تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1818761525
توصیههای دوازدهگانۀ آیت اللهی درباره علم دینی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در درسگفتار «ساختار علم و دین» مطرح شد؛
توصیههای دوازدهگانۀ آیت اللهی درباره علم دینی
شناسهٔ خبر: 3007088 - سهشنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
در جلسه دوم درس-گفتگوی ساختار علم و دین که با حضور علی پایا و مهدی آیت اللهی برگزار شد، آیت اللهی توصیههای دوازدهگانۀ خود دربارۀ علم دینی را مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه دوم درس-گفتگوی «ساختار علم و دین» مدرسه آزادفکری مهاجر در محل پژوهشکده سیاست گذاری علم وفناوری دانشگاه شریف برگزار شد. این درس-گفتگو که از مجموعه درس-گفتگوهای «در جستجوی دانشگاه» است در حالی به کار خود ادامه می دهد که با ارائه مهدی آیت اللهی آغاز و با نقادی علی پایا به جدال این دو استاد بدل شد. آیت اللهی ابتدا به صورت مختصر برخی دیدگاه های مطرح شده توسط دکتر پایا در جلسۀ پیشین را مورد نقد و بررسی قرار داده و اذعان داشت که خود نیز همچون دکتر پایا نسبت به علم واقعگرا بوده و همانند ایشان منتقد دیدگاههای پوزیتیویستی است و اعتقاد دارد علم برخاسته از واقعیت است و نمیتوان دربارۀ علم به شکلی ریشهای نسبیگرا بود. وی همچنین نسبت به تعریف پایا از علم این انتقاد را مطرح کرد که این نگاه علیرغم ادعای خود ایشان رئالیستی نیست و مبتنی بر طرح افکنی ایشان به علم است. به علاوه از جهت اخلاقی نیز آیت اللهی این شیوه از بحث را که ارائه یک طرز یک تفکر برای تجویز به عموم قابل قبول ندانست. آیت اللهی سپس به بررسی نظام اجتماعی علم برای تأیید و پذیرش یک رأی علمی پرداخت و گفت: بسیار پیش می آید که برای یک مقالۀ علمی داوران مختلف نظریات مختلفی ارائه می کنند و هر کدام از دیدگاه خود و با پیشینۀ ذهنی خود نسبت به واقعیت داوری خود را ارائه می کنند. بنابراین وارد کردن دیدگاه ها و پیشینه های ذهنی در داوری های علمی ما موثر است. آیت اللهی این پرسش را مطرح کرد که «آیا این احتمال وجود ندارد که جوامع علمی تحت تأثیر این پیشینه های ذهنی و عوامل شکلدهندۀ قضاوتهای علمی قرار داشته باشد؟» او بلافاصله پس از این پرسش گفت: «این احتمال نشاندهندۀ این است که میتوانیم در جنبههای دیگری [در حوزۀ علم] فعالیت کنیم. [یعنی] علم فقط منحصر به آن جنبه هایی که این افراد با پیشینههای فرهنگی، فکری و تاریخی در آن فعالیت میکنند نیست.» وی افزود: میتوان از زوایای ارزشی نیز به واقعیت نگاه کرد و به همین علت است که علم واجد منظرهای گوناگونی دربارۀ جهان است. به علاوه همانطور که در علم طبیعی منظرهای گوناگونی نظیر شیمی و فیزیک وجود دارند، پس در علوم انسانی هم این منظرهای گوناگون میتوانند وجود داشته باشند. آیتاللهی حضار را به تفکر در این پرسش فراخواند که «آیا این احتمال وجود ندارد که در مباحث علوم انسانی اکنون تنها در پارادایم اروپامحوری فکر کنیم؟ آیا نمیتوان از منظر دیگری خارج از اروپامحوری فکر کنیم؟» این را میتوان از تلاشهای دانشمندان اقصی نقاط جهان برای پژوهشهای غیراروپامحورانه ملاحظه کرد. اما این پژوهشها هم باید ارزیابی بشود و لازم است مقبولیت آن را به ثبوت برساند: «یعنی علاوه بر عینیت، مقبولیت نیز در علم میتواند ملاک باشد». در پایان بحث، آیت اللهی توصیههای دوازدهگانۀ خود دربارۀ علم دینی را مطرح کرد. برخی از مهمترین توصیههای ایشان در ذیل خواهد آمد: ۱. علم دینی باید بتواند از تعارضهای ظاهری علم و دین بر بیاید. ۲. علم دینی باید به مَجاز افراطی در دین دچار نشود و دین را صرفا سمبلیک تفسیر نکند. ۳. دینی بودن باید بتواند تمایز و مزیتی برای علم دینی نسبت به علم غیردینی ایجاد کند. ۴. در جامعۀ علمی متدیننان مقبولیت داشته باشد و حتی در لایههای اجتماعی هم رواج پیدا کند. ۵. علم دینی باید بتواند نقض شود. ۶. علم دینی بتواند در مدل های متفاوتی بروز پیدا کند؛ یعنی هم کفایت تجربی داشته باشد و هم انسجام درونی داشته باشد. ۷. علم دینی باید بتواند در جوامع مختلف معیار قرار گیرد و به عنوان امر فرهنگی شناخته شود. ۸. علم دینی باید بتواند نشان دهد که امکان پویایی دارد و میتواند تکامل یابد. پس از سخنان آیتاللهی، پایا در همان ابتدای کلام بیان کرد که کاملا با نظریات ایشان مخالف است؛ او گفت که مجموعۀ بیانشده توسط آیت اللهی نقض همان نیتی است که ایشان به دنبال آن هستند. پایا نگاه خود از علم را گمانهای دانست میتوان از آن دفاع کرد. اما او آیت اللهی را به دلالت نظریاتش نوعی نسبیگرا دانست و گفت: اگر نگاه کنیم که عالمان چگونه علم میورزند و آن را معیار قرار دهیم، باید قبول کنیم که همین مشاهده نیز خود مسبوق به تئوریها است. به اعتقاد پایا هیچ گاه نمیتوان جامعۀ علمی را فارغ از نظریات پیشینی بازشناسی کرد. پایا سپس مثالی از تحقیقات وولگار و لاتور در مطالعۀ جامعۀ دانشمندان ارائه کرد و گفت : از اینگونه مطالعات محتوایی دربارۀ چیستی علم انعکاس نمیدهد. پایا سپس به نقد نگاه آیت اللهی دربارۀ گرایشها و ارزشداوریهای دانشمندان و مداخلۀ آن در پیشرفت علم پرداخت و گفت: «این حرف درست است اما نمیتوان گفت که واقعیت میتواند به این گرایشهای پیشینی آغشته بماند. اگر علم به این امور آغشته بماند ما خودمان را فریب دادهایم. تمام تلاش دانشمندان در این مسیر است که تأثیر این عوامل فرهنگی و تاریخی را تا حد ممکن کاهش دهیم.» او سپس با ذکر روند پژوهشهای کپلر این مسئله را تأیید کرد که دین میتواند منبع الهام دانشمند برای فهم واقعیت باشد. اما آن چیزی که در نهایت تولید میشود باید به واقعیت عرضه شود و اگر در تجربه اثبات شد آنگاه نتیجه علم است و نه علم دینی. کپلر با الهام از ایمان دینی خود به نتایجی دست یافت که اکنون به عنوان علم شناخته میشود. مقبولیت به هیچ عنوان راهگشا نیست و باید هر نظریهای در برابر واقعیت سربلند بیرون بیاید. پس از نقدهای پایا، آیتاللهی به دفاع از نگاه خود پرداخت و گفت: ما نباید دین را صرفا به مسائل ارزشی فروبکاهیم. دین حاوی گزارههای ناظر به واقع، نظیر قول به مبدأ و معاد نیز هست. اگر دو عنصر مبدأ و معاد را به عنوان واقعیت بپذیریم دیگر هر علمی که تاکنون آمده است چون تهی از این دو است دیگر علم نیست. دکتر آیتاللهی سپس روایتی را از کتاب بحارالانوار نقل کردند و بیان کردند که دین روشهای نقادی علم را پذیرفته است. لازم نیست علم دینی مستقیما حاوی روایات و آیات باشد. تحقق علم دینی نیز دانشمندان اسلامی در مقالات و آثارشان دادهاند. پایا در نقد سخن اخیر دکتر آیتاللهی گفت:اگر دانشمندان اسلامی علمی را تولید کردهاند و از آزمون واقعیت هم سربلند بیرون آمدهاست، نتیجه علم است و نه علم دینی. آیتاللهی در پاسخ به مسئلۀ وجود مبدأ و معاد در این نظریات اشاره کرد و آن را در دینی بودنِ آن محوری دانست. این جلسه با سپرسش و پاسخ میان حضار و سخنرانان جلسه تمام شد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
توصیههای آیتالله جوادی به علمای شیعه و سنی
در آستانه هفته وحدت توصیههای آیتالله جوادی به علمای شیعه و سنی آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه خداوند فرشتگان را به برّ دعوت کرده و در حال حاضر به لطف الهی شرق و غرب در سیطره قرآن و اهل بیت ع قرار دارند بیان داشت هر اختلافی به یک اتحاد بر می گردد از اختلاف کاری بر نمی آیواکنش عضو جبهه پایداری به سخنان هاشمی درباره منتقدانش: از آیتاللهی که درجه اجتهاد دارد این طرز صحبت کردن بعید
واکنش عضو جبهه پایداری به سخنان هاشمی درباره منتقدانش از آیتاللهی که درجه اجتهاد دارد این طرز صحبت کردن بعید است قاضی زاده میگوید بعید است هاشمی منتقدان خود را کلاغ خطاب کرده باشد امیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو جبهه پایداری درمورد سخنان هاشمی درباره منتقدانش به خبرنگار نامه نداستان پردازی معلم فرانسوی درباره حملۀ داعش
معلم فرانسوی اعتراف کرد که ادعایش درباره مورد حمله قرار گرفتن با سلاح سرد توسط یک فرد وابسته به گروه تروریستی داعش در حومه پاریس داستان پردازی محض بوده است دادستانی پاریس پس از چند ساعت تحقیق از یک معلم 45 ساله که زخم های سطحی در گردن دارد دریافت این داستان کاملا ساختگی بودهدرخواست مرجعیت دینی عراق برای توافق درباره طرح ملی
به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری علت به نقل از پایگاه خبری سومریه نیوز مرجعیت دینی عراق از عراقی ها خواست به دور از نقشه هایی که هدف از آنها تجزیه عراق است درباره طرح ملی توافق کنند مرجعیت دینی عراق همچنین از انتقاد خانواده های شهدا درباره پیچیده شدن پرونده های آنها در ادارپیام آیتالله نوریهمدانی به کنگره بینالمللی سربداران
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۰ آیتالله حسین نوریهمدانی طی پیامی به کنگره بینالمللی سربداران گفت مطالعه تاریخ شناخت ارکان اهداف برکات و آسیبهای انقلابها بسیار لازم و مهم است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان متن پیام این مرجع تقلید به شرح ذیلآیتالله فاضللنکرانی: حوادث نیجریه را بیارتباط با قضایای مکه و اربعین نمیدانم/علمای شیعه و حوزههای علمیه س
آیتالله فاضللنکرانی حوادث نیجریه را بیارتباط با قضایای مکه و اربعین نمیدانم علمای شیعه و حوزههای علمیه سکوت نکنندعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حوادث اخیر نیجریه گفت این وقایع را بیارتباط با قضایای مکه و اربعین نمیدانم و اینها ضعف خود را در برابر حرکت عظیم مردآیت الله حسینی بوشهری: قدم گذاشتن در عرصه تحقیق و پژوهش کار آسانی نیست/ گنجینه ای از آثار علمای اسلام در کتابخ
به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران ایبنا در قم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه دوشنبه 23 آذر در آستانه هفته پژوهش با حضور در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به بازدید از معاونت پژوهشی و نمایشگاه سروش پژوهش پرداخت و در جریان فعالیت های علمی و پژوهشآیتالله مصباحیزدی: شکوفایی علمی و پژوهشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است
آیتالله مصباحیزدی شکوفایی علمی و پژوهشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی استعضو خبرگان رهبری گفت شکوفایی علمی و پژوهشی از دستاوردهایی است که انقلاب اسلامی ایران برای مردم کشورمان و سایر مسلمانان جهان داشته است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله محمدتقی مصباحیزدی ظهرتوضیحاتی درباره ممنوع الخروجی معلمان ایرانی در امارات
توضیحاتی درباره ممنوع الخروجی معلمان ایرانی در امارات وزیر آموزشوپرورش درباره ممنوع الخروج شدن معلمان ایرانی در امارات گفت این موضوع را پیگیری کردم که مشخص شد علت آن عدم هماهنگی فرودگاه امارات با پلیس امارات بوده است مشکل رفع شد و پرواز این معلم انجام شد به گزارش فرهنگ نیوزهمایش علمی ـ ملی عطارد خراسان در مشهد برگزار شد
با تقدیر از مقالات برتر همایش علمی ـ ملی عطارد خراسان در مشهد برگزار شد همایش علمی ـ ملی عطارد خراسان با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و پخش پیام تصویری آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید در حرم رضوی برگزار شد به گزارش سرویس دینی جام نیـوز همایش عطارد خراسان بزرگداشت 70 سا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها