تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835236559
زندگی مشترک اسلامی بر اساس سبک، نوع و دامنه زندگی اهلبیت(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
زندگی مشترک اسلامی بر اساس سبک، نوع و دامنه زندگی اهلبیت(ع)
مشکلاتی که امروزه در جهان مشاهده میشود، به نوع نگاه و ناهنجاریهای گوناگون در ساحت زندگی اجتماعی بر میگردد.
اشاره
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ششمین نشست تخصصی سبک زندگی اهلبیت(ع) که در مجمع جهانی اهلبیت برگزار شد، توجه به دو مؤلفه نوع و قلمرو زندگی را قبل از پرداختن به سبک زندگی بسیار با اهمیت دانسته و به تبیین منظور خود از نوع و قلمرو زندگی پرداخته. ایشان در ادامه به اصولی در رابطه با زندگی مشترک اسلامی اشاره کرد؛ که از نظر شما گرامیان میگذرد.
معارف ضرورت توجه به موضوع زندگی
زندگی برای شیعیان که اصلیترین سرمایه فکری و فرهنگی آنها بعد از پیامبر(ص)، اهلبیت عصمت و طهارت(ع) هستند، موضوع مهمی است.
مشکلاتی که امروزه در جهان مشاهده میشود، به نوع نگاه و ناهنجاریهای گوناگون در ساحت زندگی اجتماعی بر میگردد. بنابراین، تمرکز بر موضوع زندگی که مسئلهای کلان، گسترده و دارای ابعاد متفاوتی است، ضروری به نظر میرسد. سبک زندگی و تأثیرپذیری آن از نوع زندگی
در ارتباط با موضوع زندگی، محورهای متعددی، از جمله: سبک زندگی، نوع زندگی که متفاوت با سبک زندگی استـ و دامنه زندگی، قابل بررسی و مطالعه است.
پیش از عرضه سبک زندگی باید دو اقدام ضروری با نگاه بسیار دقیق علمی داشته باشیم: اول تعیین دامنه زندگی و بعد معرفی نوع زندگی و تا مادامی که اینها مشخص نشود، ورود در ترسیم سبک زندگی مضر است؛ یعنی سبک زندگی که بدون اجرای این دو مقدمه بنا شود، یا اصلاً قابلیت اجرا ندارد و یا ما را از اسلام دور میکند. تدوین اینها نیاز به یک کار متمرکز علمی دارد و باید دو تیم از متفکران با تخصصهای چندجانبه، به ویژه جنبههای دینی، با نگاه روشن و به دور از کلیگویی و انتزاعگرایی، دامنه و نوع زندگی را تعریف کنند. دراین صورت، عرضه سبک زندگی راحت است. نوع زندگی
نوع زندگی دارای مؤلفههایی است؛ مثل: مادی یا معنوی، و فردگرا یا اجتماعگرا بودن. نوع زندگی میتواند آمیزهای از دنیا و آخرت باشد و خود این نوع هم زیرنوعهایی دارد؛ مثلاً یک نوع آن، تفکیک اعتباری رابطه دنیا و آخرت بر اساس توزیع زمان است؛ یعنی یک بخش از زندگی را برای امور دنیا و بخشی را برای امور آخرت قرار دهیم. یک نوع دیگر این است که روح دینی را در سرتاسر زندگی مادی جاری کنیم. نوع دیگر میتواند این باشد که جنبههای کاملاً دنیایی روح را سمت و سوی دینی بدهیم؛ مثلاً انسان در دنیا شادی و زیبایی را دوست دارد؛ در این نوع زندگی میتوانیم این شادی در دنیا را دینی و خدایی کنیم. به هر حال ما ابتدا باید نوع زندگی را ترسیم کنیم.
ترسیم نوع زندگی، کاری است که باید دقیق انجام شود؛ برای اینکار باید نظرهای علمای دین را دریافت کنیم و سپس متفکران، با پردازش علمی و تحلیل دینی این نظریهها، به نتیجه برسند.
مشکل امروز ما این است که نتوانستیم نوع زندگی را برای نسل نو تعریف و مشخص کنیم؛ در نتیجه آنها رها شده و خودشان نوعی زندگی را انتخاب میکنند و قالب اجرایی و عملیاتی به آن میدهند؛ یعنی سبکهای خودمختاری که واحد، منسجم و منطبق بر دین نیستند را انتخاب میکنند. دامنه زندگی
بعد از نوع زندگی، دامنه زندگی مطرح است. اصولاً دامنه به این معناست که زندگی را در چه محدوده و قلمروی باید بنا کرد. در این زمینه سه نظریه میتوانیم در نظر بگیریم:
1. اینکه مثلاً ما که شیعه هستیم، دامنه زندگی را بر اساس حدود شیعه برپا کنیم.
2. اینکه چون اسلام، زندگی جمعی را برای امت اسلامی لحاظ کرده، دامنه زندگی را بر اساس زندگی همه اعضای امت اسلامی بنا کنیم.
3. اینکه با پیروان ادیان و بالاتر از آن، با انسانها ارتباط داشته باشیم. سبک زندگی که با یک دامنه محدود مثلاً در حد شیعه تعریف شده باشد، نمیتواند حساسیتهای خاص جهان اسلام را در نظر بگیرد و حتی ممکن است ایجاد حساسیت کند.
بعد از ترسیم دو محور نوع و دامنه یا قلمرو زندگی، باید اصول حاکم بر آن را که برگرفته از این دو محور است، استخراج کرد. اصولی که پیشنهاد میکنیم، در واقع ترجمان وضعیتهای فکری شده و تئوریزه شده مبتنی بر مطالعه ما درباره نوع و دامنه زندگی و برآمده از آنهاست.
اصولی که از بحث نوع زندگی به دست میآید، برخی مادی و دنیایی، برخی معنوی و برخی هم آمیزه و تلفیقی از این دو است. اصولی هم که از دامنههای زندگی استخراج میشود، یک بخش به ارتباطات جامعه بزرگ بینالادیانی، بینالمذاهبی و بینالانسانی و بخشی هم به جامعههای محدودتر، مثلاً جامعههای بینالاقوامی ایرانی مربوط میشود.
تلفیق اینها هم باید با یک انسجام فکری انجام شود که این انسجام فکری، به درک و نوع نگاه نظریهپرداز درباره اسلام و دنیا بستگی دارد. نسبت نوع و قلمرو
اصولاً نسبت قلمرو با نوع، از یک طرف نسبت ساده ظرف و مظروف است و از طرفی رابطه جدلی و کنشگری هم دارند؛ یعنی هرکدام بر دیگری تأثیر میگذارند و میتوانند مبنایی برای گزینش دیگری باشند. انسانیت؛ وجه مشترک جوامع بشری
اهلبیت(ع) متناسب با هر یک از این سه محور (سبک، نوع، دامنه) احادیث بسیاری را بیان فرمودهاند؛ امام زینالعابدین(ع) در ارتباط با موضوع دامنه زندگی میفرمایند: «انّما النّاس بالنّاس»[1] یعنی قوام مردم به مردم است؛ ایشان نفرمودند قوام مسلمین به مسلمین است. ذهن انسان فعلی که بر اساس نگاههای تحولیافته در مسیر تاریخ بنا شده است، وقتی به دنبال تفسیر نص میرود، آن را از خاستگاه بیپیرایه فطری خویش خارج کرده و به گونهای معنا میکند که نهتنها قابل اجرا نیست، بلکه یک ناهنجاری ایجاد میکند. بر این اساس، از حیث روش باید روشی بیپیرایه «اوایل» را در تفسیر نصوص مدنظر داشته باشیم. باید توجه داشت که منظور از بیان «اوایل» از حیث بیپیرایگی است، نه از حیث سنن و آداب که در این صورت سلفیگری میشود که یک نگاه بهشدت جامدِ ظاهرگرایِ کالبدگراست، بدون آنکه به محتوا بنگرد. در همین راستا در کنار اصل دانستن این ظواهر، معتقد به توسعۀ آن به زمانهای دیگر است که حاصل آن جنگ با طبیعت انسانیت و فطرت است.
طرح پیمانهایی در حمایت از مظلوم نیز نشاندهنده خاستگاه فطری بیپیرایه است. بر اساس روایت «انما الناس بالناس» و در اصل در نگاه اسلام، دامنه زندگی بر اساس حیطه و گستردگی دامنه جامعه انسانی معنا پیدا میکند، نه بر اساس گستردگی جامعه مذهبی و یا حتی دینی. البته این دامنه گسترده، تضادی با شکلگیری بعضی روابط ویژه بین مسلمان با مسلمان ندارد. این مطلب به این معنا نیست که اگر جامعه دینی تشکیل شد، روابط ویژه وجود نداشته باشد؛ البته نباید اصول اولیه و گستره دامنه همزیستی بر اساس انسان بما هو انسان فراموش شود. آسیبی که در اینجا وجود دارد این است که تعریف درستی از جامعه اسلامی یا شیعی نشده است. اصول جامعه مشترک اسلامی
برای اداره یک جامعه اصولی وجود دارد که توجه به آنها ضروری به نظر میرسد: اصل اول: عدم انعکاس اختلافات فکری در زندگی و هم زیستی اجتماعی
متأسفانه بهطور معمول اختلاف فکری افراد در زندگی عادی انعکاس داشته و آن را دچار اختلال میکند. این آسیب بر سه اصل ذکر شده ـدامنه، نوع و سبک زندگیـ آثاری مخرب و منفی دارد. اگر میخواهیم این سه شاخص را در مسیر درست ـمسیر اهلبیت عصمت و طهارت(ع) هدایت کنیم، باید بین دو مقوله اختلاف فکری و موضوع زندگی تفکیک قائل شویم. اگر به سه قرن ابتدایی اسلام توجه کنید، خواهید دید بهخاطر وجدان بیپیرایۀ صدر اسلام، با وجود اختلافات فکری، آثار این اختلافات در زندگی عادی افراد مشاهده نمیشود؛ بنابراین، هیچگاه تفاوت مذهبی، منجر به تفکیک جغرافیایی نمیشد، یا عنوان اسلام و یا شیعه در مقابل هم تضعیف نمیشد، بلکه نوعی آمیختگی بوده است. البته گاهی بعضی شیعیان به دلایل خاص، ذهنیتهایی پیدا میکردند که اگر توسط ائمه اطهار(ع) مهار نمیشد، منجر به صفبندی و جدایی اجتماعی بین شیعه و سنی میشد که نمونههایی از این موارد در تاریخ دیده میشود. اصل دوم: عدم تعرض مذهبی به مذهب دیگر
در یک جامعه چندمذهبی مثل جامعه اسلامی، هیچ مذهبی نباید به جایگاه مذهب دیگر تعرض کرده و بکوشد جایگاه آن مذهب را تضعیف کند؛ در غیر این صورت تبعات آن علاوه بر مذهب مورد تعرض، دامان خود آن مذهب را نیز میگیرد. عرض و آبرو تنها مربوط به اشخاص نیست، بلکه گروههای اجتماعی را نیز دربر میگیرد. همه مذاهب بر حق نیستند، بلکه فقط یک مذهب بر حق است، اما این حرف به آن معنا نیست که فرد در هر مذهبی در پیشگاه خداوند مسئولیتی ندارد، بلکه باید فرد ببیند دلایل اتقان مذهبش چیست؛ که البته این امر بین او و خدای اوست. در این میان، جامعه نیز باید بکوشد اندیشهها را بهطور آزادانه عرضه کند. البته اگر کسی از جامعه اسلامی خارج شد و گفت من مسلمان نیستم، این فرد از مواهب جامعه اسلامی بیبهره است، ولی همین انسان حق زندگی دارد. اصل سوم: عدالت و اخلاق در جامعه
از نظر اسلام، جامعه بر اساس عدل و اخلاق استوار است، و مادامی که از انصاف_ نقطه برجسته حقوق و عدل _ و احسان_ نقطه اوجیافته اخلاق_ بیبهره باشد، امکان بقا و دوام ندارد. در یک جامعه بزرگ اسلامی با وجود کشورهای مختلف شیعه و سنی باید اخلاق را بازتعریف کنیم؛ اخلاق در اسلام بهشدت فردی شده، در حالیکه اخلاق اسلامی قبل از اینکه فردی باشد، اجتماعی است، بنابراین با مصداقهای اجتماعی نیاز به بازتعریف دارد. اصل چهارم: تغافل
تغافل این است که ببینیم و خود را به ندیدن بزنیم. امام سجاد(ع) فرمود: «یک سوم زندگی، تغافل است».[2] امام با این بیان اصالت را به تعایش داده است؛ چون تعایش میطلبد، که باید تغافل داشته باشید. اگر نادیده گرفته نشود یا به تعبیری مچگیری مذهبی باشد، تعایش صورت نمیگیرد. اصل پنجم: اصالت فرح
یعنی اصل بر شادی است، نه اندوه. اصولاً آدمهای خوشحال، آدمهای نرمالی هستند و آدمهای غیرنرمال نمیتوانند حامل معنویت باشند. البته در اسلام، حزن با شادی مقرون و همراه است. خود معنویت الهی، یک نوع حزن ایجاد میکند. حزنی که با شادی همراه نباشد، افسردگی است. متأسفانه برخی افسردگیهای ناشی از زهدهای کاذب را به جامعه تزریق میکنند.
پینوشتها: [1] . ابن شعبه، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول، ص 278. [2] . بحار، ج 46، ص 231 و 232
دکتر احمد مبلغی: ریاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی، مدیر مسئول مجله دین و قانون، سردبیر مجله الفقه المقارن.) فصلنامه معارف رهبری شماره 109. انتهای متن/
http://fna.ir/BIN1UD
94/12/05 - 07:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]
صفحات پیشنهادی
همایش «گفتوگو برای زندگی» برگزار شد
با محوریت بررسی تجربه امام موسی صدر همایش گفتوگو برای زندگی برگزار شد شناسهٔ خبر 3559603 - چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها همایش گفتوگو برای زندگی با محوریت بررسی تجربه امام موسی صدر پیش از ظهر ۲۸ بهمن ماه سال جاری در پژوهشگاه علوم و فردلجویی مهارت اساسی در زندگی مشترک
با دادن هدیه همسر خود را خوشحال کرده و به او نشان دهید که با او مشکلی ندارید و این مسئله باعث دور شدن دلخوریها از یکدیگر میشود دلجویی از همسر جعفر بای آسیب شناس اظهار داشت یکی از مهارتهای مورد نیاز زندگی مشترک که میتواند به زوجین کمک کند مهارت دلجویی کردن است وی افزود دافیلم زندگینامه شهید «حاجیحسنیکارگر» در آخرین مراحل تولید
فیلم زندگینامه شهید حاجیحسنیکارگر در آخرین مراحل تولید شناسهٔ خبر 3564229 - سهشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ابراهیموند کارگردان فیلم زندگینامه قاری شهید حاجی حسنی کارگر گفت فیلم برداری این فیلم تا ۲۵ اسفندماه کامل میشود و احتمالاً اواخرزیمل، فهم فرهنگی مدرنیته را ممکن می کند/ کاوشگر زندگی روزمره
عباس کاظمی زیمل فهم فرهنگی مدرنیته را ممکن می کند کاوشگر زندگی روزمره شناسهٔ خبر 3559176 - چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشمندان عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت زیمل یکی از کسانی است که فهم فرهنگی مدرنیته را برای ما ممکن کردهنشست«مربیگری در بهبود کیفیت زندگی»در فرهنگ سرای سرو برگزار می شود
نشست مربیگری در بهبود کیفیت زندگی در فرهنگ سرای سرو برگزار می شود شناسهٔ خبر 3560052 - پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۸ دین و اندیشه > سایر در ادامه سلسله جلسات هوای تازه نشستی با عنوان مربیگری در بهبود کیفیت زندگی دوم اسفنددر فرهنگ سرای سرو برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهخودباوری گام اساسی مدنظر شهید مطهری برای تولید علوم انسانی اسلامی
نظریه های تولید علوم انسانی اسلامی خودباوری گام اساسی مدنظر شهید مطهری برای تولید علوم انسانی اسلامی شناسهٔ خبر 3562798 - دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشمندان منظومه فکری آیتالله شهید مطهری ظرفیت بسیار بالایی برای تبیین الگوی تولید علوم انسانی اسلامی داردفیلم مستند زندگی عالم روحانی میزرا جواد تهرانی رونمایی میشود
همزمان با همایش بینالمللی تحجر و اسلام آمریکایی فیلم مستند زندگی عالم روحانی میزرا جواد تهرانی رونمایی میشود شناسهٔ خبر 3564106 - سهشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها همزمان با سومین همایش بینالمللی تحجر و اسلام آمریکایی فیلم مستند زندگی عالم روزندگی به آئین کیم جونگ اون/ از موشک کرهای در جشنواره گل تا ممنوعیت ملاقات پس از زایمان
زندگی به آئین کیم جونگ اون از موشک کرهای در جشنواره گل تا ممنوعیت ملاقات پس از زایمان چند رسانهای > عکس - عکاس اسوشیتدپرس که در چند سال گذشته طی چند بار سفر و اقامت در کره شمالی عکسهای مختلفی از زندگی مردم در این کشور اسرارآمیز برداشته موفق شد امسال جایزه وردپرسکاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در قزوین: خواهان اجرای سبک زندگی ایرانی اسلامی هستم
کاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در قزوین خواهان اجرای سبک زندگی ایرانی اسلامی هستمکاندیدای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در قزوین با بیان اینکه خواهان اجرای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و معرفی الگوهای همتراز زن و خانواده نمونه مسلمان هستم گفت ایران و ایرانی قادر است که اینمبلغان الگوی سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف را برای مخاطبان تبیین کنند
خرم آباد– معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه لرستان به تاثیر اعزام مبلغان در گسترش فرهنگ اهل بیت ع و ترویج سبک زندگی علوی و فاطمی در جامعه اشاره کرد و گفت مبلغان در طول سال تلاش می کنند تا الگوی سبک زندگی اسلامی را در ابعاد مختلف برای مخاطبان تبیین کنند به گزارش خبرگزاری موج از خرم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها