تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835400970
منطق ورزی کودکان؛ آری اما چگونه؟/ منطقی بودن، مهارت است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با مهر عنوان کرد؛
منطق ورزی کودکان؛ آری اما چگونه؟/ منطقی بودن، مهارت است
شناسهٔ خبر: 3025993 - سهشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
دین و اندیشه > اندیشمندان
سعید ضرغامی، دانشیار دانشگاه خوارزمی درباره منطق ورزی کودکان گفت: منطق علم «تعریف صحیح مفهوم ها و استدلال های صحیح» است. در گام اول باید به کودکان «تعریف کردن» را آموزش دهیم. به گزارش خبرنگار مهر، تفکر انتقادی بدون التزام به منطق امری ناممکن است، جامعه ای که برنامه های گسترده برای توسعه فرهنگ و دانش خویش در دستورکار دارد بدون لحاظ کردن جایگاه منطق در پرورش شهروندانش توفیقی نخواهدیافت به سراغ دکتر سعید ضرغامی دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی رفتیم تا کمی در خصوص بود و نبود منطق در عرصه پرورش گفتگو کنیم؛ *همه دوست دارند «منطقی» باشند؛ «منطقی بودن» چگونه «بودن» است؟ در نگاه نخست «منطقی بودن» رعایت قواعد منطق یا همان درست اندیشیدن است؛ اما خود قواعد منطق چیست؟ آیا ساخته می شود یا قواعد حاکم بر ذهن آدمی است که فقط باید حین فکر کردن و سخن گفتن رعایت شود؟ به سخنی منطقی بودن از سویی رعایت قوانین استدلال یا همان اعتبار صوری و از سوی دیگر رعایت صدق یا به سخن دیگر صادق بودن محتوای آن چیزی است که می گوییم. این قوانین در طول تاریخ و همسو با رشد و گسترش فرهنگ بشری، پدید آمده و گسترش یافته است. ارسطو قواعد منطق صوری را به شکل نظام مند تدوین کرد و سال ها بعد اندیشمندان دیگری همچون ابن سینا همان قواعد را بیشتر گسترش دادند. در اوایل سده بیستم، برخی فیلسوفان تحلیلی با تأکید دوباره بر منطق ارسطویی، آن را اصلاح و در قالب منطق ریاضی عرضه کردند. بویژه از اواسط سده بیستم تا کنون، قلمرو استدلال صحیح و به دنبال آن منطقی بودن، قلمرو گسترده تری از منطق صوری را در برگرفته است. *آرمان تسهیل گران و پرورشکاران در عرصه تربیت، پرورش کودکان و نوجوانی ست که به شهروندانی اندیشه ورز و منطقی تبدیل شوند، آیا منطقی بودن را می شود آموزش داد؟ گرچه منطقی بودن، همچون برخی توانایی ها، ویژگی ذهن آدمی است ولی به کار آمدن و پرورش آن همانند دیگر توانایی های اکتسابی بشر است و بنابراین می توان در واکنش منطقی در زندگانی ماهر شد. به کار آوردن و پرورش توان منطقی کودکان را می توان از دو وجه بررسی کرد. بسیاری از اصول منطق در کتاب هایی در دسترس است؛ می توان آن اصول را مطالعه کرد، یاد گرفت و به سایرین هم آموزش داد. اما این همه چیز در این فرایند نیست. وجه دوم «عمل منطقی» است. به نظر من در این بحث بین داشتن «دانش منطق» و «کنش منطقی» همبستگی مستقیمی وجود ندارد. منطق خوانی و حتی منطق دانی به طور لازم نمی تواند منجر به کنشگری منطقی شود. شاهد مثال این ادعا معلمانی هستند که منطق درس می دهند ولی عملکرد منطقی ندارند. بله منطق قابل آموزش در مدارس و دانشگاه هاست و کتاب های زیادی هم در این خصوص نگاشته شده اما آن چه حایز اهمیت است «آموزش منطقی عمل کردن» است که یک «مهارت» است. آموزش این مهارت برای کودکان لزومی است زیرا کودکان همان گونه که توان فراگیری مهارت های ورزشی و یا زبانی بیشتری دارند در خصوص مهارت های منطقی و درونی کردن خرد ورزی مستدل هم لایق تر و آماده ترند. *آموزش مهارت منطق به کودکان به شکل عملی و کنش مند چگونه است؟ در منطق فرا می گیریم که چگونه درست بیندیشیم و از آن جا که اندیشیدن به واسطه مفهوم ها و گزاره ها است، به سخنی منطق علم «تعریف صحیح مفهوم ها و استدلال های صحیح» است. در گام اول باید به کودکان «تعریف کردن» را آموزش دهیم. معیارهای «تعریف درست» از «تعریف نادرست» را بشناسد، بداند برای هر استدلالی که می آورد هم به اعتبار صورت و هم درستی محتوا دقت کند. محتوای جمله هایی که انتخاب می کند می تواند به صورتی ارائه شود که درست نباشد، برای مثال ۱) برخلاف واقعیت ها و مستندات علمی باشد. ۲) برآمده از سوگیری هایی باشد که از حالت هایی مانند خشم، منافع شخصی و مانند آن باشد. البته این نکته نیز هست که هیچ بیان و اندیشه ای بدون سوگیری نیست و آن چه باید در آموزش منطق بدان توجه کرد این که نخست فراگیران به سوگیری های خود واقف باشند و دیگر این که بخش هایی از سوگیری ها که به استدلال منطقی آسیب جدی می رساند را حذف کنند. در این باره نکته دیگر تشویق کودکان به مشاهده دقیق، و رجوع به منابع اصلی و مستند درباره موضوعی است که می خواهند درباره آن نظر داده و بحث کنند. اما در خصوص «صورت» هر استدلالی باید به سراغ تکنیک ها و مهارت هایی رفت که در منطق آموزش می دهند، شناخت قواعد پنچ گانه منطق ضروری است و همچنین شناخت مغالطه ها؛ اما یک نکته بسیار کلیدی نباید فراموش شود. این قواعد برای کودکان و بزرگسالان یکی هستند ولی شیوه آموزش آن ها و ابزارهای آموزشی متفاوتی برای آن ها لازم است، من بر این باورم کودکان به راحتی می توانند این قواعد پنجگانه منطق را درک و درونی کنند. در این باره اصل اساسی آن است که منطقی بودن، مهارت است و نه دانش و اطلاعات و همچون هر مهارت دیگری، هنگامی آموخته و عمق می یابد که تمرین شود. اگر قرار است فردی فوتبالیست ماهری شود، باید تمرین کند و بیشتر و بیشتر تمرین کند. به همین نسبت اگر می خواهیم فراگیرانی داشته باشیم که مهارت منطقی بودن داشته باشند باید در عمل تمرین کنند که منطقی باشند. ماتیو لیپمن هم مبتنی بر همین ادعا در برنامه خود از همان سال های نخستین به ویژه در «برنامه هری» به آموزش کاربردی و بسیار ساده منطق و روش شناسی به کودکان می پردازد. آموزش درست فکر کردن و درست استدلال کردن در تجارب روزانه کودکان را می توان دید. *مقدمات و الویت هایی که برای آموزش کنشمندانه منطق به کودکان باید مد نظر داشت چه هستند؟ در گام نخست اصلاحات فرهنگی ضروری است. طرح این پرسش که «اهمیت منطق چیست؟» لازم است. منطق می تواند انسان امروزی را توانا کند که با بسیاری از مشکلات بنیادی بشر از جمله خشونت، جنگ، و ظلم، روبرو شده و ان ها را کم و بیش حل کند. یکی از زمینه های اصلی بسیاری از مشکلات بشر امروزی، به این موضوع برمی گردد که ما منطقی نیندیشیده و عمل نکرده ایم. از این رو مدرسه، نظام آموزشی و والدین باید به این باور برسند که منطق و پرورش کودکان منطقی همچون یکی از الویت های اساسی است. اینکه آموزش منطق و اندیشه ورزی فعالانه در کودکی می تواند برای حل مشکلات پیچیده تر جامعه بزرگسالان کاملا کارا باشد، اینکه حل مسایل را از مدارس شروع کنیم و به سنین بالا ارجاع ندهیم، برای حل مشکلات ابتدایی شناختی و عملی کودکان باید آن ها را به اندیشیدن منطقی و رفتار منطقی مجهز کنیم. کودکی که به عقلانیت متعهد و پایبند باشد نیازی نیست مدام به او تذکر داده شود چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است. او ابزار تشخیص را از کودکی کسب کرده است. تا مادامی که والدین و نظام آموزشی این را مساله اصلی ندانند و به آن باور التزام تام پیدا نکند نمی شود با مطالعه کتاب ها منطقی شد بویژه آن که کتاب های منطق نیز نه از محتوای اصولی برخوردار باشند و نه معلمان پرورش یافته برای اجرای آن ها داشته باشیم. نقش رسانه ها را نیز نباید در روشنگری اهمیت منطق و اموزش آن نادیده گرفت. *تردید و شک منطقی یک مولفه اساسی در تربیت ذهن منطقی است، کودکان چگونه باید هم شک ورزانه پیش روند هم در مقابل داشته های سنتی قرار نگیرند؟ آموزش سنتی این شک و تردید منطقی را بر نمی تابد زیرا پیش فرض های اساسی آموزش سنتی بر «انتقال اطلاعات» نهاده شده است. در واقع هدف هم همین انتقال یک سویه است؛ همین طور «معیار» اساسی محک زدن توانایی هم می شود کنکور، وقتی همه اقشار حتی طبقات متوسط به بالا هم الویت های پرورشی خود را منطبق بر این هدف و معیار تنظیم می کنند، پیش از همه والدین و نظام آموزشی ایران باید بپذیرد که در برهه ای از تاریخ ایستاده ایم که هدف انتقال اطلاعات نیست بلکه مشارکت در ساخت دانش است، لازم است آموزش سنتی معیار انتقال اطلاعات و الزام هایی که دانش اموزان را به حفظ اطلاعات(برای نمونه در قالب پاسخ به پرسش های تستی وا می دارد، به کنار نهد. باید پذیرفت دانش بیش از آن انتقال دادنی باشد، ساخته شدنی است. هر پرسش فراگیر در دل خود پرسش های دیگر را خواهد ساخت و و فرایند طرح پرسش و درگیری برای پاسخ به آن، سبب پدیدآیی دانش ساخته شده و موقتی، می شود که می تواند فراگیر را در رویارویی با موقعیت های متنوع زندگی توانمند کند. چنین فرایندی او را هر روز بیش از پیش منطقی و نیز توانا برای حل مشکلات زندگی واقعی می کند. این وضعیت را نمی توان با انتقال مجموعه سنتی اطلاعات محیا کرد. البته چنین تغییر بینشی به معنای افول جایگاه والدین و مربی ها در فرایند آموزش کودکان نیست. بلکه برعکس به معنای دشواری و مسولین بیشتر و نیاز به توانایی های بیشتر و در نتیجه ارتقای جایگاه آن ها در فرایند آموزش است. بدین ترتیب یکی از اصلی ترین وظایف والدین و خانواده ها، بستر سازی برای اندیشه و رفتار منطقی کودکان است. برای نمونه ان ها می توانند با طرح سوال های درست و یا کمک به کودکان برای این کار، و نیی زمینه سازی برای درگیری و یافتن پاسخ های احتمالی، به کودکان کمک کنند. برای رویارویی با مصائب و مشکلات کلانی که از سطح خانواده امروزی تا مدرسه، جامعه و سطح بین المللی با آن درگیریم، باید میزان اعتماد خود را به زندگی منطقی تقویت کنیم. *برای شکل گیری باور جدید به ضرورت زیست منطقی در نهادهای فرهنگی چه پیشنهادی دارید؟ مهمترین رکن برای تغییر باور و اندیشه از نظر من معلمان هستند. معلمانی باید تربیت کنیم که باور داشته باشند در تحول و پیشرفت جامعه نقشی اساسی دارند. در این مورد خاص لازم است در دوره های تربیت معلم، آموزش ها مبتنی بر یادگیری تعامل و آموزش فعال باشد. بنابراین نخست لازم است معلمانی داشته باشیم که در راستای اندیشه و رفتار منطقی، آموزش های لازم را در دوره های تربیت معلم دیده باشند. وقتی از منطقی بودن مربی می گوییم باید به شکل کاملا منسجم و کاربردی مباحث مرتبط با تعریف و تصدیق و مغالطه ها و کاربستشان در زندگی روزمره را بشناسد و آن ها را بکار ببندد. استدلال ها و قیاس ها را با مثالهایی به کودکان آموزش دهد که در بستر داستان ها و بازی ها ممکن است و مربی باید توان استخراج این روایت ها و بازی ها از دل زندگی بازی کودکان را داشته باشد. علل و عوامل دیگری نیز هست ولی من فکر می کنم مهم ترین آن ها معلم است. *دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت در خصوص طراحی برنامه ای مدون در اموزش منطق به شکل کاربردی به کودکان قدمی بر داشته اند؟ علاوه بر گام هایی که در برنامه لیپمن و آموزش منطق در خلال P۴C انجام شده، رساله ها و پایان نامه هایی نیز در این باره نگاشته شده است؛ در حوزه تفکر انتقادی کارهای بیشتری انجام شده است که یکی از بخش های مرتبط می تواند تفکر منطقی باشد و در این زمینه کارهایی انجام شده است. در ارزیابی وضعیت آموزش فلسفه و منطق در دوره متوسطه نیز بنده تحقیقی را برای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام داده ام. پژوهشی نیز با عنوان الگوی نظری فلسفه برای کودکان در ایران انجام شده است که بخش هایی از آن به تفکر منطقی و آموزش آن اختصاص دارد، این ها فقط نمونه هایی است که اشاره شد. در زمینه پژوهش دانشگاهی و علمی، کارهای زیادی انجام شده است. گرچه هنوز به تعبیری در آغاز راه هستیم و لازم است پژوهش های عمیق تر و گسترده تری انجام شود. از سوی دیگر باید به جنبه های عملی این موضوع نیز توجه بیشتری شود. گفتگو از: سحر سلطانی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
حجاب یکی از منطقی ترین و استوارترین مسائل در دین اسلام است
بابلسر - جارپرس - کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی بابلسر گفت حجاب یکی از منطقی ترین و استوارترین مسائل در دین اسلام است به گزارش خبرنگار جارپرس از بابلسر حجت الاسلام جعفر غفاری در مراسم گفتمان دینی جوان در آموزشگاه شاهد دختران شهرستان بابلسر اظهار داشت حجاب یکی از منطقی تانتقادها از اخباری منطقی نیست، مگر نویر ۳ گل بخورد مقصر شکست آلمان میشود؟ عباسی: چمدان برداشتن و قهر کردن برا
انتقادها از اخباری منطقی نیست مگر نویر ۳ گل بخورد مقصر شکست آلمان میشود عباسی چمدان برداشتن و قهر کردن برای رده سنی جوانان است فدراسیون باید در بحث ادعای عربستانیها وارد عمل شودمدیرعامل باشگاه تراکتورسازی گفت قهر و آشتی برای سن و سال ما نیست تیم جوانان و امید نیستیم که بچهما امروز در برابر دنیایی منطقی و معقول قرار نداریم
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ما امروز در برابر دنیایی منطقی و معقول قرار نداریم دانش ظریف حساس و مهم هسته ای امروز در مغز دانشمندان ماست و به هیچ عنوان از بین رفتنی نیست ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ بهمن ساعت 09 06 به گزارش پانا از لرستان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سکاهش تخلفات پزشکی در پی افزایش منطقی تعرفه ها/ همه بخش های درمانی نیازمند افزایش تعرفه نیست
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از بی توجهی دولت نسبت به واقعی شدن تعرفه ها در برنامه ششم توسعه گفت باید در تعرفه های درمانی ارزیابی درستی صورت گیرد چراکه در بعضی از حوزه ها نیازی به افزایش تعرفه نیست عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت بگل نشدن موقعیتها مقابل ژاپن به خاطر انتقادات سنگین رسانهها بود طباطبایی: چشمی 14 ماه در تیم امید دفاع آخر بو
گل نشدن موقعیتها مقابل ژاپن به خاطر انتقادات سنگین رسانهها بودطباطبایی چشمی 14 ماه در تیم امید دفاع آخر بود و او را ندیدند تقابل با کیروش حرف غیر منطقی و غیر فوتبالی بودمربی تیم ملی فوتبال امید ایران گفت انتقاد از روزبه چشمی و بازیکنان به خطار زدن تیم ما بود در صورتی که چشمصرف و تجویز غیرمنطقی دارو از مشکلات نظام سلامت
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید براینکه نظام سلامت باید منضبط ترین ساختار را از نظر اثربخشی هزینه ها داشته باشد گفت برای تحقق این هدف باید عزم و اراده جدی در تمامی اجزای نظام سلامت بوجود آید به گزارش شفا آنلاین دکترسیدتقی نوربخش در نشست کمیته الگوی مصرف و تجویز منطقی دنظر غیر منطقی رئیس مسابقات AFC
رئیس کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که استدلال و نظرات عربستان برای بازی نکردن تیم های این کشور در ایران قابل قبول بوده است به نقل از مهر بحث بازی تیم های فوتبال دو کشور ایران و عربستان هر روز جنبه تازه تری به خود می گیرد در جلسه چند روز پیش متطبیق برنامه های قرآنی با منطق و چارچوب قرآن باشد
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد تطبیق برنامه های قرآنی با منطق و چارچوب قرآن باشد شناسهٔ خبر 3033561 - دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با کارکنان دفتر تبلیغ و ترویج تاکید کرد تچگونه می توان به «نفس المطمئنه» رسید؟
گفتاری از حجت الاسلام خسروپناه چگونه می توان به نفس المطمئنه رسید شناسهٔ خبر 3039302 - دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران طی گفتاری به چگونگی رسیدن به نفس المطمئنه پرداخته است به گزارش خبرگزپاسخ منطقی لیدرهای استقلال به گلایه پرسپولیسی ها
در تمرین روز گذشته استقلال تعدادی تماشاگر حضور داشتند که در بین آنها لیدری به چشم نمی خورد این تعداد از تماشاگران با تشویق محروم بهزادی جو خوبی به وجود آورده اما به یکباره پرچم پاره پرسپولیس را رو کرده و علیه این تیم شعار دادند لیدرهای پرسپولیس در تماس با لیدرهای استقلال ابراز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها