واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
وضعیت شیعیان در کشورهای عراق، عربستان، کویت، بحرین و عمان در حوزه خلیج فارس در مقالههای ارایه شده در دانشگاه اصفهان بررسی شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، چندی پیش همایش "بومشناسی جهان تشیع در حوزه خلیج فارس" در دانشکده ادبیات و علوم انسانی در دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شد و اساتید و محققانی در این همایش به ارایه مقاله و سخنرانی پرداختند که خلاصهای از برخی از آنها به شرح زیر است: شیعیان کویت اصغر منتظرالقائم، استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در مقاله خود با عنوان «نقش شیعیان در تحولات فرهنگی کشور کویت» نوشته است: فضای آزادی نسبی فرهنگی کویت، این کشور را در میان کشورهای جنوب خلیج فارس از نظر فرهنگی متمایز کرده است. از این رو سطح و عرصههای فرهنگی در این کشور به نسبت کشورهای عربی اطراف خود بالاتر است. مطبوعات در این کشور رونق دارد و نویسندگان با آزادی نسبی به طرح افکار خود میپردازند. وجود مساجد و حسینیههای رسمی و غیر رسمی نیز بستر مناسبی برای فعالیتهای فرهنگی شیعیان به ویژه در ایام محرم و رمضان فراهم کرده که از جمله برنامههای فرهنگی مساجد جشن تولد امام حسن مجتبی(ع) است، که شیعه و سنی آن را برگزار میکنند. شیعیان عمان علیاکبر جعفری استادیار تاریخ دانشگاه اصفهان و طیبه پیش رو دانشجوی دکتری تاریخ تشیع دانشگاه اصفهان در مقاله خود با نام «وضعیت اجتماعی شیعیان عمان» نوشتهاند: شیعیان سومین گروه مذهبی کشور عمان به شمار میآیند. شیعیان عمان سه گروه اصلی را تشکیل میدهند: 1-لواتیه یا خوجهها که هندی الاصل هستند؛ این گروه از ثروتمندترین طبقههای جامعه عمان به شمار میروند 2- بحارنه که شیعیان مهاجر از بحرین هستند و 3- فارسیزبانان که از ایران به عمان مهاجرت کردهاند. شیعیان عراق فرشته بوسعیدی دانشجوی دکترای تاریخ تشیع دانشگاه اصفهان در مقاله خود با نام « بررسی و تحلیل عوامل گرایشات شیعی در محله کرخ بغداد» نوشته است: شهر بغداد در کرانه غربی رود دجله توسط عباسیان و در زمان خلیفه المنصور بنیاد شد. کرخ از محلههای بغداد است که نسبت به دیگر محلهها آبادتر بوده است، این محله از آغازِ بنای بغداد، شیعهنشین بوده که از عوامل گرایش مردم این منطقه به تشیع، میتوان به این موارد اشاره کرد: وجود مسجد براثا، حضور اصحاب ائمه (ع) به ویژه هشام بن حکم، وجود مرقد مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) نزدیک این محله قرار گرفته است. کرخ در مسیر بازرگانی بغداد به کوفه واقع شده و برخی وزرای شیعی مقتدر مانند ابن فرات و متکلمان بزرگ شیعی مانند ابوسهل نوبختی را در خود جای داده است. شیعیان عربستان سعودی سید حبیبالله وکیل زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خلیج فارس دانشگاه اصفهان در مقاله خود با نام «شیعیان عربستان و تبعیضهای نظام حاکم» نوشته است: وسعت بسیار زیاد و جمعیت اندک در کنار ویژگیهای جغرافیای طبیعی مشکلات عدیدهای برای سعودیها به وجود آورده است. شیعیان از اقلیتهای مذهبی این کشور هستند که عمدتاً در استانهای نفتخیز شرقی سکونت دارند، اما از دسترسی به فرصتهای سیاسی و حکومتی محرومند و به شکلهای مختلف مورد آزار و اذیت نظام وهابی عربستان قرار گرفتهاند. به همین دلیل بسیاری از آنها تقیه در پیش میگیرند که این سبک زندگی موجب شده تا آمار دقیقی از تعداد شیعیان در عربستان وجود نداشته باشد. شیعیان بحرین هادی داوودی زواره دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه اصفهان و رستم عیدی پور دانشجوی دکترای روابط بینالملل دانشگاه اصفهان در مقاله خود با نام « شیعیان بحرین در کشاکش رقابت دو قدرت منطقهای» نوشتهاند: نوشتار پیش رو در پاسخ به این پرسش که مهمترین عامل تأثیرگذار منطقهای بر فعالیت شیعیان بحرین چیست؟ فرضیه خود را بر تفاوت مبنایی هویت این دو واحد سیاسی(ایران و عربستان) استوار ساخته است. در حالی که هویت جمهوری اسلامی ایران هویتی ایرانی، انقلابی، شیعی و غیرمتعهد است در نقطه مقابل عربستان سعودی دارای هویتی عرب، محافظهکار، سلفی و متحد با غرب است. جستار پیش رو با هدف واکاوی رقابت این دو قرائت از اسلام در منطقه یعنی قرائت «اسلام سلفی» به رهبری عربستان و «اسلام انقلابی» به رهبری جمهوری اسلامی ایران به تأثیر رقابت این دو واحد سیاسی بر وضعیت و عمل شیعیان بحرین میپردازد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]