تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835304255
نقد کوتاه فیلمهای سومین روز فجر سیو چهار هر کی خُل تر بود... در «قیچی»/ همه به احترام «ایستاده در غبار» بایستیم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد کوتاه فیلمهای سومین روز فجر سیو چهار
هر کی خُل تر بود... در «قیچی»/ همه به احترام «ایستاده در غبار» بایستیم
روز سوم جشنواره برج میلاد میزبان فیلمهای «قیچی»، «ابد و یک روز »، «هفت ماهگی» و «ایستاده در غبار» بود.
خبرگزاری فارس، گروه سینما و تئاتر: روز سوم جشنواره برج میلاد میزبان فیلمهای «قیچی»، «ابد و یک روز »، «هفت ماهگی» و «ایستاده در غبار» بود. قیچی هر کی خُل تر بود... با گذشت روزهای بیشتر از جشنواره به نظر میرسد بخش هنر و تجربه دارد خود به یک عرصۀ ویژه تبدیل میشود؛ عرصهای که در آن به جای تواناییها و خلاقیتهای سینمایی چیزهای دیگری ملاک است. بخش هنر و تجربۀ جشنوارۀ فجر با آثاری که در سالهای اخیر به سینمای ایران عرضه کرده است، دارد خود را عرصهای معرفی میکند که گویی عنصر و معیار رقابت در آن، «خلبازی» است! انگار شرکتکنندگان این بخش با یکدیگر قرار گذاشتهاند که در اینجا هر که خُلتر است او برنده است! کاری هم به قضاوت دیگران و حتی داوران جشنواره ندارند. این چنین است که یک نفر مثلاً تصمیم میگیرد از مستند وارد داستان شود و از داستان وارد مستند و آنقدر این کار را ادامه دهد تا خود در هزارتوی فیلمش گم شود، دیگری تصمیم میگیرد 90 دقیقه سکوت کند و خیره شود و کسی هم بازی کودکانهای مثل آجرسازی و بعد، یک باره فروریختن دیوار ناپایدار و سست آجرها را برای امتحان کردن میزان مقاومت اعصاب مخاطب انتخاب میکند. «قیچی» در روایتی غیر خطی داستان جوانی عاصی است که در پی خیانت همسرش با قیچی چشم او را درآورده است و حالا به تنها چیزی که میاندیشد فرار است. از این رو به جزیرهای متروک میگریزد تا با کشتی از کشور خارج شود. فیلمساز پس از نمایش مبالغی جنگ اعصاب تا اینجای فیلم، از اینجا به بعد تصمیم میگیرد دیوار تصویری ناپایدار و سست خود را با گذران زجرآور روزهای جوان در جزیره بالا ببرد تا پس از مدتی مدید با حضور کشتی در ساحل، تیری از غیب بیاید و یکباره این دیواره شکننده و لرزان را فرو بریزد و آجربازی کودکانۀ فیلم را تمام کند. «قیچی» داستانی بیسر و ته و مازوخیستی است که حتی به درد عاروقهای شبهروشنفکری و تفسیرهای هرمنوتیکی و نمادپردازانه هم نمیخورد. ابد و یک روز تلخ اما آزاردهنده نه یکی از ویژگیهای مشترک دورههای مختلف جشنوارۀ فیلم فجر معرفی چهرههای جدید به سینمای کشور است. چنانکه از هر دوره میتوان نامهایی را گزینش کرد که به عنوان فیلماولیهای جشنواره، شگفتیساز دورۀ خود بودهاند. بیگمان سعید روستایی، با چند سر و گردن بلندتر و با قیاسی نابحق، یکی از آنهاست. «ابد و یک روز» فیلمی دربارۀ اعتیاد است؛ دربارۀ خانوادهای آسیبدیده که متأثر از معضلات فرهنگی و اجتماعی و اشتباهات درونی خود، در وضعیت مطلوبی به سر نمیبرد. «ابد و یک روز» دربارۀ یک حال بد است؛ مرثیهای شگفت با طنینی مدهوشکننده برای مردمانی که شاید برخی از ما با دوردور کردنهایمان در جردن و ونک، حضورشان را در نزدیکیهایمان، همین چند خیابان پایینتر، از یاد بردهایم. این فیلم روایتی بیفیلتر و بینگاهی از بالا به پایین است، بیشعار و تکلف و بیروشنفکرمآبی، که بیننده را از اینهمه شفافیت به شگفت وامیدارد. «ابد و یک روز» یک روایت تام و تمام ناتورالیستی است. با قدرتی غریب و باورنکردنی در پرداخت هرآنچه قصد روایت از آن را دارد. با طراحی مینیتاتوری همۀ جزئیات. از تهسیگارهای لای دیوار تا بند زیرپوش بیرونآمده؛ از گلچین شاد تا هزارتومنی تاشده... با شخصیتپردازیهای دقیقی که از هر آنکه در جلوی لنز دورن قرار گرفته، صرف نظر نکرده است. فیلمی پرنقش که تک تک نقشهایش را با وسواس و حوصله طراحی کرده است. یک کلیت ساختارمند و منسجم که همۀ اجزای آن با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند. «ابد و یک روز» یک سمفونی است، همنوایی سازهای مختلف. این فیلم مجموعهای است از بازیها و نقشآفرینیهایی که هرکدام به تنهایی خود یک اتفاقاند. «ابد و یک روز» تلخ است، اما آزاردهنده خیر و دردآور است اما از پایدرآورنده نه. این فیلم در عین حال غمگین است اما یأسآور خیر و خندهدار است اما غلفتآور نه. بیننده را میخنداند تا ناگهان در اثنای خندههایش با تلنگری محزون به خود آورد و غمگین میکند تا ناگهان با متلکی خندهدار چرتش را بپراند. ترکیبی است از احساسهای مختلف که به رغم سهمگینیشان، آوار نمیشوند. این فیلم روایت خانوادهای بحرانزده است که هنوز کودکی زخمخورده اما هوشمند و امیدوار در میان آن در زندگی میکند. روایت خواهری است که هنوز برای بازگشتن و درآغوش کشیدن این کودک، نفس دارد. «ابد و یک روز» بیگمان یکی از مهمترین اتفاقات جشنوارۀ سی و دوم است و خبررسان ظهور فیلمسازی که چشمها را نباید از او برداشت. هفت ماهگی بفرمایید کلیشه پس از «نقطۀ کور» و «قیچی» حالا این «هفتماهگی» است که قصد دارد چراغ سوم فیلمهای خیانتمحور را روشن کند. البته کمی با اما و اگر. تا اینجای جشنواره، تم خیانت دورخیز خوبی برای زدن رکورد دورههای پیشین داشته است. سه روز و سه فیلم. «هفتماهگی» به عنوان سومین فیلم، داستان زوجی جوان با بازی باران کوثری و حامد بهداد است که انتظار نوزادی را میکشند و در آپارتمانی زندگی میکنند که مادر و خواهر شوهر نیز در طبقۀ بالایی آن هستند. زن جوان به شوهرش شک دارد و خواهر شوهر نیز از همسرش به دلیل مسئلۀ خیانت جدا شده است. همسر خواهر شوهر با دوست او رابطه دارد و خواهر شوهر با دوست برادرش. شعار اصلی دوست خواهر شوهر هم این است که زن اگر سیاست داشته باشد میتواند همزمان چند گزینه را با هم مدیریت کند. در ادامه نیز شوهر متوجه رابطهای میان همسر باردارش و مردی غریبه میشود و البته در پایان نیز پی به اشتباه خود میبرد تا زنجیرۀ خیانتهای فیلم کامل نشود. فیلم هفتماهگی فیلمی کلیشهای است با بازیهای ضعیف و ناامیدکنندهای که گاهی حتی آزاردهنده میشوند. پگاه آهنگرانی در ضعیفترین نقش خود ظاهر شده است و با حرکات اضافی دست و گردنش خیلی زود در دقایق اول، دست خود را خالی میکند و حامد و بهداد و باران کوثری نیز چیزی برای عرضه ندارند. اما شاید مهمتر از هم ناتوانی فیلمساز برای شخصیتپردازیها باشد. برخلاف فیلم «ابد و یک روز» که کم مانده است گربههای داخل فیلم نیز را تبدیل به «شخصیت» کند، هیچیک از نقشهای فیلم «هفتماهگی» به «شخصیت» نزدیک نشدهاند و به شکلی برابر همگی در «تیپ» متوقف ماندهاند. «هفتماهگی» یک فیلم متوسط رو به ضعیف است که نه در فرم و نه در مضمون چیزی برای عرضه به مخاطبان خود ندارد. ایستاده در غبار همه به احترام این فیلم بایستیم معرفی و توضیح فیلم «ایستاده در غبار» کار سختی نیست. شاید در حد یک جمله: «آخرین روزهای زمستان» مهدویان را دیدهاید؟ حاجاحمد متوسلیانش! با همان کارگردان و همان تهیهکننده و همان سبک. یک مستندداستانی شگفت و خیرهکننده که با دقتی اعجابانگیز به بازسازی خلاقانه و دقیق همۀ آنچه پرداخته است که دوست داریم از حاجاحمد بدانیم. از آن دست آثاری که اگر بشنویم (که شنیدیم) کارگردانش دوی آن را ساخته، به رغم تجربههای ناموفق بسیارِ سریسازی، احساس ملال نمیکنیم؛ و اگر بشنویم سۀ آن را و چهار آن را و پنج آن را... همهچیز در این مستندداستانی سر جای خودش ایستاده است. هم قهرمان داستان با پرداختی واقعگرا و باورپذیر، با همۀ وجوهش به بیننده معرفی میشود و هم این معرفی با بیانی سینمایی لباسی برازنده از جنس پردۀ نقرهای را بر تن میکند. ایستاده در غبار از آن دست آثاری است که نه به عنوان فعالیتی هنری و تفننی، که به عنوان اقدامی ملی در ثبت بخشی از هویت این کشور ضرورتی استراتژیک دارد. «ایستاده در غبار» اتفاق مهمی در سینمای کشور است که باید بارها تکرار شود و ادامه یابد. «ایستاده در غبار» اثری که است که دلت میخواهد به جای نقد و تحلیل و تبیین، فقط به سازندگانش دست مریزاد بگویی و در آغوششان بکشی. یادداشت:محمدرضا وحیدزاده
94/11/15 - 12:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]
صفحات پیشنهادی
نقد کوتاه فیلمهای نخستین روز فجر سیو چهار نگاهی شخصی به فیلمهای روز اول جشنواره
نقد کوتاه فیلمهای نخستین روز فجر سیو چهارنگاهی شخصی به فیلمهای روز اول جشنوارهروز اول جشنواره برج میلاد میزبان فیلمهای برداشت دوم از قضیة اول گیتا نقطة کور بود خبرگزاری فارس گروه سینما و تئاتر روز اول جشنواره برج میلاد میزبان فیلمهای برداشت دوم از قضیة اول گیتا ننقد کوتاه فیلمهای دومین روز فجر سیو چهار تنهایی انسان خیلی خیلی خیلی معاصر
نقد کوتاه فیلمهای دومین روز فجر سیو چهارتنهایی انسان خیلی خیلی خیلی معاصرروز دوم جشنواره در برج میلاد میزبان فیلمهای یک شهروند کاملاً معمومی جشن تولد آخرینبار کی سحر را دیدی و دلبری بود خبرگزاری فارس گروه سینما و تئاتر روز دوم جشنواره در برج میلاد میزبان فیلمهای &laسینما در مسیر فجر سیو چهارم/۱۳ مستند «مجتبی» از تنهایی آدمها در تضاد با جامعه امروزی میگوید
سینما در مسیر فجر سیو چهارم ۱۳مستند مجتبی از تنهایی آدمها در تضاد با جامعه امروزی میگویددامنزن کارگردان مستند مجتبی میگوید در این مستند بیشتر تنهایی آدمها در تضادها و دنیای امروز و تنهایی آدمها در تضاد با جامعه پرزرق و برق امروزی مد نظرم بود محمدحسن دامنزن کارگرداسینما در مسیر فجر سیو چهارم/۷ «ممیرو» درباره مرگ و زندگی ولی بیشتر زندگی است/ بلا تشبیه وضعیت سودای
سینما در مسیر فجر سیو چهارم ۷ممیرو درباره مرگ و زندگی ولی بیشتر زندگی است بلا تشبیه وضعیت سودای سیمرغ مانند فیلمهای شانه تخممرغی استهادی محقق گفت ممیرو فیلمی است درباره مرگ و زندگی ولی بیشتر زندگی رویکرد امیدواری در فیلم واقعاً وجود دارد به نظرم به هیچ عنوان از روی عمد نسینما در مسیر فجر سی وچهارم/17 «ابد و یک روز» شانتاژ رسانهای نیست/ عدهای که از فجر جا میمانند بقی
سینما در مسیر فجر سی وچهارم 17ابد و یک روز شانتاژ رسانهای نیست عدهای که از فجر جا میمانند بقیه را زیر سوال میبرندریما رامینفر گفت به نظرم هیچ شانتاژ رسانهای برای این فیلم صورت نگرفته است چرا که واقعا این اثر کیفیت بسیار خوبی دارد زمانی که میگویم به این فیلم تا آخر عمم افجشنواره سیوچهارم تئاتر فجر در پایان راه/تقسیم سیمرغها تا لحظاتی دیگر
جشنواره سیوچهارم تئاتر فجر در پایان راه تقسیم سیمرغها تا لحظاتی دیگر مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر لحظاتی قبل در تالار وحدت آغاز شد به گزارش خبرنگار ایلنا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علی مرادخانی معاون امور هنری مهدی شفیعی مدیرکل هنرهایسیوچهارمین جشنواره فیلم فجر میزبان «جعفر پناهی» شد!/نقض محکومیت فیلمساز ضدایرانی توسط وزارت ارشاد
سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر میزبان جعفر پناهی شد نقض محکومیت فیلمساز ضدایرانی توسط وزارت ارشاددبیر جشنواره فیلم فجر چگونه از این جشنواره مهم انقلاب اسلامی صیانت میکند در شرایطی که جعفر پناهی در نگارش فیلمنامه فیلم مجید برزگر دخیل بوده است او با حکم قطعی از قوه قضائیه محکوم بحاشیه های سومین روز کاخ جشنواره فیلم فجر
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲ ۴۵ سومین روز نمایش آثار در کاخ جشنواره با ازدحام در سالن میلاد و استقبال و رضایت مخاطبان از فیلم ابد و یک روز همراه بود به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا نشست های روز سوم با حاشیه همراه شد و صحبت های میان هنگامه قاضیانی بازیگر دلبری و علیرضا غفاری کهسینما در مسیر فجر سیو چهارم/16 «قیچی» از آخر به اول ساخته شد/ فیلتر در نگاه فیلمساز قرار ندهیم
سینما در مسیر فجر سیو چهارم 16قیچی از آخر به اول ساخته شد فیلتر در نگاه فیلمساز قرار ندهیمکریم لکزاده گفت به نظرم بزرگترین لطمهای که میتواند یک اثر هنری بخورد مصلحتاندیشی است اما به واقع باید بگویم ما در ساخت فیلم سینمایی قیچی مصلحتاندیشی نداشتیم کریم لکزاده کارگرسینما در مسیر فجر سیو چهارم/12 خودمان را برای ساخت «جشن تولد» بیمه حضرت زینب کردیم/ فیلم سازی کنار
سینما در مسیر فجر سیو چهارم 12خودمان را برای ساخت جشن تولد بیمه حضرت زینب کردیم فیلم سازی کنار داعشکارگردان جشن تولد گفت در شرایطی که برخی سکانسهایمان را در شب باید می گرفتیم و نور پروژکتورها میتوانست موقعیت ما را لو دهد اما خودمان را بیمه حضرت زینب س کردیم و خدا را شکر در ط-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها