محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845993615
نقش امام عسکری(ع) در آمادگی تشیع برای دوران غیبت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر عنوان شد؛
نقش امام عسکری(ع) در آمادگی تشیع برای دوران غیبت
شناسهٔ خبر: 3003482 - یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
از جمله فعالیت های مهم امام حسن عسکری(ع) این بود که شیعه را وارد یک مرحله جدیدی کند که تا به حال شیعه با آن روبرو نشده بود و آن ماجرای غیبت بود که نقطه عطفی در تاریخ شیعه است. به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) با چند تن از کارشناسان مذهبی کشورمان به گفتگو نشسته ایم که در پی می آید؛ تدوین کتب و آثار عالمان شیعه در دوره امامت امام عسکری(ع) دکتر فرزاد جهان بین، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در مورد اینکه امامت امام عسکری(ع) با سایر ائمه(ع) چه تفاوتی داشت؟ به خبرنگار مهر گفت: امام حسن بن علی(ع) در سال ۲۳۲ هـ.ق از مادری بنام حدیثه که از زنان عارف و پارسا بوده متولد می شوند و دوران امامتشان از ۲۵۴ تا ۲۶۰ هـ است و عمر کوتاهی برای امامت داشته اند. ایشان به همراه پدرشان امام هادی(ع) از طرف حکومت به سامرا منتقل می شوند و به اجبار در آنجا مقیم شدند و برای کنترل امام عسکری(ع) و مراقبت از ایشان، امام را مجبور کرده بودند که هفته ای دو روز خودش را به مقر حکومتی سامرا معرفی کند یعنی کاملاً تحت نظر بودند. به همین دلیل هم برای اینکه در محله عسکر در سامرا اقامت داشتند به عنوان عسکری شهرت پیدا می کنند. وی افزود: دوران امامت امام عسکری(ع) دو سه ویژگی برجسته دارد. یکی اینکه تعداد شیعیان به شدت افزایش پیدا می کند و در نواحی مختلف سرزمین پهناور اسلامی در شرق و نواحی مرکزی ایران و عراق، بغداد، کوفه، مکه، حجاز و حتی بخشی از آفریقا توسعه پیدا کرده بود، با صدها اندیشمند و عالم برجسته شیعی در این دوران روبرو هستیم، که همین امر باعث شد که اعتقاد به امامت اهل بیت(ع) از یک طرف و نامشروع بودن حکومت خلفای عباسی از طرف دیگر به تشیع یک اعتبار سیاسی و اجتماعی قابل توجهی بدهد. نکته دوم این است که در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) روایت داریم که هم از طریق شیعه و هم از سوی اهل سنت نقل شده است و آن این است که همگان می دانستند که امام مهدی(عج) فرزند امام حسن عسکری(ع) است، لذا کنترل ایشان به شدت افزایش یافت. جدا از اینکه در محله عسگر ساکن بودند چندین نوبت هم ایشان زندانی شدند و ارتباط شیعیان با ایشان به سختی انجام می گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین تصریح کرد: شیعیان به بهانه درخواست پول و وسایل بر سر راه امام عسکری(ع) می نشستند و از منزل تا مقر حکومتی و در این بین می توانستند با امام صحبت کنند و ارتباط برقرار کنند. حتی در یکی از این موارد که برخی از شیعیان در مسیر ایشان قرار می گرفتند تا امام را ببینند یک یادداشتی را از ایشان دریافت کردند که کسی با من سلام نکند و حتی اشاره ای به من نکند چراکه درامان نخواهد ماند. جهان بین یادآورشد: البته امام عسکری(ع) در میان مسلمانان، محبان زیادی داشت به نحوی که ایشان وقتی به سامرا می رفتند جمع قابل توجهی برای دیدار با امام(ع) صف می کشیدند. اینها را نمی توان شیعه خواند اما به دلیل کرامات اخلاقی و فضل و دانشی که امام(ع) داشت و نسبتی که ایشان با پیامبر(ص) داشت، ایشان را مورد مهر، محبت و احترام قرار می دادند. ویژگی بعدی این است که در عصر امام حسن عسکری(ع) ما شاهد تدوین و تالیف کتب و آثار عالمان شیعه هستیم. عالمان بزرگ شیعی توانستند در کنار آن ساماندهی امور مالی و حفظ ارتباط با امام(ع) از رهگذر همین امور مالی با امام(ع) و حفظ ارتباط با ایشان، اصول و مبانی و اعتقادی و حدیث و فقه را تدوین کنند که این امر مساله مهمی بود که باید مورد توجه قرار گیرد. جهانبین در مورد فعالیت های امام حسن عسکری(ع) در مورد زمینه سازی غیبت امام زمان(عج) هم گفت: امام حسن عسکری(ع) شیعیان را برای دوران مهم غیبت آماده سازی می کردند. یکی همین بحث سلسله وکلا است؛ در سلسله وکلا که هم بخش های مالی را مدیریت می کردند هم مردم را با امام(ع) ارتباط می دادند که در رأس همین سلسله وکلا عثمان بن سعید است که با تجارت روغن نامه های امام(ع) را به مردم می رساندند. وی افزود: خود همین ارتباط با سلسله وکلا که از دوران امام هادی(ع) شکل گرفته بود، زمینه را برای ارتباط با واسطه ها و نمایندگان امام فراهم می کرد. غیر از آن امام(ع) افزون بر توجیه و تبیین مساله غیبت برای بزرگان شیعه جلسات مخفیانه و محدودی هم با بزرگان شیعه، برای آماده سازی دوران غیبت امام مهدی(عج) تشکیل می دادند که بزرگان در جریان قرار بگیرند. حضرت در جلساتش جایگاه و چگونگی وقوع غیبت و امامت امام عصر(عج) را برای اصحاب و نخبگان خویش باز می کنند. به عبارتی علاوه بر ساختن سلسله وکلا و ارتباط بین امام و مردم از طریق واسطه، برخی از بزرگان شیعه را که نقش محوری داشتند اینها را در جریان قرار دادند. علاوه بر این درباره دوران خود غیبت چگونگی وقوع غیبت و امامت امام عصر(عج) را در جلساتی که شرایطش را داشت برای اصحاب خاصشان مطالبی را فراهم می کردند و از این طریق ذهنیت را برای امامت امام زمان(عج) فراهم می کردند. روش امام حسن عسکری(ع) در برخورد با انحراف حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نکات برجسته ای در زندگی امام حسن عسکری(ع) وجود دارد که یکی از این نکات را در قالب یک روایت بیان می کنیم. در زمان امام حسن عسکری(ع) فیلسوفی به نام اسحاق کنزی می زیسته است که از نظر علمی سطح بالای داشته است، در آن دوره اسحاق کنزی کتابی به نام تناقضات قرآن می نویسد و تصمیم می گیرد که آن کتاب را منتشر کند. وی در کتاب خود یک سری از آیات قرآن کریم را در کنار هم گذاشته بود و مدعی شده بود که این آیات با یکدیگر تناقض دارند. در صورتی که کتاب اسحاق کنزی منتشر می شد انحرافات فراوانی را در جامعه اسلامی به وجود می آورد و باعث می شد که مسلمانان زیادی به انحراف کشیده شوند. استاد حوزه علمیه قم پیرامون دیدار یکی از شاگردان اسحاق کنزی با امام حسن عسکری(ع) این گونه بیان داشت: روزی یکی از شاگردان اسحاق کنزی نزد امام حسن عسکری(ع) می رود و آن امام بزرگوار به وی نهیبی می زند و می فرمایند که چرا برای کاری که اسحاق کنزی دارد انجام می دهد چاره ای نمی اندیشد. سپس شاگرد اسحاق کنزی در جواب امام حسن عسکری(ع) می فرماید که اسحاق کنزی استاد ماست و سطح ایشان از ما خیلی بالاتر است و حرف ما نزد ایشان تأثیری ندارد. سپس امام حسن عسکری(ع) به شاگرد اسحاق کنزی می فرمایند که برو با اسحاق کنزی انس بگیر و حتی به او بگو که می خواهی در کاری که دارد انجام می دهد کمکش کنی بعد که با او خوب انس گرفتی و خوب به او نزدیک شدی به وی بگو که آن کسی که قرآن را آورده خودش فرموده که برداشتی که شما از این آیه قرآن کردی و فکر کردید که این آیه با آیه دیگر متناقض است این طور نیست و منظور آیه این چیزی که شما فکر کردید، نیست.
وی در ادامه بیان کرد: شاگرد نزد اسحاق کنزی می رود و نصحیت امام حسن عسکری(ع) را انجام می دهد و بعد از اینکه با اسحاق کنزی خوب انس گرفت و به وی خوب نزدیک شد استدلال امام حسن عسکری(ع) را برای وی بیان کرد. اسحاق کنزی وقتی آن استدلال را شنید به شاگردش گفت که دوباره تکرار کن وقتی که شاگرد دوباره تعریف کرد وی به فکر فرو رفت و به شاگرد خود گفت که حرف تو صحیح است. معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور گفت: وقتی اسحاق کنزی به اشتباه خود پی برد کتاب خود را منتشر نکرد و این موضوع باعث شد که از بسیاری از انحرافات فکری در آن دوره جلوگیری شود. وی افزود: از برخورد امام حسن عسکری(ع) در این روایت می توان دو نکته را از رفتار این امام بزرگوار آموخت: نکته اول؛ اینکه امام حسن عسکری(ع) در دوره خود انحرافات را می شناختند و به دیگران آموزش می دادند که چگونه با این انحرافات برخورد کنند و آنها را از بین ببرند. حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی در پایان گفتگوی خود با خبرنگار مهر تصریح کرد: نکته دوم اینکه ایشان در مقابل هر انحرافی برخورد متناسب با آن را انجام می دادند. مثلا در اینجا به شاگرد اسحاق کنزی نمی فرمایند که برو و با برخورد فیزیکی با اسحاق کنزی برخورد کن و وی را از انحراف باز دار بلکه می فرمایند که برو با وی انس بگیر و زمانی که به او نزدیک شدی فکر صحیح را به او منتقل کن. ما در نکات تربیتی داریم که زمانی که پدر و مادر می خواهند نکته ای را به فرزند خود منتقل کنند ابتدا با او انس بگیرند و به او نزدیک شوند سپس نکات را به فرزند خود منتقل کنند. آموزش عملی مواجهه مردم با غیبت امام حجت الاسلام آذربایجانی، پژوهشگر و محقق علوم اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: با توجه به احادیثی که از حضرت رسول(ص) و ائمه هدی(ع) داریم، مشاهده می کنیم که بحث غیبت از خیلی وقت قبل هم پیش بینی شده بود و هم از زمان بعد از امام رضا(ع) یعنی از زمان امام جواد(ع) به بعد این پیش بینی ها، عملی هم شد یعنی امام جواد(ع) ارتباطشان با شیعیان کمتر می شود و از طریق نواب ارتباط برقرار می کردند. امام دهم و یازدهم نیز که اصلاً درون عسکر محبوس و محصور بودند و امکان برقراری ارتباط با مردم برایشان خیلی کم بود. خود این مسائل یک مقدار آمادگی ها و زمینه های عملی غیبت را فراهم کرد تا مردم از طریق نایبان و واسطه ها با امام بتوانند رابطه برقرار کنند.
وی افزود: نکته سوم اینکه مسئله غیبت از زمان امام باقر و امام صادق(ع) شروع شده بود ولی هر چه جلوتر می آییم دستگاه وکلای امام جدی تر می شود یعنی به امام دهم و یازدهم که می رسیم تقریبا امام های ما در همه مناطق وکیل ها و نمایندگان خاصی داشتند؛ مثلاً در منطقه اهواز یا نیشابور، قم، عراق، که هم مسائل معرفتی شیعیان را جواب می دادند هم پاسخگوی سئوالات دینی و عملی مردم بودند. این راهی بود که توسط افرادی که نماینده بین امام(ع) و مردم بودند این ارتباط حفظ شود تا مردم چگونگی ارتباط شان با امام زمان(ع) را در دوران غیبت بیاموزند. نقش بی نظیر امام حسن عسکری(ع) در آمادگی تشیع برای دوران غیبت حجت الاسلام و المسلمین جباری، عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون وظایفی که برعهده امام حسن عسکری(ع) بود گفت: با توجه به مشهور روایات شهادت امام حسن عسکری(ع) مصادف است با هشتم ربیع الاول سال دویست و شصت هجری. دوره آن امام بزرگوار، دوره ای خاص و منحصر به فرد بوده است و وظایفی که به دوش این امام بوده است وظیفی خاص و استثنایی بوده است. اینکه این وظیفه خاص و استثنایی بود دلیلش این بود که امام حسن عسکری(ع) قرار بود شیعه را وارد یک مرحله جدیدی کند که تا به حال شیعه با آن روبرو نشده بود و آن ماجرای غیبت بود که نقطه عطفی در تاریخ شیعه است. عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: شیعه همیشه با امام حاضر روبرو بوده است اما قرار بود بعد از امام حسن عسکری(ع) با امام غایب روبرو شوند و کار اصلی تبیین این موضوع بر عهده امام عسکری (ع) بود. آماده کردن شیعیان از ائمه قبل شروع شده بود اما اوج آن در دوره امام عسکری(ع) بود و از نظر زمانی هم از همه ائمه(ع) به دوره غیبت نزدیکتر بودند. وی اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) از دوره پیامبر اکرم(ص) زمینه را آماده کرده بودند و رسول اسلام احادیث فراوانی پیرامون شخصیت مهدی(عج) و غیبت ایشان بیان کرده اند. مرحوم شیخ صدوق در کتاب کمال الدین و تمام نعمة روایاتی که از ائمه اطهار(ع) که خبر از مهدی(عج) و حتی دو غبیت وی داده اند و فرموده اند که یکی از آنها طولانی تر از دیگری است. اما بیش از همه ائمه اطهار، این امام عسکری(ع) بود که جامعه و شیعیان را آماده دوره غیبت امام می کرد و دوره بعد از ایشان ختم به حضور امام و آغاز دوره غیبت می شد.
این استاد تاریخ اسلام افزود: بخش دیگری از وظیفه خطیر امام حسن عسکری(ع) آماده سازی شیعیان برای غیبت صغری از طریق وکلا و نائبان امام بود. البته زمینه سازی برای این کار زمان امام صادق(ع) با راه اندازی شبکه وکالت آغاز شده بود وامام صادق(ع) با وسعت محل زندگی شیعیان اشخاصی را به عنوان نمایندگان امام به مناطق مختلف می فرستادند و این اشخاص کار امام معصوم(ع) را انجام می دادند و واسطه بین مردم و امام معصوم بودند. وی گفت: امام حسن عسکری(ع) و امام هادی(ع) گاهی تعمدا ارتباطشان را به صورت مستقیم با شیعیان محدود می کردند و آنها را به سمت وکلا و نائبان خود می فرستادند و به خصوص نزد وکیل برجسته شان عثمان بن سعید عمری می فرستادند که بعد وکیل امام زمان(عج) در دوره غیبت صغری شد. حجت الاسلام جباری در ادامه گفت: نکته دیگر اینکه امام حسن عسکری(ع) در دوره عباسیان می زیست و آن دوره که آن امام بزرگوار با معتمد عباسی هم دوره بود، فضای سیاسی و اجتماعی امام حسن عسکری(ع) همراه با خفقانی بسیار شدید بود و نظارت و کنترل بر آن امام بزرگوار و شیعیان بسیار سنگین بود و در این شرایط سخت از طرفی باید امام عسکری(ع) برای ادامه جریان امامت جان حضرت مهدی(عج) را حفظ می کردند و از طرفی هم باید شیعیان را از وجود و متولد شدن حضرت مهدی(عج) آگاه می ساختند. وی در پایان گفت: امام عسکری(ع) برای حفظ شیعه و ادامه امامت نقش دوگانه ای را بازی می کردند از یک سو وجود حضرت مهدی(عج) را از عوام شیعیان به خاطر رسیدن خبر به عباسیان و به خطر افتادن جان آن حضرت مخفی می کردند و از سوی دیگر به خواص شیعه این تولد را اعلام کردند و آنها به محضر حضرت مهدی(عج) شرفیاب شدند و توانستند به صورت خصوصی و مخفیانه آن حضرت را زیارت کنند که شیخ صدوق این تشرفات شیعیان خاص خدمت حضرت مهدی(عج) را در کتاب کمال الدین و تمام النعمة آورده اند. مطالبی که بیان شد نشان می دهد که امام حسن عسکری(ع) چه نقش بی نظیری در آماده کردن شیعیان برای دوره غیبت و حفظ و ادامه امامت داشته اند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]
صفحات پیشنهادی
محفل انس با قرآن و عترت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع)
محفل انس با قرآن و عترت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری ع شناسهٔ خبر 3000798 - سهشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی محفل انس با قرآن و عترت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری ع و آغاز امامت امام عصر عج در مسجد جمکران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهرمداحی شهادت امام حسن عسکری(ع) / دانلود
با نوای حاج میثم مطیعی مداحی شهادت امام حسن عسکری ع دانلود فایل صوتی روضهخوانی و مداحی شهادت امام حسن عسکری ع به گزارش سرویس دینی جام نیـوز فایل صوتی روضهخوانی و مداحی شهادت امام حسن عسکری ع توسط حاج میثم مطیعی لینک ۲۸ ۰۹ ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۰سیری در آموزههای اخلاقی امام حسن عسکری(ع) از نگاه آیتالله مکارم
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۲ مصادیق و مضامین اخلاقی در کلام امام حسن عسکری علیه السلام نشان میدهد که آن امام همام تا چه حد در این زمینه تأکید و اصرار داشتند که همه در برخوردهای خود نهایت حسن خلق را رفتار کنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا پایگاه اطلاعیاران امام مهدی(عج) در زمان غیبت چه کسانی هستند؟/ نقش خضر نبی(ع) در دوران غیبت
هم اکنون که بیش از شش هزار سال از عمر شریف حضرت خضر ع مى گذرد ۱۷ کارهایی که سایر معصومیـن در زمان حضور از جمله امام صادق علیه السلام به عهده خضر واگذار مـی کردند یقینا در زمان غیبت امام زمان به او واگذار شـده است سلام بر امام مهدی عج سلامی به بلندای هزاروصدو هفتادو هفت سالامام جمعه سابق شیراز در دیدار با جوانان بسیجی: غیبت امام عصر(عج) قحطی است/ آمادگی برای ظهور شرط تحقق آن است
امام جمعه سابق شیراز در دیدار با جوانان بسیجی غیبت امام عصر عج قحطی است آمادگی برای ظهور شرط تحقق آن استامام جمعه سابق شیراز در دیدار با جوانان بسیجی گچساران گفت غیبت امام عصر عج یک نوع قحطی است که با توبه مردم گشایش ایجاد میشود به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران آیتایاران مهدی(عج) در زمان غیبت چه کسانی هستند؟/ نقش خضر نبی(ع) در دوران غیبت
هم اکنون که بیش از شش هزار سال از عمر شریف حضرت خضر ع مى گذرد ۱۷ کارهایی که سایر معصومیـن در زمان حضور از جمله امام صادق علیه السلام به عهده خضر واگذار مـی کردند یقینا در زمان غیبت امام زمان به او واگذار شـده است پایگاه 598 یاران مهدی در زمان غیبت آن قدر فراوانند که نه ما آنامام جمعه موقت دماوند مطرح کرد نقش صهیونیسم و وهابیت در جنایت ارتش نیجریه/ نمازگزاران دماوندی شهادت شیعیان نیج
امام جمعه موقت دماوند مطرح کردنقش صهیونیسم و وهابیت در جنایت ارتش نیجریه نمازگزاران دماوندی شهادت شیعیان نیجریه را محکوم کردندامام جمعه موقت دماوند گفت امروز صهیونیسم و وهابیت به دلیل هراسی که از شیعیان دارند در جنایت ارتش نیجریه نقشآفرینی کردند به گزارش خبرگزاری فارس از شرقامنیت سامرا در آستانه شهادت امام حسن عسکری(ع) + عکس
دولت بهار رزمندگان سازمان بسیج مردمی عراق در تلاش برای برقراری امنیت کامل برای سالروز شهادت امام یازدهم شیعیان هستند به گزارش دولت بهار به نقل از ابنا ـ سازمان بسیج مردمی عراق در آستانه شهادت حضرت امام حسن عسکری ع تمهیدات لازم برای ایجاد امنیت کامل را اندیشیده است رزمندگان گروحدیث روز/ کلام امام عسکری(ع) درباره راه ایمن شدن از عاقبت بد
امام حسن عسکرى علیه السلام حضرت علی علیه السلام مردی را دید که آثار خوف در چهره اش نمایان بود به او فرمود تو را چه می شود گفت از خدا می ترسم حضرت فرمود ای بنده خدا از گناهت بترس و از عدل خدا در مورد ستم یه بندگانش بیمناک باش و از آنچه بر تو واجب کرده اطاعت کن و از آنچه توملاک تشخیص امام زمان(ع) واقعی در زمان ظهور؟
نشانه های ظهور ملاک تشخیص امام زمان ع واقعی در زمان ظهور طبق روایات نشانه ها و اتفاقات در زمان ظهور به قدری روشن است که جایی برای شک نیست یکی از نشانه های قبل از ظهور قیام سفیانی است به این ترتیب که قبل از ظهور شخصی شورش می کند و در عرض 6 ماه چهار کشور سوریه اردن فلسطین و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها