واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست بازخوانی منشور روحانیت عنوان شد؛
روحانی اصیل باسرمایه داری سازگاری ندارد/ظرفیت حوزه در بازسازی خود
شناسهٔ خبر: 3562501 - دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
رحیم پور ازغدی درنشست بازخوانی منشور روحانیت امام(ره) گفت: روحانی واقعی هرگز دستش در کاسه و سر سفره سرمایه داران نیست. روحانی واقعی روحانی ای است که با سرمایه داری سر ناسازگاری داشته باشد. به گزارش خبرنگار مهر، نشست بازخوانی «منشور روحانیت» پیام امام خمینی(ره) به روحانیون و حوزههای علمیه به همت بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با سخنرانی رحیم پور ازغدی و آیت الله اعرافی رئیس جامعه المصطفی(ص) در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد. منشور روحانیت؛ جمع بندی امام(ره) درباره روحانیت و حوزه ها رحیم پور ازغدی در این نشست گفت: منشور روحانیت امام(ره) شاید آخرین متن مکتوب ایشان و مفصل ترین آن قبل از رحلتشان است. ایشان به فاصله دوماه و اندی بعد از آن از میان ما رفتند. از جهتی می توان گفت آن را جمع بندی امام(ره) درباره حوزه و روحانیت دانست که در آن نقاط مثبت و منفی حوزه ها را بر می شمرد. منشور روحانیت به نوعی آخرین جمع بندی امام(ره) در بررسی فرصت ها و تهدیدها نسبت به روحانیت و حوزه ها است؛ اینکه مراقب باشید به صرف اینکه هرکسی لباس روحانیت به تن داشت یا از مذهب و دین سخن گفت برای سالم و درست بودنش ملاک نیست. امام(ره) به این نکته توجه می دهند که در طول تاریخ افرادی که مقابل انبیا ایستادند ملحد و بی دین نبودند بلکه از علمای دین بر علیه علمای دین بهره بردند. متحجرین و جمودگرایان می گویند این دینی که این پیامبر آورده می خواهد دین قبلی و اصول و مقدساتتان را از بین ببرد. همانهایی که الان هم در حوزه ها حضور دارند و امام(ره) از آنها با عنوان ولایتی های بی دین نام برده است. وی افزود: این جریان مهمترین مانع برای رشد شیعه و مکتب اهل بیت(ع) هستند. آنها می گویند خداوند وعده داده که از قرآنش محافظت می کند، انا نحن نزلناالذکر و انا له لحافظون، یعنی خداوند خودش نمی گذارد که قرآن سرنوشت انجیل و تورات را پیدا کند. اما باید گفت خداوند حافظ قرآن است اما ضمانت نمی دهد که جامعه را قرآنی کند زیرا این کار به تلاش و ایمان راسخ و تقوای افراد بستگی دارد که چقدر مجاهده کنند. در حوزه ها دعوا بر سر دو نوع تفسیر از توحید است. اینکه یکی می گوید ما زیارت خودمان را می کنیم شما هم حکومت خودتان را بکنید اما امام(ره) می فرمایند روحانی ای که خون ندهد و ایثار نکند و با شاه و امریکا و صهیونیست از سر مبارزه در نیاید روحانی نیست، بلکه دکانی برای کسب شهرت و معروفیت و قدرت و احترام گشوده است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امام(ره) می فرماید حتی خود دروس حوزه بهانه است و هدف فقط خداست و روحانیونی که در جنگ درس و کلاس را رها کردند و به جبهه ها رفتند اینها اسلام ناب و تشیع را حفظ کردند. کم کم در قبل از انقلاب داشت حوزه ها مسیر قرون وسطا را پیدا می کرد اما انقلاب اسلامی و امام(ره) مانع این جریان شدند. خداپرستی و توحید برای گروه اول یک مارک و برچسبی برای دکان باز کردنشان است اما روحانیون اصیل با حفظ ارزشهای اسلام ناب محمدی از مال و جان خود گذشتند تا سیر و سلوک عرفانی و اسلام ناب محمدی(ص) را جریان ببخشند. روحانی اصیل سر سازگاری با سرمایه داری ندارد رحیم پور ازغدی ادامه داد: غیر از امام(ره) هیچ کس جرأت زدن این حرفها را نداشت و ندارد من هم امروز تعجب کردم که این دانشگاه این موضوع را موضوع جلسه خود قرار داده است. امام(ره) می فرماید انقلاب امانتی بر دوش ماست. درود برحاملان وحی؛ کسانی که چوب دین را خوردند و نه نان دین را. بچه مذهبی واقعی کسانی هستند که ایثار می کنند نه اینکه از هر خطری فرار کنند. آنهایی که آماده شهادت اند. روحانی ای که مدافع فقرا و محرومین باشد و با سرمایه داری سر ناسازگاری داشته باشد، آن روحانی واقعی است اما روحانیانی که با سرمایه داری سر سازگاری داشته باشد و بگوید ما کاری با قدرتهای بزرگ دنیا نداریم و تا قبل از حکومت جهانی امام زمان(عج) هیچ حکومتی که وعده عدالت چند درصدی بدهد نباید تشکیل شود، اصلا روحانی نیستند. روحانی واقعی هرگز دستش در کاسه و سر سفره سرمایه داران نیست. بلکه به خون سرمایه داری تشنه است. روحانیت اصیل و انقلابی را بی سواد و متحجر معرفی می کردند وی افزود: با توجه به نقشی که روحانیت در جامعه دارد، حتما استعمار افراد نفوذی در حوزه ها پرورش داده است که این تفکر را که دین جدا از سیاست است و یا اینکه ما با قدرتهای جهانی کاری نداریم، را ترویج کنند. روحانیت مقدس نما و متحجر و بی سواد در حوزه ها کم نبودند و آنها روحانیت اصیل را بی سواد و متحجر و اهل جمود معرفی می کردند. روحانیون احمقتر، با تقواتر تلقی می شدند و روحانیتی که انقلابی است را بی سواد و متحجر معرفی می کردند. رحیم پور ازغدی بیان کرد: حضرت امام(ره) در جایی در این منشور می نویسند: خون دلی که پدر پیرتان از این دسته روحانیت متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است. واقعاً روحانیت اصیل در دوران مبارزه در تنهایی و اسارت، خون می گریست. امام می گوید: طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند. اینها مروج اسلام امریکایی اند و دشمن رسول الله. آیا در مقابل این افعی ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟ که چگونه امریکا و نوکرش پهلوی می خواستند ریشه دیانت و اسلام را برکنند و عده ای روحانی مقدس نمای ناآگاه یا بازی خورده و عده ای وابسته که چهره شان بعد از پیروزی روشن گشت، مسیر این خیانت بزرگ را هموار مینمودند. آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است.
انقلاب اسلامی نقش حوزه ها و علما را در جهان برجسته کرد آیت الله اعرافی هم در ادامه این نشست گفت: انقلاب اسلامی نقش حوزه ها و علما را در جهان برجسته کرد تاجایی که اکنون دهها مرکز اسلام شناسی، شیعه شناسی و ایران شناسی و ولایت شناسی در موسسات غربی فعالیت می کنند. زنجیره ای که به هم پیوست و انقلاب اسلامی ایران را به وجود آورد. بنابراین انقلاب اسلامی حساسیت زیادی را در جامعه جهانی به وجود آورده است. نگاه به این بوق و کرنای دشمنان نکنید که از انقلاب بدگویی می کنند. بنده مطلعم که از سراسر جهان طلابی در شعبه های مختلف جامعة المصطفی به تدریس علوم دینی و مذهبی و شیعی مشغول هستند. وی نقش حوزه ها را از بدو تأسیس شان در جهان بررسی کرد و گفت: در قرون اول و دوم سه حوزه بغداد، ری و قم قدیم سه ضلع اقتدار حوزه ها را درست می کردند. این سه قطب حلقه های تأثیر گذار برای پای گیری حوزه های علمیه بودند. سه ضلعی که هرکدام ویژگی خاصی داشتند. اگر کسی این سه ضلع را از تاریخ روحانیت کمرنگ در نظر بگیرد چند مرتبه و درجه از علوم و معارف اسلامی کاهش و افت پیدا می کند. بلافاصله بعد از تضعیف این سه ضلع، حوزه حله و نجف شکل می گیرد. در قرون ۵ و ۶ این حوزه ها شکل می گیرند و در قرون ۹ و ۱۰ قطب های جدیدی در حوزه ایجاد می شود که یکی از آنها حوزه جبل عامل است. جریان شیعی از این قطب به اصفهان و شیراز و بعد به صفویه می رسد. نهاد حوزه همواره این ظرفیت را داشته که خود را بازسازی کند اعرافی تصریح کرد: سال ۱۳۰۰ شمسی که حوزه قم به وجود آمد، مقارن با ظهور رضا شاه بود که مأموریت براندازی روحانیت و حوزه ها را داشت اما با تلاش و مبارزه امام(ره) این توطئه خنثی شد. حوزه علمیه قم به مانند دانشگاه تهران یک پیوست تاریخی دارد و شاهد گسست زیر ساختی معرفتی تاریخی در آن نیستیم. البته یک موج اخباری گری و ضد عقل در حوزه علمیه قم شروع شد که اگر غالب می شد دستخوش فروپاشی واقعی روحانیت می شدیم. موجی که به نوعی اخباری گری و به سمت جمود و تحجر پیش رفتن بود که از درون خود حوزه روحانیت را از بین می برد. اما امام(ره) و حوزویان آن را از درون معالجه کردند و حوزه ها به نوعی خود بازسازی درونی دارند. نهاد حوزه همواره این ظرفیت را داشته که خود را بازسازی کند. روح انقلابی و تحول خواهی حوزه موجب انقلاب و نهضت سازی شد. وی افزود: تفسیری که از اندیشه امام است این است که انقلاب یک بعد تمدن سازی و قابلیت تئوریک و نظریه پردازی دارد که می تواند همپای نیاز زمان رشد و حرکت کند. لذا انقلاب اسلامی مقوله ای از جنس تمدنی است. حوزه برای این اندیشه تمدن سازی اقدام کرد و انقلاب اسلامی داعیه تمدن سازی دارد. منشور روحانیت امام(ره) در تراز تمدن سازی است. یک نظریه اجتهادی تمدنی ساز که به حوزه ها بسنده نمی کند بلکه دانشگاه ها را هم در بر می گیرد. حوزه و دانشگاه برای این جریان تمدن سازی نیاز به یک خیزش معرفتی جدید دارند. امروز انقلاب اسلامی و گفتمان آن در دنیا خریدار دارد. باید با این نگاه کلان و انقلابی و عقلانی و اجتهادی حضرت امام(ره) مدلها و الگوهای سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلامی را بازسازی کنیم. زیر پوست فرهنگ و تمدن بشر یک تشنگی برای رسیدن به معنویت و توحید و خداپرستی وجود دارد که انقلاب اسلامی می تواند با رفع آسیب هایش و تقویت نقاط قوتش این جریان معطوف به تمدن سازی را ایجاد کند و در این راه قدمهای موثری بردارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]