واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در دومین روز از نشست هماندیشی فعالان الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت مطرح شد؛
ماهیت پیشرفت بر تحول جهتدار زندگی فردی و اجتماعی استوار است
شناسهٔ خبر: 3605319 - شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
رفیعی آتانی معاون مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: ماهیت پیشرفت و یا توسعه با هر تعریفی، بر حرکت، تغییر و تحول جهتدار زندگی فردی و اجتماعی انسان استوار است. به گزارش خبرگزاری مهر؛ دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، معاون مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا صبح دیروز سوم اردیبهشت ماه در دومین روز از نشست هماندیشی فعالان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت که در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین رویکردهای مختلف ایرانی از اواخر دوره قاجار پرداخت و گفت: احساس عقب ماندگی نسبت به غرب، احساس عقبماندگی و تأخر تاریخی، اصالت و ریشه داری تاریخی ایرانیان، آموزههای دینی، رویکرد مثبت به تجربه غربی توسعه در ذیل مفهوم ترقی، رویکرد مثبت به چارچوب نظری مارکسیستی در ذیل مفاهیم انقلاب و تکامل، رویکرد ملی با تلاش برای بازتولید ایران قبل از اسلام و رویکرد دینی با دو جلوه اساسی، رویکردهای مختلف ایرانی به شمار میروند. وی در ادامه با بیان اینکه رویکرد دینی دو جلوه اساسی انفعالی و فعال دارد ادامه داد: رویکرد انفعالی ناظر به رویکرد غربی توسعه، از منظر فرهنگی منتقد و از منظر علمی و اقتصادی منفعل، ناظر به رویکرد مارکسیستی، عدالتخواه و غربستیز و ضدیت با تمام مظاهر توسعه با تجربه غربی و شرقی است؛ رویکرد فعال نیز رویکرد اصلاحی و عملگرایانه به تجربه غربی و شرقی توسعه، رویکرد بنیادی همراه با خلأ نظریه پردازی و فقدان پیشینه عینی نظریه پردازی حتی در قلمرو مبانی و بدون اتکا به علوم اسلامی متعارف (خالصسازی حداکثری) و نظریه پردازی بر اساس مبانی و معارف اسلامی موجود (رویکرد این پژوهش) است.
رفیعی آتانی در بخش دیگری از سخنانش در تبیین جایگاه نظریه در پیشرفت توضیح داد: نظریه مبنا به گفتمان سازی، گفتمان سازی به کنش های فردی و اجتماعی، کنش های فردی و اجتماعی به پژوهش های اجتماعی(علوم انسانی اسلامی)، این پژوهش ها به تربیت فردی و بازمهندسی نظام های اجتماعی و تربیت و بازمهندسی به سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت پیشرفت منجر میشود. این استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه سخنانش نظریه اسلامی پیشرفت را این گونه تعریف کرد و گفت: نظریه مجموعهای از مفاهیم و قضایایی است که در یک سیستم قیاسی به هدف تبیین، پیشبینی و تجویز ارتباطات جنبههای معینی از جهان، سازماندهی شده است؛ اسلامیبودن نیز اسلامی به مثابه خصوصیت موضوع، به مثابه غایت، به مثابه خصوصیت نظریهپرداز و به مثابه خصوصیت نظریه(مبنای این پژوهش) است. وی در همین راستا اضافه کرد: ماهیت پیشرفت و یا توسعه با هر تعریفی، بر حرکت، تغییر و تحول جهتدار زندگی فردی و اجتماعی انسان استوار است. رفیعی با بیان اینکه هرعلمی موضوعش را از فلسفه و تفکری فلسفی میگیرد؛ فلسفه به معنای معرفت شناسی و هستی شناسی را اولین گام در نظریهپردازی برشمرد و افزود: پس از تعیین موضوع، فروض بنیادی و روش نظریهپردازی مشخص میشود؛ نظریهای که مبتنی بر فروض بنیادی است میتواند به نظریه بنیادی بینجامد. وی ادامه داد: پس از تولید نظریات بنیادی، این نظریات با استفاده از فروض سادهسازی به نظریات کاربردی تبدیل شده و نظریات کاربردی نیز با استفاده از فروض عملیاتی (حقائق مشاهده شده) به ارائه مدل(ریاضیاتی،محاسباتی و مفهومی) منجر میشود که پس از انجام این مراحل، انتظار میرود که این مدل، واقعیت را تبیین، پیش بینی و طراحی کند. رفیعی در جمعبندی سخنانش در تعریف نظریه اسلامی پیشرفت بیان کرد: نظریه اسلامی پیشرفت، یک نظریهی برآمده از فروض بنیادی اسلامی است که در قالب مجموعهی از مفاهیم و گزارههای به هم مرتبطِ بر آمده از خصوصیات فرد و جامعهی انسانی، به نحو قیاسی ماهیت و واقعیت پیشرفت را تبیین و پیشبینی میکند و برای مدیریت آن تجویز و توصیه نیز خواهد داشت. وی در پایان سخنانش تصریح کرد: این نظریه با اضافه شدن فروض کاربردی به نظریههای کاربردی و نظریههای کاربردی با لحاظ واقعیات عینی ـ مثلاً واقعیات جامعهی ایرانی ـ برای طراحی مدل پیشرفت اسلامی ـ مثلاً مدل اسلامی پیشرفت ایران ـ تبدیل خواهد شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]