، البدایة و النهایه، ج8، ص162، علایلی، سموالمعنی، ص99 – 100. 2. علایلی، سموالمعنی، ص100. 3. علایلی، سموالمعنی، ص148. نظیر این کلمه را یزید در شأن حضرت امام زینالعابدین(علیهالسلام) گفت؛ وقتی به او پیشنهاد کردند که درخواست آن حضرت را بپذیرد، و اجازه دهد به منبر برود، یزید اجازه نداد و گفت: اگر به منبر برود ما را رسوا میسازد. به او گفتند: از این نوجوان در چنین حال چه بر خواهد آمد؟. گفت: شما از کار این خاندان بیخبرید: هَذَا مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ قَدْ زُقُّوا الْعِلْمَ زقّاً. مجلسی، بحارالانوار، ج45، ص137 – 138؛ بحرانی اصفهانی، عوالمالعلوم، ص438؛ محدث قمی، نفسالمهموم، ص465؛ مرعشی نجفی، شرح احقاقالحق، ج12، ص128. 4. ابنعبدالبرّ، الإستیعاب، ج1، ص397؛ ابناثیرجزری، اسدالغابة، ج2، ص20. 5. یعقوبی، تاریخ، ج2، ص226؛ ابناثیرجزری، اسدالغابة، ج2، ص20؛ سبط ابنجوزی، تذکرةالخواص، ص211؛ ابیالفداء، تاریخ، ج1، ص191. 6. مجلسی، بحارالانوار، ج69، ص197198. 7. نهجالبلاغه، نامه 47 (ج3، ص76)؛ فتال نیشابوری، روضةالواعظین، ص136؛ مجلسی، بحارالانوار، ج42، ص256. 8. در بعضی از خصوصیّات این داستان مانند بعضی اعلام اختلافاتی بین مصادر آن دیده میشود. آنچه که ما اجمال آن را نقل کردیم موافق است با نقل شبراوی در الاتحاف (ص201 – 210) و ابنقتیبه دینوری در الامامة و السیاسه (ج1، ص166 – 173) ر.ک: علایلی، سموالمعنی، ص156 – 159. 9. ابنعساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج14، ص185؛ علایلی، سموالمعنی، ص151. 10. ابنشهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج4، ص65؛ محدث نوری، مستدرکالوسائل، ج13، ص436؛ علایلی، سموالمعنی، ص151 – 152. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]
صفحات پیشنهادی
جلسات «احکام و تفسیر قرآن» و «فلسفه دین» در حسینیه ارشاد
جلسات احکام و تفسیر قرآن و فلسفه دین در حسینیه ارشاد شناسهٔ خبر 3615653 - سهشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی جلسات احکام و تفسیر قرآن توسط آت الله مرتضی خاتمی خوانساری و درس های فلسفه دین با تدریس همایون همتی در حسینیه ارشاد برگزارمشاور عالی فرماندهی دانشگاه امام حسین(ع): مطالبه همه شهدا پیروی از ولایت و دفاع از مکتب اسلام است
مشاور عالی فرماندهی دانشگاه امام حسین ع مطالبه همه شهدا پیروی از ولایت و دفاع از مکتب اسلام است مشاور عالی فرماندهی دانشگاه امام حسین ع گفت با بررسی اسناد و وصیتنامه باقی مانده از شهدا به این نتیجه میرسیم که مطالبه اصلی همه آنها پیروی از ولایت و دفاع از مکتب اسلام است بهسه ویژگی امام حسین(ع) به روایت پیامبر(ص)/ حقیقت رحمت الله الواسعه
در گفتگو با مهر عنوان شد سه ویژگی امام حسین ع به روایت پیامبر ص حقیقت رحمت الله الواسعه شناسهٔ خبر 3620928 - سهشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸ ۰۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی تاکیدات فراوانی در روایات مبنی بر زیارت حضرت سیدالشهدا ع آمده است در کنار این تاکیدات ذهیچ کشتیگیری از قبل برنده یا از پیش بازنده نیست حسینخانی: برای حضور در المپیک این همه فشار و سختی را تحمل کر
هیچ کشتیگیری از قبل برنده یا از پیش بازنده نیستحسینخانی برای حضور در المپیک این همه فشار و سختی را تحمل کردم دارنده مدال طلای کشتی آزاد آسیا گفت این همه فشار و سختی را برای رسیدن به هدفم که حضور در المپیک است تحمل کردم مصطفی حسین خانی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارتصویر متفاوتی از استاد مطهری و دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد
تصویر متفاوتی از استاد مطهری و دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد فرهنگ > دین و اندیشه - در تصویر زیر درکنار استاد مطهری و دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد مرحوم استاد محمد تقی شریعتی را نیز حضور دارند 6262 کلید واژه ها علی شریعتی - استاد شهید مرتضی مطهری - یکشنبه 12 اردیبهشدکتر دینانی درگفت وگو با خبرآنلاین: امام حسین(ع) مظهر کامل عقل و عشق است
دکتر دینانی درگفت وگو با خبرآنلاین امام حسین ع مظهر کامل عقل و عشق است فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر غلامحسین دینانی گفت امام حسین ع مظهر کامل عقل و عشق همراه هم است اساس عالم بر عقل و عشق استوار است که مظهر کامل آن امام حسین است دکتر دینانی در گفت وگو با خبرآنلاولین شماره فصلنامه آیت بوستان، پژوهش نامه معارف حسینی منتشر شد
اولین شماره فصلنامه آیت بوستان پژوهش نامه معارف حسینی منتشر شد شناسهٔ خبر 3620575 - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳ ۴۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اولین شماره فصلنامه آیت بوستان پژوهش نامه معارف حسینی در تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و در انتشارات آستان قدس رضوی به چاپ رسید بهجشن میلاد امام حسین(ع) در حسینیه شهدای بسیج برگزار می شود
فردا جشن میلاد امام حسین ع در حسینیه شهدای بسیج برگزار می شود شناسهٔ خبر 3619593 - یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی جشن میلاد امام حسین ع فردا دوشنبه ۲۰ اردیبهشت در حسینیه شهدای بسیج برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر جشن میلاد اماپیام تسلیت داوری اردکانی در پی درگذشت غلامحسین شکوهی
پیام تسلیت داوری اردکانی در پی درگذشت غلامحسین شکوهی شناسهٔ خبر 3620404 - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۵ دین و اندیشه > سایر رضا داوری اردکانی در پی درگذشت دکترغلامحسین شکوهی پیام تسلیت صادرکرده است به گزارش خبرگزاری مهر رضا داوری اردکانی در پی درگذشت غلامحسین شکوهیجلسات درس های فلسفۀ دین در حسینیه ارشاد برگزار می شود
با تدریس همایون همتی جلسات درس های فلسفۀ دین در حسینیه ارشاد برگزار می شود شناسهٔ خبر 3616478 - چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲ ۰۰ دین و اندیشه > سایر جلسات هفتگی درس های فلسفه دین با تدریس همایون همتی مدرس دانشگاه و محقق حوزه عرفان و ادیان برگزار می شود به گزارش خبرنگار مه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها