واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدرس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد:
تقوا و عمل همچون دو بال یک پرنده باید با هم وجود داشته باشند
شناسهٔ خبر: 3594950 - یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
دین و اندیشه > اندیشکده ها
راضیه تبریزی زاده با بیان اینکه امام محمد باقر (ع) به دو مسئله مهم اشاره داشتند، گفت: نخست تقوا و ورع است یعنی از هرچیزی که از منظر الهی ناپسند است، پرهیز کنند و سپس اعمال و اقدام قرار دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفتوگوی فرهنگی» با موضوع میلاد امام محمد باقر(ع) و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد بهرام نسب کارشناس معارف اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه و دکتر راضیه تبریزی زاده مدرس جامعه المصطفی العالمیه روانه آنتن شد. حجت الاسلام والمسلمین محمد بهرام نسب به تهاجم فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت: ما که مدعی تشیع هستیم برای اینکه این ادعایمان حقیقی باشد، باید اوصافی که حضرات معصومین (ع) برای درست بودن این انتساب را بیان کرده اند مرور کنیم و ببینیم آنچه در رفتار ما وجود دارد با آنچه که معصومین (ع) به عنوان شاخصه های اصلی در تشیع و شیعه بودن فرموده اند، تطابق می کند یا خیر؟ وی به بیان روایتی پرداخت و اظهار داشت: در این روایت امام محمد باقر (ع) خطاب به یار خود جابر، اوصافی را در بیان ویژگی های شیعه حقیقی برشمردند. ایشان به نام جلاله خداوند متعال قسم یاد کردند کسی که این اوصاف را نداشته باشد، شیعه ما نیست. مرحوم کلینی در کتاب کافی از امام محمد باقر روایت کرده اند، آن حضرت خطاب به جابر فرمودند، آیا کفایت می کند کسی که ادعای شیعه بودن ما را دارد، و با بیان کردن کافی است؟ کارشناس معارف اسلامی در ادامه روایت، به نقل از امام محمد باقر (ع) بیان داشت: قسم به خدا شیعیان ما نیستند مگر کسانی که تقوای الهی را رعایت و خدا را اطاعت می کنند. این شاخصه نخست و کلیدی ترین شاخصه است. تقوا از ماده وقایه یعنی نگهداری است که اصطلاحاً وقتی می خواهند این واژه را معنا کنند، یعنی باید جانب خدا را نگاه داشت و این به طور مشخص یعنی انجام واجبات شرعی و ترک محرمات. در ادامه دکتر راضیه تبریزی زاده با اشاره به حدیث ادامه داد: بعد از اینکه کلام حضرت با یک کلام سلبی آغاز می شود و می فرمایند، این نیست، می فرمایند، حب شیعیان ما پیروی از اهل بیت و پیروی از تقوا و ورع است. وی این موضوع را فلسفه قیام فرهنگی امام محمد باقر (ع) و پس از ایشان امام صادق (ع) عنوان کرد و گفت: متاسفانه یک بی تفاوتی و بی مسئولیتی نسبت به انجام فرایض الهی به وجود آمده بود و این مسئله در جامعه بعد از پیامبر و در نیمه دوم قرن اول هجری کاملاً مشخص بود. به همین جهت امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع) تلاششان را بر این می گذارند که آن وضعیت خاص، که نوعی بی قیدی به انجام دستورات الهی بود را از جامعه برگردانند. مدرس جامعه المصطفی العالمیه از وجود برخی جریانات در زمان امام محمد باقر (ع) گفت و اظهار داشت: افراد بسیار زیادی وارد جریانات انحرافی از اسلام شده بودند و مردم فراموش کرده بودند که اسلام بر اساس اعتقاد و عمل است. اینکه جریانی پس از وفات پیامبر (ص) شروع می شود که نقل حدیث اصلاً نشود یک اقدام انحرافی است، زیرا وقتی به مرور سند و منبع یک چیز بیان نشود، اصل آن چیز نیز از بین می رود و یا دچار انحراف می شود. این انحراف به حدی بود که یکی از یاران امام گفت نمازی که مسلمانان در نیمه دوم قرن اول هجری می خواندند نیز تحریف شده بود. تبریزی زاده بیان داشت: ورود به مسائل سیاسی، جنگ ها، غزوات و مسائلی که بعد از وفات پیامبر (ص) در دوره های خلفا و بعد از آن به وجود آمد، سبب شد که مردم نسبت به اصل انجام واجبات الهی بی تفاوت یا به نوعی بی مسئولیت شوند و این منجر شد حضرت شاخصه های شیعه را معرفی کنند. مدرس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه امام محمد باقر (ع) به دو مسئله مهم اشاره داشتند، خاطرنشان کرد: نخست تقوا و ورع است یعنی از هر چیزی که از منظر الهی ناپسند است، پرهیز کنند و سپس اعمال و اقدام قرار دارد. در حقیقت عمل با رنگ و بوی تقوا است که مورد پذیرش قرار می گیرد. در واقع «عمل بدون تقوا و ورع و خلوص» و «تقوا منهای عمل» هر دو به مثابه یک پرنده می مانند که یک بال ندارد. وی اضافه کرد: این ادعاها که گفته می شود، انسان باید دلش صاف باشد و یا امثال آن، نمی تواند سبب پرواز انسان شود، هر چند که در دستگاه الهی همه اینها دارای درجه و اعتبار باشد ولی بی گمان آنهایی که هر دو را با هم دارند، از قرب بیشتری برخوردار هستند. وی به بیان روایتی پرداخت و گفت: فردی خدمت امام می رسد و می گوید اهل عراق به شما محبت ویژه دارند و این محبت به حدی است که حتی اهالی سنت نیز به مقام و جایگاه شما ارادت ویژه ای دارند. در واقع قصد دارد بگوید، اگر به عراق بیایید و یا دستور بدهید، حاضر هستند با شما همراهی کنند و به نوعی قیام کنید. حضرت از آن فرد می پرسد، آیا در عراق اگر کسی که نیازمند است، می تواند از جیب برادر خود بردارد و بعد که نیازش رفع شد آن را در همان جیب بگذارد و به برادر خود اطلاع دهد؟ فرد پاسخ می دهد خیر! حضرت نیز می گوید، تا وقتی که به مال خود بخیل هستید، به جان خود بخیل تر هستید. در واقع حضرت تاکید می کنند صرف محبت شما دلیلی بر اعتقاد و ایمان شما نیست. شایان ذکر است؛ برنامه «گفتوگوی فرهنگی» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه رادیویی گفتوگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفتوگو مراجعه و آن برنامه را دریافت کنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]