واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مشاور ریاست نهاد رهبری در دانشگاه ها:
رسیدن به وحدت هزینه های سنگینی دارد
شناسهٔ خبر: 3012917 - چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
دین و اندیشه > سایر
حجت الاسلام علی رحمانی در برنامه «گفتوگوی فرهنگی» رادیو گفتوگو، درباره وحدت گفت: این وحدت باید انسان را به سوی تعالی و تکامل ببرد. البته رسیدن به وحدت هزینه های بسیار سنگینی دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفتوگوی فرهنگی» با موضوع وحدت در آموزه های دینی، قرآن و سیره پیامبران و با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادق گلزاده معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد علی بهاری عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب و مدیر امور علما و فرهیختگان ایران و حجت الاسلام والمسلمین علی رحمانی مشاور ریاست نهاد رهبری در دانشگاه ها روانه آنتن شد. حجت الاسلام والمسلمین علی رحمانی با اشاره به وحدت اظهار داشت: گاهی وحدت به این معنا است که در کنار هم باشند و صرفا یکدیگر را نفی کنند. در این زمینه راهکارهایی در دنیا اتخاذ کرده اند که شاید بحث هایی مانند پلورالیسم در عالم یعنی حق دانستن همه فکرها و نظرها از این منظر ایجاد می شود. وی افزود: یک نظر دیگر این است که به وسیله جدایی دین از سیاست خیلی از عرصه ها را به وحدت تبدیل می کنند زیرا جدا کردن دین از سیاست یعنی افکار مادی گرایانه در عالم که باعث اختلاف زیادی نمی شود. وی درباره وحدت مورد نظر بیان داشت: این وحدت باید انسان را به سوی تعالی و تکامل ببرد. البته رسیدن به وحدت هزینه های بسیار سنگینی دارد. کسانی که در جامعه ایجاد وحدت می کنند، بیشترین هزینه ها را پرداخت می کنند زیرا گاهی هزینه های وحدت بسیار سنگین است. مشاور ریاست نهاد رهبری با اشاره به پیامبر اظهار داشت: پیامبر اسلام برای ایجاد وحدت توحیدی با محور تفکر الهی هزینه های بسیار زیادی را متحمل شدند. همچنین هزینه های اهل بیت نیز بسیار سنگین بود. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادق گلزاده به قرآن اشاره کرد و گفت: این کتاب آسمانی چهارچوب کار را کامل و دقیق بیان کرده است. اگر به این باور باشیم که قران کتاب آسمانی است و همچنین بر این عقیده نیز باشیم که وحدت حقیقی را قرآن طراحی کرده است، به ما کمک خواهد کرد که وحدت طبیعی اتفاق بیافتد. وی رکن نخست اسلام را وحدت دانست و عنوان داشت: معنای وحدت این است کسانی که به قرآن معتقد هستند، در کنار هم باشند. وقتی می گوییم سنت، یعنی کسانی که به سنت معتقد هستند. یکی از برترین و برجسته ترین آیات وحدت در قرآن که آرم وحدت است، این است که می فرماید به ریسمان الهی چنگ بزنید. معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب به کلمه جمیعاً در این آیه اشاره کرد و اظهار داشت: این کلمه بدان معنا است که اگر جمعی از شما به وحدت رسیدید، به این اکتفا نکنید و روزنه های نفوذ را ببندید و به این سمت حرکت کنید که امکان وحدت همه مسلمین را فراهم کنید. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین گلزاده عنوان داشت: وحدت یعنی پراکندگی و کاهش قدرت متمرکز امت اسلامی نباشد. اگر این یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مسلمان فقط بر محور مشترکات کنار هم بودند، بازار مشترک داشتند، تا این میزان گرفتار دشمنان خودشان یعنی آمریکا، اسرائیل و انگلیس نمی شدند که با تحریم زمین گیر شوند. این جمعیت اگر فقط حاضر شوند تنها تجارت درستی با هم داشته باشند، رکن تجارت جهانی خواهند بود. معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد: اگر این جمعیت در بخش انرژی مانند نفت و گاز با هم وحدت داشته باشند، انرژی جهان بر محور امت اسلامی خواهد چرخید. به دلیل موقعیت استراتژیکی که امت اسلامی دارد، در صورت برجسته کردن مشترکات و تعامل دولت ها، ملت ها و علما با احترام به باورها باشد، قطعاً شکست ناپذیر خواهند بود. در درون اسلام نه نیازی به پلورالیزم داریم و نه نیازی به سکولاریسم داریم زیرا تکثرگرایی را در درون اصل مذهب با حفظ اصل مذهب داریم. وی درباره سکولاریسم بیان داشت: سکولاریسم با روح دین در تضاد است. روح دین یعنی تقید به یک مقوله و چارچوب. وقتی می گوییم وحدت اسلامی با کسانی صحبت می کنیم که به یک گرایش معتقد هستند و به همین جهت برای متحد کردن آنها به پلورالیسم و سکولاریسم، نیازی نداریم. وی تصریح کرد: بر طبل اختلاف کوبیدن، مقابله با قرآن و سنت است. گسترش تفرقه مقابله با اهل بیت است. آنچه قرآن، سنت و اهل بیت می خواهند، وحدت بر مدار مشترکات است. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد علی بهاری عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار داشت: در ابتدای انقلاب در مناطق مرزی گروه های مختلفی از ضد انقلاب شکل گرفت. آنها چون آدم های لائیک و لامذهبی بودند، فکر می کردند مردم این مناطق نیز همراهی خواهند کرد. وی افزود: در کردستان این گروه ها دنبال این موضوعات بودند ولی دیدند که مردم واقعا معتقد هستند. ابتدا مسائل شیعه و سنی را مطرح کردند و سعی کردند اعتقادات یکدیگر را مورد هدف قرار دهند و در برخی نواحی حاشیه هایی را ایجاد کردند. آن چیزی که مانع توفیق این افراد شد این بود که مردم اهل سنت کردستان عمیقاً به اهل بیت ارادت دارند. نمونه آن وجود حسینیه های مختلف بود که برخی از آنها از قبل از انقلاب ایجاد شده بود است. مدیر امور علما و فرهیختگان ایران بیان داشت: یک حسینیه در سنندج وجود دارد به نام حسینیه امجد. در ایام عاشورا گروه ۱۵ نفری از ضد انقلاب وارد آنجا شد و جمعیت زیادی را مشاهده کردند. آنها وقتی وارد این حسینیه شدند و دیدند اهل سنت هم برای عزای امام حسین دارند اشک می ریزند، وحشت کردند و به همان صورتی که آمدند، به همان صورت هم برگشتند. این در حالی بود که این گروه در شهر جنایت های مختلفی را انجام داده بود ولی هنگامی که آن جمعیت عزادار امام حسین را دیدند، نتوانستند کاری انجام دهند و این یکی از نتایج وحدت است. متذکر می شویم؛ برنامه "گفتوگوی فرهنگی" هر شب ساعت ۲۰ از شبکه رادیویی گفتوگو پخش می شود. علاقمندان می توانند برای شنیدن فایل صوتی به سایت شبکه مراجعه نمایند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]