واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
یک استاد حوزه و دانشگاه، گفت: امام موسی صدر، الگویی کامل برای تبلیغ و گفتوگوی سازنده بودند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بی آزار شیرازی، در همایش «گفتوگو برای زندگی؛ بررسی تجربه امام موسی صدر» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اختلاف میان امتها و ملتها به دو شکل است؛ در واقع این امت ها میتوانند با هم دشمن باشند یا اینکه با هم رقابتی سازنده داشته باشند و برای ترقی تلاش کنند. وی افزود: کسانی که روحیه رحمانی دارند، افرادی هستند که اختلافات میان خود را وسیله ای برای رشد و ترقی و تعالی قرار می دهند و برای این اختلاف نیز خداوند آنها را خلق کرده است. این استاد حوزه بیان کرد: کسانی که تا ابدالدهر می خواهند در جهل مرکب باقی بمانند خود را در سفیدی می بینند و دیگران را در سیاهی محض تصور می کنند؛ این گروه بیان می کنند که جمع بین سفیدی و سیاهی ایجاد نمی شود ولی هیچ کدام از رجال تقریب چنین تعریفی در سر نمی پرورانند. وی گفت: باید تلاش کنیم که خوبان هر مذهب و هر فرقه و ملتی را شناسایی کرده و با هم متحد شویم؛ کسانی که مخالف تقریب هستند میگویند که غیر از ما، همه سیاهی و تاریکی هستند. شناسایی خوبهای همه ادیان بی آزار شیرازی اظهار کرد: امام موسی صدر بیان می کردند که باید تلاش کنیم که در تمام ادیان و مذاهب الهی افراد خوب و بد را از هم ممیز کنیم؛ خوب ها باید گردهم جمع شوند و علیه دشمنان خدا بجنگند. وی افزود: امام موسی صدر احترام و عظمت بسیاری در بین علما و شخصیتهای الازهر داشتند به نحوی که وقتی از ایران به قصد حضور در مصر عزیمت کردم به خاطر ایشان 10 روز از من در هتل قاهره پذیرایی شد زیرا برای ایشان احترام خاصی قائل بودند. این استاد حوزه بیان کرد: فکر تقریبی از سوی پدر ایشان در وجود ایشان شکل گرفت؛ پدر ایشان کتاب لواء الحمد را تالیف کردند و به این نکته پرداختند که در فرق اسلامی مشترکات بسیاری وجود دارد و جوامع اسلامی باید روی این مشترکات تاکید کنند. وی گفت: ایشان احادیث مشترک بین مذاهب اسلامی را تالیف کردند و با این کتاب به اشتراکات بسیار زیاد مکاتب و مذاهب با هم اشاره داشتند. وی خاطرنشان کرد: وقتی آیت الله صدرالدین صدر از تشکیل دارالتقریب مصر اطلاع یافتند نامه جامعی به این دارالتقریب نوشتند و علاقه خاص خود را به این مسئله بیان کردند. مظهر ادب در کلام وی افزود: امام موسی صدر، مظهر ادب در کلام و نگارش بود؛ ایشان الگویی کامل برای تبلیغ و گفتوگوی سازنده بودند و مبلغان ما باید از ایشان، سید شرف الدین و آیت الله العظمی بروجردی برای تقریب مذاهب و بیان و تبیین مکتب اهل بیت(ع) الگو بگیرند. این استاد حوزه بیان کرد: ایشان در تماس ها و ارتباطاتی که با آیت الله شهید محمد باقر صدر داشتند بر این موضوع تاکید می کردند که وظیفه ما این است که راه نا تمام سید جمال الدین را دنبال کنیم؛ شهید صدر نیز الگویی در زمینه تقریب مذاهب اسلامی بود. راه حل عملی تقریب وی گفت: راه حل عملی تقریب، در دیدگاه امام موسی صدر، راهبرد شناخت و گفتوگوست. البته امروزه افراط جایگزین گفتوگو شده است و استعمارگران نیز با در اختیار قراردادن ماهواره ها به این گروه ها در لندن بر این آتش دامن می زنند. وی خاطرنشان کرد: امام موسی صدر در لبنان نامه ای بسیار مودبانه و اخلاقی به شیخ حسن خالد مفتی اعظم لبنان می نویسند و ایشان را به اتحاد دعوت می کند؛ ایشان روش های بسیار جالبی را برای رسیدن به وحدت و رفع اختلافات بیان می کنند. بی آزار شیرازی اظهار کرد: مفتی اهل سنت لبنان نیز به نامه امام موسی صدر نامه بسیار دلنشینی می دهد و آنگاه است که امام موسی صدر به مصر رفته و با شخصیت های مهم الازهر دیدار و گفتوگو می کنند؛ این گفتوگو باعث می شود که برای اولین بار شیخ الازهر و شیخ خلیل الحصری (قاری سرشناس) به قم آمده و با علمای بزرگ شیعه در ایران گفتوگوهای جامع داشته باشند. وی گفت: در این زمان تلاش گسترده ای انجام شده بود که فتوای شیخ شلتوت شکسته شود ولی همین دوستی که امام موسی صدر با شیخ بزرگ الازهر ایجاد کردند، باعث شد که شیخ فهام، فتوای شیخ شلتوت در تایید شیعه را تایید کند. وی گفت: تجمع العلما لبنان از ثمرات وحدت فقهی امام موسی صدر است؛ ایشان بسیاری از مشکلات فقهی بین شیعیان و اهل سنت را در راستای تعامل اجتماعی و مذهبی حل کردند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]