تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845794444




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی چند حدیث شبهه ناک درباره عدالت آفتاب عالمتاب -بخش اول تهمت های ناروا برای ایجاد ابهام در دوران ظهور


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسی چند حدیث شبهه ناک درباره عدالت آفتاب عالمتاب -بخش اول
تهمت های ناروا برای ایجاد ابهام در دوران ظهور
عدالت‌ ریشه‌ در فطرت‌ انسان‌ دارد. هر انسانی‌ به‌ طور فطری‌ تشنه‌ عدالت‌ است‌. این‌ تشنگی‌ و شیفتگی‌ از اعماق‌ وجود او نشأت‌ می‌گیرد.

خبرگزاری فارس: تهمت های ناروا برای ایجاد ابهام در دوران ظهور



  اشاره‌: آیا مهدی‌ موعود برای‌ کشت‌ و کشتار می‌آید؟ آیا کعبه‌ مقصود تشنه‌ خون‌ است‌؟ آیا قبله‌ جود دشمن‌ هر موجود است‌؟ آیا حجت‌ معبود مظهر خشونت‌ است‌؟ آیا یوسف‌ زهرا هدفی‌ جز نسل‌ کشی‌ ندارد؟ و یا این‌ها تهمت‌های‌ ناروایی‌ است‌ که‌ از سوی‌ شیادان‌، قصه‌ سرایان‌، دروغ‌پردازان‌ و بدعت‌ گذاران‌، آگاهانه‌ جعل‌ و نقل‌ شده‌، تا چهره‌ جهان‌تاب‌ خورشید عدالت‌ را در هاله‌ای‌ از شبهه‌ها‌ و پرسش‌های‌ ابهام‌آمیز قرار دهند؟ شماری‌ از این‌ روایات‌ ـ یا به‌ تعبیر صحیح‌تر، خرافات‌ ـ در این‌ نوشتار نقد و بررسی‌ می‌گردد. پیشینه‌ بس‌ دراز این‌ کرشمه‌ و ناز ای‌ پرچم‌ نجات‌ در آغوش؛ ای‌ چشمه‌سار عاطفه‌ را نوش‌؛ ای‌ غایب‌ ناگشته‌ فراموش‌. ای‌ همه‌ غم‌ها را تو پایان؛ ای‌ همه‌ دردها را تو درمان؛ ای‌ همه‌ نابسامانی‌ها را تو سامان‌.  ای‌ هر کجا فساد، تو هادم؛ ای‌ هر کجا نظام، تو ناظم؛ ای‌ هر کجا قیام‌، تو قائم‌. ای‌ چشمه‌ جوشان‌ حیات‌! پهنه‌ گیتی‌ خشکید؛ گل‌بوته‌ها همه‌ پژمردند، جز لاله‌ خون‌رنگ‌ دل‌باختگان‌. شب‌ تیره‌ غیبت‌ به‌ درازا کشید؛ دریای‌ سیاه‌ زندگی‌ طوفانی‌ شد، پهن‌دشت‌ انسانیت‌ به‌ کویر سوزان‌ مبدل‌ گشت‌ و من‌ در این‌ شب‌ تار وحشت‌زا لحظه‌های‌ حضور تو را شماره‌ می‌کنم‌، ای‌ زداینده‌ غم‌ و موعود امم‌. این‌ نه‌تنها منم‌ که‌ در این‌ غار دهشت‌زا، دقایق انتظار تو را شماره می‌کنم؛ بلکه‌ همه‌ پیامبران‌ الهی‌ در انتظار ظهور واپسین‌ حجت‌ خدا ثانیه‌ شماری‌ کرده، در آتش‌ هجر او سوخته‌، در فراق‌ جانکاهش‌ اشک‌ها ریخته‌اند. در تاریخ‌ وصل‌ و هجران‌ و در دفتر عشق‌ و حرمان‌، محبتی‌ چنین‌ دیرپا و محبوبی‌ چنان‌ گریزپا، چشمی‌ندیده‌ و گوشی‌ نشنیده‌ است‌. اینک‌ یکهزار و یکصد و هفتاد سال‌ تمام‌ است‌ که‌ این‌ جذبه‌ و ناز و این‌ راز و نیاز ادامه‌ دارد. سرودها و درودهای‌ حضرت‌ داود(ع‌) که برگ‌های‌ زرین‌ عهد عتیق‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده، همه وصف جذبه و شور عشق توست. در هر فصلی‌ از زبور، از ظهور موفورالسّرور، آن‌ محبوب‌ قرون‌ و دهور، پایان‌ بخش‌ شب‌ دیجور و مطلع‌ صبح‌امید و سرور، سخن‌ها گفته‌ و نغمه‌ها نواخته‌ است‌. شادی‌ آسمانیان‌، مسرت‌ خاکیان‌، غرش‌ دریاها، به‌ وجد آمدن‌ صحراها، ترنم‌ درختان‌ جنگل‌، آبادانی‌جهان‌، آسایش‌ انسان‌ و آرامش‌ همگان‌، در جای‌ جای‌ این‌ کتاب‌ آسمانی‌ به‌ نمایش‌ گذاشته‌ شده‌ است‌.2 هر پیامبری‌ از پیامبران‌ پیشین‌ روزهای‌ طلایی‌ و خواستنی‌ پیشوای‌ موعود را برای‌ امت‌ خود ترسیم‌ و نوید بهروزی‌ و گسترش‌ عدل‌ مهدوی‌ را بازگو کرده‌اند. اشعیای نبی که‌ گسترش‌ عدل‌ و برچیده‌ شدن‌ ستم‌ را به‌ دست‌ آن‌ یگانه‌ دوران‌ خبر داده‌، ازرجعت‌ مردگان‌ سخن‌ گفته‌ و منتظران‌ ظهور را ستوده‌ است‌.3 حضرت‌ دانیال از حوادث‌ آخر زمان‌ به‌ تفصیل‌ سخن‌ گفته‌، در پایان‌ فرموده‌ است:  ((خوشا به‌حال‌ آنان‌ که‌ انتظار کشند)).4 حضرت‌ حیقوق نیز نوید ظهور داده‌، از طول‌ غیبتش‌ سخن‌ گفته‌ و به‌ امت خود‌ فرموده‌ است: ((اگرچه ‌تأخیر نماید، برایش‌ منتظر باش‌، که‌ البته‌ خواهد آمد)).5 حضرت‌ عیسی‌(ع‌) در بیش‌ از 50 مورد از منجی‌ عالم‌ سخن‌ گفته‌،6 به‌ انتظار سازنده‌ فرمان‌داده‌ و از غفلت‌ و بی‌توجهی‌ بر حذر داشته‌ است‌.7 رسول‌ گرامی‌ اسلام‌ حضرت‌ ختمی‌ مرتبت‌(ص‌) پس‌ از مشاهده‌ نور درخشان‌ حجت‌قائم‌(عج‌)، چون‌ ستاره‌ای‌ فروزان‌ در شب‌ معراج8 به‌ خیل‌ منتظران‌ پیوسته‌ و با منطق‌ وحی‌ از این‌ سوز و گدازپرده‌ برداشته،‌9 با یک‌ دنیا شور و اشتیاق‌ می‌فرماید: ((طوبی‌ لمن‌ لقیه‌، وطوبی‌ لمن‌ أحبه‌، وطوبی‌ لمن‌ قال‌به‌)).10  خوشا به‌ حال‌ کسی‌ که‌ او را دیدار نماید؛ خوشا به‌ حال‌ کسی‌ که‌ او را دوست‌ بدارد؛ خوشا به‌ حال‌کسی‌ که‌ به‌ امامت‌ او معتقد باشد. امیر بیان‌، پیشوای‌ پرواپیشگان‌ که‌ بر فراز منبر کوفه‌ با یک‌ دنیا شوق‌ و شعف‌ از آن‌ میر هدایت‌ سخن‌ گفته‌، می‌فرماید: ((برترین‌ قله‌ شرف‌، دریای‌ بی‌کران‌ فضیلت‌، شیر بیشه‌ شجاعت‌، ویرانگر کاخ‌های ‌ستم‌، جهادگر همیشه‌ پیروز، قهرمان‌ دشمن‌ شکن‌ و...)) و در پایان،‌ آهی‌ از اعماق‌ دل‌ بر کشیده‌، دست‌ روی‌سینه‌ نهاده‌ می‌فرماید: ((هاه‌، شوقاً الی‌ رؤیته‌؛ آه‌، چقدر مشتاق‌ دیدار اویم‌)).11 چون‌ از یاران‌ مهربان‌ آن‌ محبوب‌ دل‌ها سخن‌ می‌گوید، می‌فرماید: ((ویا شوقاه‌ الی‌ رؤیتهم‌ فی‌ حال‌ حضور دولتهم‌)).12  ((آه‌، چقدر مشتاقم‌ که‌ آن‌ها را به‌ هنگام‌ ظهور دولتشان‌ دیدارنمایم‌)). سبط اکبر امام‌ حسن‌ مجتبی‌(ع‌) حکومت‌ شکوهمند آن‌ حضرت‌ را تشریح‌ نموده‌ و در پایان‌ می‌فرماید: ((فطوبی‌ لمن‌ ادرک‌ أیامه‌ وسمع‌ کلامه)).13 ((خوشا به‌ حال‌ آنان‌که‌ روزگار همایونش‌ را درک‌ نموده‌ به‌ فرمانش‌ گوش‌ جان‌ بسپارند)). سالار شهیدان‌ نیز در شب‌ عاشورا به‌ تفصیل‌ از قیام‌ جهانی‌ آن‌ مصلح‌ آسمانی‌ سخن‌ می‌گوید.14 سید ساجدان‌ در مجلس‌ یزید در آن‌ خطبه‌ تاریخی‌ خود، از مهدی‌ موعود(عج‌) یاد کرده‌، با یاد و نامش‌ مباهات‌ می‌کند.15 باقر علوم‌ اولین‌ و آخرین‌ خطاب‌ به‌ ام‌ هانی‌ می‌فرماید: ((فان‌ أدرکت‌ زمانه‌ قرت‌ عینک)).16 ((اگر آن‌ روزگار میمون‌ را درک‌ کنی‌، دیدگانت‌ روشن‌ گردد)). صادق‌ آل‌ محمد(ص‌) در شأن‌ آن‌ امام‌ همام‌ می‌فرماید: ((ولو أدرکته‌ لخدمته‌ أیام‌ حیاتی)).17 ((اگر من‌ زمان‌ او را درک‌ می‌کردم‌، همه‌ عمر دامن‌ خدمت‌ به‌ کمر می‌بستم‌)). عالم‌ اهل‌بیت‌، امام‌ کاظم‌(ع‌)، به‌ هنگام‌ تشریح‌ آن‌ ایام‌ مسعود به‌ برادر ارجمندش‌ علی‌ بن‌جعفر می‌فرماید: پسر جان! عقل‌های‌ شما از درک‌ آن‌ ناتوان‌ و استعدادهای‌ شما از دریافت‌ آن‌ عاجز است‌. اگر زنده‌ بمانید، آن‌ را در می‌یابید.18 امام‌ ثامن‌ و ضامن‌ چون‌ نام‌ نامی‌ ((قائم‌ آل‌ محمد)) را می‌شنود، بر می‌خیزد، دست‌ بر سرمی‌گذارد و برای‌ تعجیل‌ فرج‌ آن‌ بزرگوار دعا می‌کند.19 جوادالائمه‌(ع‌) از قیام‌ شکوهمند آن‌ حضرت‌ و برنامه‌های‌ اصلاحی‌اش‌ در مدینه‌ منوره ‌سخن‌ گفته‌، با یاد آن‌، دل خود‌ را تسکین‌ می‌بخشد.20 امام‌ هادی‌(ع‌) در زندان‌ سامرا به‌ یاد یوسف‌ زهرا اشک‌ می‌ریزد و از اختصاص‌ روزهای‌جمعه‌ به‌ آن‌ حضرت‌ سخن‌ می‌گوید.21 امام‌ حسن‌ عسکری‌(ع‌) نیز فرزند دلبندش‌ را چون‌ قرص‌ قمر در شب‌ بدر، به‌ شیفتگان‌ و دلدادگان‌ نشان‌ داده‌، خطاب‌ به‌ احمدبن‌ اسحاق فرمود: ((اگر نبود که‌ تو در نزد خدا و اولیای‌ خدا منزلت‌خاصی‌ داری‌، فرزندم‌ را به‌ تو ارایه‌ نمی‌دادم)).22 جان‌ جانان‌، کعبه‌ خوبان‌، حجت‌ یزدان‌، حضرت‌ صاحب‌ العصر والزمان‌(عج‌) نیز هم‌چون پدران خود از طول‌غیبت‌ در سوز و گداز است‌ و به‌ شیعیان‌ شیفته‌ و منتظران‌ دل‌سوخته‌اش‌ می‌فرماید: ((واکثروا الدعاء بتعجیل‌ الفرج‌، فان‌ ذلک‌ فرجکم)).23 ((برای‌ تعجیل‌ در امر فرج‌ فراوان‌ دعا کنید که‌ فرج‌ شما در آن است‌)). این‌ سوز و گداز برای طولانی‌ شدن‌ دوران‌ غیبت را همه‌ معصومان‌ داشتند، که‌ تنها به‌ تعدادی‌ از آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم‌: پیشوای‌ پرواپیشگان‌ بیش‌ از دو قرن‌ پیش‌ از ولادت‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) در قنوت‌ نمازشان‌ می‌فرمود: اللهم‌ انا نشکو الیک‌ فقد نبینا وغیبه‌ امامنا، ففرج‌ ذلک‌ اللهم‌ بعدل‌ تظهره‌ وامام‌ حق‌ نعرفه.24 بار خدایا ما به‌ تو شکایت‌ می‌کنیم‌ رحلت‌ پیامبرمان‌ و غیبت‌ اماممان‌ را، خدایا گشایشی‌ فراهم‌ نما، با عدالتی‌ که‌ظاهر سازی‌ و پیشوای‌ حقی‌ که‌ شناخت‌ داریم‌. شهید اول‌ می‌گوید: امام‌ صادق‌(ع‌) به‌ شیعیان‌ فرموده‌ بود این‌ قنوت‌ امیرمؤمنان‌(ع‌) را در قنوت‌های‌خود بعد از کلمات‌ فرج‌ بخوانند.25 امام‌ باقر(ع‌) نیز همین‌ مضمون‌ را به‌ زراره‌ تعلیم‌ فرموده‌ بود که‌ در روزهای‌ جمعه‌ در قنوت‌ نمازش‌ بخواند.26 امام‌ هشتم‌ نیز دعایی‌ به‌ این‌ مضمون‌ به‌ شیعیان‌ خود آموزش‌ داده‌ بود که‌ روزهای‌ جمعه‌ در قنوت‌ نمازظهر بخوانند.27 امام‌ جواد28، امام‌ هادی29 و امام‌ عسکری‌30 (علیهم‌السلام‌) هر کدام‌ در قنوت‌ نماز خود برای‌ تعجیل‌ در امرفرج‌، سپری‌ شدن‌ شب‌ دیجور غیبت‌ و گسترش‌ عدل‌ در زمین‌، به‌ دست‌ آن‌ امام‌ موعود، دعا می‌کردند. پیشوای‌ ساجدان‌ و زینت‌ عابدان‌ در صحرای‌ عرفات‌ در دعای‌ مشهور روز عرفه‌ عرضه‌ می‌دارد: واصلح‌ لنا امامنا... اللهم‌ املأ الارض‌ به‌ عدلاً وقسطاً... واجعلنی‌ من‌ خیار موالیه‌ وشیعته‌... وارزقنی‌الشهاده‌ بین‌ یدیه‌.31 خدایا امر امام‌ ما را اصلاح‌ فرما... خدایا زمین‌ را به‌ وسیله‌ او پر از عدل‌ و داد نما... خدایا مرا از دوستان‌ و شیعیان‌ برگزیده‌اش‌ قرار بده‌... و شهادت‌ در محضر او را به‌ من‌ روزی‌ بفرما. این‌ها قطره‌ای از دریا‌، مشتی‌ از خروار و اندکی‌ از بسیار مواردی‌ است‌ که‌ پیشوایان‌ معصوم‌، به‌ هنگام‌ نیایش‌ درقنوت‌ها یا تعقیبات‌ نمازها، از یوسف‌ گم‌گشته‌ سخن‌ گفته‌، از دوران‌ غیبتش‌ شکوه‌ها نموده‌، در فراقش‌ندبه‌ها سرداده‌، برای‌ پریشانی‌ شیعیان‌ در عصر غیبت‌، سیلاب‌ اشک‌ بر چهره‌های‌ خود روان‌ ساخته‌اند. راز و رمز این‌همه‌ سوز و گداز معشوق‌ و محبوبی‌ که‌ در دل‌ها نفوذ می‌کند، معمولاً یک‌ یا چند ویژگی‌ دارد که‌ در دل‌ عاشقان‌ وشیفتگانش‌، در پرتو آن‌ نقاط کمال‌ و قوت‌ تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را به‌ سوی‌ خود می‌کشد. کمال‌ جویی‌ به صورت فطری در نهاد بشر جای‌ دارد. هر انسانی‌ در هر عصر و زمانی‌ و در هر شرایطی‌ به‌سوی‌ کمال‌ جذب‌ می‌شود و عشق‌ می‌ورزد. محبوب‌ ما همه‌ کمالات‌ بشری‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده‌، مجمع‌ همه‌ کمالات‌ عالم‌ است‌. او تنها مصداق‌حقیقی‌ ((آن‌چه‌ خوبان‌ همه‌ دارند تو تنها داری‌)) است. اگر قهرمانان‌ با توجه به نیروی‌ جسمانی‌ خدادادی‌، هزاران‌ طرفدار و علاقه‌مند دارند، در زیر آسمان، ‌هیچ‌ انسانی‌ به‌ قدرت‌ جسمانی‌ او یافت‌ نمی‌شود. امام‌ رضا(ع‌) در این‌ باره می‌فرماید: از نظر نیروی‌ جسمانی‌ آن‌قدر قوی‌ و نیرومند است‌ که‌ اگر دست‌ مبارکش‌ را به‌ سوی‌ بزرگ‌ترین‌ درخت‌روی‌ زمین‌ دراز کند، آن‌ را از ریشه‌ و بن‌ برآورد و اگر در میان‌ کوه‌ها بانگ‌ بزند، صخره‌های آن‌ فرو ریزد.32 اگر یوسف‌ کنعان‌ از نظر جمال‌ بی‌نظیرش‌، زیباترین‌ تابلوهای‌ عهد کهن‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده‌، یوسف‌ زهرا در میان‌ دلبران‌ بهشتی‌ عنوان‌ ((طاووس‌ اهل‌ الجنه‌))33 را از آن‌ خود ساخته‌ است‌. پیامبر اکرم‌(ص‌) در شأن‌ او فرموده‌: ((وجهه‌ کالکوکب‌ الدرّی‌34 ؛ چهره‌اش‌ چون‌ ستاره‌ سحر است)).  اگر پدران‌ و مادران‌ با مهر و محبت‌ و شفقت‌ خود گوی‌ سبقت‌ را از همگان‌ ربوده‌اند، امام‌ هشتم‌‌می‌فرماید: ((واشفق‌ علیهم‌ من‌ ابائهم‌ وامهاتهم)).35 ((مهدی‌ موعود از پدران‌ و مادران‌ بر امت‌ خود مهربان‌تر می‌باشد)). اگر پدر و مادر همواره‌ نگران‌ سلامتی‌ اولاد و دلسوز و مراقب‌ فرزندان‌ هست‌، این‌ پدر بی‌نظیر امت‌ درتوقیع‌ خود به‌ شیخ‌ مفید می‌فرماید: ((انّا غیر مهملین‌ لمراعاتکم‌ ولاناسین‌ لذکرکم)).36 ((ما هرگز در رعایت‌ و مراقبت‌ شما کوتاهی‌ نمی‌کنیم‌ و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم‌)). اگر پدر و مادر تلاش‌ می‌کنند که‌ فرزندان‌ خود را در برابر حوادثی‌ که‌ سلامتی‌ آن‌ها را تهدید می‌کند حفظ کنند، آن‌ پدر بی‌همتای‌ انسان‌ها همواره‌ بلاگردان‌ امت‌ بوده‌، می‌فرماید: ((بی‌ یدفع‌ الله‌ البلاء عن‌ اهلی‌ وشیعتی)).37 ((خداوند به‌ وسیله‌ من‌ بلاها را از شیعیان‌ و خاندانم‌ دفع‌ می‌کند)). نه‌ تنها شیعیان‌، نه‌ فقط آدمیان‌، بلکه‌ وجود زمین‌ و آسمان‌، گردش‌ خورشید و ماه‌، بقای‌ نظام‌ هستی‌، همه‌ و همه‌ طفیل‌ آن‌ یگانه‌ دوران‌ها، محبوب‌ دل‌ها و موعود ملت‌ها می‌باشد؛ چنان‌که‌ در احادیث‌ فراوان‌ به‌ صراحت‌آمده‌: ((اگر یک‌ لحظه‌ حجت‌ خدا در روی‌ زمین‌ نباشد، زمین‌ ساکنان‌ خود را در کام‌ خود فرو می‌برد)).38 نقش‌ امام‌ زمان‌ در جهان‌ هستی‌، همان‌ نقش‌ خورشید در منظومه‌ شمسی‌ می‌باشد؛ به‌ گونه‌ای که‌ بقای‌منظومه‌ به‌ وجود خورشید و به‌ تعادل‌ جاذبه‌ و دافعه‌ بین‌ خورشید و کرات‌ منظومه‌ بستگی‌ دارد. اگر یک‌لحظه‌ جاذبه‌ خورشید قطع‌ شود، کرات‌ منظومه‌ در فضای‌ لایتناهی‌ پرت‌ و پخش‌ می‌شوند؛ اگر یک‌ لحظه‌ خورشید جهان‌افروز آفرینش‌ در روی‌ زمین‌ نباشد، نشانی‌ از زمین‌ و زمان‌ باقی‌ نمی‌ماند؛ لذا در احادیث ‌فراوان‌، وجود امام‌ در عصر غیبت‌ به‌ خورشید پنهان‌ در پشت‌ ابر تشبیه‌ شده‌ است‌.39 این‌ تشبیه‌ بسیارلطیف‌ و پرمعنایی‌ است‌ که‌ نگارنده‌ در برخی‌ از آثار خود آن‌ را بیان‌ کرده‌ است‌.40 او با این‌ همه‌ ویژگی‌ یکی‌ از امامان‌ نور است‌ که‌ امام‌ هشتم‌ در شأن‌ آن‌ها فرموده‌: امام،‌ ماه‌ تابان‌، مشعل‌ فروزان‌، نور درخشان‌، ستاره‌ هدایتگر در شب‌های‌ دیجور در گوشه و کنار دریاها وخشکی‌هاست‌... . امام‌، یگانه‌ روزگار، بی‌نظیر دوران‌، که‌ هرگز به‌ گرد راهش‌ نرسد، هیچ‌ دانشمندی‌ با او برابری‌ نکند، هیچ‌چیزی‌ نظیر، مثل‌ و جای‌گزین‌ او نشود، می‌باشد.41 دیگر ویژگی‌هایش‌ را امیر بیان‌ مولای‌ متقیان‌ چنین‌ می‌ستاید: او قله‌ شرف‌ عرب‌، اقیانوس‌ بی‌کران‌ کرامت‌ بشر، عزیز اهل‌ خود و برگزیده‌ تبار خویش‌ می‌باشد که‌ اگر رگبار مرگ‌ فرو ریزد نمی‌هراسد. اگر پیروانش‌ در محاصره‌ افتد، احساس‌ زبونی‌ نمی‌کند. از پیکار با سلحشوران‌ عقب‌ گرد نمی‌کند؛ سلحشور همیشه‌ پیروز و شیر ژیانی‌ است‌ که‌ دشمن‌ را از ریشه‌ و بن‌ برمی‌کند؛ شمشیر برنده‌ای‌ از شمشیرهای‌ خداوندی‌ است‌. دست‌ بخشنده‌ خدا در زمین‌ است‌. بلندترین‌قله‌های‌ جهان‌ در برابر بزرگواری‌ اش‌ پست‌ نماید. کوه‌های‌ بلند و بالا در برابر جود و کرمش‌ سست‌ نماید. دژی‌ محکم‌ و پناهگاهی‌ مستحکم‌ است. دانش‌ او از همه‌ گسترده‌تر و کرامتش‌ از همه‌ افراشته‌تر است‌....42 بنیان‌گذار جهانی‌ آباد و آزاد او گذشته‌ از این‌ همه‌ فضایل‌ و مناقب‌، دست‌ نیرومند خداوند منّان‌ است‌ که‌ روزی‌ از آستین‌ غیبت‌ بیرون‌آمده‌، کاخ‌های‌ ستمگران‌ را بر سرشان‌ فرو ریزد، تیرگی‌های‌ جهل‌، ظلم‌، ستم‌، فقر، تبعیض‌، تحقیر، نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌ها را بزداید، جهانی‌ آباد و آزاد براساس‌ عدل‌ و داد در سرتاسر گیتی‌ بنیاد نهد، حکومت‌ واحد جهانی‌ براساس‌ عدالت‌ و آزادی‌، با محوریت‌ ((عدل‌)) و ((قسط)) تأسیس‌ نموده‌، آرزوی‌ همه‌ پیامبران‌ و مصلحان‌ را برآورده‌، حاکمیت‌ الله‌ را تحقق‌ بخشیده‌، اراده‌ تعالی‌ را از جعل‌ خلیفه‌ بر روی‌ زمین‌عینیت‌ می‌بخشد. در 148 حدیث‌ از پیشوایان‌ معصوم‌ این‌ مضمون‌ آمده‌ است‌ که‌: ((یملأ الارض‌ قسطاً و عدلا، کما ملئت‌ ظلماً و جوراً)).43 ((جهان‌ را پر از عدل‌ و داد کند، آن‌ چنان‌که‌ پر از ظلم‌ و ستم‌ شده‌ است‌)). به‌ چند نمونه‌ از این‌ احادیث‌ اشاره‌ می‌کنیم‌: 1. ابوسعید خدری‌ از رسول‌ اکرم‌(ص‌) روایت‌ می‌کند که‌ فرمود: ((تأوی‌ الیه‌ امته‌ کما تأوی‌ النحله‌ یعسوبها، یملا... لا یوقظ نائماً ولا یهریق‌ دماً)).44 امتش‌ به‌ سوی‌ او پناه‌ می‌برند، چنان‌که‌ زنبوران‌ عسل‌ به‌ ملکه‌ خود پناهنده‌ می‌شوند. زمین‌ را پر از عدل‌ و داد کند؛ آن‌گونه‌ که‌ پر از جور و ستم‌ شده‌، خفته‌ای‌ را بیدار نکند و خونی‌ را نریزد. 2. اصبغ‌ بن‌ نباته‌ در ضمن‌ حدیثی‌ از مولای‌ متقیان‌ نقل‌ می‌کند که‌ فرمود: الحادی‌ عشر من‌ ولدی‌، هو المهدی‌ یملأها عدلا کما ملئت‌ جوراً وظلماً، تکون‌ له‌ حیره‌ وغیبه، یضل‌ فیهااقوام‌ ویهتدی‌ فیها آخرون.45 او یازدهمین‌ فرزند منست‌، او همان‌ مهدی‌ است‌ که‌ جهان‌ را پر از عدل‌ کند؛ آن‌گونه‌ که‌ پر از جور و ستم‌ شده‌ است. برای‌ او دوران‌ حیرت‌ و غیبتی‌ خواهد بود، که‌ گروه‌هایی‌ در آن‌ گم‌ گشته‌ و گروه‌های‌ دیگری‌ در آن‌ هدایت‌ خواهند یافت‌. 3. پیامبر رحمت‌ در لحظات‌ واپسین‌ خود، برای‌ تسلی‌ خاطر حضرت‌ فاطمه‌(س‌) به‌ تفصیل‌ از حضرت‌ مهدی‌(ع‌) سخن‌ گفته‌، از گشودن‌ قلعه‌های‌ ضلالت‌ و دل‌های‌ بسته‌‌، از احیای‌ دین‌ و پرکردن ‌زمین‌ با عدل‌ و داد خبر داده‌، در پایان‌ فرمود: ((المهدی‌ من‌ ولدک‌؛ دخترم‌ این‌ مهدی‌ از تبار توست‌)).46 4. از سالار شهیدان‌ پرسیدند: آیا شما صاحب‌ این‌ امر هستید؟ فرمود: نه‌، صاحب‌ الامری‌ که‌ جهان‌ را پراز عدل‌ و داد کند، آن‌گونه‌ که‌ پر از جور و ستم‌ شده‌ باشد، در دوران‌ فترت‌ امامان‌ می‌آید؛ چنان‌که‌ پیامبراکرم‌(ص‌) در دوران‌ فترت‌ پیامبران‌ مبعوث‌ گردید.47 5. امام‌ باقر(ع‌) از سالار شهیدان‌ نقل‌ می‌کند که‌ در تفسیر آیه‌ شریفه‌ (والنهار اذا جلیها(48 فرمود:  ((او قائم‌ آل‌ محمد(ص‌) است‌ که‌ زمین‌ را پر از عدل‌ و داد نماید)).49 6. امام‌ ششم‌ در ضمن‌ حدیثی‌ ‌فرمود: او پایان‌ بخش‌ امامان‌، قائم‌ به‌ حق‌، بقیه‌الله‌ در زمین‌، صاحب‌زمان‌ و خلیفه‌ رحمان‌ است‌ که‌ اگر به‌ مقدار درنگ‌ حضرت‌ نوح‌ در میان امتش‌، در غیبت‌ باقی‌ بماند، از دنیا بیرون‌ نرود جز این‌که‌ ظاهر شده‌، جهان‌ را پر از عدل‌ و داد نماید، چنان‌که‌ از جور و ستم‌ پر شده‌ باشد.50 7. امام‌ حسن‌ عسکری‌(ع‌) به‌ احمدبن‌ اسحاق‌ فرمود: سپاس‌ خدایی‌ را که‌ مرا از دنیا بیرون‌ نبرد، تا امام‌ بعد از خود را دیدم‌. او شبیه‌ترین‌ مردمان‌ است‌ به‌ رسول‌ خدا، در خلقت‌ و سیرت‌. خداوند او را در عالم‌غیبت‌ نگه‌ می‌دارد، سپس‌ ظاهر می‌سازد تا جهان‌ را پر از عدل‌ و داد کند؛ چنان‌که‌ از ظلم‌ و ستم‌ پر شده ‌باشد.51 گستره‌ عدل‌ مهدوی‌(عج‌) عدالت‌ ریشه‌ در فطرت‌ انسان‌ دارد. هر انسانی‌ به‌ طور فطری‌ تشنه‌ عدالت‌ است‌. این‌ تشنگی‌ و شیفتگی‌از اعماق‌ وجود او نشأت‌ می‌گیرد. عدالت‌ قانونی‌ است‌ فراگیر که‌ همه‌ ابعاد زندگی‌ اجتماعی‌ را در بر می‌گیرد و نظام‌ هستی‌ بر محور آن‌ می‌چرخد. اگر در جامعه‌ای‌ حق‌ هر صاحب‌ حقی‌ به‌ او برسد، عدالت‌ اجتماعی‌ در میان‌ آن‌ها رعایت‌ شده‌ است‌. عدالت‌ اجتماعی‌ مفهوم‌ بسیار گسترده‌ای‌ دارد که‌ همه ابعاد روحی‌، جسمی‌، سیاسی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌، قضایی‌ و... را در بر می‌گیرد. همان‌گونه‌ که‌ فرشتگان‌ به‌ هنگام‌ خلقت‌ انسان‌ بر روی‌ زمین‌ پیش‌بینی‌ کردند و گفتند: (اتجعل‌ فیها من‌ یفسد‌ فیها ویسفک‌ الدماء(52؛ (( آیا بر روی‌ زمین‌ کسانی‌ را قرار می‌دهی‌ که‌ در آن‌ فساد می‌کنند و خون‌می‌ریزند؟)) از همان‌ آغاز، فساد حاکم‌ شد؛ جور و ستم‌ آغاز گردید، پسر آدم‌، قابیل برادرش،‌ هابیل‌، را به‌ قتل‌ رسانید و تا کنون‌ این‌ فساد و تباهی‌ سرتاسر گیتی‌ را فرا گرفته‌ است‌. اگر در زمان خاصی‌ در مکان‌ معینی (چون‌ عهد رسالت‌ و ایام‌ خلافت‌ مولای‌ متقیان‌) عدالت‌ حاکم‌ بوده‌، از نظر زمان‌ و مکان‌ آن‌قدر محدود بوده که‌ در برابر جور و ستم‌ حاکم‌ بر کره‌ خاکی‌ در طول‌ قرون‌ و اعصار بسیار ناچیز است. بنابراین به‌ جرأت‌ می‌توان‌ گفت‌ هدف‌ نهایی‌ از بعثت‌ پیامبران هنوز جامه‌ عمل‌ پوشانده‌ نشده است‌. قرآن‌ کریم‌ هدف‌ از ارسال‌ رسل‌ و انزال‌ کتب‌ را (لیقوم‌ الناس‌ بالقسط(53 بیان‌ فرموده‌. بر این‌ اساس‌، هدف‌ از بعثت‌ پیامبران‌ هنگامی‌ تحقق‌ می‌یابد که‌ شالوده‌ زندگی‌ مردمان‌ بر اساس‌ ((عدل‌)) و((قسط)) استوار شود. این‌ معنی‌ جز در حکومت‌ عدل‌ حضرت‌ بقیه‌الله‌ ـ ارواحنافداه ـ اتفاق‌ نیفتاده‌ و اتفاق‌ نخواهد افتاد. شاخصه‌های‌ عدل‌ مهدوی‌(عج‌) شاخصه‌هایی‌ که‌ در کلمات‌ پیشوایان‌ معصوم‌ درباره حکومت‌ عدل‌ حضرت‌ مهدی‌(عج‌) بیان‌ شده‌، بسیار فراوان‌ است. به‌ شماری‌ از آنها فقط اشاره‌ می‌کنیم‌: 1) امام‌ حسن‌ مجتبی‌(ع‌) در ضمن‌ یک‌ حدیث‌ بسیار طولانی‌ می‌فرماید: ((تصطلح‌ فی‌ ملکه‌ السباع)).54 ((در سلطنت‌ و دوران‌ فرمان‌ روایی‌ او درندگان‌ با یکدیگر آشتی‌ می‌کنند)). علاوه‌ بر روایات‌ فراوان‌ که‌ این‌ معنی‌ را بیان‌ کرده‌اند، در بسیاری‌ از کتب‌ آسمانی‌ نیز بر آن‌ تصریح‌ شده‌ ‌که‌ تنها به‌ یک‌ مورد از آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم‌: مسکینان‌ را به‌ عدالت‌ داوری‌ خواهد کرد؛ برای‌ مظلومان‌ زمین‌ به‌ راستی‌ حکم‌ خواهد کرد؛ گرگ‌ با بره‌ سکونت‌ خواهد کرد و پلنگ‌ با بزغاله‌ خواهد خوابید و گوساله‌ پرواری و شیر با هم‌، و طفل‌ کوچک ‌آن‌ها را خواهد راند... در تمام‌ کوه‌ مقدس‌ من‌ ضرر و فسادی‌ نخواهند کرد؛ زیرا که‌ جهان‌ از معرفت‌ خداوند پر خواهد شد. 55 2. در کلمات‌ قدسی‌ آمده‌ است‌: در آن‌ زمان،‌ امنیت‌ و آسایش‌ را در روی‌ زمین‌ حکمفرما می‌کنم؛‌ چیزی‌ به‌چیزی‌ صدمه‌ نمی‌زند؛ چیزی‌ از چیزی‌ نمی‌ترسد؛ حشرات‌ و حیوانات‌ به‌ مردمان‌ و یکدیگر آسیب‌نمی‌رسانند.56 3. امام‌ هشتم‌ در فرازی‌ از یک‌ حدیث‌ بسیار زیبا می‌فرماید: ((ووضع‌ میزان‌ العدل‌ بین‌ الناس‌، فلا یظلم‌ احد احداً)).57 4. رسول‌ اکرم‌(ص‌) در ضمن‌ یک‌ حدیث‌ بسیار طولانی‌ می‌فرماید: هنگامی‌ که‌ حضرت‌ آدم‌(ع‌) نور مقدس ‌منجی‌ بشریت‌ را مشاهده‌ کرد، خطاب‌ شد: ((با این‌ بنده‌ سعادتمند خود، بندها و زنجیرها را از بندگانم ‌می‌گشایم‌ و زمین‌ را پر از مهر و محبت‌ و رأفت‌ و رحمت‌ می‌نمایم، آن‌گونه‌ که‌ پیش‌ از او پر از جور و شقاوت ‌و سنگدلی‌ شده‌ بود.58 5. نبی‌ مکرم‌(ص‌) در بیانی‌ کوتاه،‌ امنیت‌ و آرامش‌ را این‌گونه‌ ترسیم‌ می‌کند: زنی‌ بر هودجی‌ نشسته‌، از حجاز تا عراق‌ در کمال‌ آسایش‌ طی‌ طریق‌ می‌کند و از چیزی‌ نمی‌هراسد.59 6. شاگرد برجسته‌ مکتب‌ ولایت‌، ابن‌ عباس‌ می‌گوید: ((لا ینتطح‌ فیه‌ عزان‌ جماء و ذات‌ قرن)).60 ((در عهد او دو بز شاخ‌ دار و بی‌شاخ‌ به‌ یکدیگر شاخ‌ نمی‌زنند)). 7. امام‌ باقر(ع‌) این‌ واقعیت‌ را در یک‌ بیان‌ جالب‌ و جامع‌ چنین‌ ترسیم‌ می‌کند: ((حتی‌ لایری‌ اثر من‌ الظلم)).61 ((تا جایی‌ که‌ دیگر نشانی‌ از ظلم‌ دیده‌ نشود)). 8. امام‌ صادق‌(ع‌) گستره‌ عدل‌ مهدوی‌ را در یک‌ جمله‌ چنین‌ خلاصه‌ می‌کند: ((اما والله‌ لیدخلن‌ علیهم‌ عدله‌ جوف‌ بیوتهم‌، کما یدخل‌ الحر والقر)).62 به‌ خدا سوگند عدالت‌ او در داخل‌ خانه‌هایشان‌ به‌ آن‌ها می‌رسد، همان‌گونه‌ که‌ سرما و گرما به‌ داخل‌ خانه‌هایشان‌ نفوذ می‌کند. 9) پیشوای‌ پروا پیشگان‌ می‌فرماید: آن‌گاه‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) فرمانده‌هانش‌ را به‌ همه‌ شهرها می‌فرستد و فرمان‌ می‌دهد که‌ عدالت‌ را در میان‌ مردم‌ برقرار کنند. گرگ‌ و گوسفند در کنار یکدیگر می‌چرخد، کودکان‌ با مارها و عقرب‌ها بازی‌ می‌کنند وآسیبی‌ به‌ آن‌ها نمی‌رسد.63 10) منطق‌ وحی‌ در این‌ رابطه‌ می‌فرماید: (اعلموا أن‌ الله‌ یحیی‌ الارض‌ بعد موتها(.64 ((بدانید که‌ خداوند زمین‌ را زنده‌ می‌کند پس‌ از مرگ‌ آن)). امام‌ صادق‌(ع‌) در تفسیر این‌ آیه‌ می‌فرماید: ((ای‌ یحییها الله‌ بعدل‌ القائم‌ عند ظهوره‌، بعد موتها بجور ائمه‌ الضلال)).65 خداوند آن‌ را با عدل‌ حضرت‌ قائم‌(عج‌) زنده‌ می‌کند به‌ هنگام‌ ظهورش‌، پس‌ از آن‌که‌ با جور و ستم‌ زمامداران‌ گمراه‌، مرده‌ باشد. ابن‌ عباس‌ نیز در همین‌ رابطه‌ گوید: خداوند زمین‌ را پس‌ از مردن‌ آن،‌ به‌ وسیله‌ ستم‌ کشورداران‌، به‌وسیله‌ قائم‌ آل‌ محمد(عج‌) زنده‌ می‌کند.66 این‌ها قطره ای‌ از دریا و اندکی‌ از بسیار روایات‌ وارد شده‌ از امامان‌ نور درباره‌ گستره‌ عدل‌ تنها بازمانده‌ ازحجج‌ الهی‌ و تنها ذخیره‌ پروردگار برای‌ گسترش‌ عدل‌ و داد بر فراز پهن‌دشت‌ جهان‌ بود.67 پی نوشت ها : 1 .  2. عهد عتیق‌، مزامیر، مزمور 37، بندهای‌9-18 و 96، بندهای‌-13. 3. همان‌، اشعیای نبی‌، فصل‌65، بندهای‌9-13 و 20-18. 4. همان‌، دانیال‌نبی‌، فصل‌12، بندهای‌1- 5 و 10-13. 5. همان‌، حیقوق‌نبی‌، فصل‌2، بندهای‌3- 5.  6. در اناجیل‌چهارگانه‌و ملحقات‌آنها 80 بار واژه‌((پسر انسان‌)) تکرار شده‌، که‌تنها 30 مورد آن‌با حضرت‌عیسی‌(ع‌) تطبیق‌می‌کند و50 مورد دیگر از منجی‌دیگری‌در آخرالزمان‌خبر می‌دهد. [مستر هاکس‌آمریکایی‌، قاموس‌کتاب‌مقدس‌، ص 219]. 7. عهد جدید، انجیل‌لوقا، فصل‌12، بندهای‌35 و 36. 8. عیون‌الاخبار، ج‌1، ص‌47. 9. ‌یونس‌، 20. 10. کمال‌الدین‌، ج‌1، ص‌268. 11. بحارالانوار، ج‌51، ص‌115. 12. اصول‌کافی‌، ج‌1، ص‌270. 13. یوم‌الخلاص‌، ص‌374. 14. اثبات‌الهداه‌، ج‌3، ص‌569. 15. نفس‌المهموم‌، ص‌411. 16. اصول‌کافی‌، ج‌1، ص‌276. 17. نعمانی، الغیبه‌، ص‌245. 18. کمال‌الدین‌، ج‌2، ص‌360. 19. قاموس‌الرجال‌، ج‌4، ص‌290. 20. اعلام‌الوری‌، ج‌2، ص‌243. 21. کمال‌الدین‌، ج‌2، ص‌383. 22. اعلام‌الوری‌، ج‌2، ص‌248. 23. طبرسی، احتجاج، ج‌2، ص‌471. 24. مستدرک‌وسایل‌، ج‌4، ص‌404. 25. ذکری‌، ص‌184. 26. مصباح‌المتهجد، ص‌366. 27. جمال‌الاسبوع‌، ص‌413. 28. بحارالانوار، ج‌85، ص‌226. 29. مهج‌الدعوات‌، ص‌62. 30. همان‌، ص‌64. 31. مصباح‌المتهجد، ص‌698. 32. بحارالانوار، ج‌52، ص‌322. 33. الفردوس‌بمأثور الخطاب‌، ج‌4، ص‌222. 34. میزان‌الاعتدال‌، ج‌3، ص‌449. 35. روزگار رهایی‌، ج‌1، ص‌129. 36. طبرسی، احتجاج‌، ج‌2، ص‌497. 37. طوسی، الغیبه‌، ص‌246. 38. همان، ص 132؛ علل‌الشرایع‌، ص‌198؛ نعمانی، الغیبه‌، ص‌141؛ اصول‌کافی‌، ج‌1، ص‌179؛ عیون‌الاخبار، ص‌212؛ کمال‌الدین‌، ج‌1، ص‌. 39. صدوق، امالی‌‌، ص‌157؛ اعلام‌الوری‌، ص‌375؛ کفایه‌الاثر، ص‌53؛ کمال‌الدین‌، ج‌1، ص‌253؛ فرائد السمطین‌، ج‌1، ص‌46 ؛ ینابیع‌الموده، ج‌، ص‌238. 40. او خواهد آمد، چاپ‌یازدهم‌، صص‌141-157. 41. نعمانی‌، الغیبه، صص‌218- 220. 42. روزگار رهایی‌، ج‌1، ص‌84. 43. فهرست‌این‌احادیث‌را در کتاب‌گرانسنگ‌((منتخب‌الاثر)) ج‌2، صص‌222-235 ملاحظه‌فرمایید. 44. نعیم‌بن‌حماد، الفتن، ص‌252، ح‌985. 45. کمال‌الدین‌، ج‌1، ص‌288. 46. ذخائرالعقبی‌، ص‌136. 47. عقدالدرر، ص‌159. 48. شمس، 3. 49. تفسیر فرات‌، ج‌2، ص‌563. 50. بحارالانوار، ج‌51، ص‌145. 51. کمال‌الدین‌، ج‌2، ص‌409. 52. بقره،‌30. 53. حدید، 25. 54. طبرسی، احتجاج‌، ج‌2، ص‌291. 55. عهد عتیق‌، کتاب‌اشعیای نبی‌، فصل‌11، بندهای‌ 1-10. 56. سعدالسعود، ص‌34. 57. کمال‌الدین‌، ج‌2، ص‌372. 58. بحارالانوار، ج‌26، ص‌312. 59. کنزالعمال‌، ج‌14، ص‌572. 60. نعیم‌بن‌حماد، الفتن، ص‌266، ح‌1054. 61. تفسیر مجمع‌البیان‌، ج‌7، ص‌88. 62. نعمانی، الغیبه‌، ص‌297. 63. عقدالدرر، ص‌159. 64. حدید، 17. 65. نعمانی‌، الغیبه، ص‌24؛ اثبات‌الهداه‌، ج‌3، ص‌531. 66. طوسی، الغیبه‌، ص‌109. 67. فهرست‌148 حدیث‌در این‌رابطه‌در کتاب‌ارزشمند ((منتخب‌الاثر)) ج‌2، صص‌222- 235 آمده‌است‌. علی اکبر مهدی پور ماهنامه انتظار موعود - شماره 14 ادامه دارد ...

http://fna.ir/IJ655U





94/10/23 - 03:29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن