واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
توضیح دفتر آیت الله جوادی آملی درباره یک عبارت فقهی
شناسهٔ خبر: 3620258 - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
دین و اندیشه > سایر
واژه «دیاثت» در فقه کاربرد رسمی دارد و کاربرد اصطلاح «دیاثت» در دانش فقه و اخلاق با کاربرد عرفی آن متفاوت است. به گزارش خبرگزاری مهر، پیرو حواشی پیش آمده پس از دیدار آیت الله جوادی آملی و محمدرضا عارف، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید اطلاعیه ای منتشر نموده است که از نظر می گذرد؛ در دیدار روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت، محمدرضا عارف، نماینده منتخب مردم تهران و جمع دیگری از نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی با آیتالله جوادی آملی، از مراجع تقلید، مطالب ارزشمندی در سه محور کلی نقش مردم در جامعه، وظایف مسئولان و جایگاه رهبری مطرح گردید که تفصیل آن در پایگاه اطلاع رسانی رسمی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به آدرس news.esra.ir منعکس شده و مناسب است علاقه مندان و کاربران محترم اخبار مربوط به دیدارها و سخنان آیت الله جوادی آملی را از آدرس فوق پیگیری نمایند. در این دیدار به کارگیری واژه ای خاص موجب برداشت ناصوابی گشته که امید این توضیح در جهت رفع این ابهام مؤثر و مفید باشد. یکی از واژه ها و مفاهیمی که در فقه کاربرد رسمی دارد واژه (دیاثت) است. آنچه در فهم درست رهنمودهای حضرت استاد حائز اهمیت است، کاربرد اصطلاح «دیاثت» در دانش فقه و اخلاق است که با کاربرد عرفی آن، تفاوت زیادی دارد. توضیح اینکه فقیهان شیعه، در ابواب قضاء، حدود و شهادات، بر اساس روایات معتبر امامان معصوم (علیهم السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده اند. همانطور که در کتاب شریف مجمع البحرین آمده در اصطلاح ایشان، «دیوث» به مرد بى غيرتی گفته می شود كه مردان بیگانه را بر همسرش وارد مىكند. دياثت از گناهان كبيره است به گونه ای که در روايتی از وجود مقدس رسول اکرم (ص) آمده است که ديوث بوى بهشت را استشمام نمىكند. امام صادق (ع) نیز مىفرماید: «بهشت بر دیوث حرام است». از این روشهادت ديوث نیز در محاکم شرعی پذيرفته نيست. آیت الله جوادی آملی در این دیدار با تبیین معنای غیرت در فرهنگ اسلامی اذعان داشتند: در فرهنگ قرآنی غیرت را معرفت هویت و غیر زدایی تشکیل می دهد و غیرزدایی هم به این معنا است که اولا اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و ثانیا خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست. بر اساس چنین معنای فقهی و اخلاقی معظم له با بیان اینکه کشور ما، کشوری غنی و برخوردار از نعمات و مواهب الهی است، اظهار داشتند: با وجود این همه منابع غنی در داخل کشور، واردات برخی کالاها که در کشور امکان تولید آن وجود دارد، دلیلی جزء سوء مدیریت و در برخی موارد بی غیرتی ندارد. این مرجع تقلید، در چنین فضایی بحث غیرت دینی را مطرح نموده و با توسعه مفهومی نسبت به کلمه دیاثت و دیوث فرمودند کسانی که راه نفوذ بیگانگان را درفضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]