محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799139289
ظرفیت اهلبیتی جهان اسلام در مقابل جریان تکفیر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
ظرفیت اهلبیتی جهان اسلام در مقابل جریان تکفیر
برای اختلافافکنی و دو و چنددستگی بین مسلمانان، بهانهها و مستمسکی وجود دارد که باید ضمن شناخت آنها به پاکسازی و پالایش و یا دوری از آنها دست زد. «سلفیگری» یکی از این بهانهها و مستمسکهاست.
درآمد چندی است که متأسفانه جهان اسلام و کشورهای اسلامی دچار بحران از هم گسیختگی مذهبی و رویارویی اعتقادی شدهاند. این وضعیت بغرنج حاصل برنامهریزی دقیق و توطئهگرانه مخالفان اسلام برای برهم زدن آرامش کشورهای اسلامی و درگیر کردن مسلمانان با هم و در نتیجه آن، بلند کردن عَلَم و آوای بلندگوی ضدیت علیه اسلام و دور نمودن جبهه نظام سلطه و صهیونیست از آتش خشم مسلمانان و تداوم حرکتهای ضد بشری آنها علیه مسلمانان و سرزمینهای اسلامی است. در این میان، در جبهه اسلام برخی ناآگاهانه و گروهی مغرضانه راه افراط را در پیش گرفته و بر طبل تفسیق و تکفیر دیگر گروههای اسلامی کوبیده و به خونریزی مسلمانان دامن زده و ضمن درهم شکستن سطوت مسلمین به سفک دماء و هتک حرمات کمک میکنند.[1] چرایی و چگونگی اختلاف مسلمانان برای اختلافافکنی و دو و چنددستگی بین مسلمانان، بهانهها و مستمسکی وجود دارد که باید ضمن شناخت آنها به پاکسازی و پالایش و یا دوری از آنها دست زد. «سلفیگری» یکی از این بهانهها و مستمسکهاست. امروزه سلفیه با عنایت به قدرتی که در حوزه مادی دارد و حمایتی که از سوی استعمارگران میشود، در جهان اسلام جولان بسیاری میدهد. چندین شبکه ماهوارهای به طور مستقیم عقائد سلفیه را به زبان فارسی ترویج میکنند و البته بیش از چهل هزار سایت و وبلاگ در فضای سایبری مباحث سلفیه را همدلانه دنبال مینمایند و به این فضای افراطی دامن میزنند. با نظر به جریانشناسی فرقهها درمییابیم که در حوزه کشورهای اسلامی از حدود 250 سال پیش[2] یک مثلث انحراف شکل داده شد که هر یک از اضلاع آن بخشی از جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داده است: 1. قادیانیه؛ که در شبه قاره هند فعال بوده و جمعیتی بالغ بر 500 میلیون نفر را در بر میگیرد! هرچند علیرغم نگاه جانبدارانه و محبتآمیز استعمار به آنها، قادیانیه نتوانست حوزه سیاسی خاصی را به خود اختصاص دهد و درگیری جدّیای بین مسلمانان ایجاد کند. 2. بهائیت؛ که خاستگاه آن ایران بود و با حمایت آشکار انگلیس و روس به وجود آمد؛ ولی نظر به وضعیت خاص شیعه امکان رشد چندانی پیدا نکرد، گر چه صهیونیست و استعمار حمایت جدی و کاملی از آنان داشته و دارند. 3. وهابیّت؛ که با تمسک به برخی آراء ابن تیمیه و ابن قیّم و با حمایت انگلیس و با فراز و فرودهای چندی موفق به رسیدن به قدرت سیاسی و تسلط بر حوزههای نفتی و مالی زیادی در کشورهای اسلامی شده و با تکیه بر مفهوم سلفیّه و مرام سلفیگری در پیاده کردن نقشه استعمار در بر هم زدن آرامش و اتحاد جهان اسلام گام بر میدارند،[3] در حالی که به تعبیر امام خمینی؟ق؟ مذهبی سراپا خرافی است.[4] مفهوم و ادوار سلفیه سلفیگری دارای مراحل و ابعاد چندی است: 1. سلفیگری نقلی؛ یعنی رویکرد روششناسی و معرفتشناسی به مفهوم سلفیگری داشته و بر این اساس سلفیگری یعنی حدیثگرایی و نقلگرایی صرف و تعطیل عقل؛ و هر کس که از حوزه غیر نقل سخن بگوید، متهم به اهل رأی و بدعت میشود. در دوران «احمد بن حنبل» چنین مرامی شدت گرفت و این رویکرد سلفی باب شد. 2. سلفیگری اعتقادی؛ که در دوران ابن تیمیه شکل گرفت. در این رویکرد یکی از منابع تشریع عمل سه قرن اول اسلامی است که بر اساس روایت منسوب به پیامبر(ص) با عنوان «خیر القرون...» باب میشود. در این رویکرد سلفیه با اعتقادات خاص یک فرقه میشود. محتوا و ویژگیهای فرقه سلفیه عبارت است از؛ الف. مرجعیت علمی روایات؛ نقل و روایات مرجع علمی شده و به هیچ عنوان اجتهاد و تقلید افراد را بر نمیتابند و هر چه در زمان پیامبر(ص) نبوده است را مردود میشمارند. ب. مرجعیت اجتماعی؛ سلفی مسلکها میگویند: تا آنجا که میتوانیم باید خودمان را شبیه سلف کنیم؛ در ظاهر و رفتار باید عیناً همانگونه باشیم. ج. مرجعیت سیاسی؛ از نظر فرقه سلفیه بهترین نمونه حکومت و حکومت آرمانی، «خلافت اسلامی» است که در زمان خلفای راشدین بوده است، و همه باید در مسیر تحقق دوباره آن گام بردارند.[5] مبانی عام سلفیگری جریان سلفیگری، جریانی نسبتاً گسترده و دارای مصادیق مختلفی است که گاه بین آنها اختلافات اساسی نیز دیده میشود. اجمالاً مبانی عام و فراگیر سلفیون عبارتند از: الف. نقلگرایی در حوزه روششناسی؛ چنانکه اشاره شد، طبق عقیده ابنتیمیه یک فرد سلفی به شدت نقل گراست و باید عقل را کنار بگذارد. او عقل را «بت» میداند و به عقلگرایی به شدت حمله میکند.[6] نقلگرایی در حوزه روششناسی در تقابل با روش عقلی، روشی شهودی و روشی تجربی است. ب. حدیثگرایی در حوزه معرفت شناسی؛ از مبنای دیگر سلفیگری است؛ البته نه به معنای فلسفی آن بلکه مراد به صورت مسامحی این است که ما حقایق دینی خود را از چه منبعی اخذ کنیم؛ حتی آنان در مسائل اعتقادی نیز به حدیثگرایی روی آوردهاند.[7] ج. ظاهرگرایی در حوزه معناشناسی؛ البته مقصود از معناشناسی یعنی رابطه بین لفظ و معنا را رابطهای ظاهرگرایانه میدانند؛ به عبارتی هر معنایی برای یک لفظ ارائه شده و آنچه به ذهن تبادر میکند معنای واقعی همان لفظ است؛ ثمره چنین مبنایی در صفات خبریه ظهور پیدا میکند. د. حسگرایی در حوزه هستی شناسی؛ در این حوزه دیدگاه این است که تا چیزی را حس نکنیم و برای ما محسوس نباشد، قابل درک هم نیست.[8] ثمره این مبنا در مباحثی چون سماع موتی «انک لا تسمع الموتی» ظاهر میشود و بسیاری از رفتارها را که از فرق مختلف سر میزند غیر شرعی و موجب فسق و کفر میدانند. تفاوت سلفگرایی ابنتیمیه و وهابیه در دوران ابنتیمیه سلفگرایی صرفاً تئوریک و نظری بود و وارد عملگرایی نشد؛ وی میگفت اگر فلان عمل یا فلان حرفی زده شود «یستتاب او یقتل» اما خود رسماً وارد نمیشد و نگفت که اینک بکشید و از بین ببرید. اما در دوره وهابیت، سلفیگری عمل گراست؛ یعنی عملاً هم اقدام میکنند. به گفته پروفسور حامد الگار، وهابیت از قرن 12 تا حال [پیش از کشتارهای بیرحمانه چندساله اخیر گروههای متعدد تکفیری در عراق، سوریه و ...] بیش از چهارصد هزار کشته از جهان اسلام گرفت! و شاید در بین آنها به اندازه انگشتان دست, کافر واقعی، مسیحی یا یهودی پیدا نشود، بلکه همه مسلمانان از شیعه و اهل سنت و حتی حنابله بودهاند.[9] البته در سالهای اخیر این قساوتها به مراتب افزونتر شده است. خطر شیعه برای جریان سلفیه نکتهای که نباید از نظر دور داشت این است که جریان تکفیر و سلفیگری بلایی است که به جان جهان اسلام افتاده و مسلمانان از فرقههای مختلف را درگیر کرده است؛ اما خطر شیعه ـ به عنوان سد محکمی در مقابل استعمار و صهیونیزم که دارای حکومت اسلامی و قدرت مستقل سیاسی است برای این جریان بسیار جدی و بیشتر از هر دشمن احتمالی دیگری است؛ بنا بر این است که استعمار این جریان بیمنطق را به سمت شیعهبراندازی هدایت کرده است. نفوذ شیعه و موفقیت آن، گروههای مختلف سلفی را به شدت هراسان و عصبانی نموده و راهحلِ شیعهکشی را در آنها به شدت فعال کرده است. در این مسیر تشیع راستین باید هوشیاری خود را مضاعف کند و با آرامش و دقت توطئهها را خنثی نماید. در این مسیر باید به خوبی از ظرفیت نخبگان شیعه بهترین بهرهها را برد؛ چنانکه میتوان نخبگان حوزهها و دانشگاههای شیعی را تشویق به حضور فعالتر و مؤثرتر در فضای مجازی و سایبری، شبکههای اجتماعی و ماهوارهای کرد. در این راه علاوه بر ترسیم و شناخت درست هدف و لزوم حرکت منطقی و متعهدانه به سوی آن، باید ظرفیت اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام را محور حرکت قرار داد. محور اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام امام خمینی(ره) به عنوان بزرگاصلاحگر اسلامی و چشم بینا و حساس جهان اسلام، در طلیعه وصیت نامه سیاسی الهی خود که منشور جاودانه و چراغ راه هدایت امت اسلامی است، محور اتحاد و یکپارچگی و مسیر یگانه و مورد اتفاق مسلمانان را عمل به حدیث متواتر ثقلین یعنی تمسک به «قرآن و اهل بیت» پیامبر اکرم(ص) معرفی میکند که هرگز از هم جدا نشده و رمز بقای اسلام و موفقیت مسلمانان را در پیروی از این دو رکن اساسی باید جست.[10] قرآن مورد اتفاق همه مسلمانان است و اهل بیت(ع) هم به عنوان ذویالقربای پیامبر(ص) که محبت به آنها فرض و لازم دانسته شده است نیز مورد قبول قاطبه مسلمانان بوده و هر گاه چنین محبتی خوب ترسیم شود، نتیجه آن گرفتن دستورات الهی و تفسیر قرآن کریم از آنان و پیروی از آن حضرات معصومین (ع) خواهد بود. امام خمینی(ره) دقیقا همین نکته را رمز اتحاد جهان اسلام و یکپارچگی مسلمانان معرفی نموده و خواهان تمسک مسلمانان به این دو رکن و رهروی از پیامبر اسلام(ص) در این سفارش عظیم شدهاند. مسلمانان و اهل بیت(ع) با توجه به اینکه عموم مسلمانان، از هر لحاظ ناگزیر که محبت اهلبیت(ع) را طبق روایت متواتر از پیامبراکرم(ص) و آیه شریفه قرآن که مزد رسالت پیامبر(ص) را محبت به «ذوی القربی»[11] میداند، بپذیرند، میتوان در این جهت به صورت اصولی و برنامهریزی شده گام برداشت تا اینکه همه فرق امت اسلامی را همگام با مسیر مکتب اهلبیت(ع) راهبری نمود. به عنوان نمونه چنانکه خود شاهد بودم، در شبه قاره هند میتوان چنین اعتقاد و محبتی را ملاحظه کرد و بسیار خوب است که روی آن سرمایه گذاری کرد. شبه قاره هند متشکل از کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش، دارای جمعیت مسلمان بالغ بر 600 میلیون نفر میباشد که با وجود گرایشات و فرق مختلف صوفیانه، قادیانیه و دیو بندیه، از حیث محبت اهل بیت پیامبر(ع) با هم یگانگیهایی دارند؛ و اساسا همین محبت اهل بیت(ع)کار را بر برنامهریزان شبکه وهابیت برای نفوذ در آنها مشکل کرده است. بنده با توجه به مشاهدات و مراودات خود با مسلمانان این منطقه، معتقدم محبت نهفته در دلهای این مسلمانانِ عمدتاً غیر شیعه از اهل بیت(ع)، ظرفیتی عظیم به سود تشیع و در حقیقت جهان اسلام برای یکپارچگی و دوری از تفرقه است.[12] برای تبیین دقیقتر این مهم، نگارنده در سفری به کشور اسلامی بنگلادش، نیز چنین مسئلهای را رصد کرد که ذیلا به آن اشاره میگردد: «تشیع خاموش» در بنگلادش کشور بنگلادش سومین کشور پرجمعیت اسلامی است که در سال 1971 م از کشور پاکستان جدا و مستقل شد. این کشور قبل از جدایی از هند به عنوان بنگال شرقی معروف بود و در زمان یکی بودن با پاکستان به پاکستان شرقی موسوم گشت و پس از استقلال، نام بنگلادش به خود گرفت. بین 160 تا 180 میلیون نفر جمعیت آن را بیان میدارند. بیش از 90٪ آن را مسلمانان و عمدتاً حنفی مذهب تشکیل میدهند. شیعیان در آن کشور جمعیتی بسیار اندک و مربوط به سالهای اخیر میباشند. جمعیت شیعیان کشور بنگلادش را بین 10 هزار تا 35 هزار نفر برآورد میکنند؛ هرچند ظرفیت بسیار خوبی برای تبلیغ مرام اهل بیت(ع)و هدایت مردم در مسیر آنان در این کشور وجود دارد که حقیقتا میتوان آن را «تشیع خاموش» و «شیعیان خفته» نام نهاد. باید از این ظرفیت عظیم بهره برد و این مسئله است که کار را بر مبلغان وهابی به شدت سخت کرده است. بنگلادش کشوری است؛ با گرایشات صد در صد عرفانی[13] و صوفیانه مانند گرایشات فرقههای نعمتاللهی و دیو بندیه(اکثراً غیر شیعه)؛ اما این کشور به کشور محبان اهل بیت(ع) مشهور است. در بنگلادش روز عاشورا تعطیل رسمی است و نخستوزیر کشور، پیام تسلیت میدهد. در شصت کیلومتری «داکا» (پایتخت بنگلادش) و در منطقه «مانیگنج»، عزاداری توسط «شاه مخلصالرحمان» (یکی از بزرگان صوفیه که سنی است) برگزار میگردد. وی کتاب روضه و مقتلی دارد که برای مردم میخواند و همه گریه میکنند. روز عاشورا مراسم چهل/پنجاه هزار نفری توسط صوفیان اهل سنت برگزار میشود که علاوه بر عزاداری، پنج کیلومتر پیاده روی دارند. در بنگلادش انجمنی تحت عنوان «انجمن پنج تن پاک» توسط اهل سنت وجود دارد که همه ساله نیمه شعبان را مانند شیعیان جشن میگیرند. مؤسسه محبین رسول اکرم(ص) «مؤسسه محبین رسول اکرم(ص)» بزرگترین مؤسسه دینی در کشور بنگلادش که دارای شعبههای متعددی در این کشور بوده است، مربوط به اهل سنت و صوفیان و محبین اهل بیت(ع) میباشد. یکی از برنامههای ثابت و معظم این مؤسسه مراسم میلاد النبی(ص) است که هر ساله در کل کشور برگزار میشود. علاوه اینکه مؤسسه، ستادی تحت عنوان «ستاد غدیر» دارد که روز بزرگ غدیر را جشن میگیرند. چند سالی است که در میلاد حضرت زهرا(س) هم به عنوان «روز مادر» جشن بر پا میکنند. این مؤسسه هر ساله جلسه با عظمتی با عنوان بزرگداشت جنگ بدر برگزار مینماید. این در حالی است که در کل کشور بنگلادش حداکثر سی و پنج هزار شیعه بیشتر وجود ندارد. حوزه علمیه برادران شیعه در بنگلادش به ظرفیت 35 و حوزه خواهران به ظرفیت 30 طلبه است. در مجموع روحانیون شیعهای هم که در ایران یا محل دیگری تحصیل کردهاند چه در خود بنگلادش مستقر باشند یا بیرون از این کشور، به صد نفر نمیرسند.[14] بنابراین گرفتن موالید و بزرگداشتها و اظهار علاقه به اهلبیت(ع)و محبت به خاندان رسول(ع) و بزرگداشت عاشورا و غدیر و زنده نگهداشتن یاد شهدای جنگ بدر و امثال این برنامهها که در ضدیت با مرام و تبلیغات وهابیت است، به همت برادران مسلمان (از همه فرقهها و گروهها) این کشور و با هدایت شیعیان است. باید این ظرفیت اهل بیتی که میتوان آن را «تشیع خاموش» لقب داد، جهتدهی بهتر، هدایت بیشتر و آموزشهای لازم را فرا گیرد؛ و باید از آن به بهترین نحو برای اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام و پیشبرد اهداف مکتب، سود برد. البته این ظرفیت نه تنها در بنگلادش که در کل شبه قاره هند نیز موجود است. باید تأکید کرد که در سایر کشورهای اسلامی هم، وهابیت بیجهت خود را نماینده اهل سنت و پرچمدار اسلام معرفی کرده و ما (شیعیان) باید هشیارانه خود به این رهبری دروغین دامن نزنیم و صفوف فرقههای مختلف اسلامی را از صف سلفیها جدا کنیم. نمایندگی جهان اسلام باید به نمایندگان حقیقی آن که همانا اهل بیت پیامبر(ع) و ذویالقربای اوست سپرده شود و این مهم از معبر محبت به اهل بیت(ع) فراگیر و به شعار جهان اسلام تبدیل شود. ان شاءالله. پینوشتها: [1] . رهبر معظم انقلاب در چند سخنرانی اخیر خود این جمله را فرموده و از افراطگرایی پرهیز داده و وجود استعمار در پشت پرده این افراطگراییها را گوشزد نمودهاند. [2] . امام خمینی(ره) نیز در کتاب ولایت فقیه، ص 4، به این مهم اشاره فرمودهاند. [3] . مفهومشناسی سلفیه، دکتر علیزاده موسوی، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم، ص 15. [4] . امام خمینی(ره)، وصیت نامه سیاسی الهی. [5] . جریانشناسی سلفی گری، دکتر فرمانیان، مرکز فقهی ائمه اطهار، ص 17-25. [6] . نقض المنطق، ابن تیمیه. [7] . به عنوان مثال میتوان به کتابهای؛ «الادله و الشواهد علی وجوب العمل بخبر الواحد فی الاحکام و العقائد» و نیز «الاخبار الاحاد فی الحدیث النبوی» اشاره کرد. [8] . مفهومشناسی سلفیه، پیشین، ص 25-35. [9] . ر.ج:حامد الگار، در کتاب: پدیده وهابیگری. [10] . ر.ج: وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) طلیعه وصیت نامه؛ ایشان در آنجا میفرماید: حدیث شریف ثقلین حجت است بر اهل سنت و اگر برای عموم و عوام اهل سنت حجت نباشد قطعا بر عالمان اهل سنت حجت است. [11] . «قُلْ لا أَسْأَلُکمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّه فِی الْقُرْبَى» ، شوری: 24. [12] . اساسا رفتارهایی که با شعارهای دینی وهابیت ناسازگار است در بین مسلمانان شبه قاره هند خصوصا مردم بنگلادش به وفور دیده میشود. [13] . منظور از عرفان، این واژه در مقابل فلسفه و .... نیست بلکه یعنی با احساسات رفتارهای دینی خود را ابراز میدارند. [14] . اینجانب از نزدیک وضعیت و آمار را ملاحظه نمودهام. نام نویسنده: دکتر محمود قیومزاده (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه. معارف نهاد نمایندگی رهبری شماره 105. انتهای متن/
http://fna.ir/7QI7HK
94/11/12 - 03:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]
صفحات پیشنهادی
رونمایی از آثار دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با خطر جریانهای تکفیری
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۷ آثار چاپ شده دبیرخانه دائمی خطر جریان های تکفیری در حاشیه برگزاری همایش بین المللی خطر جریانهای تکفیری در دنیای امروز مسئولیت علمای جهان اسلام در مدرسه علمیه امام کاظم ع قم رونمایی شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم مجآغاز دومین کنگره جهانی مقابله با جریانهای افراطی و تکفیری
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۳ دومین کنگره جهانی مقابله با جریانهای افراطی و تکفیری با حضور آیتالله ناصر مکارمشیرازی از مراجع عظام تقلید و شمار زیادی از علما و اندیشمندان جهان اسلام در مدرسه علمیه امام کاظم ع قم آغاز بهکار کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناجریانهای تکفیری، خطری روشن برای جهان است
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۵ یکی از اندیشمندان مسلمان از کشور مصر گفت برای مقابله با تکفیر باید تیمهای فکری و اندیشه ای برای بررسی این مشکلات و خطراتی که این جریانات دارند تشکیل شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم کمال توفیق هلباوی در دومین همایش بینبدون تفکر و منطق نمیتوان با جریانهای تکفیری مقابله کرد
دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۶ رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریانهای افراطی و تکفیری گفت جهان اسلام برای مقابله با جریانهای تکفیری به این نتیجه رسید که بدون تفکر و منطق نمیشود با این جریانها مقابله کرد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتاظهور گروههای تکفیری سلفی؛ حربه نظام سلطه برای تفرقه درجهان اسلام
ظهور گروههای تکفیری سلفی حربه نظام سلطه برای تفرقه درجهان اسلام شناسهٔ خبر 3037102 - شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت ظهور گروههای تکفیری سلفی حربه نظام سلطه برای تفرقه در جهان اسلام است به گزارش خبرگزاری مهردلیل گسترش جریانهای تکفیری، اختلاف میان فرقههای اسلامی است
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۳ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت نبرد حق علیه باطل همیشه در جریان جهانی وجود داشته و دشمنان نیز این جنگ را علیه ما دنبال کردند ولی به اهداف خود نرسیدند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم مولوی نذیر احمد سلامی در دومین همایش بین المراهکارها و راهبردهای مقابله با جریانهای تکفیری از نظر «آیتالله مکارم»
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۹ در عصر کنونی جنایات گروهها و جریانهای تکفیری به عنوان بزرگترین تهدید برای بشریت امروز فارغ از نوع دین و ملیت آنها مورد نظر است تکفیریهایی که باید آنها را جنایت کارترین افراد تاریخ بشر و محصول شجره خبیثه وهابیت دانست به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزجهان اسلام با وحدت کلمه به مقابله جدی با جریان های تکفیری بپردازد
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت جریان تکفیری و وهابیت بزرگترین تیر در پهلوی اسلام هستند که اسلام را به بدترین شکل معرفی می کنند دنیای اسلام بایستی در مقابل این جریانات با وحدت کلمه به مقابله جدی با جریان های تکفیری بپردازد به گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی آیت الله قربااین همایش گام ارزشمندی برای مقابله با جریان ضد انسانی تکفیر است/عربستان در خط مقدم تفرقه افکنی بین جهان اسلام
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این همایش گام ارزشمندی برای مقابله با جریان ضدانسانی تکفیراست گفت عربستان در خط مقدم تفرقه افکنی بین جهان اسلام است به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا آیت الله سید احمد خاتمی درحاشیه همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز درگفتکنگره خطر جریانهای تکفیری در دنیای امروز/ سخنگوی علمای فلسطین: توقف حرکت فکری تکفیر با استفاده از ظرفیت علمی
کنگره خطر جریانهای تکفیری در دنیای امروز سخنگوی علمای فلسطین توقف حرکت فکری تکفیر با استفاده از ظرفیت علمی علمای جهان اسلامسخنگوی علمای فلسطین گفت حرکت نظامی تکفیر را با استفاده از توان نظامی جهان اسلام و حرکت فکری تکفیر را با استفاده از ظرفیت علمی عالمان اسلامی میتوانیم متوق-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها