تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831207913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا سوره هاي اسراء، كهف، مريم، طه و انبياء را عتاق گويند؟


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: «عتاق» به معني «قديم» مي باشد.[1] و براي دستيابي به اين موضوع و يافتن علت يا علل نام گذاري اين سوره ها به عتاق بهتر است ابتدا شمّه اي كوتاه بر محتوا و مضمون هر يك از اين سُوَر نظري بيفكنيم.
«عتاق» به معني «قديم» مي باشد1ـ سوره اسراء
 آغاز اين سوره با تسبيح و تقدير خدا و سير حركت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ از مسجدالحرام به مسجدالاقصي مي باشد كه مسأله ي معراج پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ از مهم ترين ويژگي  اين سوره به شمار مي آيد. سوره ي اسراء با يادآوري معاد ،رستاخيز، حقوق والدين، خويشاوندان و فرازهايي از تاريخ پيامبران محتواي خودش را بيان مي كند.[2]2ـ سوره كهف
 با حمد و نزول قرآن بر پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ در جهت انذار، تبشير و هدايت انسان ها آغاز مي شود. از امتياز خاص اين سوره داستان شگفت انگيز اصحاب كهف (ياران غار) است.[3]3ـ سوره مريم
اين سوره با حروف رمزي و مقطعه «كهيعص» و با ذكري از رحمت خدا، پيامبر او حضرت زكريا ـ عليه السلام ـ و دعاي او آغاز مي شود. و با ياد آوري سرنوشت عبرت انگيز ملل و اقوام فاسد (گذشته) كه چگونه به هلاكت رسيدند پايان مي پذيرد ودر ضمن در باره تکفل حضرت مريم توسط ذکريا و بچه دار شدن حضرت يحيي سخن مي گويد.[4]4ـ سوره طه
اين سوره با حروف رمزي و مقطعه «طه» و با دستور اعتدال و ميانه روي در زندگي و با ذكر اين نكته كه نزول قرآن، جهت تذكر و ياد آوري و پند و اندرز است; آغاز مي شود. و با اين گفتار كه عد اي منتظر عاقبت كار و روشن شدن سرنوشت ها هستند و شما نيز منتظر باشيد كه به زودي حقايق و سرنوشت ها آشكار مي شود; سوره پايان مي شود.[5]5ـ سوره انبياء
 مأخذ اسم سوره اين است كه شامل قصص بسياري از انبياء است. و با يادآوري اين نكته ها:
-  قيامت و  آماده شدن براي قيامت؛
-  سرنوشت تكذيب كنندگان و توبيخ مشركين ؛
- عذاب كساني كه استهزاء كنندگان پيامبران زمان خودشان بودند، مطلب را به پايان مي برد.[6]
همان طور كه در محتوا و مضمون سوره ها بيان شد ،بيشتر اين سوره ها با يادآوري و يادي از اقوام و انبياي گذشته مفهوم خودشان را به بهترين صورت تشريح مي كنند.
 اگر كمي توجه كنيم مي بينيم كه مسأله اصحاب كهف كه به دوران بسيار قديم برمي گردد را در قالب مسائل قابل فهم، واضح و روشن تبيين مي كند. به علاوه از آن جهت كه اين سُوَر در آغاز بعثت نزول يافته اند به «عتاق» (قديم) موسوم شده اند.[7]
========================
پي نوشت ها:
[1]. حريري، محمد يوسف، فرهنگ اصطلاحات قرآني، هجرت، چاپ اول، زمستان 1378، ص 165.
[2]. هاشم زاده، هاشم، شناخت سوره هاي قرآن، تهران، انتشارات كتابخانه ي صدر، 1373، ش20، ص 224.
[3]. ر.ك، همان ، ص 233.
[4]. هاشم زاده، هاشم، شناخت سوره هاي قرآن، ص 240.
[5]. ر.ك، همان منبع، ص 244.
[6]. حريري، محمد يوسف، فرهنگ اصطلاحات قرآني، قم، انتشارات هجرت، چاپ اول، زمستان 1378، ص 165.
[7]. همان، ص 159.اندیشه قممطالب مرتبط :حاجت گرفتن در کلمه "مبین" سوره یس(روشی مجرب در ختم یس)فضیلت و خواص سوره حدیدفضیلت و خواص سوره ممتحنه


شنبه 11 اردیبهشت 1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن