محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842648740
شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی«قبسات» منتشر شد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی«قبسات» منتشر شد
شناسهٔ خبر: 3581617 - چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
دین و اندیشه > سایر
شماره هفتاد و ششم فصلنامه «قبسات» با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سر دبیر دکتر محمد محمدرضایی منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر، شماره ۷۶ فصلنامه علمي پژوهشي قبسات با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سر دبیر دکتر محمد محمدرضایی به شماره هفتاد و ششم خود رسید. در قبسات ۷۶ مقالاتی به شرح زیر می خوانیم؛ چکیده مقالات این شماره جهت اطلاع بیشتر خوانندگان ارائه می شود: بررسی انتقادی چیستی فلسفه دین/قاسم پور حسن چكيده فلسفه دين، هم بر اساس الهيات مسيحي تعريف شده و هم بهطور پسيني بـه سرشـت آن توجه شده است. امروزه هر دو وجه به گونه اي بنيادين در تعريف فلسفة دين نقـد مي شوند و بايد تلاشي نظام مند در طـرح نظريـه رقيـب صـورت داد. تـاكنون نـه تنهـا درباره اين دو وجه در تعريـف، پژوهشـي شايسـته صـورت نگرفتـه، بلكـه ـ بـه بـاور نويسنده ـ التفات خوبي نيزبه آنها نشده است. در اين مقاله دومسئله بررسي ميشود؛ نخست آنكه عيـان مـيكنـد تعريـف رايـج از فلسفة دين، تعريفي محدود و ناقص است و بـا غفلـت از «امكـانهـاي» اديـان ديگـر صورت پذيرفته و رويكرد فلسفي را به الهياتي تقليل ميدهد. اين قليلپـذيري، تنهـا به تقويت رويكرد الهياتي مودي نشـده، بلكـه بـه مدافعـهگـروي روي خواهـد آورد. همچنين خصلت فلسفي را كه تفكرو نقد است، به محاق ميبرد. دوم آنكـه تعريـف رايج از فلسفه دين، اساساً تعريفي پسينی است. مهمترين نقيصـه ايـن رويكـرد، نبـود نگاه استعلايي به تعريف است. بهبيانديگـربـا تعريـف پسـيني، جامعيـت در تعريـف مورد خدشه قرار ميگيرد ونميتوان نسبتي آزاد با ماهيت فلسفة ديـن برقـرار كـرد. نتيجه اين رويكرد، نداشتن تعريفي صحيح خواهد بود. مبانی دین شناختی علوم انسانی اسلامی و برایند روش شناختی آن/رمضان علی تبار چكيده همه دانشها بهويژهعلومانساني، برمباني وپيشانگـارههـاي گونـاگوني اسـتوارند كـه ازآن جمله، مباني دينشناختي است. نوعِ نگاه ما بهدين، درعلم اثـر خواهـد گذاشـت. اين مباني عبارتاند از: چيستي دين، اهداف وغايات دين، آثـار و كاركردهـاي ديـن، منابع ثبوتي واثباتي دين، قلمروو گسترة دين و ... اين مباني از جهات گونـاگوني در علم بهويژهعلومانساني، اثرمستقيم ياغيرمستقيم دارند. يكي ازآثارونتايج اين مبـاني، نقش آن در روش ومنطق علم است. همانگونـه كـهعلـومانسـاني موجـود، بـرمبـاني دينشناختي خاص همچون جدايي دين ازدنيـا، انفكـاك مبـدأ قلمـرودينـي ازقلمـرو دنيوي (قلمرو حداقلي براي دين)، ارتباط نداشتن علم ودين، تحويـل وتحديـد هـدف بعثت و جهـتگيـري دعـوت انبيـا درامـوربـاطني، فـردي واخـروي و جـدايي آن از زندگي و حيات اجتماعي و ... استواراست كهاين مباني درروش ومنطق اين علومنيز تأثيرمستقيم يا غيرمستقيم داشته است. منكران علم ديني نيزبـا ابتنـا بـرمبـاني مختلـف، ازجمله مباني دينشناختي، علوم انساني موجود را همچون مطلوب خويش پذيرفته واز اساس با امكان، ضرورت ومطلوبيت توليد علومانسـاني اسـلامي مخالفـت مـيورزنـد. مقالة حاضرابتدا پس ازمباحث مقدماتي، به نقش مباني در علـم بـهويـژه علـومانسـاني خواهد پرداخت ودرادامه، ضمن اشـارة اجمـالي بـهتـأثيرنـوع ديـنشناسـي درعلـوم انساني موجودوهمچنين مباني دينشناختي منكران علم ديني، مباني دينشناختي علـوم انساني اسلامي وبرايند روششناختي آن، طرح خواهد شد. حکمت معتدل و دو مسئله فلسفی/ابوالحسن غفاری چكيده حكمت معتدل يا مدرسة معتدل، عنواني است كه افكـار وانديشـههـاي حكـيم سـدة يازدهم و دوازدهم هجري قمري، ملا محمد تنكابني بدان متصف شده است. در اين مقاله، وجه تسمية انديشههاي او به مدرسة معتدل بررسي شده و روشـن مـيشـود در دو سدة يادشده، دو مسئلة اشتراك معنوي وجود و اوصـاف الهـي از جنجـاليتـرين مباحث بودند كه افزون بر صبغة فلسفي، از مباحث حـوزة فلسـفة ديـن نيـزبـه شـمار ميروند. اغلب انديشمنداني كه شاگرد ملا رجبعلي تبريزي بودنـد، بـه پيـروي از او، اشتراك معنوي وجود را منكر شـده و در بحـث اوصـاف الهـي نيـز روشـي خـلاف حكماي مشهور در پيش گرفتهاند، حكيم تنكـابني نيـز از شـاگردان تبريـزي بـوده و فلسـفه را نـزد او خوانـده اسـت؛ ولـي در هـردومبحـث از اسـتادش مـلا رجبعلـي و شاگردان اوفاصله گرفتـه وبـا نقـد نظـرآنـان، بـه اثبـات اشـتراك معنـوي وجـود و اوصاف واجبالوجود پرداخته است، همين سبب شده او در فلسـفه، پيـرو مدرسـه و مكتب معتدل به شمارآيد. ارزیابی باورهای دینی بر اساس فضیلت گرایی معرفتی/غلامحسین جوادپور چكيده ارزشســــنجي معرفتــــي باورهــــاي دينــــي بــــراســــاس مبــــاني گونــــاگون معرفـتشـناختي، انجـامشـدني اسـت. معرفـتشناسـي فضـيلتمحـور، رويكـردي متــأخردر مباحــث فلســفي اســت كــه منــاط صــدق وارزش معرفتــي بــاور را بــهكــاربــردن فضــايل عقلانــي ومعرفتــي در موقعيــت متناســب بــا خــود مــيدانــد. لينــدا زگزبســكي، فيلســوف ديــن واخــلاق معاصــر، بــا طــرح يگــانگي فضــايل اخلاقــي وعقلانــي، معتقــد اســت اگــرعامــل معرفتــي در هــرموقعيــت معرفتــي، فضـيلت عقلانـي متناسـب بـا آن را بـه كـار گيـرد، بـه سـبب سـاختار فضـايل كـه در كســب غايــت خــودمصــيب هســتند، بــه صــدق خواهــد رســيد. بــراي محــك زدن ارزش معرفتــي باورهــاي دينــي در ايــن رويكــرد بايــد معيارهــاي درونــي (فضـايل عقلانـي و حكمـت عملـي) وبيرونـي (تأسـي بـه مرجـع معرفتـي وانسـان حكــيم) آن را بــراعتقــادات دينــي تطبيــق داد وميــزان ســربلندي آنهــا را در ايــن آزمــون ســنجيد. فــارغ از ارزيــابي ايــن رويكــرد كــلان معرفــت شــناختي وبــا پــيشزمينــه دانســتن آن، بــا كــاوش در ســيرتكــوين باورهــاي دينــي و ســيرة دينـداران در بـاورگزيني و سـلوك معرفتـي مـيتـوان معيارهـاي پـيشگفتـه را بـر ايـن باورهـا منطبـق دانسـت. بـرايناسـاس بـراي ارزيـابي باورهـاي دينـي نبايـد بـه دنبـال معيارهـاي توجيـهگرايانـه وبـاورمحور بـود؛ بلكـه بايـد نگـاهي عامـلمحـور وفراينــدي داشــت و ســيربــاورگزيني مؤمنــان را تحليــل كــرد كــه بــه نظــر ميرسد آنان در اعتقاد بنيادين به وجود خدا، در اين آزمون سربلند هستند. مقدمه ای بر فهم نظریه اعتباریات در بستر ریشه های نظری و ادوار حیات علمی علامه طباطبایی/حسن دانایی فرد، حسین سوزنچی و مرتضی جوانعلی آذر چكيده نظرية اعتباريات يكي از ابتكارات فلسفي علامه طباطبايي است كه به علت پارهاي از مشكلات موجود بر سر راه فهم اين نظريه، متأسفانه تاكنون به گونهاي مناسب شـرح و تبيين نشده است؛ به همين خاطربا مروري برآثار به نگـارش درآمـده دربـارة ايـن نظريه، بهسادگي ميتوان شاهد اشكالات و انتقادات فراواني بود كه پژوهشـگران بـر اين نظريه وارد كردهاند؛ اشكالاتي كه ريشة آنها عمدتاً در تفطن نيافتن بـرمسـئلهاي اسـت كـه علامـه طباطبـايي بـا ارائـة نظريـة اعتباريـات بـه دنبـال حـل آن بـودهانـد. نگارندگان اين مقاله معتقدند بررسي ارائة نظرية اعتباريات بـا توجـه بـه ادوار حيـات علمي علامه طباطبايي، پيجويي ريشههاي نظـري ايـن نظريـه در علـومي كـه وجهـة همت ايشان بوده ودرنهايت بررسي آثار ومكتوبات ايشان ـ در زمينة اعتباريات ـ در بستر ادوار وريشههاي يادشده، ميتواند زمينهاي مناسـب را بـراي فهـم مسـئلة مـورد توجه علامه طباطبايي در ارائة نظرية اعتباريات و درنتيجه فهم عميقتر و دقيقتر ايـن نظريه فراهم كند وبسياري ازاشكالات مطرح شده دربارة آن را ازپيشروبردارد. نتایج کاربردی و نقش باور به نظریه وحدت شخصی وجود ابن عربی در زندگی انسان/زهرا رسولی و محمد کاظم علمی چكيده نظريــة وحــدت شخصــي وجــود ابــن عربــي كــه ثمــره وغايــت مهــمتــرين اصــل وجودشناختي عرفان او، يعني اصل وحدت وجود اسـت، افـزون بـر اهميـت و تـأثير عظيم آن بر حوزة فلسفة اسلامي وعرفان نظري، ازپشتوانة كاربردي گسـترده اي در زندگي انسان نيز برخوردار است. برابر اين نظريه، وجود، واقعيتـي عينـي و اصـيل و درعين حال برخوردار از وحدت شخصي و ذاتي است كه كثرت مشهود، كثرت در وجود نيست؛ بلكه كثرت در مظـاهر و شـئون آن وجـود مطلـق واحـد اسـت. مسـئلة اصلي اين جستار، بررسي تأثيرات اين نظريه برزندگي انسـان اسـت و ايـن پـژوهش ادعا دارد ميتواند ثمرات عملي گستردهاي در جنبههـاي گونـاگون زنـدگي انسـان داشته باشد. بنابراين ضمن توجه به تمايز ميان مقام ادراك اين نظريه كه دسـتيابي بـه آن براي همگان امكانپذيراست ومقام تحقق آن كه بـا وجـود تحقـق نيـافتن تـام و تمام آن در اين عالم، ميتوان طي سلسلهمراتبي و بر اثر مراقبتهايي، به مـدارجي از آن دست يافت. نوشتار حاضر، برخي از نتايج عملي اين نظريه همچون خودشناسـي، خداشناسي، تخلق به اخلاق الهي، رسيدن به كمال و عشق ورزي را با استناد بر متون اصلي خود او ونيزبرخي تفاسير شارحان آثار ابنعربي، مورد بررسي قرار مي دهد. معناشناسی نظام سازی و روش شناسی کشف نظام از منابع دینی/ بهروز رضایی منشو حسین بابایی مجرد چكيده اسلام در مقام ثبوت، دين كامل، تام و مرضي پروردگار در هـدايت، رشـد و تعـالي انسانهاست؛ ولي در مقام اثبات، كيفيت فرايند تحقـقبخشـي بـه ايـن مهـم، ماهيـت ادراك آدمي از معارف ديني ودرنهايت، كاربست معارف ديني در عرصة زنـدگي، مؤلفههـاي اثرگـذار در نقـشآفرينـي ديـن در سـاحت اجتمـاعي بـه شـمار مـيرود. اينجاست كه ضرورت نظامسازي يا نظامپردازي از معارف ديني، احساس ميشود تـا از رهاورد آن، اساليب انتفـاع از معـارف دينـي اسـتخراج و در قالـب نظـام معرفتـي، عرضه شود و در پايان امكان استقرار نظام كنشي برمبناي نظام معرفتـي، امكـانپـذير شود. در اين مقاله، نگارنده ميكوشد ابتدا به مفهومپردازي و معناشناسي نظامسـازي بپردازد و در ادامه، روششناسي كشف نظام از منابع ديني را مبتنـي بـررويكردهـاي مختلف موجود، تنقيح وتبيين كند ودرپايان، مدل مختار خود را ارائه كند. كشف نظام از معارف ديني، از يكسو امكان تكـون فقـه حكـومتي را فـراهم خواهـد آورد و از سوي ديگـر قـدرت اثبـات كاآمـدي ديـن در عرصـة اجتمـاعي را بـرا ي انديشمندان اسلامي پديد خواهد آورد. روش اين پژوهش در گردآوري دادههاي تحقيق برمنابع كتابخانهاي (بـهكـارگيري ابزار مطالعه) و انديشمندان حوزة نظامسازي (بهكارگيري ابزار مصاحبه) استوار است ودر مقام داوري نيزاز نظرية دادهبنياد بهرهگيري شده است. تکلیف مندی سیاسی انسان از منظر مبانی خداشناختی در قرآن/ محمد عابدی چكيده نظريات گوناگوني دربارة «ارتباط دوسوية انسان و خداوند» ارائه شـده اسـت. بر اساس برخي ديدگاهها، انسان موجودي ذيحـق وتنهـا مقيـد بـه محـدوديت هـاي خودساخته در حوزة زندگي اجتماعي و سياسي است و خداوند حق تكليفدهـي و محدودسازي آزادي بشررا ندارد. درمقابل، انسان از منظـرقـرآن كـريم، مكلـف بـه تكاليف سياسي خداونـد اسـت. هـر دو ديـدگاه بـر گروهـي از مبـاني خداشـناختي، انسانشناختي، معرفتشناختي و جامعهشناختي استوارند. در ايـن مقالـه بـا اسـتفاده از مباني خداشناختي قرآني، ضمن اشـاره بـه نقـد ديـدگاه اول، ديـدگاه تكليـف منـدي سياسي بشراز منظرقرآن كريم تبيين مي شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]
صفحات پیشنهادی
شماره جديد فصلنامه «ایراننامه» در آلماتی منتشر شد
شماره جديد فصلنامه ایراننامه در آلماتی منتشر شد شناسهٔ خبر 3580058 - دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۲ دین و اندیشه > سایر شمارگان ۳۳ و ۳۴ فصلنامه ایراننامه به همت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلماتی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر به همت نمایندگی فرهنگی ایرانخستین شماره دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی
به کوشش انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه منتشر شد نخستین شماره دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن فقه و حقوق اسلامی شناسهٔ خبر 3576076 - سهشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم نخستین دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن فقه و حقوق اسلشماره شانزدهم فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد
شماره شانزدهم فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد شناسهٔ خبر 3574509 - دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها شانزدهمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با مدیرمسئولی حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی و سردبیری مسعود معینی پور با پرونده ویدهمین شماره «گفتمان الگو» منتشر شد
دهمین شماره گفتمان الگو منتشر شد شناسهٔ خبر 3577578 - پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۱ دین و اندیشه > سایر دهمین شماره نشریه گفتمان الگو با پروندههایی در زمینه الگوی رقابت سیاسی و شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر دیباچه این شماره با سرمقالهای اشماره جدید فصلنامه تاریخ اسلام منتشر شد
شماره جدید فصلنامه تاریخ اسلام منتشر شد به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه در این شماره از فصلنامه مقالاتی تحت عنوان بررسی تحلیلی تاریخ نگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم هجری نوشته روح الله توحیدی نیا و نعمت الله صفری فروشانی بررسی انتقادی دیدگاه خاورشناسان دربارهکتاب «مدیریت تحول سیاسی در حوزههای علمیه» منتشر شد
تازه های نشر کتاب مدیریت تحول سیاسی در حوزههای علمیه منتشر شد شناسهٔ خبر 3576731 - چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب مدیریت تحول سیاسی در حوزههای علمیه به قلم سیدموسی میرمدرس از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاریدهمین شماره «فرهنگ امروز» منتشر شد
دهمین شماره فرهنگ امروز منتشر شد شناسهٔ خبر 3575749 - سهشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۴ دین و اندیشه > سایر دهمین شماره ماهنامه فرهنگ و علوم انسانی فرهنگ امروز ویژه ماه اسفند در ۲۱۲ صفحه و با قیمت ۱۲ هزارتومان منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر دهمین شماره ماهنامه فرهنگ امروز ویشماره ششم مجله «اندیشه مهر» منتشر شد
شماره ششم مجله اندیشه مهر منتشر شد شناسهٔ خبر 3575226 - سهشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۶ دین و اندیشه > سایر به کوشش گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر پنجمین شماره مجله اندیشه مهر با مطالب متنوعی شامل گفتگو گزارش و یادداشت منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر شماره پنجم مجلهجدید ترین شماره نشریه شاهد یاران منتشر شد
شهیدخبر شهیدنیوز شماره ۱۲۵ و ۱۲۶ ماهنامه فرهنگی تاریخی شاهد یاران ویژه سردار شهید حاج حسین همدانی منتشر شد یادمان سرافزار حرم با گفتار و نوشتارهایی از سردار سلامی سرلشکر مصطفی ایزدی سردار آبنوش اسماعیل کوثری گلعلی بابایی حمید حسام سردار جعفر مظاهری سردار لک زایی سردار ثشماره جدید نشریه بیرق منتشر شد
به گزارش مشرق شماره دوم نشریه بیرق با موضوع برسی سوابق و زندگی نامه آیت الله واعظ طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی منتشر شد برای دریافت نشریه اینجا را کلیک کنیدچهارشنبه ۱۹اسفند۱۳۹۴-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها