واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: پاسخهای شفاف، واضح، اقناع کننده، حیرتزدا، ابهامزدا و درمان کننده مشکلات اجتماعی در سیره و میراث به جای مانده از حضرت علی (ع) موج میزند. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به مناسبت میلاد باسعادت حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: ما امروز نیازمند مراجعه به سیره حضرت امام علی (ع) در زمینههای گوناگونی هستیم که در گذشته نبوده است. وی با اشاره به اینکه «امام علی (ع) در زمینههای گوناگون، الگوی انسانها و جامع بشری است» گفت: هر چه جوامع بشری بیشتر به پیش میروند، نیاز و رجوع به سیره امام علی (ع) و الگو گرفتن از ایشان برای زمینههای نو و جدیدتر، ضرورت جدیتری به خود میگیرد. وی ادامه داد: امروز پاسخهای شفاف، واضح، اقناع کننده، حیرت زدا، ابهام زدا و درمان کننده مشکلات اجتماعی و در عین حال مطابق با فطرت سلیم انسانی در سیره و میراث به جای مانده از حضرت علی (ع) موج میزند. باید کوشید این پاسخها را از این معدن بزرگ استخراج کرد. مبلغی گفت: اگر این استخراج انجام نشود نمیتوان از معدن تراث حضرت علی (ع) استفاده کرد، در حقیقت این معدن گرانبها وجود دارد ولی تنها در صورتی قابل استفاده است که عالمان در استخراج درون نهفتههای آن کوشش کنند. وی با اشاره به اینکه «تراث برجای مانده از امام علی(ع) تنها برای جامعه اسلامی نیست بلکه برای بشریت است» گفت: جوامع بشری میتوانند از پیامها و الگوهای این شخصیت استثنایی برای ایجاد صورتبندیهای سالم و اسلامیتر در جامعه خود بهره ببرند. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآور شد: مشکل آن است که ما نه تنها در جهت ارائه الگوهای لازم و برخاسته از سیره حضرت، عمل نکردیم بلکه حتی برای نسلهای مسلمان نیز از معدن سرشار از نکتهها و الگوهای رفتاری امام علی بهره نبردیم و تلاشی نکردهایم. مبلغی با بیان اینکه «شعار خوب است ولی نباید به آن اکتفا کرد» خاطرنشان کرد: هنر آن است که افزون بر شعارهای ناظر به شخصیت استثنایی آن حضرت، بکوشیم راه تطبیق فرازهای زندگی اجتماعی آن حضرت بر شرایط معاصر را فراروی نسلهای جدید بگشاییم. وی ادامه داد: وقتی میگوییم حضرت علی (ع) زاهد اول و عادل کامل در جامعه خود بوده است، نباید در حد شعار که واقعیت دارد، باقی بمانیم، بلکه لازم است این شعارها را در صحنه زندگانی بشر امروز به صورت ملموس احیا کرده و عینیت ببخشیم. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآور شد: وقتی میگوییم شخصیت حضرت علی (ع) جامع الاطراف بوده و عدالت ایشان تام و تمام بود یعنی بیش از هر فرد دیگری به همه اقتضائات لازم و ضرورتهای سلامت بخش به یک جامعه با همه شئون و اطراف آن عمل میکرده است و ضرورت دارد این حقیقت اساسی را در میان نسلهای امروز، به صورت یک جریان رفتاری پیاده و محقق کنیم. وی ادامه داد: اینکه فقط بگوییم الگوی امام علی (ع) مناسب و کارآمد است ولی چگونگی بروز و ظهور این الگو را در جامعه و نسل امروز تئوریزه نکنیم، نتوانستهایم بهره گیری نسلها را از آن حضرت، محقق کنیم. مبلغی اظهار کرد: حوزههای علمیه بحث الگوها را جدی بگیرند و قواعد و مکانیزم استخراج الگوهای زندگی از سیره امام علی (ع) را، کشف و مورد استفاده قرار بدهند. در این صورت است که میتوانیم ابعاد امامت حضرت علی (ع) را در جامعه برای نسل امروز ملموس و قابل درک کنیم. وی تصریح کرد: امام یعنی مقتدای بشریت، این شعار، شعاری اصیل است ولی لازم است شعور، لمس و حس نسبت به آن را در جامعه احیا و زنده کنیم. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: هر اندازه که پروژه حضوربخشی به امام علی (ع) به مثابه الگوی زندگی در جامعه به تاخیر بیفتد، فرصت الگوخواهی در میان بشر امروز دچار بحران خواهد شد. مبلغی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) بهترین الگوهای دینی را مطرح کرده و دین مطابق با فطرت را ترسیم و تعیین کرده است. الگوی دینی یک الگوی شیرین، دلنشین، انسانی و خدایی است، مایه تاسف است که ما در کنار تراث عظیم علوی نشستهایم، ولی از آن بهره چندانی نمیگیریم. وی خاطرنشان کرد: عرض ارادت نسبت به حضرت علی (ع) بسیار خوب و اساس ایمان است ولی این عرض ارادتها، باید دروازهای برای ورود به عالم اقتدا به حضرت باشد تا نسل امروز امام را در صحنههای عملی لمس کند و نیازهای خود را از این رهگذر تامین کند. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد: وحدت اسلامی یکی از نیازهای جامعه امروز ماست که باید آن را مدام با مراجعه به سیره امام علی (ع)، تعمیق کرد. وی ادامه داد: متاسفانه پارهای از زمینههای تفرقه در فضای امت اسلامی فراهم آمده است و باید ببینیم اگر حضرت علی (ع) در جامعه و شرایط معاصر امروزه، حضور میداشتند با این بلای خانمان سوز، دین سوز، فرصت سوز، ایمان سوز و امت سوز چه برخوردی میکردند. مبلغی اظهار کرد: تفرقه همه میراثهای فطری و گذشته اسلام را بر باد میدهد، قطعا اگر حضرت بودند بر اساس دیدگاهی که در نهج البلاغه منعکس و در سیره ایشان متجلی شده است، بیش و پیش از هر چیز، به فکر حل این بزرگترین درد جامعه اسلامی یعنی تفرقه میافتادند. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: امام علی(ع) تفرقه را منشاء شرور مختلف میدانستند و آن را خاستگاه نارواییها، نارساییها، عقب ماندگیها و واگراییها میدیدند. این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در جملات حضرت یک کلید بسیار فعال وجود دارد و آن واژه جماعت است، حضرت با وجود آنکه مصدر، کانون و امام شیعه بود، حضورشان در جامعه آن روز، حضوری قوی، هوشمندانه، کارآمد و مفید برای امت اسلامی بود. وی اظهار کرد: کلید واژه «جماعت مسلمین» باید همیشه مورد نظر همه مسلمانان جهان باشد و حوزه علمیه قم باید پیرامون جماعت مسلمین و چگونگی محور قرار دادن آن در شرایط معاصر نظریهپردازی کند، تا بتوانیم در جامعه امروز آن را به گفتمانی بزرگ و فراگیر تبدیل کنیم و بر اساس آن فکر و تعامل با جهان اسلام را تنظیم و ترسیم کنیم. مبلغی همچنین گفت: بر اساس این گفتمان باید ادبیات، ایده و تئوریهای لازم اجتماعی که به انسجام جامعه اسلامی بینجامد، خلق شود. وی گفت: چون چنین کاری انجام نشده است برخی از ما یا نسبت به جماعت مسلمین بیتفاوت شدهایم و یا حتی بدتر از آن، برخی خواسته یا ناخواسته، عامل ضربه زدن به جماعت مسلمین شدهاند. وی تصریح کرد: نگاه امام به جماعت مسلمین از قویترین، اساسیترین و اولیترین اصولی بوده که حضرت برای جامعه اسلامی (که ان روزگاران شامل شیعه و سنی میشد) قائل بودند. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه «حضرت علی (ع) بیشترین رعایت و پایبندی را نسبت به این اصل در زندگی خود داشته است» گفت: متاسفانه برخی از این تراث بزرگ و شفاف غافل هستند و در جهت حل مشکل تفرقه در جهان اسلام از آن بهره نمیگیرند. وی ادامه داد: در شرایط کنونی توطئههای زیادی علیه وحدت اسلامی در منطقه و جهان وجود دارد. گروههایی همچون داعش به صورت مصنوعی ایجاد میشود که بدترین ضربه را به امت اسلامی وارد میکند. مبلغی گروههای نوظهور تروریستی مانند داعش را حاصل بذرهای فاسدی دانست که بدخواهان امت اسلامی در زمین مناسبات مضطرب، مختل و فاقد شعور لازم نسبت به «اندیشه صیانت از جماعت مسلمین» افشانده و به آن رشد بخشیدهاند. وی ادامه داد: رفتارهای نادرست برخی از افراد و گروهها در فضای امت اسلامی، سرزمین مناسبات اسلامی را برای به بار نشستن بذرهای تفرقه مستعد کرده است. رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: فقدان تئوری چگونه زیستن اتباع مذاهب در یک جامعه بزرگ اسلامی خلأیی را ایجاد کرده است که در نتیجه این خلاء مناسبات امت به صورتی ناتعریف شده و احیانا برخوردار از حالت بدبینانه درآمده است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]