تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820627156
بهترین راه اعتقاد به معاد چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: این جهان، مزرعه آخرت است و انسان، ثمره تلاش خود را به طور كامل در جهان آخرت برداشت مى كند و نتیجه زحمت ها، خدمت ها و عبادت هاى تمام سال هاى عمر خود را مى بیند و خشنودى خدا و بهشت به او بخشیده مى شود.
اعتقاد به معاد
«معاد» به معناى بازگشتن و بازگشت است و یكى از اصول دین مقدس اسلام به شمار مى رود.
انسان بعد از مرگ، زنده مى شود و در واقع بعد از مدتى، از این جهان مسافرت كرده و به جهانى دیگر مى شتابد. این برگشتن را در اصطلاح «معاد» مى گویند. تمام انسان ها در جهان آخرت حاضر مى شوند، تا به اعمال آنها رسیدگى شود.
انسان آن چه را در این جهان كاشته است در قیامت برداشت مى كند. نعمت هاى جهان آخرت نصیب كسانى خواهد شد كه از نعمت هاى این جهان به درستى استفاده نمایند و از یاد خدا و اطاعت او غفلت نكنند.
خداوند مهربان مى فرماید: هر نفسى طعم مرگ را مى چشد و آن گاه به سوى ما بازگشت داده مى شوید ...[عنكبوت، آیه 57]
جامعه اى كه تنها علم و آگاهى به معاد داشته باشد، ولى آن را باور نكرده و به مرحله یقین نرسیده باشد، از انحراف، ستم و تعدّى مصون نخواهد بود. هنگامى كه انسان به چیزى یقین پیدا كرد و باور نمود، دیگر آن را فراموش نمى كند و یقین به معاداست كه از انحرافات جلوگیرى مى كندچون آفرینش انسان و جهان بى هدف و بیهوده نیست تا به بیهودگى و نیستى پایان پذیرد، از طرفى انسان موجودى جاودانه و همیشگى است كه از این جهان به دنیاى باقى و آخرت مى رود و در آن جا به كارهاى خوب و بد او رسیدگى مى شود. [ر.ك: محسن قرائتى، معاد; شهید عبدالحسین دستغیب، معاد]
قرآن كریم، توجه ویژه اى نیز به «معاد» دارد تا آن جا كه در بیش از 1500 آیه درباره معاد سخن گفته است و همواره به مناسبت هاى مختلف، این اصل از اصول دین را به انسان ها تذكر مى دهد كه مبادا آن را فراموش كنند; آیاتى مثل: 41 ابراهیم; 12 روم; 7 حج; 25 حجر; 1 27 قیامت و ... درباره «معاد» و روز قیامت بحث مى كند.آثار اعتقاد به معاداگر اعتقاد به «معاد» انسان را از انحراف و گناه باز مى دارد; پس چرا در جوامع مذهبى این همه انحراف دیده مى شود؟
بى تردید اعتقاد به معاد، انسان را از گناه باز مى دارد. خداوند فراموشى معادو روز حساب را از عوامل گمراهى مى داند. (... اِنَّ الَّذینَ یَضِلّونَ عَن سَبیلِ اللّهِ لَهُم عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسوا یَومَ الحِساب) [ص، آیه 26]; ... در حقیقت كسانى كه از راه خدا گمراه مى شوند چون روز حساب را از یاد برده اند عذاب سختى دارند.
جامعه اى كه تنها علم و آگاهى به معادداشته باشد، ولى آن را باور نكرده و به مرحله یقین نرسیده باشد، از انحراف، ستم و تعدّى مصون نخواهد بود. هنگامى كه انسان به چیزى یقین پیدا كرد و باور نمود، دیگر آن را فراموش نمى كند و یقین به معاد است كه از انحرافات جلوگیرى مى كند.
داشتن عنوان مذهبى به تنهایى دلیل نمى شود كه در جامعه انحرافى نباشد. در جامعه اى كه اكثر مردم معاد را باور كنند، انحرافات كاهش مى یابد. نمونه آن ماه رمضان در جوامع اسلامى است، چون در این ماه مردم بیش از ماه هاى دیگر به یاد معاد هستند، میزان بزهكارهاى اجتماعى كاهش مى یابد.تأثیر معاددر رهبرى و كنترل غرایز اعتقاد به معاد و كیفرهاى الهى، غرایز را مهار كرده و انسان را به گونه اى تربیت مى كند كه در اتاق خلوت، در برابر زن جوان و زیبا كه او را به گناه دعوت مى كند، سرسختانه مقاومت كرده و زن متجاوز را، پند و اندرز مى دهد و مى گوید: به خدا پناه مى برم: (وَ رَ وَدَتْهُ الَّتِى هُوَ فِى بَیْتِهَا عَن نَّفْسِهِى وَ غَلَّقَتِ الاْبْوَ بَ وَ قَالَتْ هَیْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُو رَبِّى أَحْسَنَ مَثْوَاىَ إِنَّهُو لاَ یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ) [یوسف، آیه 23]; و آن [بانو] كه وى [یوسف] در خانه اش بود خواست از او كام گیرد و درها را [پیاپى] چفت كرد و گفت: بیا كه از آنِ توام. [یوسف] گفت: پناه بر خدا، او آقاى من است. به من جاى نیكو داده است. قطعاً ستمكاران رستگار نمى شوند.
هنگام سركشى هر یك از غرایز حیوانى، جز ترس از انتقام الهى و دوزخ، چیزى نمى تواند آتش خشم و غرایز انسان ها را خاموش سازد. قرآن بى اعتنایى و بى رحمى در برابر یتیمان و مستمندان را از صفات كسانى مى داند كه به قیامت اعتقاد ندارند و این، گویاى آن است كه «انسان معتقد به معاد» این گونه نیست: (أَرَءَیْتَ الَّذِى یُكَذِّبُ بِالدِّین * فَذَلِكَ الَّذِى یَدُعُّ الْیَتِیم * وَ لاَ یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِینِ) [ماعون، آیه 1 3]; آیا دیدى كسى را كه روز جزا را انكار مى كند؟ او همان كسى است كه [با كمال بى رحمى] یتیم را به سختى مى راند و افراد را به اطعام بینوایان ترغیب نمى كند. بارها پیامبر (صلی الله و علیه و آله) براى ترس مردم از گناه و دورى از اطاعت هواى نفس و غرایز حیوانى، آنان را از عذاب روز قیامت مى ترسانید. حتّى ترس خود را از عذاب الهى در روز قیامت به مردم بیان مى كرد و مى فرمود: (إِنِّى أَخَافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّى عَذَابَ یَوْم عَظِیم) [یونس، آیه 15]; من اگر پروردگارم را نافرمانى كنم، از مجازات روز بزرگ [قیامت] مى ترسم.
(وَ إِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّى أَخَافُ عَلَیْكُمْ عَذَابَ یَوْم كَبِیر) [هود، آیه 3.]; و اگر از [این فرمان خدا] روى گردان شوید; من بر شما، از عذاب روز بزرگ، بیمناك هستم.
(أَن لاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللَّهَ إِنِّى أَخَافُ عَلَیْكُمْ عَذَابَ یَوْم أَلِیم) [همان، آیه 26.]; جز «اللّه» را نپرستید، زیرا به شما از عذاب روز دردناكى مى ترسم!معاد و حیات در سوره یس
آفرینش انسان و جهان بى هدف و بیهوده نیست تا به بیهودگى و نیستى پایان پذیرد. از طرفى انسان موجودى جاودانه و همیشگى است كه از این جهان به دنیاى باقى و آخرت مى رود و در آن جا به كارهاى خوب و بد او رسیدگى مى شوددر آیات 33 الی 35 قلب قرآن؛ سوره یس، خداوند به نکات کلیدی اشاره می فرماید و مواردی در باب بازگشت و قیامت بیان می شود که همان بحث معاد و بازگشت است: «وَ آیَةٌ لَّهُمُ الأَرْضُ الْمَیْتَةُ أَحْیَیْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبّاً فَمِنْهُ یَأْكُلُونَ * وَ جَعَلْنَا فِیهَا جَنَّاتٍ مِن نَّخِیلٍ وَ أَعْنَابٍ وَ فَجَّرْنَا فِیهَا مِنَ الْعُیُونِ * لِیَأْكُلُوا مِن ثَمَرِهِ وَ مَا عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ أَفَلاَ یَشْكُرُونَ» (یس 33- 35)
از نشانه هاى خدا براى خداشناسان، زنده كردن زمین مرده است كه از آن دانه را بیرون مى آورد و خوراك جنبندگان را فراهم مى آورد، بوستان هاى خرما و انگور و جوی هاى روان پدید مى آورد تا از میوه هاى طبیعى و نتیجه آن سركه و شیره و سایر خوراكی هاى حلال است، بهره ببرند و آفریدگار خود و آن نعمت ها را بستایند و سپاسگزار باشند.
آیات مورد بحث نشانه هایى از توحید و معاد را توأمان بیان مى كند تا وسیله ای باشد براى بیدارى منكران و ایمان به مبدا و معاد. زمین هاى مرده براى آنها نشانه آشكارى است (از مبداء و معاد) ما آن را زنده كردیم، و دانه هائى از آن خارج ساختیم و آنها از آن تغذیه مى كنند.
مساله حیات و زندگى از مهمترین دلائل توحید است که فوق العاده مرموز و پیچیده و شگفت انگیز كه عقل همه دانشمندان را به حیرت افكنده است. هنوز كسى به درستى نمى داند تحت تاثیر چه عواملى در روز نخست موجودات بی جان تبدیل به سلولهاى زنده شده است؟
هنوز كسى نمى داند كه بذرهاى گیاهان و طبقات مختلف آن دقیقا چگونه ساخته شده است؟ و چه قوانین مرموزى بر آن حاكم است كه به هنگام فراهم شدن شرائط مساعد به حركت در مى آید و رشد و نمو را آغاز مى كند، و ذرات زمین مرده را جذب وجود خود مى نماید، و از این طریق موجودات مرده را تبدیل به بافت هاى موجود زنده می كند، تا هر روز جلوه تازه اى از حیات را نشان دهد.
مساله حیات در جهان گیاهان و حیوانات و زنده شدن زمین هاى مرده از یك سو دلیلی است بر اینكه علم و دانش عظیمى در آفرینش این جهان به كار رفته، و از سوى دیگر نشانه اى آشكار از رستاخیز است .
آیه مذکور این نكته را بیان مى كند كه بیشترین و نیز بهترین تغذیه انسان از مواد گیاهى است آنچنان كه گوئى تمام غذاى انسان را تشكیل مى دهد! (تفسیر نمونه)
در این آیات دلائلی بر وجود معاد ذکر می شود که عبارتند از:
1- هر دانه و گیاهى كه از زمین مى روید، همچون مرده اى است كه در قیامت از گور بر مى خیزد.
2- براى اثبات حقّانیّت سخن خود به نمونه ها استدلال كنیم.
3- بهترین دلیل براى عموم مردم، آن است كه دائمى، عمومى، غیر قابل انكار، ساده و همه جایى باشد.
4- بهترین راه ایمان به معاد، دقّت در آفریده هاست.
5- بخش عمده اى از غذاى انسان را دانه هاى گیاهى تشكیل مى دهد كه دقّت در آنها راهى براى خداشناسى است.تفسیر نوراخبار مرتبط :مشاهده قرائن بیرونی طبیعت انسان را متوجه معاد میکندآیا معاد جن مانند انسان است؟ چرا معاد از اصول دین است؟
دوشنبه 5 بهمن 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
انتخابات بهترین راهکار در تعیین سرنوشت یک کشور
یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۵ رئیس هیئت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری گفت اگر نقش مردم را در تعیین سرنوشت پذیرفتهایم باید لوازمش را هم بپذیریم و بهترین راهکار در تعیین سرنوشت یک کشور انتخابات است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری- حموردهای عجیب دروازهبان نفت ادامه دارد به دلیل انضباطی بیرانوند دور زمین میدود!/این بار راه حل منصوریان چیست؟
موردهای عجیب دروازهبان نفت ادامه داردبه دلیل انضباطی بیرانوند دور زمین میدود این بار راه حل منصوریان چیست دروازهبان تیم فوتبال نفت تهران به دلیل مسائل انضباطی روز گذشته اجازه تمرین با همتیمیهایش را پیدا نکرد و فقط دور زمین دوید به گزارش خبرگزاری فارس علیرضا بیرانوند دروازروحانیون با علم روز راه نفوذ دشمن را ببندند
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۷ رئیس مرکز خدمات حوزههای علمیه کشور گفت روحانیون و طلاب باید خود را به علم روز مجهز کنند و با علم روز راه نفوذ دشمن را ببندند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان جنوبی حجتالاسلام سید حسن ربانی در دیدار با روحانیون استانحکم نماز و عبادت بدون پوشیدن لباس چیست؟
در بیشتر عبادات اگر انسان تنها باشد پوشش بدن شرط نیست بلکه برخی عبادات مانند غسل هم بدون لباس انجام می شود البته در عباداتی که پوشش در آنها لازم نیست غیر از مواردی چون غسل ادب اقتضاء می کند که عبادت کننده پوشش مناسبی داشته باشد حکم نماز و عبادت بدون پوشیدن لباسسوال آیا بدونهیچراهی فراروی امت اسلامی بهجز نهضت بازگشت به قرآن وجود ندارد
سهشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۱ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی پیشنهاد داد که علمای مذاهب اسلامی مجمعی عالی با هدف بهرهگیری از قرآن در جهت بنای مناسباتی سالم در فضای امت تشکیل دهند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هیئتی از علمای اهل سنت پاکستان اعضای حزب منهاج الراه تشخیص شکلات اصل از تقلبی چیست ؟
از جمله مواردی که در کشور ما زیاد دیده می شود و متاسفانه نظارت چندانی روی آن وجود ندارد مساله جایگزین کردن جانشین هایی به جای کره کاکائو در شکلات واقعی است…به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان متاسفانه امروزه بسیاری از افراد سودجو برای منافع خود دست به تولید مواد غذایی تقلبی می زنندبه دلیل انضباطی بیرانوند دور زمین می دود!/این بار راه حل منصوریان چیست؟
دروازه بان تیم فوتبال نفت تهران به دلیل مسائل انضباطی روز گذشته اجازه تمرین با هم تیمی هایش را پیدا نکرد و فقط دور زمین دوید به گزارش ایفنام علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم فوتبال نفت تهران امسال مورد عجیب این تیم بوده و از همان ابتدای فصل حاشیه های مختلفی را تجربه کرده که باعث شاقتصاد مقاومتی بهترین راهکار برای خروج از رکود است
ائمه جمعه شهرستان های استان گلستان تاکید کردند اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار برای خروج از رکود است و زمینه رونق اقتصادی را در کشور فراهم می کند به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان های گلستان حجت الاسلام رضا کشیری امام جمعه کلاله ظهر امروز در خطبه های نمازجمعه کلاله اظهار داشت رنظریات مختلف درباره حیات پس از مرگ چیست/ تاریخچه اعتقاد به جاودانگی
در کلام اسلامی آمده است که شناخت معاد و معرفت به حقیقت قیامت به معرفت انسان نسبت به نفس خویش و حقیقت جوهر آن بستگی دارد ملاصدرا معتقد است که کلید شناخت روز قیامت معرفت نفس و شناخت و مراتب آن است به گزارش سرویس مذهبی تفتان ما اعتقاد به جاودانگی روح نفس از دیرباز در میان انساپرز به بنیتز:”می دانی خامس چند پیراهن می فروشد؟/ دنیلو بهترین دفاع راست دنیاست!”
مرجع خبری رئال مادرید سایت دیلی میل در گزارشی تخریبی علیه رئال مادرید نوشت در این گزارش مکالمه هایی از پرز منتشر شده که در نوع خود عجیب است به گفته این منبه پرز پس از بازی با رایو خطاب بنیتز با خشم گفته چرا بیل را تعویض کردی اشتباه کردی باید بازی می کرد و پنج گل می زد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها