تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819710967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روش اهل بیت (ع) در تفسیر قرآن یک بعدی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲




17211.jpg

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: روش اهل بیت (ع) برای تفسیر قرآن بهره‌گیری از همه منابع معرفتی در کنار اصول، مبانی و قواعد عقلی و تفسیری است. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محمدی ری‌شهری در مراسم رونمایی از کتاب «مجموعه 18 جلدی تفسیر اهل بیت (ع)» اظهار کرد: در مورد تفسیر قرآن باید دو مطلب را مدنظر قرار داد، یکی روش اهل بیت (ع) در تفسیر قرآن است. اینکه آن‌ها از چه روشی بهره می‌بردند و مطلب دوم گونه‌های روایات تفسیری است که در عرصه تفسیر قرآن باید به این دو مطلب توجه داشت. وی گفت: روش اهل بیت (ع) برای تفسیر قرآن بهره‌گیری از همه منابع معرفتی در کنار اصول، مبانی و قواعد عقلی و تفسیری است. سخنان اهل بیت (ع) به قدری جامعیت دارد که همگان می‌توانند از آن بهره ببرند. هر کسی که می‌خواهد باطن و حقایق معارف قرآنی را بشناسد باید به سراغ اهل بیت (ع) برود چرا که خداوند حقایق را در قلب آن‌ها قرار داده است. در رأس اهل بیت (ع) پیامبر اکرم (ص) قرار دارد و پس از ایشان امام علی (ع) و به همین ترتیب برای تفسیر مفاهیم قرآن می‌توانیم به سایر ائمه (ع) مراجعه کنیم. تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) یادآور شد: ائمه (ع) برای تفسیر قرآن از زبان شناسی،‌ ادبیات عرب و منابع روایی واژه‌ها و هم‌چنین از منابع عقلی همواره بهره می‌بردند. روش اهل بیت (ع) در تفسیر قرآن یک بعدی نیست ما اگر می‌خواهیم مفاهیم قرآن و حقایق آن را بفهمیم باید از مبانی عقلی همچون اهل بیت (ع) بهره ببریم. ری شهری عنوان کرد: برخی از آیات تفسیری قرآن در رابطه با شأن نزول قرآن است که مثلا مفسران قرآن یک آیه از قرآن را با آیه دیگر تفسیر می‌کنند. تفسیر بعدی تفسیر لفظی است و تفسیر دیگر که می‌توان در عرصه قرآن از آن بهره برد، تفسیر عملی است مثل آیه تطهیر که خیلی از مفسران قرآن از این آیه به صورت علمی تفسیرهایی داشته‌اند. وی گفت: انواع تفاسیر دیگر شامل تفسیر مفهومی،‌ مصداقی، عقلی و فقهی، علمی و تجربی،‌ تاریخی،‌ تمثیلی، مشابهات،‌ تبیین اشارات، تبیین آیات منسوخ، مبارزه با تفاسیر نادرست و تفسیر قرآن بدون اشاره خاص است که تمام مفسران قرآن می‌توانند از این‌ها برای تفسیر قرآن بهره ببرند. وی تاکید کرد:‌ ما اگر به روایات غررالحکم و بحارالانوار مراجعه کنیم می‌بینیم که تفسیرهایی که در این کتاب آمده است شأن نزول همه آن‌ها در قرآن وجود دارد. اگر کسی عالم باشد می‌تواند مفاهیم قرآنی را متوجه شود. برخی می‌خواهند بگویند علم و ایمان از هم جداست در حالی که جهل است که انسان را به بی دینی می‌کشاند و داشتن علم سبب می‌شود که ایمان انسان‌ها بالاتر برود. فرد عالم هرگز نمی‌تواند بپذیرد که خدا دو تاست پس علم و ایمان هرگز از هم جداشدنی نیستند. امیدواریم که خداوند این اثر مبارک را مورد استفاده قرآن پژوهان و سایر پژوهشگران قرار بدهد. به گزارش ایسنا،‌ در این مراسم کتاب «مجموعه 18 جلدی تفسیر اهل بیت (ع)» که زیر نظر علیرضا برازش مدیر عامل موسسه انتشارات امیرکبیر تالیف شده است، رونمایی شد. هم‌چنین از فعالانی که در این مجموعه حضور داشتند تقدیر به عمل آمد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن