تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804930479
![نمایش مجدد: سهروردی روح فلسفه ابنسینا را هزار مرتبه بهتر از فخر رازی درک کرد refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
سهروردی روح فلسفه ابنسینا را هزار مرتبه بهتر از فخر رازی درک کرد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران:
سهروردی روح فلسفه ابنسینا را هزار مرتبه بهتر از فخر رازی درک کرد
![سهروردی روح فلسفه ابنسینا را هزار مرتبه بهتر از فخر رازی درک کرد بابک علیخانی](http://media.mehrnews.com/d/2016/03/10/3/2024249.jpg)
شناسهٔ خبر: 3577469 - پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
دین و اندیشه > اندیشمندان
برخی از محققان، آثار همشاگردی سهروردی، یعنی فخر رازی را در فهم مقاصد ابنسینا راهگشا دانستهاند، ولی سهروردی روح فلسفة ابنسینا را هزار مرتبه بهتر از امثال امام فخر درک کرده بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر بابک عالیخانی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در جلسه دوره ای اعضای هیئت علمی مؤسسه با عنوان «سیری در رسائل تعلیمی سهروردی» به ارائه سخن پرداخت. آنچه در ادامه میخوانید خلاصه سخنرانی ارائه شده در این جلسه است؛ سهروردی را بهجز کتب مفصل و رسائل تمثیلی مشهور، رسائل تعلیمی گرانقدری است که لطائفی از آنها در این گفتار ارائه میگردد. الف) پرتونامه سهروردی در اواخر پرتونامه مینویسد که «نور مفارقات زاید بر ماهیت ایشان نیست، بلکه ایشان نورهای مجردند از مادت، همچنانکه حکیمان نورانی گفتهاند از سر مشاهدت» (مجلد سوم مصنفات، ص ۸۱). در کتاب سرچشمههای حکمت اشراق و مفهومهای بنیادین آن میخوانیم: «چنین به نظر میرسد که در این عبارت، شیخ نور را به معنای وجود در مقابل ماهیت به کار میبَرَد و بحث زیادتی وجود بر ماهیت را پیش کشیده و از قول حکمای اشراقی تصریح میکند که مفارقات وجود محض و انیت صرفند و ماهیتی ورای هستی ندارند» (چاپ دوم، ص۷۰) سهروردی وجود را جزو اعتبارات عقلی برمیشمارد؛ بنابراین در عبارت پرتونامه، مقصود از نور چیز دیگری غیر از وجود است. مقصود این است که مجردات به علم حضوری شهودی، ذات خود را درمییابند و این علم زائد بر ماهیت آنها نیست. حقیقت این است که اصالت ماهیت شیخ اشراق بهدرستی درک نشده است. ماهیت در نزد سهروردی «مابهالشیء هو هو» است و هویت شیء همان انائیت اوست انائیت اصطلاح شیخ اشراق است و میتوان لفظ «خودآگاهی» را معادل فارسی آن دانست). انائیت (یا مخفف آن اَنیت) پایه حکمت سهروردی است. انائیت سهروردی نه کوگیتوی دکارت است و نه عبارت از نوعی solipsism به شمار میرود. انائیت سهروردی سر از اناالحق منصور حلاج برمیآورد. حکمت سهروردی را گونهای ایدئالیسم شرقی میتوان نامید. سهروردی بارها نوشته است که زمینههای قول به اعتباریت وجود را در آثار مشائیان یافته است. مشائیان متقدم مانند فارابی و ابنسینا گویا به اصالت وجود و اصالت ماهیت هردو قائل بودهاند، حال آنکه مشائیان متأخر (عمر خیام و ابنسهلان ساوجی) از اعتباریت وجود دم زدهاند. خیام در یکی از رسالات کوتاه خود که به زبان عربی است صریحاً وجود را اعتباری شمرده است. وجود اعتباری نیست، ولی اساس حکمت اشراق که «خودآگاهی» است به قوت خود باقی است. غالباً پنداشتهاند فیلسوفی که به اصالت وجود قائل نیست، حتماً به اصالت ماهیت به معنی ما «یُقالُ فی جواب ما هو» قائل خواهد بود. این رأی نادرست، به تفسیر غلط حکمت اشراق انجامیده است. به علاوه، از آنجا که از عرفان وحدهالشهودی بایزید و حلاج و خرقانی درک کاملی وجود نداشته، حکمت سهروردی نیز که نردبانی است برای صعود به بام بلند وحدهالشهود، چنانکه سزاوار است فهمیده نشده است. ب) هیاکلالنور به نظر میرسد که سهروردی نام رساله خود را از فقرهای از «حدیث حقیقت» برگرفته باشد. علی علیهالسلام و کمیل بن زیاد نخعی که شاگرد معنوی وی بود، سوار بر ناقهای طی طریق میکردند. کمیل سؤال کرد: ما الحقیقه؟ «حقیقت چیست؟» امام (ع) فرمود: ما لک والحقیقه؟ «ترا با حقیقت چه کار است؟» کمیل گفت: اولَستُ صاحبَ سِرِک؟ «آیا من از اصحاب سر تو نیستم؟» امام علی (ع) فرمود: بلی، ولکن یترشح علیک ما یَطفَحُ مِنی. «آری، ولی آنچه از من لبریز میگردد بر تو میتراود». کمیل بار سوم پرسید: اَوَ مثلُک یُخَیبُ سائلاً؟ «آیا شخصی مانند تو (که در کمال مهربانی است) پرسنده را نومید میگردانَد؟» امام (ع) در برابر اصرار کمیل لب به پاسخ گشود و فرمود: الحقیقهُ کَشفُ سُبُحاتِ الجلالِ مِن غَیرِ اشارَهٍ. «حقیقت پرده برداشتن است از انوار جلال، بیهیچ اشاره». کمیل گفت: زدنی بیاناً. «بیشتر بیان فرمایید». امام (ع) فرمود: مَحوُ المَوهومِ مع صَحوِ المعلومِ. «زدودن موهوم همراه با هویدا ساختن معلوم». کمیل گفت: زدنی بیاناً. امام (ع) فرمود: هتکُ الستر لِغَلِبَهِ السر. «به یکسو زدن پرده به جهت غلبه راز» کمیل گفت: زدنی بیاناً. امام (ع) فرمود: جَذبُ الاحدیهِ لِصِفَهِ التوحید. «کشش احدیت به جهت صفت یگانگی». کمیل گفت: زدنی بیاناً. امام (ع) فرمود: نورٌ یَشرُقُ مِن صُبحِ الازلِ فَیَلوحُ علی هَیاکِلِ التوحید آثارُهُ. «نوری است که از صبح ازل میتابد و بر هیاکل توحید آثار آن پدیدار میشود». باز کمیل گفت: زدنی بیاناً. امام (ع) فرمود: اَطفِ السِراجَ فَقَد طَلَعَ الصبح. «چراغ را خاموش کن که صبح طلوع کرد». امام (ع) در بیان خود شش مرحله سلوک راه حق را ذکر فرمود. مقام نخست همان مقام طلب است که کمیل با اصرار خود نشان داد که حائز چنین مقامی است. امام (ع) با احراز این امر، به شش مقام دیگر با الفاظ شگفتانگیز اشاره فرمود. فاعل فعلهای کشف و محو و هتک و جذب در سخن امام (ع)، حضرت احدیت است. مراحل هفتگانه در این حدیث گرامی، با مراحل هفتگانه سلوک در کتاب منطقالطیر عطار وفق عجیبی دارد، مخصوصاً اگر توجه کنیم که مقصود از کَشفُ سُبُحاتِ الجلالِ مِن غَیرِ اشارَهٍ، برطرف شدن پرتوهای جلال است که نگهبان جمال وجه الهی است. و توجه کنیم که هتکُ السترِ لِغَلِبَهِ السر، دال بر جلالت راز است که از سر استغناء هر حجاب و نقابی را میدَرَد. و توجه کنیم که نورٌ یَشرُقُ مِن صُبحِ الازلِ، اشاره است به مقام کمال معنویت که حیرتزاست. عطار منازل راه حق را چنین برشمرده است: طلب، عشق، معرفت، استغناء، توحید، حیرت، فقر و فنا. امام (ع) در سخن پایانی خود اشاره فرمود که گرچه بیان روشنگر است، ولی در پایان راه عرفان، بهجز خاموشی هیچ چیز دیگر در خور نیست. سهروردی نام رساله هیاکلالنور را از سخن امام در مقام ششم (نورٌ یَشرُقُ مِن صُبحِ الازلِ فَیَلوحُ علی هَیاکِلِ التوحید آثارُهُ) اقتباس کرده است، چنانکه کتاب تلویحات خود را با این عبارت آغاز کرده است: السبُحات لِجَلالِک اللهم. «خداوندا پرتوها از آنِ جلالِ تُست». برخی از شارحانِ رساله هیاکلالنور در شرح معنی هیکلهای نور به معابد هفتگانهای که اهل حران (هرمسیان در عالَم اسلامی) ساخته بودند اشاره کردهاند، غافل از اینکه منبع الهام سهروردی را در جای دیگری باید جُست. ج) الواح عمادی سهروردی در آغاز این رساله اشاره کرده است که برخی از فیلسوفان متأخر در نوشتههای خود برای آموزش فلسفه به برخی امیران روزگار خود، اصطلاحات فلسفی را با اِغلاق و دشواری هرچه تمامتر به کار بردهاند، بهطوری که آن اُمرا قادر نبودهاند فلسفه را از آن نوشتهها فراگیرند. اشاره سهروردی به ابنسیناست که دانشنامه علائی را برای علاءالدوله کاکویه (امیر آل بویه) به رشته تحریر درآورد. بهطوری که صاحب کتاب نُزهتنامه علائی آورده است، علاءالدوله از دانشنامه علائی چیزی درنیافت. سهروردی خود کوشش کرده است که زبان فلسفی را آسان و قابل درک گردانَد. اگر بگوییم آثار مشائی سهروردی در تقریر مقاصد ابنسینا بینظیر است، سخن به گزافه نگفتهایم. معلوم نیست که چرا در آموزش فلسفه مشائی به آثار سهروردی رجوع نمیکنند. شاید زعم بسیاری این است که نوشتههای شیخ اشراق با توجه به رأی او درباره اصالت ماهیت کماعتبار یا حتی بیاعتبار است. برخی از محققان، آثار همشاگردی سهروردی، یعنی فخر رازی را در فهم مقاصد ابنسینا راهگشا دانستهاند، ولی سهروردی روح فلسفه ابنسینا را هزار مرتبه بهتر از امثال امام فخر درک کرده بوده است. د) کلمهالتصوف سهروردی در ابتدای این رساله آورده است که در روز رستاخیز از هر هزار تن، نهصد و نود و نه تن کشتگان تیغ عبارتها و سربریدگان اشارتها هستند. مقصود او این است که جمود بر لفظ و ظاهرپرستی مایه هلاکت شمار بسیاری از آدمیان است. وی سپس در سخنی به یاد ماندنی مینویسد: الحَقیقهُ شَمسٌ واحِدهٌ لا یتعَدد ُبِتَعَدد ِمَظاهِرها مِن البُروج. المَدینهُ واحده و الدروب کَثیره و الطُرُق غیر یَسیره. «حقیقت، خورشید یگانهای است که به تعدد مظاهر آن در برجهای دوازدهگانه متعدد نمیگردد. شارستان یکی است و دروازههای آن بسیار و راههای منتهی به شارستان پرشمار است». آیا سخن سهروردی بیان روشنی از اندیشه جاویدان خرد نیست!؟
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
نيازمند به يک فلسفه شدن هستيم/ تحول امری تدریجی است
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم نيازمند به يک فلسفه شدن هستيم تحول امری تدریجی است شناسهٔ خبر 3574204 - یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشمندان حجتالاسلام والمسلمین سید محمدمهدی ميرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در پانزدهمين سالگرد ارتحال آيتالله سيد منيکاشت دوهزارو400 اصله نهال و درختچه در موسسه سرم سازی رازی
دو هزار و 400 اصله نهال و درختچه و گیاهان زینتی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی غرس کاشته شد مراسم آغاز کاشت 400 اصله درخت در سطح موسسه رازی با حضور مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و شماری از مسئولان برگزار شد این نهال ها شامل بید مجنون اقاقیا کاتالیا و چنار انواع رز نرجنتی: امروز کانونهای مساجد مأمن هزار جوانِ فرهنگ دوست و هنرمند شده است
سهشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸ ۵۴ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت گرامیداشت سالروز کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت امروز بیش از ٢١ هزار کانون در سایه مساجد جای گرفته و مأمن و پناهگاهِ دهها هزار جوانِ فرهنگ دوست و هنرمند شده است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگروحانی در پیامی به وزیر کشور: ملت ایران با حضور پرشکوه خود حماسه آفرید/ قدردانی از دست اندرکاران برگزاری سالم
شفقنا-رییس جمهوری در پیامی به وزیر کشور با قدردانی از همه دست اندرکاران برگزاری سالم و قانونمند انتخابات پرشکوه هفتم اسفندماه تاکید کرد تجربیات حاصل از مراحل مختلف این انتخابات می تواند سرمایه مناسبی برای اصلاح و تکمیل قوانین و مقررات مربوط شود به گزارش شفقنا به نقل از پایگادرخواست کاندیدای بهترین دروزاهبان جهان از روحانی!
درخواست کاندیدای بهترین دروزاهبان جهان از روحانی نامزد بهترین گلر جهان در بخش فوتسال بانوان میگوید دوست دارد شرایطی به وجود بیاید که وی بتواند در دانشگاه پیام نور ثبتنام کند کد خبر ۵۷۱۸۹۰ تاریخ انتشار ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۱ - 02 March 2016 یکی از نامزدهای بهترین دروزاهبانی«قانون علیت در فلسفه اسلامی» منتشر شد
از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قانون علیت در فلسفه اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 3576745 - چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب قانون علیت در فلسفه اسلامی اثر ابوالفضل غفاری از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری متقدیر روحانی از دست اندرکاران برگزاری انتخابات
اندیمشک جوان رئیس جمهور در پیامی به وزیر کشور با قدردانی از همه دست اندرکاران برگزاری سالم و قانونمند انتخابات پرشکوه هفتم اسفندماه گفت انتخابات هفتم اسفند افق تازه ای از همدلی ملت و دولت را به نمایش گذاشت پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در پیاطلاعیه دانشگاه مذاهب اسلامی درباره پذیرش روحانیون مدارس علوم دینی اهل سنت
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۹ دانشگاه مذاهب اسلامی بر اساس مجوز وزارت علوم تحقیقات و فنآوری با همکاری شورای برنامهریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور از بین برادران و خواهران طلبه مدارس علوم دینی اهل سنت در دو رشته فقه و حقوق شافعی و فقه و حقوق حنفبهترین گوشی های هوشمند بازار با قیمت ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان - اسفند ۹۴
بسیاری از کاربران قادر به خرید گوشی های هوشمند پرچمدار نیستند و به همین دلیل سراغ گوشی ها و فبلت های میان رده می روند وارش نیوز یکی از پرطرفدارترین بخش های بازار گوشی های هوشمند میان رده ها یا میان قیمت ها هستند کمپانی های مختلف نیز این موضوع را کاملا درک کرده اند و محصولات منآیا واقعاً 50 هزار یزدی به استقبال روحانی رفتند؟
مرصادنیوز مسئولین یزدی با توجه به استقبال سرد مردم شهرهای مختلف از حسن روحانی و البته عواقب آن سعی داشتند تا به نوعی در سفر به یزد سنگ تمام بگذارند به گزارش مرصاد به نقل از یزد رسا رئیس جمهور 17 اسفند مهمان مردم دارالعلم یزد بود مسئولین یزدی با توجه به استقبال سرد مردم شهرهای-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها