تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799665088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در‌هم تنيدگي حكومت و دولت در ايران عامل تهديد مردمسالاري


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: در‌هم تنيدگي حكومت و دولت در ايران عامل تهديد مردمسالاري
دكتر ابراهیم برزگر در مقاله‌اي كه اخيراً منتشر ساخته است، به آسيب‌شناسي مردمسالاري ديني از نقطه نظر «اقدام و عمل» پرداخته است. آنچه مي‌خوانيد تلخيصي است از اين مقاله كاربردي كه به خوبي موانع يا به عبارتي تهديدهاي اين مهم را بررسي مي‌كند.


در اين مجال سعي مي‌كنيم با نگاه جزئي و مسئله محور به موضوع مردمسالاري توجه كنيم؛ بدين معنا كه اكنون پس از 30 سال از حيات نظريه مردمسالاري در ايران چه مشكلات و مسائلي حين عمل توليد شده است، از اين رو مي‌كوشيم با نگاهي استقرايي، نظريه مردمسالاري را در صحنه اجرايي كشور بررسي كنيم.

1- تعارض ثابت و متغيرات
در مردمسالاري غربي بين state of government تفكيكي صورت گرفته است. state جوهره ثابت ليبرال دموكراسي است كه از نظر آنها خط قرمز به شمار مي‌آيد و ديگر تغيير نمي‌كند، اما government  بخش متغير نظام سياسي است. بنابراين وقتي دولتي روي كار مي‌آيد گذر زمان به زيان اوست و به طور قهري نارضايتي‌هايي ايجاد مي‌شود و مردم از دولت دلزده مي‌شوند. نارضايتي‌هاي ناشي از مشكل تورم، اشتغال و مشكلات مختلف ديگر در زمان انتخابات به قسمتgovement معطوف مي‌شود. بنابراين حكومت جا‌به‌جا مي‌شود. با اين جا‌به‌جايي، نارضايتي‌ها التيام مي‌يابد؛ يعني خشم و خروش ناشي از نارضايتي‌ها تنه اصلي و ساختار حكومت يا state را هدف قرار نمي‌دهد، بلكه به تغيير دولت‌ها مي‌انجامد. يك مشكل اين است كه به نظر مي‌رسد ما هنوز نتوانسته‌ايم در مردمسالاري اين دو را از يكديگر متمايز كنيم. همچنان كه حتي از نظر ادبيات فارسي، واژه‌هاي كاملاً مشخصي براي اين دو در نظر نگرفته‌ايم.

2- جايگاه شوراي نگهبان
شوراي نگهبان به مثابه يكي از نمادهاي اسلاميت نظام، با توجه به جايگاه ويژه‌اي كه دارد، مانند هر نهادي يك سرمايه سياسي دارد، اما اين شورا در انتخاب‌هاي گوناگون مورد هجمه احزاب، اشخاص و گروه‌هاي مختلف قرار مي‌گيرد؛ در حالي‌كه يكي از نهادهاي ثابت نظام است و نبايد سرمايه سياسي آن كاهش يابد. براي نمونه، يك كانديداي انتخابات رياست جمهوري، نماينده بخشي از مردم كشور است. در صورت عدم احراز صلاحيت يك فرد، مسئله محدود به صلاحيت يك نفر نمي‌شود و نارضايتي در بدنه قابل توجهي از جامعه (براي مثال 2 يا 5 ميليون نفر) تسري مي‌يابد.

3- ناسازگاري با نظام بين‌المللي
نوعي از مردمسالاري ديني كه ما در ايران تعريف كرده‌ايم با استكبار جهاني ناسازگاري دارد. در دنيايي كه همه نظام‌هاي سياسي آن مبتني بر سكولاريسم است، انقلاب اسلامي براي اولين مرتبه، يك نظام سياسي مبتني بر رابطه بين دين و سياست تعريف كرده است؛ يعني يك روند معكوس و نوعي مردمسالاري ديني، متفاوت با همه نظام‌هاي دموكراسي دنيا. از اين رو از منظر آنها، اين نظام‌ها به منزله وصله‌اي ناهمگون است كه مي‌كوشند آن را از بين ببرند. بنابراين تلاش مي‌كنند كه اين الگو، الگوي موفقي نباشد.

4- تعارض مردمسالاري ديني
 با هوا و هوس‌هاي برخي از اقشار جامعه
با مقايسه مردمسالاري ديني و مردمسالاري غرب درمي‌يابيم كه در ليبرال دموكراسي هيچ محدوديتي براي ارضاي غرايز لجام گسيخته وجود ندارد. از اين رو يكي از مطالبات جدي انتخاباتي در امريكا، رعايت حقوق همجنس بازان است. جمهوري اسلامي ايران نيز با توجه به اهداف و مباني كلامي خود، يكسري كاركردهاي مختلف سياسي، امنيتي و اقتصادي دارد. يكي از اين كاركردها، كاركرد تربيتي است كه با اين غرايز لجام‌گسيخته ناسازگار است. مواجهه ما با اين پديده چگونه بايد باشد؟ زيرا اين موضوع در حكومت مدعي مردمسالاري ديني بروز پيدا مي‌كند و اگر در درازمدت اكثريت مردم غيرمهذب باشند، بي‌شك اين گروه، حكومت مهذب و اسلامي را برنمي تابد. در نتيجه، بي‌ثباتي ايجاد مي‌شود.
جمهوري اسلامي در صورتي با ثبات خواهد بود كه مردم و مسئولان مهذب باشند. اگر در جامعه چنين مشكلي ايجاد شود، در درازمدت دچار مشكل خواهيم شد. به همين دليل، بخشي از هجمه رسانه‌هاي غربي در جنگ نرم معطوف به اين موضوع است كه ابتذال اخلاقي را در جامعه رواج دهند تا از اين طريق، جمهوري اسلامي را منزوي كنند، ولي اين موضوع براي نظام‌هاي مردمسالاري غربي مشكلي ايجاد نمي‌كند؛ زيرا آنها فضا را به طور كامل باز نگه داشته‌اند و حتي براي تخليه انرژي مردم (براساس تصور خودشان در يك فضاي بي‌خطر) بسترسازي مي‌كنند.

5- جعبه بد
در مباحث روانشناسي سياسي، دو موضوع ساختار و كارگزار را مطرح مي‌كنند. برخي اصالت را به ساختار مي‌دهند؛ يعني معتقدند براي انجام دادن اصلاح، بايد ساختار اصلاح شود، اما عده‌اي ديگر اصالت را به كارگزار مي‌دهند. طرفداران اصالت ساختار تشبيهي را در اين زمينه بيان مي‌كنند و آن اين است كه اگر سيبي در يك جامعه فاسد مي‌شود، اين فساد ناشي از جعبه بد است؛ يعني خود سيب مشكلي نداشته است، بلكه جعبه آن را به سمت فاسد شدن سوق داده است.

وقتي اسلامگرايان به قدرت مي‌رسند (چه در دوران پيامبر و چه در جمهوري اسلامي) شرايط به گونه‌اي ايجاد مي‌شود كه اقشاري كه اعتقادي به اسلام يا جمهوري اسلامي يا دولت پيامبر ندارند، در موقعيت خاص قرار مي‌گيرند؛ بدين معنا كه از يك طرف اعتقادي به اين نوع نظام ندارند و از طرف ديگر اگر بي‌اعتقادي‌شان را بروز دهند، از برخي مواهب و موقعيت‌ها محروم مي‌شوند. در چنين وضعيتي راه‌‌حل چيست؟ به ويژه زماني كه كارگزاران اجرايي بخواهند كاستي‌ها و نارسايي‌ها را از روش بخشنامه‌اي و به طور ضربتي حل كنند. در اين صورت، جعبه بد تعبير مي‌شود؛ يعني ما در حال طراحي جعبه بدي هستيم كه افرادي را به سمت معارضه و نفاق سوق مي‌دهد. در صدر اسلام، منافقين در مكه نبودند، بلكه در مدينه پيدا شدند؛ يعني زماني كه پيامبر به قدرت رسيد. بنابراين با پديده‌اي به نام نفاق مواجه مي‌شويم. اگر سيستم بخواهد مشكلات فرهنگي و اخلاقي را به ويژه در ميان قشر دانشجويان و دانشگاهيان، با بخشنامه حل كند، چه بسا در درست كردن ظاهر موفق باشد، ولي باطن را خراب كند.

6- رابطه مردم و مسئولان
رابطه مردم و مسئولان در اوايل انقلاب، خارج از تشريفات و كادر حفاظتي بود. در آغاز انقلاب وزيران با اتوبوس به محل كار خود مي‌رفتند و اگر اتوبوس نيز در ترافيك مي‌ماند، پياده مي‌شدند و مي‌دويدند، ولي بعد از ترورهاي سازمان منافقين، از روي اجبار، تيم‌هاي حفاظتي تشكيل شد و به تعبير ديني، حاجب پيدا شد. (حاجب يعني كسي كه بين مردم و مسئولان حجاب مي‌شود.) اما اين موضوع مي‌تواند در درازمدت براي مردمسالاري ديني مسئله‌ساز باشد؛ زيرا به تدريج با معضل شكاف بين مردم و مسئولان مواجه مي‌شويم؛ پديده‌اي كه در مقاطعي از تاريخ انقلاب اسلامي به اشرافي‌گري برخي از مسئولان ختم شد و اين افراد به طور رسمي در كاخ نياوران مستقر شدند و برنامه‌هايشان را در آنجا طراحي مي‌كردند. چگونه ممكن است مردمسالاري ديني بر مبناي مباحث قياسي كلامي هيچ مشكلي نداشته باشد، اما در عرصه عمل به تدريج با مسائلي رو‌به‌رو شود كه در درازمدت دردسرآفرين باشد؟ در صدر اسلام، پيامبر به راحتي با مردم ملاقات مي‌كرد و اگر در جمع مردم بود و كسي او را نمي‌شناخت، نمي‌توانست تشخيص دهد چه كسي پيامبر است، ولي پس از ترور خليفه دوم و شهادت امام علي، تيم‌هاي حفاظتي تشكيل شد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن