تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798372394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«اسلامِ عادت و شریعت» در فرهنگ دینی مردم جنوب شرق آسیا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸




11-619.jpg

رایزن فرهنگی ایران در مالزی در یادداشتی به تحلیل فرهنگ دینی مردم جنوب شرق آسیا پرداخت. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن یادداشت علی‌اکبر ضیائی با عنوان «اسلامِ عادت و شریعت، در فرهنگ دینی مردم جنوب شرق آسیا» به شرح زیر است: «اسلام در جنوب شرقی آسیا که از دو منبع هند از یک طرف و عربستان و یمن و حاشیه خلیج فارس و سپس مصر از طرف دیگر سرچشمه می‌گیرد دارای دو جریان کلی و دو جهان‌بینی متفاوت نیز می‌باشد، یعنی گروهی از مسلمانان خود را تابع قرآن و سنت و تعالیم شریعت و نه آداب و رسوم بومی می‌دانند و این گروه بیشتر از کشورهای عربی تأثیر پذیرفته و در سال‌های اخیر تحت تأثیر سلفی‌ها و افراط گرایان دینی عربستان بوده‌اند و گروهی نیز تابع آداب و رسوم و سنت‌های قبیله‌ای و پیروی از بزرگان قومی و ملی یعنی امرا و حاکمان وقت خود که عموما دارای اسلامی نرم و متعاطف و صلح جو می‌باشند، هستند و این نوع برداشت از اسلام که با تصوف نیز همراه بوده است با روحیه اقوام نخستین شبه جزیره ملایو تناسب بیشتری دارد. در اصطلاح به این نوع برداشت دینی "اسلام عادت" گفته می‌شود. اسلامی که توسط مبلغان گجرات هند وارد این سرزمین شد تا قرن‌ها روحیه مسالمت آمیز خود در ارتباط با اقوام بودایی و هندویی را حفظ نمود، اما پس از ورود مبلغان شبه جزیره عربستان و طلاب شرق آسیایی که از کشورهای عربی فارغ التحصیل شده‌اند اسلام مسالمت آمیز به صورت اسلام خشک و غیر قابل تطبیق با ساختارهای بومی مردم این سرزمین ظاهر شد و برای این دگردیسی هزینه‌های بسیاری توسط کشورهای عربی در این منطقه و از جمله در دست گرفتن منابع اقتصادی با دادن وام‌های سنگین صورت گرفته است. این نوع اسلام به نام "اسلام شریعت" شهرت یافته است. در قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی اسلام توسط 9 شخصیت مهم اندونزی در آن سرزمین گسترش زیادی یافت که این افراد به نام ولی سونگو (اولیای نه گانه) Walisongo در منطقه جاوای اندونزی شناخته می‌شوند. عرفائی چون حمزه فنصوری (د. 1590م)، شمس‌الدین پاسائی (د. 1630م)، رانیری (د. 1658م) از منطقه راندهر Randher گجارات هند نیز در ترویج تصوف میان مردم اندونزی نقش مهمی ایفا نمودند. در دوره حضور پرتغالی‌ها بیشتر مناطق ساحلی جنوب شرق آسیا تحت نفوذ اسلام قرار داشت. دایره نفوذ اسلام در قرن هفدهم میلادی با حضور بازرگانان و اندیشمندان مسلمان از خاورمیانه بویژه اعراب یمن و سکونت آنان در مناطق ساحلی بیشتر گردید. مردم آن منطقه برای اعراب احترام خاصی قائل بودند و آنان را یادگاری از پیامبر اسلام (ص) در سرزمین خود می‌پنداشتند و به همین علت این احترام تاکنون نیز در میان مسلمانان جنوب شرق آسیا دیده می‌شود. با اختراع کشتی بخار، رفت و آمد مسلمانان به سرزمین حجاز برای انجام مناسک حج بیشتر شد و چیزی نگذشت که تعدادی از آنان برای تحصیل علوم دینی به شبه جزیره عرب مهاجرت کردند و در هنگام مراجعت به سرزمین خود تعدادی کتب دینی به زبان عربی را نیز با خود برای هم کیشان خود به ارمغان آوردند و نهضت ترجمه متون عربی به زبان بومی آغاز گردید و بدین ترتیب نخستین تأثیرپذیری مردم جنوب شرق آسیا از اعراب مسلمان و کیفیت زندگی و فرهنگ و آداب و رسوم آنان شکل گرفت. در نتیجه چنین ارتباطاتی دو نوع برداشت مختلف از اسلام شکل گرفت: یکی از آنها تحت عنوان ابانگان abangan به زبان جاوی و کوام توا kaum tua به زبان مالائی و خانا کاو khana kau به زبان تایلندی است. در این نوع قرائت از اسلام عناصر بومی چون آداب و رسوم هندوئیسم، بودیسم و آنیمیسم (جان گرائی) نیز در دین اسلام ممزوج گردیده است و این نوع عادات یا اصطلاحا کجاون Kejawen و یا کباتینان به زبان جاوی Kebatinan با شریعت دینی بر اساس منابع اصیل دینی که با آن سانتری santri می‌گویند اختلافاتی دارد. نوع دوم قرائت همان تعالیم اسلام بر اساس شریعت می‌باشد که به آن سانتری santri در بهاسا اندونزی و یا کوان مودا kaum muda در زبان مالائی و خانا مای khana mai در تایلندی گفته می‌شود. این دو نوع برداشت و قرائت دینی هم زمان در منطقه جنوب شرق آسیا وجود دارند. قرن هجدهم میلادی شاهد حضور دو نوع برداشت دیگر دینی از منطقه خاورمیانه در جنوب شرق آسیا بوده است که یکی مکتب عربستان و دیگری مکتب مصر و به عبارتی دیگر جریان افراط گرای وهابیت ارمغانی از عربستان سعودی و دیگری نوگرایی اسلامی توسط پیروان جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده از مصر می‌باشد. بنابراین ما عموما در این منطقه با دو گروه افراط گرای دینی و سکولار طالب مدرنیته روبرو هستیم. افراط گرایان دینی بر خلاف تحلیل برخی از سیاستمداران آمریکائی چون پالمر، اکثریت مسلمانان مالزی، اندونزی، برونئی و جنوب تایلند را تشکیل می‌دهند و اقلیت با نخبگان سکولار و ملی گرای متمایل به غرب است. این اکثریت افراط گرا به علت نوع سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا و غرب در کشورهای اسلامی در سال 2003 که پالمر سخنرانی خود را در برنامه آفریقای دانشگاه ویلانووا ایراد کرده بود به صورت عکس بوده است، یعنی اقلیت ناراضی و خواستار ایجاد یک دولت کاملا اسلامی و اکثریت طرفدار حکومت مدرن متمایل به غرب. تاکنون کشورهای مالزی، سنگاپور، فیلیپین و اندونزی در آسیای جنوب شرقی شاهد رشد افراط گرایی دینی بوده‌اند. تایلند نیز دارای اقلیت مسلمان ناراضی در استان‌های جنوبی خود است و برخی افراط گرایان آن کشور در سراسر مرزهای نفوذپذیر تایلند با مالزی حضور داشته و برای خود پناهگاهی یافته‌اند.» انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن