تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820111586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چیستی تمدن و فرهنگ از منظر حجت الاسلام خسروپناه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
چیستی تمدن و فرهنگ از منظر حجت الاسلام خسروپناه

تمدن


شناسهٔ خبر: 3578999 - شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
دین و اندیشه > اندیشمندان

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در کانال تلگرام خود به تشریح چیستی تمدن و فرهنگ پرداخت. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام خسروپناه در کانال تلگرام خود به تشریح چیستی تمدن و فرهنگ پرداخته است که متن آن در ادامه آمده است؛ تمدن: تعاریف مختلفی برای تمدن و فرهنگ بیان شده است. تمدن در لغت‌نامه دهخدا به معنای تخلق به اخلاق شهر آمده است. تمدن یعنی انتظام شهر نمودن و اجتماع اهل حرفه، گذار از خشونت و جهل به حالت ظرافت و انس و معرفت، اقامت کردن در شهر و شهرنشینی. تمدن معنایی مجازی هم دارد: تربیت و ادب. از این رو می‌توان گفت که تمدن داشتن یعنی دارای تربیت بودن و در مرحله کامل تربیت اجتماعی قرار داشتن یعنی خلاف بربریت. در حالت بربریت، مردم نه شهرنشین‌اند و نه برخوردار از تربیت اجتماعی. در نتیجه تمدن می‌تواند معنای گسترده‌ای داشته باشد و ساخته‌های معرفتی و صنعتی یک جامعه را در برگیرد و می‌تواند منحصر به تولیدهای سخت افزاری باشد و بینش‌ها و منش‌ها و کنش‌های جامعه به فرهنگ اختصاص یابد. فرهنگ: حقیقت و پدیده‌ای است که با پیدایش انسان بر روی زمین ظاهر شده است. نظریه‌پردازی‌ها در باب چیستی فرهنگ به قرن بیستم بر می‌گردد. فرهنگ در یک جمع‌بندی می‌تواند مجموعه‌ای همگون و به هم پیوسته از بینش، منش وکنش تلقی شود که به دو شیوه عینی و نمادین، به کار گرفته می‌شود تا این اشخاص را به یک جمع خاص و متمایز مبدل سازد. واقعیت امر این است‌که فرهنگ، يک واقعيت چند لايه است و دانشمندان علوم انسانی تنها بر اساس عُلقه‌ها و ذهنیت‌های خود به بُعد خاصی از فرهنگ توجه نمودند. پس باید ابعاد گوناگون فرهنگ را دید و تعریف جامعی برای آن ارایه کرد؛ بدین ترتیب: فرهنگ در مجموع، مجموعه‌ای هماهنگ از دانش‌ها، باورها، ارزش‌ها و هنجارهای انسانی است که به صورت نُمادهای گوناگون در عرصه‌های سخت‌ افزاری اجتماع انسان و امور مربوط به تمدن ظهور می‌یابد و به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود. اگر این مجموعه، برگرفته از روش عقلی و متون دینی و اسلامی باشد، فرهنگ اصیل و معتبر نامیده می‌شود و در غیر این صورت، ضد فرهنگ و غیر اصیل و نامعتبر شناخته می‌شود. مقصود از تمدن و فرهنگ در این نگاشته، بینش‌ها، دانش‌ها، اخلاقیات، رفتارها، تکنولوژی و صنایع تولیدی یک جامعه است و مقصود از تمدن و فرهنگ غرب، همه دستاوردهای پیش‌گفته است که از تفکر مدرنیسم و پست مدرنیسم تحقق یافته‌اند. پس مبحث مقایسه اسلام با تمدن و فرهنگ غربی، یک مبحثی است‌که به چند مسأله تبدیل می‌شود. مسأله مقایسه اسلام و مدرنیسم، مسأله مقایسه اسلام و پست مدرنیسم، مسأله مقایسه اسلام با عقلانیت و فلسفه غرب، مسأله مقایسه اسلام و علوم تجربی، مسأله مقایسه اسلام و علوم انسانی، مسأله مقایسه اسلام و تکنولوژی، مسأله علم دینی و مسأله اسلام و معنویت، مسایلی هستند که از مبحث اسلام و تمدن غرب استخراج می‌شوند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن