محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798953898
ایجاد صلح؛ نیازمند شناخت دقیق از «دیگری» است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سیدجواد میری:
ایجاد صلح؛ نیازمند شناخت دقیق از «دیگری» است
شناسهٔ خبر: 3605465 - یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: برای رسید به صلح در منطقه تنها شناخت ذهنی کافی نیست بلکه باید کار میدانی هم کرد. به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد میری، عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سخنرانی خود در نشست «همگرایی دینی و دیپلماسی صلح در خاورمیانه» که سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ به همت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد، گفت: وقتی می خواهیم در مورد صلح صحبت کنیم باید ببینیم که در کدام موقعیت صحبت می کنیم. من سعی می کنم از منظر جامعه شناسی به این قضیه بپردازم. وضعیت منطقه ما بسیار پیچیده است و این پیچیدگی هم زائیده این است که بازیگران و افرادی که این شطرنج را می چینند، همگی متعلق به این منطقه نیستند. یک زمان ما از منظر دین می خواهیم به صلح بپردازیم؛ در این صورت اگر زبان ما یک زبان تئولوژیک باشد و من از منظر یک شیعی و دیگری از منظر یک سنی و... نگاه بکنیم حداقل در این دوران ۲۵۰۰سال و به تعبیر کارل یاسپرس بعد از این دوران که ادیان به معنای جهانی آن رشد کرده اند، می بینیم ادیان هیچ گاه نتوانسته اند با همدیگری به یک وفاق برسند. این نشان می دهد که باید زبان ما مقداری تغییر بکند. وی افزود: نکته دوم اینکه آیا اساسا در وضعیتی که ما هستیم امکان صلح وجود دارد؟ در کنفرانسی که در یک ماه پیش در دوبی شرکت کرده بودم شاهد بودم که برداشتی که دوستانی که از حوزه خلیج فارس آمده بودند نسبت به ایران دارند یک برداشت منفی و بسیار خطرناک است. چرا؟ من فکر می کنم که وقتی ما می خواهیم در مورد همدیگر صحبت کنیم می توانیم سه رویکرد داشته باشیم. یک رویکرد این است که ما به دیگری را از منظر جوهرگرایانه بنگریم. یعنی می گوییم که دیگری کاملا و مطلقا مظهر شر و ما مظهر خیر هستیم. در چنین وضعیتی امکان گفتگو اصلا وجود ندارد. اگر در مورد ایران و عربستان و کشورهایی که خود را در ذیل عربستان نشان می دهند، تحلیل محتوا کنیم عملا ما در حالت ذات گرایانه قرار می گیریم. میری ادامه داد: نگاه دوم که هم در دو طرف وجود دارد این است که تمام مسائل را به مسائل سیاسی تقلیل بدهیم. یعنی اینکه انگار تمامی جامعه ایران و تمامی جوامع عربستان تماما همان چیزی است که در گفتمان سیاسی دولتمردانشان وجود دارد. فکر می کنم راه سوم آنجایی است که اصحاب علوم انسانی می توانند به این بحث ورود پیدا کنند که در ایران شاید کم یا اصلا ورود پیدا نکرده اند. آن این است که ما یک نگاه جامعه شناسانه یا مردم شناسانه به دیگری داشته باشیم. ببینید ما از جامعه عربستان و یا جامعه عربی چیزی نمی دانیم. مثلا ما نمی دانیم که ذائقه مردم عربستان چگونه است و...شاید اطلاعاتی دسته دوم به فرض مثال اینکه فردی از آمریکا یا اروپا تحقیقی کرده است و در این تحقیق به جامعه عربستان پرداخته است داشته باشیم، اما به صورت دسته اول برداشتی از همدیگر نداریم. این موجب شده است که برای رسیدن به صلح در منطقه من سناریویی را که برای منطقه می بینم در بدترین حالتش جنگ است و در بهترین حالت آن غیبت جنگ است و صلح در آن دیده نمی شود. وی تصریح کرد: چرا که اگر سفری به کشورهای حاشیه خلیج فارس بکنید تغییر و تحولات بسیار را شاهد هستید. وقتی به فرودگاه دوبی وارد می شوید حقیقت امر این است که آنجا فقط یک مکان نیست بلکه در آنجا یک تغییر بینش می بینید که به نظر می رسد که در کشورهای حاشیه خلیج فارس دیگر از الگوی تمول و ثروت اندوزی گذر کرده اند و به سمت یک الگوی توسعه به معنای واقعی کلمه می روند. و از ظرفیت هایی که در جهان در حوزه های مختلف وجود دارد استفاده می کنند. در صورتیکه در ایران ما این کار را نمی کنیم و به نظر می رسد که شکاف ما با این کشورها دارد بیشتر و بیشتر می شود. به احتمال زیاد این تغییر پارادایم و وضعیت در منطقه می تواند جنگ ایجاد بکند. یعنی با توجه به سرعتی که این کشورها دارند به پیش می روند و با توجه به محدودیت هایی که ما داشتیم و برخی محدودیت ها هم که خودمان ایجاد کرده ایم نمی توانیم به انها برسیم و موجب می شود که شکاف هر روز بیشتر بشود. اتفاقا وقتی که با انها هم صحبت می کنید احساس خطر می کنند همانگونه که ما ایرانی ها نگاهمان نسبت به روسیه این است که کشوری است که همیشه چشم داشتی به ما دارد آنها هم همین نگاه را به ما دارند. میری افزود: من فکر می کنم که برای باز کردن باب گفتگو درمورد صلح ابتدا باید ببینیم که بر چه مبنایی می خواهیم در مورد صلح صحبت کنیم؟ یک زمانی در مورد صلح در سطح دیپلماسی صحبت می شود یک زمان این صحبت ها از نگاه دین است که دین و ادیان فضایی را آماده می کنند که انسان یک آرامش درون در خودش پیدا بکند و یک رابطه ای با دنیای درون خودش داشته باشد. در این حالت دو مطلب می تواند پیش روی ما باشد. یکی اینکه به صورت هایدگری نگاه کنیم که ما در یک دنیا پرتاب شده ایم که دراین حالت صلح و آرامش درونی اساسا امکان دارد. از سوی دیگر جامعه شناسانی مانند گیدنز می گویند که ما در جهانی قرار گرفته ایم که از نظر وجودی این دنیای مدرن یک عدم امنیت ایجاد کرده است. وی گفت: بنابراین ما وقتی که درباره صلح صحبت می کنیم با سه رویکرد یا الگو روبروییم. گروهی هستند که تکنیک خوبی برای ایجاد صلح دارند، اما ویژن یا رویا ندارند. به نظر می رسد که مسئله صلح را ابزاری می دانند که باید ساخته شود. در رویکرد دوم ما با افردی روبرویم که رویا دارند اما تکنیک ندارند. مثلا بحث هایی که ما داریم که علما و عرفا و پیامبران و سیره ائمه درباره صلح نظرهای خوبی داشته اند بحث های خوبی دارند، اما اینکه بخواهند این بحث های را عملیاتی بکنند، آن تکنیک را ندارند و در بین راه در می مانند. رویکرد سومی را هم می توان اضافه کرد که افراد ممکن است که هم رویا و هم تکنیک خوبی داشته باشند، اما رسالتی برای خودشان قائل نباشند. اساسا وقتی که صحبت از صلح می شود مفهومی به نام انسانیت یا منافع انسانی برایشان مطرح نباشد. دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: اما اگر بخواهیم در مورد رفع جنگ و تروریزم در چنین جهانی و به ویژه در چنین شرایطی که منطقه ما گرفتار آن است صحبت کنیم، نیازمند این هستیم که هم یک رویا داشته باشیم. هم از تکنیک عملیاتی کردن این رویا برخوردار باشیم و هم اینکه برای خودمان یک رسالت قائل باشیم. رویکردهایی که در ایران وجود دارد و حداقل در این سی و اندی سال به آن پرداخته شده است، برخی ها صحبت از تقریب و نزدیکی ادیان کرده اند، برخی ها صحبت از گفتگوی بین ادیان و تمدن ها کرده اند و بعضی ها هم صحبت از ائتلاف کرده اند. به نظر می رسد که هیج کدام از اینها نتوانسته که ما را از وضعیت بغرنجی که در این منطقه قرار گرفته ایم خارج بکند. اما چرا این اتفاق افتاده است که هیچکدام از این رویکردها موفق نبوده است. بحثی را امام موسی صدر با عنوان ادیان در خدمت انسان یا انسان در خدمت ادیان دارد، اساسا ما دین را چه می بینیم و چه می دانیم. نگاه های کلانی که امروز در جهان حاکم است برای انسان به معنای کما هو انسان حقوقی قائل نیستند. یعنی انسان را در خدمت دین می بینند. اگر نگاهی به این جنبش ها بکنید که بعضا برخی ها دستی هم در قدرت دارند، اولین کار اینها این است که می خواهند احکام اسلام را پیاده بکنند و از پیاده کردن احکام اسلام معمولا به قسمت حقوق جزا خیلی توجه می کنند. این نشان می دهد که خوانش ما از دین آنی نیست که دین را در خدمت به انسان ببیند. میری گفت: اریک فروم هم تمایزی بین دو رویکرد نسبت به هستی دارد. یکی رویکرد شی محور است که به نظر می رسد، انسان امروز با توجه به شرایط کنونی نمی تواند انسان محور باشد. یعنی اگر ما امروز به دنیای اطراف خودمان نگاه کنیم، آیا نگاه ما به اطرافمان شی وارانه یا انسان محورانه است؟ در منطقه ما قبل از اینکه بتوانیم در مورد صلح صحبت بکنیم باید بگوییم آیا نگاه ما چگونه وضعیتی است آیا نگاه ما نسبت به دیگری براساس کدام شاخصه تعریف می شود. ما نیازمند این هستیم که از فضای ذهنی خودمان فاصله بگیریم و دیگران را همانگونه که هستند، بشناسیم و این شناخت را هم نمی توانیم فقط از روی کتاب بدست بیاوریم، بلکه نیازمند این هستیم که مقداری به کارهای میدانی هم بپردازیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح برخی از قوانین است
سرپرست معاونت امور اقتصادی و اشتغال استانداری قزوین گفت اجرای دقیق برنامه های اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح برخی قوانین است این در حالی است که روند برخی فعالیت ها نیز باید تغییر کند به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقزوین عباسعلی درافشانی در نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سالایجاد زیرساختهای منطقه ویژه اقتصادی خراسانشمالی نیازمند اقدامات عملیاست
سهشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷ ۱۱ سرپرست هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای استانداری خراسانشمالی گفت تاکنون اقدام عملی برای ایجاد زیرساختهای منطقه ویژه اقتصادی این استان انجام نشده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسانشمالی محمود دلپسند در کارسطحینگری در شناخت فرهنگ رضوی از آفتهای ترویج این فرهنگ است
سهشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰ ۱۳ در دیدار و گفتوگوی مدیرعامل بنیاد بینالمللی امام رضا ع و مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان رضوی راهکارهای توسعه کمی و کیفی جشنواره بینالمللی امام رضا ع با استفاده از ظرفیتهای رسانه ملی مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت به گزارش گروه دریافتمسابقات بین المللی قرآن نیازمند پوشش حداکثری رسانه ای است
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف مسابقات بین المللی قرآن نیازمند پوشش حداکثری رسانه ای است شناسهٔ خبر 3599891 - شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲ ۳۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نشست هم اندیشی با استادان و پیشکسوتان قرآنی با حضور رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و دبیر سی و سومپیشبرد اقتصاد مقاومتی نیازمند شناخت ظرفیتهای داخلی و رفع موانع اداری است
پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱ ۵۴ وزیر کشور گفت پیشبرد اقتصاد مقاومتی نیاز به تلاش و مداومت بیشتر و خارج از روال عادی و رفع موانع بروکراسی دارد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست شورای مشورتی اقتصاد مقاورئیس اتاق بازرگانی: هر ساعت ۱۵۰ نفر بیکار می شوند/هر دقیقه باید ۵ شغل ایجاد کنیم
به گزارش ایسکانیوز محسن جلال پور گفت اگر هر ساعت ۱۵۰ شغل ایجاد کنیم تنها می توانیم از رشد و افزایش بیکاری جلوگیری کنیم در حالی که اگر بخواهیم طی پنج سال آینده بیکاری را به عدد صفر نزدیک کنیم باید دو برابر یعنی ۳۰۰ شغل در ساعت و ۵ شغل در دقیقه ایجاد کنیم رئیس اتاق بازرگانیجهاددانشگاهی یزد مجوز ایجاد «مرکز قرآنی معراج» را اخذ کرد
شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰ ۱۵ سازمان جهاددانشگاهی استان یزد طی حکمی از سوی رئیس جهاددانشگاهی کشور مجوز ایجاد مرکز قرآنی معراج به عنوان مرکز نوع ب را اخذ کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه یزد بنا بر ماده هشت آییننامه شورای نظارت و گسترش تشکیلات فرهنگی جهاددان«جورجو آگامبن» منتشر شد/کتابی در شناخت فیلسوف شهیر ایتالیایی
در گفتگو با مهر عنوان شد جورجو آگامبن منتشر شد کتابی در شناخت فیلسوف شهیر ایتالیایی شناسهٔ خبر 3600793 - شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشمندان جورجو آگامبن اثر الکس ماری با ترجمه اکبرزاده منتشر شد در این کتاب ضمن شرح منظومه فکری آگامبن فلسفه زبان اینپیشبرد اقتصاد مقاومتی نیازمند شناخت ظرفیتهای داخلی و رفع موانع اداری است
پیشبرد اقتصاد مقاومتی نیازمند شناخت ظرفیتهای داخلی و رفع موانع اداری است وزیر کشور گفت پیشبرد اقتصاد مقاومتی نیاز به تلاش و مداومت بیشتر و خارج از روال عادی و رفع موانع بروکراسی دارد به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ربرای خروج از رکود و ایجاد اشتغال در سال جاری نیازمند کمک های مضاعف هستیم - لایحه بودجه ۹۵ در راستای
نوبخت در صحن علنی مجلس برای خروج از رکود و ایجاد اشتغال در سال جاری نیازمند کمک های مضاعف هستیم لایحه بودجه ۹۵ در راستای اقتصاد مقاومتی است به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در جریان بررسی کلیات بودجه 95 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها