تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799269007




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماهیت پیشرفت بر تحول جهت‌دار زندگی فردی و اجتماعی استوار است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در دومین روز از نشست هم‌اندیشی فعالان الگوی اسلامی، ‌ایرانی ‌پیشرفت مطرح شد؛
ماهیت پیشرفت بر تحول جهت‌دار زندگی فردی و اجتماعی استوار است

الگو پیشرفت


شناسهٔ خبر: 3605319 - شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

رفیعی آتانی معاون مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: ماهیت پیشرفت و یا توسعه با هر تعریفی، بر حرکت، تغییر و تحول جهت‌دار زندگی فردی و اجتماعی انسان استوار است. به گزارش خبرگزاری مهر؛ دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، معاون مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا صبح دیروز سوم اردیبهشت ماه در دومین روز از نشست هم‌اندیشی فعالان الگوی اسلامی ـ ‌ایرانی ‌پیشرفت که در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین رویکردهای مختلف ایرانی از اواخر دوره قاجار پرداخت و گفت: احساس عقب ماندگی نسبت به غرب، احساس عقب‌ماندگی و تأخر تاریخی، اصالت و ریشه داری تاریخی ایرانیان، آموزه‌های دینی، رویکرد مثبت به تجربه غربی توسعه در ذیل مفهوم ترقی، رویکرد مثبت به چارچوب نظری مارکسیستی در ذیل مفاهیم انقلاب و تکامل، رویکرد ملی با تلاش برای بازتولید ایران قبل از اسلام و رویکرد دینی با دو جلوه اساسی، رویکردهای مختلف ایرانی به شمار می‌روند. وی در ادامه با بیان اینکه رویکرد دینی دو جلوه اساسی انفعالی و فعال دارد ادامه داد: رویکرد انفعالی ناظر به رویکرد غربی توسعه، از منظر فرهنگی منتقد و از منظر علمی و اقتصادی منفعل، ناظر به رویکرد مارکسیستی، عدالت‌خواه و غرب‌ستیز و ضدیت با تمام مظاهر توسعه با تجربه غربی و شرقی است؛ رویکرد فعال نیز رویکرد اصلاحی و عملگرایانه به تجربه غربی و شرقی توسعه، رویکرد بنیادی همراه با خلأ نظریه پردازی و فقدان پیشینه عینی نظریه پردازی حتی در قلمرو مبانی  و بدون اتکا به علوم اسلامی متعارف (خالص‌سازی حداکثری) و نظریه پردازی بر اساس مبانی و معارف اسلامی موجود (رویکرد این پژوهش) است.

رفیعی آتانی در بخش دیگری از سخنانش در تبیین جایگاه نظریه در پیشرفت توضیح داد: نظریه مبنا به گفتمان سازی، گفتمان سازی به کنش های فردی و اجتماعی، کنش های فردی و اجتماعی به پژوهش های اجتماعی(علوم انسانی اسلامی)، این پژوهش ها به تربیت فردی و بازمهندسی نظام های اجتماعی و تربیت و بازمهندسی به سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت پیشرفت منجر می‌شود. این استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه سخنانش نظریه اسلامی پیشرفت را این گونه تعریف کرد و گفت:  نظریه مجموعه‌ای از مفاهیم و قضایایی است که در یک سیستم قیاسی به هدف تبیین، پیش‌بینی و تجویز ارتباطات جنبه‌های معینی از جهان، سازماندهی شده است؛ اسلامی‌بودن نیز اسلامی به مثابه  خصوصیت موضوع، به مثابه غایت، به مثابه خصوصیت‌ نظریه‌پرداز و به مثابه خصوصیت نظریه(مبنای این پژوهش) است. وی در همین راستا اضافه کرد: ماهیت پیشرفت و یا توسعه با هر تعریفی، بر حرکت، تغییر و تحول جهت‌دار زندگی فردی و اجتماعی انسان استوار است. رفیعی با بیان اینکه هرعلمی موضوعش را از فلسفه و تفکری فلسفی می‌گیرد؛ فلسفه به معنای معرفت شناسی و هستی شناسی را اولین گام در نظریه‌پردازی برشمرد و افزود: پس از تعیین موضوع، فروض بنیادی و روش نظریه‌پردازی مشخص می‌شود؛ نظریه‌ای که مبتنی بر فروض بنیادی است می‌تواند به نظریه بنیادی بینجامد. وی ادامه داد: پس از تولید نظریات بنیادی، این نظریات با استفاده از فروض ساده‌سازی به نظریات کاربردی تبدیل شده و نظریات کاربردی نیز با استفاده از فروض عملیاتی (حقائق مشاهده شده) به ارائه مدل(ریاضیاتی،محاسباتی و مفهومی) منجر می‌شود که پس از انجام این مراحل، انتظار می‌رود که این مدل، واقعیت را تبیین، پیش بینی و طراحی کند. رفیعی در جمع‌بندی سخنانش در تعریف نظریه اسلامی پیشرفت بیان کرد: نظریه اسلامی پیشرفت، یک نظریه‌ی برآمده از فروض بنیادی اسلامی است که در قالب مجموعه‌ی از مفاهیم و گزاره‌های به هم مرتبطِ بر آمده از خصوصیات فرد و جامعه‌ی انسانی، به نحو قیاسی ماهیت و واقعیت پیشرفت را تبیین و پیش‌بینی می‌کند و برای مدیریت آن تجویز و توصیه نیز خواهد داشت. وی در پایان سخنانش تصریح کرد: این نظریه با اضافه شدن فروض کاربردی به نظریه‌های کاربردی و نظریه‌های کاربردی با لحاظ واقعیات عینی  ـ مثلاً واقعیات جامعه‌ی ایرانی ـ  برای طراحی مدل پیشرفت اسلامی ـ مثلاً مدل اسلامی پیشرفت ایران ـ تبدیل خواهد شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن