محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830682099
از بیرجند تا بورکینافاسو، همه به دنبال وحدت اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
به مناسبت هفته وحدت، ایسنا میزبان دانشجویان خارجی و ایرانی دانشگاه مذاهب اسلامی بود و این دانشجویان به ارائه دیدگاههای خود درباره وحدت اسلامی پرداختند. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، احمدی - دانشجوی دکترای رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی و اهل بیرجند است- که با عنوان «مولوی محمد سعید» شناخته میشود، در ابتدا با اشاره به وضعیت بحث وحدت اسلامی در جامعه امروز، گفت: موضوع وحدت واقعیت این است که به آن جایگاه خود نرسیده است، هم در جهان اسلام و هم در کشور خودمان به آن جایگاهی که مطلوب است، نرسیدهایم. وی با بیان اینکه «مسلمانان به عنوان مسلمان و کسانی که در مقابل حکم خداوند تسلیم هستند و به دنبال رضایت الهی» افزود: اصل رضایت الهی در کلام خداوند و کلام الهی ما را به وحدت و پرهیز از تفرقه دستور میدهد. علی رغم اینکه باید تمسک به قرآن داشته باشیم و به این سمت و سو برویم، حرکتمان خوب و جاندار نبوده است.
دانشجویان خارجی و ایرانی در ایسنا
مولوی محمد سعید در پاسخ به این سوال که چرا به نتیجه خوبی نرسیدهایم و حرکت مناسب نداشتهایم؟ گفت: اگر بخواهیم خیلی ریشهای بررسی کنیم، این است که آیه قرآن میفرماید: «إِنَّما یریدُ الشَّیطانُ أَنْ یوقِعَ بَینَکمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ». یعنی اصل به آن برمیگردد که منشاء و مرضی الهی در این است که اتحاد، اتفاق و انسجام باشد. شیطان هم به گفته خداوند دشمن برجسته ما است و نمیخواهد خواست خداوند انجام شود. شیطان این کار را با ذریه و حزبی که دارد انجام میدهد. این اصل و ریشه عدم اتحاد است. وی تاکید کرد: برخی کفار و برخی مسلمانان ساده لوح از حزب شیطان هستند. ممکن است این کفار و مسلمانان ناخواسته و ناآگاهانه موافق با خواسته شیطان حرکت کنند. این دانشجوی دکترای دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه «ما مسلمانان وقتی شناختمان از اسلام عمیق نیست، به شیطان کمک کردهایم» خاطرنشان کرد: نگاه سطحی و خواهشهای نفسانی ما و در نتیجه ضعف ایمان باعث این عدم اتحاد شده است. بالاخره هر دستور دینی، جایی از آن سختی دارد، بهشت و نعمتهای الهی مجانی نیست و یکجایی را باید سختی کشید. اگر به دنبال خواهشهای نفس باشیم، فقط راحتی خود را در نظر میگیریم. خلاصه آنکه ضعف ایمان مسلمانان در درجه اول و پیروی از هوای نفس باعث شده مسلمانان تابعیت شیطان را در این زمینه، یعنی عدم اتحاد بپذیرند. عوامل کفار و آنها هم که در حزب شیطان هستند، تاثیرگذار بوده است. به گزارش ایسنا، «فوفانو»، دانشجوی ساحل عاجی دانشگاه مذاهب اسلامی در رشته فقه و حقوق معتقد است: وحدت اسلامی در ایران نسبت به قبل پیشرفت کرده است، چراکه در ایران شیعیان و سنیها با هم کار میکنند و در یک کلاس درس میخوانند. وی با اشاره به اینکه «در قرآن تاکید شده است که امت اسلام، امت واحده است» افزود: ما مسلمانیم و باید از تعصب دینی پرهیز کنیم. به جای اینکه بگوییم کسی شیعه یا سنی است، بگوییم او مسلمان است. همه مسلمانیم و یکسانیم. علمای ما، امام خمینی و حتی امام خامنهای به دنبال وحدت اسلامی بودند و هستند و زیاد کار کردند و ما جوانان امروزی باید به دنبال حرف آنها باشیم و کار کنیم. وی تاکید کرد: قرآن میفرماید: « إِنَّا جَعَلْناکُمْ خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا» باید همدیگر را بشناسیم و همزیستی باشد. اگر آگاهی نسبت به یکدیگر نداشته باشیم، وحدت اسلامی نخواهیم داشت. به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد «سلیمان بادو» اهل بورکینافاسو و دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی، با اشاره به وضعیت وحدت در جهان اسلام، اظهار کرد: به نظرم درست است که در مورد وحدت حرف میزنیم اما به آن نرسیدهایم و ان شاءالله با تلاش خواهیم رسید. وی درباره اینکه چرا به وحدت نمیرسیم؟ گفت: به نظر من نکتهای وجود دارد؛ اینکه ما همدیگر را نمیشناسیم. یعنی اکثر علمای شیعه، علمای اهل تسنن را نشناختهاند و بالعکس. فکر میکنند اهل تسنن دشمنان اهل بیت(ع) هستند و اهل تسنن هم فکر میکنند که شیعه دشمنان صحابه هستند ولی مسائل این طور نیست. بادو تاکید کرد: به نظر من اگر گروهی باشند که به مردم بفهمانند که اینگونه نیست، انشاءالله ما به وحدت خواهیم رسید. گروههایی که در بین شیعه و اهل تسنن تندرو هستند به نظر من مسلمان نیستند. اما اصل به نظر من همان است که معرفت وجود ندارد. اگر بتوانیم معرفت به یکدیگر پیدا کنیم، به وحدت خواهیم رسید. «صدیق ساناگو» اهل ساحل عاج، دانشجوی رشته فقه و حقوق امامی دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: مسلمانان میتوانند به وحدت برسند، اگر کشورهای اسلامی برتری سیاسی یا لیدرشیپ را کنار بگذارند. اگر هر کشور مسلمان، چه شیعه و چه سنی به دنبال برتری سیاسی خود باشد، نمیتوان به وحدت رسید. وی با بیان اینکه «در جهان اسلام ندیدهام که کشوری به جز ایران درباره وحدت حرف بزند» تاکید کرد: در ایران شیعیان در جلسه سنیها حرف میزنند و سنیها هم در جلسه شیعیان. من از ایران تشکر میکنم که بیشتر برای وحدت اسلامی کار میکند. ساناگو با اشاره به اینکه «گاه اطلاعات درستی میان شیعیان و سنیها نسبت به یکدیگر وجود ندارد» افزود: اگر مذهب را به طور مستقیم و آنچه که هستند را بگوییم میتوانیم به وحدت برسیم و اگر به طور زشت و ناصحیح درباره مذاهب بگوییم نمیتوانیم به وحدت برسیم. این دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه «مثلاً در آفریقا اگر چه سازمانی نیست که بخواهد به دنبال کلمه وحدت باشد، اما وحدت در زندگی مردم وجود دارد» خاطرنشان کرد: جایی که من بودم، در نماز جمعه ما، امام جمعه شیعه است اما سنیها هم پشت سر او نماز میخوانند. من هیچ وقت ندیدم سازمانی در آفریقا به دنبال وحدت اسلامی باشد، اما وحدت به طور عملی در میان مردم وجود دارد. وقتی همه مسلمانیم، پس چرا اختلاف در میان ما به وجود میآید؟ به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد، «بوکاری ویدراگو» اهل بورکینافاسو و دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث، اظهار کرد: درباره وحدت من چیز جدیدی ندارم که اضافه کنم اما میخواهم بگویم که وقتی همه مسلمان هستیم و قبله ما یکی است، پس چرا اختلاف در میان ما به وجود میآید؟
دانشجویان خارجی و ایرانی در ایسنا
وی افزود: دلیل این است که ما عقیده یکدیگر را نمیشناسیم. بعضی از بیرون میخواهند میان ما اختلاف به وجود بیاورند، اما ما مسلمانان باید زیرک باشیم و مشکلات را برطرف کنیم. وی با اشاره به اینکه «در کشورش وحدت میان مردم وجود دارد» خاطرنشان کرد: وحدت به طور عملی، مثلا در کشور من بورکینافاسو وجود دارد و میبینید در یک مسجد همه فرق با یکدیگر نماز میخوانند یا میبینید که یکی سنی است و برادر بزرگش شیعه است و با یکدیگر زندگی میکنند چرا که مهم اسلام است و نه مذاهب و بقیه چیزها. به دنبال استراتژی حساسیتزدایی باشیم در بخش دیگری از این گفتوگو، قربانی اهل ایران و دبیر تشکل «سفیران تقریب» دانشگاه مذاهب اسلامی، اظهار کرد: چیزی که مشهود است این است که نگاه به وحدت نسبت به قبل بهتر شده است. اینکه چه اتفاقاتی افتاده که نگاه به وحدت بهتر شده است را باید بررسی کنیم. یکی از این فعالیتها این بوده است که مثلا در کشور ایران در گفتههای رهبری، مجموعه خیلی زیادی از سخنان ایشان در یک سال اخیر درباره وحدت اسلامی - چه در داخل و چه در خارج - بوده است. وی افزود: کشورهای دیگر هم باید به این سمت بیایند تا به یک دیپلماسی وحدت برسیم. قربانی با بیان اینکه «چه عواملی بوده که الان باز هم وحدت مطلوب نباشد» اظهار کرد: چند عامل را میتوان معرفی کرد. یکی از آن حساسیتهایی است که به وجود آمده، چه عامدا و چه غیرعمد، حساسیتهایی به وجود آمده که الان باید به دنبال یک استراتژی «حساسیتزدایی»باشیم تا وحدت اسلامی به معنای واقعی خود برسد. وی با اشاره به اینکه «ما باید در بحث وحدت اسلامی دشمن شناسی کنیم و ببینیم که چه میکنیم» خاطرنشان کرد: چند درصد از اهداف ما تحقق پیدا کرده و چند درصد از اهداف دشمنان. انگلستان سالهای خیلی زیادی است که به دنبال دیپلماسی تفرقه بوده است و قاعدتا ما باید به تبع آن قویتر باشیم و دیپلماسی به عنوان وحدت تعریف کنیم و کشورهای مسلمان آن را هضم کنند که منافعشان با دیپلماسی وحدت خرد نمیشود و قوت زیادی هم مییابد. آیا منافع ملی در قبال وحدت اسلامی تامین میشود؟ این دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی با طرح این سوال که آیا منافع ملی در قبال وحدت اسلامی تامین میشود؟ گفت: وقتی ما فضای وحدت جهان اسلام را تعریف کنیم، قاعدتا جهان اسلام به سمت نقاط قوت بیشتری خواهد رفت و غرب و صهیونیسم سوء استفاده کمتری میتواند کنند. اگر این تصمیم در جهان اسلام صورت گیرد، حتی منافع ملی در قبال وحدت اسلامی محقق میشود. در واقع وحدت ملی جزئی از وحدت اسلامی است. وی اظهار کرد: وحدت چند محور میتواند داشته باشد، مثلا یکی بحث نخبگانی و علمایی آن است و یکی هم بحث مردمی آن. هر چقدر فضای نخبگانی ما بیشتر شود و بتوانیم فضای مناسب برای گفتمان به وجود بیاوریم، قاعدتا یکسری حساسیتها رفع خواهد شد و میتوانیم مدیریت خیلی خوبی در تعامل مسلمانان با یکدیگر داشته باشیم. آنچه که در مقابل وحدت قرار دارد، یک سوء تفاهم است قربانی با بیان اینکه «ما چند تعریف میتوانیم از وحدت اسلامی داشته باشیم، یکی وحدت سیاسی و یکی وحدت اعتقادی و ... اما هدف وحدت اسلامی مشخص است» افزود: دشمنان اینگونه نیستند که بیایند و بگویند با وحدت مخالف هستند. الان وحدت اسلامی به درجهای رسیده که قبلا نبوده ولی میبینیم که در قبال وحدت اسلامی الان یک جریان نفوذی و صهیونیسم میآید و آن را در تقابل با وحدت ملی قرار میدهد. وی تاکید کرد: وحدت ملی را جلوی وحدت اسلامی بزرگ میکنند و وحدت اسلامی گم میشود. این یک طرف قضیه است و ما باید از فضای رسانهای، مجازی و نخبگانی حال حاضر استفاده کنیم و بحث گفتمان را حل کنیم و به یک گفتمان وحدت اسلامی برسیم. من احساس میکنم آنچه که در مقابل وحدت قرار دارد و باید حل شود، یک سوءتفاهم است. وقتی این سوء تفاهم حل شود بسیاری از مشکلات جهان اسلام حل میشود. در دل مردم 90 درصد قضیه همین سوء تفاهم است. وی با بیان اینکه «چرا رهبران سیاسی و کشورها به سمت این قضیه نیامدهاند» افزود: باید نگاه فراتری داشته باشیم. مثلا میتواند نگاه قدرتطلبی آن رهبر مطرح باشد یا نگاه ملیگرایی که وجود دارد. اشکال اصلی ما عدم شناخت کافی است به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد، هاشمینیا اهل افغانستان و دانشجوی ارشد فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: در ارتباط با کلیات بحث وحدت، باید گفت که خود وحدت نیاز ضروری برای ماست. در آموزههای دینی ما، به وحدت داشتن بسیار سفارش شده و اگر بخواهیم عقلایی بنگریم، باید اتحاد و هم فکری و همکاری وجود داشته باشد. وی با اشاره به اینکه «اگر اسلام را به عنوان یک سازمان یا تشکیلاتی در نظر بگیریم که به دنبال بهتر زیستن ماست، باید اتحاد داشته باشیم تا آن اسلام مطلوب را به دست آوریم» خاطرنشان کرد: اشکال اصلی ما عدم شناخت کافی درباره آموزههای اسلامی است. ما باید اول اسلام را بشناسیم و ببینیم خواستههای آن چیست تا به نتیجه مطلوب و درخواست خداوند از بندههایش برسیم. همانطور که خداوند در قرآن گفته دین ما اسلام است: ان الدین عندالله الاسلام. نگفته فلان مذاهب و گروهها و فرقهها. پس باید اول آموزههای دینی خود را یاد بگیریم.
دانشجویان خارجی و ایرانی در ایسنا
این دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی، با بیان اینکه «مسلمانان فعلی ممالک اسلامی همه به طوری مسلمان هستند که خانوادگی و شناسنامهای بوده» افزود: مسلمانی عموم این طور است که تحقیق نکردهاند و چیزی بلد هستند که شنیدهاند، چه از مدارس و خانواده و جامعه خودشان. وی تاکید کرد: بعضی مواقع میبینید اساتید مدارس در علوم دینی، معلم عربی و فیزیک بودهاند و به خاطر اینکه معلم نداشتهاند، آمدهاند علوم دینی درس دادهاند. اشخاص متخصص باید تدریس کنند، اما کار را به اهل کار نمیسپارند. در همین تهران مدارسی داشتهایم که نامدار بودهاند اما وقتی تدریس میکنند، طرف رشتهای نیست که تخصص داشته باشد و اطلاعات کافی و وافی داشته باشد. سخت است مردم از اعتقادهای خانوادگیاشان دور شوند هاشمینیا با بیان اینکه «در کنار این موضوع وقتی کسی چیزی را از کوچه و خیابان یاد گرفته باشد به درد او نمیخورد و به نتیجه مطلوب و خواستههای خداوند نمیرسیم» اظهار کرد: در نتیجه اعتقادی که مردم دارند، اعتقاد خانوادگی میشود و خیلی سخت است انسانها بیایند از اعتقاد خانوادگی که دارند دور شوند. وی گفت: ما وقتی مسلمان هستیم، خدا، قبله و پیامبر (ص) و قرآن ما مشترک است، پس چرا بیاییم خداپرستی را کنار بگذاریم و مذهب پرستی را دامن بزنیم. البته باید توجه داشت که دشمن ما هم مشترک است و وقتی حمله میکند به دو جانب ما ضربه میزند، چه شیعه و چه سنی. هاشمینیا با بیان اینکه «حال اگر مسلمان واقعی باشیم پس چه میشود که وحدت از بین میرود؟» خاطرنشان کرد: علت آن دخالت، زهر و سم و فرهنگهایی هستند که برای ما صادر میشوند. این صادر کنندهها دشمنان اسلام به سرپرستی شیطان هستند که به دنبال آن هستند تا مسلمانان اتحاد نداشته باشند. وی گفت: کاری که ما در جامعه میکنیم، کار سازمانی نیست. اگر بخواهم مثالی بزنم کشور سوریه الگوی خوبی است. سوریه قبل از این مشکلات که به وجود آمد و آرامش خود را از دست داد، یک الگوی وحدت بود. چه در مساجد و چه در شهرها، کرد و عجم و عرب و از سایر کشورها، همه با محبت او را میپذیرفتند، چه برای زندگی و چه برای زوار بودن و چه برای توریست، همه با هم زندگی میکردند. یکی از دوستان سوری میگفت، اواخر آن سالهای آرام میدیدیم نفاقهایی به وجود آمده، مثلا میگفتند که کردها آمدهاند ماشینی را از اهالی حلب به دره انداختهاند و سرنشینان آن را کشتهاند. به کردها هم میگفتند که آنها کردها را کشتهاند. علما و دانشمندان و دانشجویان و پدر و مادرها خیلی وقتها کار نکردند این دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی، با بیان اینکه «دشمن بین مذاهب که هیچ، بین اقوام مشکلاتی را به وجود آورده بود تا به یکدیگر نفرت پیدا کنند» اظهار کرد: حال اگر نفرت در قلب مردم به وجود بیاید، مذهب را هم کنار میگذارند. با این تفرقه انداختن زمینه سازی کردند و توانستند کشور را به آرامی و بدون اینکه کودتا کنند، کشور و نظام را تخریب کنند. در افغانستان هم همینطور بوده است. این دانشجوی افغانستانی با اشاره به جامعه ایران، گفت: میتوانم ایران را هم مثال بزنم. در گذشته همه اقوام و مذاهب در کنار هم بودند اما الان میتوان به مسأله جُوک اشاره کرد، جوک اقوام و مذاهب که به راحتی اقوام مختلف را مسخره میکنند و به افعال و رفتارهای خاصی مشهور میکنند و افراد در ته دل، نسبت به قوم دیگر رنجی دارند. حتی در رسانهها دیدهام که میگویند تهرانی و شهرستانی. این مشکلات شاید به نظر ریز و ناکارآمد بیایند، اما زمینه سازی برای تخریب هستند. وی در ادامه گفت: عوام از کوچه و بازار اسلام را میشناسند. مثلا میبینید گاه سوالهایی میپرسند که علما را در بند بیندازند، مثلا میپرسند حضرت علی چند دندان داشت، یا فلان امام چند زن داشت؟ سوالات نامربوطی که درگیر ذهن یک بچه مسلمان هستند یا یکسری مسائل را در سایتها به وجود میآورند. به گزارش ایسنا، هاشمینیا با بیان اینکه «صادرات از کشوری دیگر به عنوان ایدههای مذهبی و دینی زیاد است» افزود: راه حل مقابله با این موضوع، به علما، دانشمندان، دانشجویان و پدر و مادر ها که خیلی وقتها کار نکردند، بر میگردد. دشمن خوب کار میکند، حالت دفاعی و آمادگی ما ضعیف است. ما اگر خوب کار کنیم دشمن نمیتواند ضربهای به ما وارد کند. امام موسی صدر فراتر از مذهب کار میکرد وی گفت: هر ضربهای، از منظر علم فیزیک، بازخوردی دارد. اگر کسی به چیزی که محکم و استوار است ضربهای بزند، خودش میشکند. ما باید خودمان را به عنوان یک مسلمان واقعی محکم و ایستاده و متحد کنیم. آموزههای دینی را خوب یاد بگیریم و همدیگر را بشناسیم، وحدت عملی داشته باشیم، کاری که امام موسی صدر کرد، نرفت تبلیغ کند. کاری که ایشان کرد باعث شد ادیان دور او جمع شوند، کار او فراتر از تقریب مذاهب بود. به عنوان یک مسلمان نمونه در لبنان کار کردند.
دانشجویان خارجی و ایرانی در ایسنا
هاشمینیا با اشاره به اینکه «ما باید فراتر از مذهب کار کنیم» خاطرنشان کرد: اسلام دینی برای همه است و پیامبر (ص) هم پیامبر رحمت است. مسیرهای مختلفی برای رسیدن به مقصد وجود دارد، چه شیعه باشیم چه صوفی و چه عارف و چه سنی میخواهیم به خدای واحد برسیم. ممکن است حتی آن مسیحی و یهودی هم به خدای خود برسد، ما میتوانیم او را هم جذب کنیم و در کنار او هم همزیستی داشته باشیم. برای تقریب نیازی نیست فروعات و اصول مذهب را زیر پا گذاشت این دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی، با بیان اینکه «منظور وی از تقریب، تقریب عملی است» افزود: نیازی نیست من فروعات و اصل دینم را زیرپا بگذاریم، اگر یک نفر مسلمان واقعی باشد، با آن اخلاق و رفتارش جذب میکند و در بین ادیان دیگر زندگی میکند. این همه اجلاس برگزار میشود و در رسانهها داریم درباره وحدت حرف میزنیم اما واقعا در قالب یک نظریه باقی میماند. وی تاکید کرد: من خجالت میکشم وقتی در کنفرانس وحدت میبینم انتهای آن اهل سنت یک جایی نماز میخواند و تشیع یک جای دیگر. به نظر من این نظریهها به درد خودشان میخورد. این همه خرج میکنند و هیاهو به پا میکنند و این نتیجه میشود. برای من دانشجویی که میبینیم بزرگانمان این کار را میکنند، خجالت آور است. من خاطرهای از استادم نقل میکنم، آیت الله محسنی میگفت، متاسفانه وقتی علمای شیعه و سنی با یکدیگر در جلسه وحدت صحبت کنند، شیعه شیعهتر و سنی سنیتر بیرون میآید. نمیآیند نگاههای دینیشان را عوض کنند. باید شرایط را در نظر بگیریم و قدم به قدم جلو برویم به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد، مولوی محمد سعید با اشاره به نقش نخبگان در برقراری وحدت و این موضوع که نخبگان واقعی چه کسانی هستند، اظهار کرد: ما باید اول تعریفی از نخبگان ارائه دهیم. به نظر من نخبه کسی نیست که در یک زمینه بگوییم سوادش بیشتر است. چون بحث ما بحث اسلامی و اعتقادی و وحدت است و معتقدیم قرآن از ما وحدت میخواهد و انگیزه آن باید الهی باشد، بنابراین نخبه واقعی آن شخصی نیست که علمش زیاد باشد که بیاییم بگوییم این نخبهها در ظاهر حرفهایشان وحدت است اما به آن عمل نمیکنند، این نخبه نیست. وی تاکید کرد: نخبه کسی است که از خدا میترسد و علم هم دارد. علم تنها و بدون عمل، شرط لازم است اما کافی نیست ما باید علمای متقی را بیاوریم. اتفاقا این علمای متقی به خاطر تقوایی که دارند، جامعه آنها را میپذیرد. یک عالم متقی اهل سنت مردمش به خاطر تقوایی که دارد او را تبعیت میکنند. از طرف دیگر عالم متقی اهل شیعه میآید و وقتی اینها دور هم جمع میشود به نظر من ان شاءالله این مشکلات پیش نمیآید. چرا که هوای نفس دیگر منتفی است و الهی کار میکنند. این شخص دیگر مصداق « فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکلْبِ إِن تحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَث أَوْ تَترُکهُ یَلْهَث » یا « کَالَّذِی اسْتَهْوَتْهُ الشَّیاطینُ » نیست. بنابراین اول باید تشخیص دهیم که نخبگان چه کسانی هستند و بعد نخبگان واقعی را جمع کنیم. این نخبگان واقعی باید ملاک واقعی قرار گیرند. این مولوی اهل سنت با بیان اینکه «در بحث وحدت ما باید شرایط را در نظر بگیریم و همیشه قدم به قدم جلو برویم» گفت: اگر این انتظار را داشته باشیم که الان یک عالم سنی مثلا بیاید نظرات مذهب خود را، به خاطر اینکه مصلحت است کنار بگذارد و از فلان مذهب در مورد موضوعی به خاطر وحدت پیروی کند، به نظر من این نظر در اولین قدم مثل قدم برداشتن از پله اول به پله آخر است. وی خاطرنشان کرد: شاید ما در آینده به این نظر برسیم که مذاهب به گونهای به یکدیگر نزدیکتر شوند و در فروع هم یکی شوند، من این را منکر نیستم و نمیگویم که مطلوب نیست، ممکن است مطلوب هم باشد. البته بعضی جاها مسائل فقهی هست و مطرح میکنند که خداوند هم خودش خواسته که یکسری نظریات مختلف به خاطر توسع وجود داشته باشد. سطح فرهنگ باید بالا برود مولوی محمد سعید با بیان اینکه «هر کس میتواند به نظر خود عمل کند» افزود: یک جاهایی پیش میآید که یک نظر شاخص قرار میگیرد و در برههای دیگر از زمان به نظری دیگر عمل میشود، ممکن هم است که در یک زمان بتوانیم یک نظر را مبنا قرار دهیم. همه اینها باشند، اما فعلا علاج آن است که سطح فرهنگ بالا برود، یعنی ما اینقدر متوجه شویم که مثلا وقتی من حنقی مذهبی طبق فقه خود عمل میکنم، برادر شافعی مذهب بنده اینطور برداشت کند که من نمیخواهم با او دشمنی کنم، بلکه تصور کند میخواهم تعبد و بر فقه خود عمل کنم و به نیت ثواب فلان کار را انجام میدهم. وی تاکید کرد: جدال در قرآن هم نفی شده، در حدیث هم آمده که جدال به باطل منفی است، جدالی که هدف محکوم کردن طرف مقابل باشد، این مذموم است. اما عمل کردن به مذهب خیلی خوب است. قدم اول این است که ما جا بیندازیم هر کس به مذهب خود عمل کرده، ولو اینکه جاهایی پیش بیاید که نتوان مثلا دو عمل در بین دو مذهب را با یکدیگر جمع کرده، در اینجا باید تحمل و مدارا کنیم و نه بحث. بگوییم که او ثواب میکند و تو هم ثواب میکنی. باید فرهنگ سازی کنیم، این قدم اول است و بهترین راه حل. بعدا بیاییم و بحثهای عملی مطرح کنیم، اینجا دیگر عوام دخالت نکنند و علمایی که تقوا دارند بنشینند و صحبت کنند. اسلام به ما میگوید بحث و جدل نکن، انسان متقی جدال نمیکند. به گزارش ایسنا، دانشجوی دکترای دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به عکس منتشر شده از جداگانه نماز خواندن شیعیان و سنیها در کنفرانس وحدت، اظهار کرد: در مورد بحث اینکه گفتند در آن کنفرانس وحدت هر کس جداگانه نماز خود را خواند نظر من این است که برای این موضوع اول کار علمی باید انجام داد، ممکن است سالها طول بکشد تا مسأله حل شود، اما تا زمانی که مسأله حل نشده است این انتظار را نداشته باشیم. البته اینکه این موضوع را بزرگ میکنند، کار درستی نیست. وقتی کسی انتقادش بر این است که نمازش اینگونه درست نیست که پشت سر کسی نماز بخواند که مذهبش متفاوت است، بهتر است که اول به یک نتیجه علمی برسیم تا این موضوع حل شود و اورا مجبور نکنیم. باید قلبها را به هم نزدیک کنیم وی افزود: مثلا در فقه شافعی و حنفی هم گاهی این مسائل پیش میآید و یک حنفی میگوید که در شرایطی پشت سر این عالم شافعی نماز درست نیست، حال ما بگوییم نه حتما باید نماز بخوانی، معنی ندارد. الان شرایطش نیست مگر اینکه بحث علمی تشکیل شود و به نتیجه برسیم. مولوی محمدسعید خاطرنشان کرد: بنابراین فرهنگ سازی لازم است، اینکه سطح تفکرات را بالا ببریم. من حنفی به مردم خود بگویم که انتظار نداشته باشند که برادر شیعه به خاطر ما از نظر خود برگردد. همینطور عالم شیعه به مردم خود تفهیم کند که این حنفی نظرش است و دلایل خود را دارد و بر نظر خود عمل میکند. فکر کنم این یکی از راه حلهایی است که امروزه به کار میآید. این در سطح فردی هم نباشد و در سطح بالاتر و حکومتی هم باشد که الحمدالله هست، اما بیشتر شود. این فرهنگ به وسیله رسانهها عامه شود. در زمان خود پیامبر (ص) هم بوده که اصحاب با هم اختلاف داشتهاند اما تبدیل به جنگ نشده یا از خود ائمه اهل بیت (ع) هم این توصیهها را داریم. باید قلبها را به هم نزدیک کنیم، زمانی قلب یک شیعه با یک سنی به هم نزدیک میشود که بفهمانیم این شخص قصدش نابود کردن تو نیست بلکه دارد به فقه خود عمل میکند. من مسلمانم، تمام «فوفانو»، دانشجوی ساحل عاجی در بخش دیگری از این گفتوگو با بیان اینکه «وقتی کسی میگوید «لا اله الا الله، محمد رسول الله » مسلمان است» خاطرنشان کرد: وقتی به ایران آمدم و الان دو سال و نیم است که هستم، مردم میپرسند مسلمانی؟ میگفتم بله، بعد میگفتند شیعه هستی یا سنی؟! حتی در تهران هم که آمدم این حرفها را میزدند. من گفتم مسلمانم، تمام. فوفانو با اشاره به اینکه «اسلام، تسلیم برابر خداوند است و ما به دنبال مذهب نیستیم» اظهار کرد: من به دنبال خدا هستم. من خود پشت سر شیعه و سنی نماز میخوانم، بحث اختلافات زیاد است، حتی ما دانشجویان سرکلاس وقتی استاد حرف میزند، رایها و فهمهای ما یکسان نیست. یا بحث اختلاف در وضو داریم، اما برای من اختلافها مهم نیست. شما شیعه هستی الحمدالله، شما سنی هستی الحمدالله، در سال گذشته که در نمایشگاه کتاب بودم، کسی به من گفت اهل کجا هستم؟ گفتم اهل ساحل عاج، گفت مسیحی هستی؟ گفتم مسلمانم، گفت شیعه هستی یا سنی؟ گفتم جواب نمیدهم، من مسلمانم. پیامبر (ص) میفرمایند: خداوند در صورت و جسم و ظاهر ما نگاه نمیکند، فقط در دل ما مینگرد. این دعواها فقط در بین ما مسلمانها هست به گزارش ایسنا، در ادامه «سلیمان بادو» با بیان اینکه «در کشورش نصف مردم مسیحی هستند و مذاهبی مختلف دارند، اما هیچ وقت با هم دعوا نمی کنند» افزود: هر کس به کلیسای خود میرود و از مذهب خود حرف میزند. این دعواها فقط در بین ما مسلمانها هست. باید از خودمان سوال کنیم چرا اینها با وجود اختلاف مذاهب، متحد هستند ولی ما نمیتوانیم متحد باشیم؟ باید فرهنگ سازی کنیم، ما میتوانیم وحدت مسیحیان را الگو قرار دهیم. وحدت، گذشتن از اعتقادات نیست قربانی، دبیر تشکل سفیران تقریب دانشگاه مذاهب اسلامی نیز گفت: وحدت، گذشتن از اعتقادمان نیست. رهبری فرمودند وحدت به این معنا نیست که شیعه سنی شود و سنی شیعه. چیزی که وجود دارد این است که بتوانیم به اعتقاد یکدیگر احترام بگذاریم و نحوه تعامل را یاد بگیریم. اینکه جلسهای تشکیل شود و حتی نماز را با هم نخوانند به نظر من بی احترامی نیست. هر چند شاید افضل قضیه این باشد که با هم بخوانند و در آینده چنین اتفاقی بیفتد. یکسری اختلافهای ما را مبلغین دینی ایجاد میکنند وی با بیان اینکه «عدم شناخت از مذهبهای یکدیگر مسألهای است که وجود دارد» افزود: یکی از دوستانم میگفت عالمی از اهل سنت از کشوری دیگر به ایران آمده بود و میگفت که قرآن شما با قرآن ما تفاوت دارد، اما قرآنی به او دادند و دید که اینگونه نیست. این عدم شناخت از مذاهب همدیگر را نشان میدهد. همچنین یکسری اختلافهای ما را مبلغین دینی ایجاد میکنند، بهتیرن نحوه تبلیغ مذهب به نظر شخص بنده این است که ادب را رعایت کنیم.
دانشجویان خارجی و ایرانی در ایسنا
قربانی با اشاره به اینکه «در کشور خودمان رهبر صراحتا گفتهاند که باید به وحدت اسلامی برسیم» افزود: حضرت آقا گفتهاند کسی که برای وحدت اسلامی ندا سر میدهد ناطق من الله است و کسی که اختلافات را مطرح میکند، چه بداند و چه نداند ناطق من الشیطان است. جریان نفوذی هم وجود دارد. یکسری میدانند و این کار را انجام میدهند، حتی در بین حوزههای ما و هیأت ما. الحمدالله هیأتهای ما خیلیهاشان تغییر کردهاند. بوده که خود مدیریت هیأت نیامده و توهین به مقدستان مذهبی دیگر بکند اما یک مستمع آمده و جو را به هم ریخته است. شما میتوانید بگویید آن مستمع نمیدانسته، اما شاید هم نفوذ دشمن بوده است. وی گفت: برای اینکه چه الگویی را برای رسیدن به وحدت در نظر بگیریم، میتوانیم به سیره ائمه نگاه کنیم که چه تعاملی با دیگر مذاهب داشتهاند، عالمان ما میتوانند الگوی ما باشند. به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد، هاشمینیا، در پاسخ به اینکه آیا وحدت مصلحت است یا ضرورت اظهار کرد: یک مسلمان اگر تقوا پیشه میکند همه چیز را بدست میآورد. امام موسی صدر چنین کار کردند، تقوای الهی پیشه کردند و ادیان و مذاهب را به دور خود جمع کردند. پس تقوا ضرورت دین است و وقتی تقوا باشد وحدت هم به وجود میآید. پس تقوا میشود ضرورت دین و تقوا مساوی است با وحدت، پس وحدت ضرورت دین است، این فرمولی است که باید میگفتم. اگر بخواهیم نماز وحدت بخوانیم، چه کسی باید جلو بایستد به گزارش ایسنا، در پایان این میزگرد، جعفر مهردوست، دانش آموخته دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه « از 84 تا 94 به عنوان خبرنگار ایسنا 10 کنفرانس وحدت را تجربه کرده است» خاطرنشان کرد: آن موقع برای من سوال بود که چرا آن همه عالم، این همه درباره وحدت حرف میزدند و سپس نمازشان را جدا میخواندند، حتی گزارشی انتقادی نوشتم اما منتشر نکردم. آن موقع درکم از وحدت این بود که باید نمازشان را با هم بخوانند اما بعدا جایی مطلبی از آقای دکتر مبلغی خواندم که میگفتند وحدت کلمه مقدسی هست و همه میتوانند آن را تفسیر کنند، اما ما به دنبال تعایش اسلامی هستیم. وی افزود: آنجا ذهنم برگشت به همان مسأله و چند سوال برایم پیش آمد، اینکه اگر بخواهیم نماز وحدت بخوانیم، چه کسی باید جلو بایستد. چرا حنفی جلو بایستد و شافعی نه؟ چرا شیعه جلو بایستد، سنی نایستد؟ چه کسی میخواهد این مسأله را حل کند، این خود یک داستان است. ما آمدهایم وحدت ایجاد کنیم نه اینکه به سوالات و مسألههایمان بیافزاییم. مهردوست اظهار کرد: چه اشکالی دارد که در یک نماز خانه، هر کسی نماز خود را بخواند، هدف نماز، عبد شدن است. من خودم وقتی به مکه میروم، این سوال برایم بوده که چرا من به عنوان یک شیعه باید تلاش کنم مهر ببرم و دور کعبه بگذارم، وقتی به من اجازه داده شده روی سنگ هم نماز بخوانم، یا اینکه از آن طرف چه اصراری وجود دارد که وقتی در صف نماز ایستادهام یک سعودی به من میزند که دستانم را روی هم بگذارم. ما قبل از اینکه شیعه یا سنی باشیم، انسان هستیم وی با اشاره به عکس منتشر شده از جداگانه نماز خواندن اهل تسنن و تشیع در کنفرانس وحدت، اظهار کرد: در آن روز یکی از دوستان رسانهای شیطنتی کرد و آن عکس را که هر کسی نماز خود را جداگانه میخواند، منتشر کرد. در وحدت ریزه کاریهایی وجود دارد. چه اصراری داریم که حتما نمازمان را با هم بخوانیم، نه اینکه نباشد، اما موقعی هست که مثلا در آنجا وقتی به عالم شافعی و یا حنفی بگوییم بیایید به ما اقتدا کند، میگوید برای چه؟ یا اگر آنها بگویند که شما به ما اقتدا کنید؟ میگوییم که چرا؟ مهردوست گفت: با وجود اختلافها هنر این است که بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی کنیم. ما قبل از اینکه شیعه یا سنی باشیم، انسان هستیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
عباس معارف؛ متفکری به دنبال وحدت علوم/ زندگی قلندرانه حکیم انسی
به بهانه سالروز درگذشت عباس معارف عباس معارف متفکری به دنبال وحدت علوم زندگی قلندرانه حکیم انسی شناسهٔ خبر 3004732 - سهشنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان بهروز فرنو عضو هیئت علمی بنیاد فردید گفت اینکه چطور مرحوم معارف علوم مختلف را یکجا آموختند و به هم ارتویژهنامه «وحدت امت اسلامی از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه ای
در افغانستان منتشرشد ویژهنامه وحدت امت اسلامی از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه ای شناسهٔ خبر 3008447 - پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان دومین ویژهنامه وحدت امت اسلامی و اتحاد امت اسلامی از دیدگاه آیت الله العظمی خامنهای در کابل چاپ و توزیع شد به گتنها راه ایجاد وحدت، تاکید بر هویت اسلامی است
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با مهر تنها راه ایجاد وحدت تاکید بر هویت اسلامی است شناسهٔ خبر 3010309 - دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان احمد مبلغی با اشاره به موانع شکل گیری امت اسلامی گفت ضربه هولناکی که امت اسلامی از تاریخ خورده است این است که بهادای احترام مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی به بنیانگذار جمهوری اسلامی
دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۸ آیتالله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب و شماری از شرکتکنندگان داخلی و خارجی بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور در مرقد امام راحل به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کردند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایرانبیانیه کانون تقریب دانشگاه مذاهب اسلامی بهمناسبت هفته وحدت
شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۵ کانون تقریب دانشگاه مذاهب اسلامی با صدور بیانیهای به مناسبت آغاز هفته وحدت ضمن گرامیداشت این ایام بر لزوم هوشیاری ملت اسلامی در برابر تفرقه افکنی دشمنان و حفظ اتحاد و همدلی تمام آحاد امت اسلامی تاکید کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران اوحدتآفرینی، عدل و رفاه، سه شاخصه اصلی تمدن اسلامی است
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۲ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت اسلام و تمدن آن به دنبال اهداف غایی خلقت است و مهمترین مولفههای آن نیز وحدتآفرینی عدل و رفاه است که همه آنها در مرحله ظهور نمایان میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتاللهقرآن و عترت؛ محورهای اصلی وحدتبخش برای همه مؤمنان است
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۰ مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران قرآن و عترت را محورهای اصلی وحدت بخش مسلمانان و عامل پیروزی بر مستکبران جهان برشمرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام نصیر نیکنژاد با گرامیداشت آغاز هفته وحدت و سالروز ولادت با سعادت پیابزرگداشت شهدای وحدت و تقریب اسلامی/ آغاز فعالیت کمپین وحدت
برنامه های دانشگاه مذاهب در هفته وحدت بزرگداشت شهدای وحدت و تقریب اسلامی آغاز فعالیت کمپین وحدت شناسهٔ خبر 3008993 - جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها مهردوست مدیر روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی بزرگداشت آیتالله حکیم و ماموستا شیخالاسلام و شهدای وحدت دوحدت اسلامی از منظر آیت الله جوادی آملی
به مناسبت هفته وحدت وحدت اسلامی از منظر آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 3011725 - دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جوادی آملی می نویسد وحدت مایه بقای جامعه و رسیدن به آرمانهای ملی و برداشتن موانع پیشرفت است از اینرو برای ایجاد و حتشریح برنامه های بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی
معاون امور اجرایی و برنامه ریزی مجمع تقریب مذاهب عنوان کرد تشریح برنامه های بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی شناسهٔ خبر 3010725 - یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها محمد رضا گلرو معاون امور اجرایی و برنامه ریزی مجمع تقریب مذاهب برنامه های-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها