دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
جاهای دیدنی قشم در شب که نباید از دست بدهید
سیگنال سهام چیست؟ مزایا و معایب استفاده از سیگنال خرید و فروش سهم
کاغذ دیواری از کجا بخرم؟ راهنمای جامع خرید کاغذ دیواری با کیفیت و قیمت مناسب
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1862600251

پنج نشانه ویژه و حتمی ظهور
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:

به مناسبت فرارسیدن آغاز امامت حضرت مهدی(عج)؛
پنج نشانه ویژه و حتمی ظهور
و اما در این میان، از پنج نشانه حتمی ظهور (یمانی، سفیانی، ندای آسمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء) به صورت ویژه و مستقل سخن به میان آمده است. اهمیت این پنج نشانه را میتوان هم از تعدد روایات مربوط به آنها و هم از جداسازی و بیان این نشانهها در لسان و بیان ائمه معصومین، به شکل مستقل دریافت.
سرویس دینی جام نیـوز: به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام یازدهم و آغاز امامت فرزند برومندش حضرت مهدی(عج) با نیم نگاهی به احادیث اسلامی، تصویری کامل، منسجم و معقول از سفیانی ، رخدادهای مربوط به وی و دیگر مباحث مهدویت، را منتشر می کند. در احادیث و منابع حدیثی شیعه، برای "هشت" نشانه ظهور، تعبیر "محتوم" و حتمی به کار برده شده است که عبارتند از: یمانی، سفیانی، ندای آسمانی، قتل نفس زکیه، خسف بیداء، پدیدار شدن دستی در آسمان، طلوع خورشید از مغرب و اختلاف بنی فلان (بنی عباس). و اما احادیث این نشانه های حتمی در منابع حدیثی شیعه، از این قرار است: 1. نعمانی در کتاب الغیبۀ، در روایتی از امام صادق علیهالسلام، چنین نقل می کند: النِّدَاءُ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ السُّفْيَانِيُّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ الْيَمَانِيُّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِيَّةِ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ کَفٌّ يَطْلُعُ مِنَ السَّمَاءِ مِنَ الْمَحْتُوم ... . ندای آسمانی، حتمی است، خروج سفیانی، حتمی است، خروج یمانی، حتمی است، شهادت نفس زکیه، حتمی است، و آشکار شدن دستی در آسمان، حتمی است ... . 2. شیخ صدوق در کتاب کمال الدین در روایتی دیگر، حادثه خسف بیداء (فرو رفتن لشکر سفیانی در منطقه بیداء، بین مکه و مدینه)، را نیز به عنوان نشانه حتمی، ذکر می کند. شیخ صدوق، از امام صادق علیهالسلام در حدیث معتبری نقل کرده است: قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ الْیمَانِی وَ السُّفْیانِی وَ الصَّیحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیدَاء. پیش از قیام قائم پنج نشانه حتمی است: یمانی، سفیانی، صحیه آسمانی، شهادت نفس زکیه و خسف بیداء. 3. همچنین شیخ مفید در کتاب الارشاد و شیخ طوسی در کتاب الغیبۀ، به نقل از امام صادق، طلوع خورشید از مغرب، را نیز جزو نشانه های حتمی ظهور، محسوب کرده اند. از امام صادق علیهالسلام، نقل شده است: ... خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ مِنَ الْمَحْتُومِ ... وَ النِّدَاءُ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا مَحْتُومٌ ... . ... خروج سفیانی، حتمی است ... ندای آسمانی، حتمی است ... طلوع خورشید از مغرب، حتمی است ... . البته برخی از محققین معتقدند، این نشانه (طلوع خورشید از مغرب)، جزو نشانه های قبل از ظهور، نیست. بلکه طلوع خورشید از مغرب، از نشانههای قیامت است. 4. و البته در کتاب الغیبۀ شیخ طوسی، اختلاف بنی فلان، نیز جزو نشانه های حتمی، ذکر شده است. از امام صادق علیهالسلام نقل شده است: ... خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ النِّدَاءُ مِنَ الْمَحْتُومِ ... و اخْتِلَافُ بَنِي فُلَانٍ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِيَّةِ مِنَ الْمَحْتُوم ... . ... و خروج سفیانی، حتمی است، ندای آسمانی، حتمی است ... و اختلاف بنی فلان، حتمی است و قتل نفس زکیه، حتمی است ... . البته در برخی روایات، از اختلاف بنی فلان، به اختلاف بنی عباس، نیز تعبیر شده است که به علت اختلاف نسخ، اقوال مختلفی در این زمینه، مطرح گردیده است. برخی از محققین، معتقد به تشکیل حکومت بنی عباس، در آخرالزمان و قبل از ظهور هستند و برخی نیز، معتقدند، که روایات تصحیف شده اند و یا در فرض عدم تصحیف، تعبیر بنی عباس، حاکی و کنایه از این است که بنی فلان، کسانی هستند که در خط و مشی، شبیه به بنی عباس، عمل می کنند. *پنج نشانه ویژه و حتمی ظهور و اما در این میان، از پنج نشانه حتمی ظهور (یمانی، سفیانی، ندای آسمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء) به صورت ویژه و مستقل سخن به میان آمده است. اهمیت این پنج نشانه را میتوان هم از تعدد روایات مربوط به آنها و هم از جداسازی و بیان این نشانهها در لسان و بیان ائمه معصومین، به شکل مستقل دریافت. شیخ صدوق در کتاب کمال الدین، با سلسله اسنادش از امام صادق علیهالسلام در حدیث معتبر ، نقل کرده است: قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ الْیمَانِی وَ السُّفْیانِی وَ الصَّیحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیدَاء. پیش از قیام قائم پنج نشانه حتمی است: یمانی، سفیانی، صحیه آسمانی، شهادت نفس زکیه و خسف بیداء. و نیز مرحوم کلینی در کتاب الکافی، در حدیث معتبر ، از امام صادق نقل کرده است: خَمسُ عَلاماتٍ قَبلَ قِیامِ القائمِ الصَّیحَةُ وَ السَّفیانِیُّ وَ الخَسفُ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکیَّة وَ الیَمانِیُّ ِ. پیش از قیام قائم پنج علامت وجود خواهد داشت: ندای آسمانی، سفیانی، خسف و فرو رفتن (لشکر سفیانی) در زمین (بیداء)، شهادت نفس زکیه و یمانی. *معرفی اجمالی نشانه های حتمی ظهور این دو حدیث معتبر در کتاب الکافی کلینی و کتاب کمال الدین صدوق، و حدیث های مشابه دیگر، دلالت بر این دارد که ظهور امام مهدی علیهالسلام، متوقف بر نشانه های حتمی است که باید به وقوع بپیوندد. طبق این روایات، ندای آسمانی، برای اثبات اینکه امام مهدی، از طرف خداوند متعال، برگزیده و فرستاده شده است و خروج سفیانی به عنوان دشمن اصلی امام عصر، به جنگ میان حق و باطل، اشاره دارد. خروج یمانی، به ضرورت وجود قوا و لشکر جبهه حق و نصرت و یاری در ظهور امام مهدی، اشاره دارد و شهادت نفس زکیه، به طغیان حکومت و نظام ناصبی و دشمن اهل بیت در کشور حجاز (عربستان)، اشاره می کند. و خسف بیداء و فرو رفتن لشکر سفیانی در زمین در منطقه بیداء (در بین مکه و مدینه)، نشانگر صحت پیشگویی و صدق خبر پیامبر و نیز بیانگر این است که حکومت جهانی امام مهدی، ادامه حکومت رسول الله و اتمام رسالت پیامبر اسلام، می باشد. *توصیف بخشی از علائم ظهور به حتمیت، منشاء حدیثی، دارد و اما علائم حتمی ظهور، به چه معنا است؟ این تقسیم بندی از کجا آمده است؟ و آیا منشاء حدیثی دارد؟ علائم ظهور را به چندین اعتبار، میتوان تقسیم بندی کرد؛ از جمله میتوان آنها را به علائم عادی و علائم معجزه آسا، علائمی که در طول تاریخ رخ داده اند و علائمی که تاکنون اتفاق نیفتاده و ... تقسیم کرد. یکی از مهمترین و معروفترین تقسیمات نشانه و علائم ظهور امام مهدی، که از روایات اسلامی برگرفته شده، تقسیم نشانه های ظهور به علائم حتمی و علائم غیر حتمی است. امام باقر علیهالسلام در کتاب الغیبۀ نعمانی در حدیثی فرموده اند: إِنَ مِنَ الْأُمُورِ أُمُوراً مَوْقُوفَةً وَ أُمُوراً مَحْتُومَةً وَ إِنَ السُّفْیانِی مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ مِنْهُ. برخی از امور موقوف و مشروط هستنند و برخی محتوم و تغییر ناپذیر، و سفیانی از علایم حتمی است که بی تردید رخ خواهد داد. بنابراین این تقسیم بندی نشانه های ظهور به حتمی و غیر حتمی، اصالت روایی و منشاء حدیثی دارد که توسط اهل بیت، برای شناخت علائم حتمی ظهور و جداسازی از علائم غیر حتمی، مطرح گردیده است. *فوائد شناخت نشانه های حتمی ظهور در عصر حاضر، آفت های فراوانی در زمینه نشانه شناسی ظهور در مباحث مهدویت، به چشم می خورد. متأسفانه افراط و تفریط در زمینه ی مبحث نشانه شناسی ظهور، موجب اتخاذ سیاست های نادرست در این زمینه شده است: الف) گروهی از شیعیان، هیچ توجهی به نشانه های ظهور و روایات مربوط به آخرالزمان ندارند و به همین دلیل بدون توجه به وقایع اطراف، به امور روزمره مشغولند. به همین دلیل تعدادی از آنان نیز علی رغم ادای فرایض دینی، به دلیل عدم شناخت صحیح از امتحانات و ابتلائات آخرالزمان، گرفتار فتنه ها شده و در گرد و غبار فتنه ها، اهداف اصلی را فراموش می کنند و در این امتحانات مردود می گردند. دیدگاه این افراد نسبت به نشانه های ظهور، تفریطی بوده و مانع از موضع گیری صحیح آنان می گردد. ب) گروه دیگری از شیعیان، متاسفانه راه افراط را در پیش گرفته و با تطبیق دادن افراطی وقایع اطراف خود با نشانه های ظهور، هر واقعه ای را بالاجبار و به واسطه ی انواع و اقسام توجیهات، بر یکی از نشانه های ظهور منطبق می نمایند و دست به توقیت و تعیین وقت برای ظهور می زنند. این حرکت افراطی نیز تبعات نامناسبی داشته و علیرغم ایجاد امید و شوق در دل منتظران مهدی موعود(عج) در کوتاه مدت، در درازمدت به دلیل عدم صحت تطبیق های ارایه شده و متعاقب آن عدم ظهور حضرت مهدی(عج) در زمان مورد ادعا، موجب ناامیدی و یأس در بین مشتاقان و منتظران ظهور مهدی موعود(عج) می گردد و لطمات جبران ناپذیری بر پیکره جامعه مهدوی وارد می کند. ج) اما افرادی که مسیر صحیح را برمی گزینند و ضمن مطالعه توأم با تدبر و تحقیق و همچنین رعایت احتیاطات لازم، به مطالعه پیرامون نشانه های ظهور می پردازند، ضمن حفظ روحیه و آمادگی خود برای زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) و پرهیز از گرفتار شدن در فتنه های آخرالزمانی، بی محابا به تطبیق های ناصحیح و نادرست نپرداخته و از افتادن در ورطه یأس و ناامیدی دوری می نمایند. در این بین افراد گروه سوم که به دور از افراط و تفریط به مطالعه دقیق پیرامون نشانه های ظهور می پردازند، از سایر افراد موفقترند و ضمن آمادگی همیشگی و پرهیز از افتادن در ورطه فتنه های آخرالزمان، از تعجیل و توقیت در امر ظهور حضرت مهدی(عج) خودداری می نمایند. *وجوب شناخت نشانه های حتمی ظهور از اینرو، برخی از فقهاء، یادگیری نشانه های ظهور را از باب جلوگیری از سقوط در وادی هلاکت و ضلالت عصر غیبت و دفع ضرر محتمل، واجب دانسته اند. آیۀ الله صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر، چنین می فرمایند: هل يجب معرفة علائم الظهور، ليعلم به عند وقوعه، و يعرف المحقّ من المبطل، و يميز بين الخبيث و الطيّب؟ الظاهر هو وجوبها؛ حذرا عن الوقوع في الضلالة، و دفعا للضرر المحتمل. البته، مجموعه حوادث و نشانه های حتمی ظهور، باید در کنار هم، بررسی شوند و بررسی جداگانه و منفصل آنها و تطبیق، خسارت زیانباری است که با ایجاد هیجان و احساس کاذب در منتظران ظهور امام عصر، ممکن است تبعات ناگوراری، به دنبال خود داشته باشد. بنابراین باید به دستور ائمه معصومین، باید همواره ظهور را نزدیک دانست و در عین حال، ضمن پرهیز از تعیین وقت قطعی در زمان ظهور، همچنین از عجله و استعجال در امر ظهور و درخواست زودتر از موعد، قبل از وقوع نشانه های حتمی ظهور، بویژه وقوع ندای آسمانی -که در ماه رمضان رخ مبدهد و تمام جهانیان میشنوند- پرهیز کرد. چنانچه، در احادیث منقول از اهل بیت، تاکید شده است: ... کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ هَلَکَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ. ... وقت تعیین کنندگان برای امر ظهور، را تکذیب کنید،تعجیل کنندگان در امر ظهور، هلاک میشوند و تسلیم شوندگان (و آنان که در انتظار وقوع نشانه های حتمی ظهور، می باشند)، نجات می یایند. منابع: 1. نعمانی، الغیبۀ، ص 252. 2. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 650. 3. شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 371. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 435. 4. تبریزیان، العد التنازلى في علائم الظهور المهدي، ص 388. 5. آیتی، تاملی در نشانه های حتمی ظهور، ص 271. 6. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 435. 7. کلینی، الکافی، ج 8، ص 310. 8. مهدی پور، پژوهشی پیرامون علائم حتمی ظهور، ص 67-68. 9. کورانی، الیمانیون قادمون، ص 118. 10. مهدی پور، پژوهشی پیرامون علائم حتمی ظهور، ص 21-22. 11. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 650. کلینی، الکافی، ج 8، ص 310. نعمانی، الغیبۀ، ص 252. 12. مهدی پور، پژوهشی پیرامون علائم حتمی ظهور، ص 48-49. 13. شیخ صدوق، کمالالدین، ج 2 ، ص 650، باب 57، ح 7. 14. کورانی، الیمانیون قادمون، ص 115-116. 15. نعمانی، الغیبۀ، ص 416. 16. صافی گلپایگانی، منتخب الأثر في الإمام الثاني عشر، ج3، ص 303 17. نعمانی، الغیبۀ، ص 198.
۲۷/۰۹/۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
پنج کاری که نشانه تواضع است
حدیث روز پنج کاری که نشانه تواضع است تواضع درجاتى دارد يكى از آنها اين است كه انسان اندازه خود را بشناسد و با طيب خاطر خود را در آن جايگاه قرار دهد به گزارش سرویس دینی جام نیـوز به نقل از مشرق امام رضا علیه السلام فرمودند تواضع درجاتى دارد يكى از آنها اين است كه احدیث روز/ پنج کاری که نشانه تواضع است
دولت بهار تواضع درجاتى دارد یکى از آنها این است که انسان اندازه خود را بشناسد و با طیب خاطر خود را در آن جایگاه قرار دهد دولت بهار امام رضا علیه السلام فرمودند تواضع درجاتى دارد یکى از آنها این است که انسان اندازه خود را بشناسد و با طیب خاطر خود را در آن جایگاه قرار دهد دوانتشار شماره پنجاه و هشتم فصلنامه علمی پژوهشی «اقتصاد اسلامی»
انتشار شماره پنجاه و هشتم فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی شناسهٔ خبر 2999467 - دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها اقتصاد اسلامی مجلهای علمی تخصصی است که به منظور طرح و توسعه مطالعات بنیادی و کاربردی در باب اقتصاد اسلامی به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگنگاه ویژه دولت،نقطه قوت طرح تحول سلامت است/علاقه مردم به درمان دربخش دولتی مهم ترین نشانه موفقیت طرح تحول سلام
شفاآنلاین مدیرعامل اسبق سازمان بیمه خدمات درمانی کشورگفت در مقطع کنونی نگاه دولت به طور جدی معطوف به حوزه سلامت است و این بزرگترین نقطه قوت برای این حوزه به شمار می رود که می تواند به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کند البته این امر میسر نمی شد مگر با توان و همت وزیر بهداشت کهسازمان اوقاف کشتار ددمنشانه مسلمانان مظلوم را در نیجریه محکوم کرد
سازمان اوقاف کشتار ددمنشانه مسلمانان مظلوم را در نیجریه محکوم کرد شناسهٔ خبر 3001545 - چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان سازمان اوقاف جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن کشتار وحشیانه مسلمانان مظلوم در کشور نیجریه این اقدام ضد انساننقدی بر پنج مؤلفه «اسلام رحمانی»
یادداشت نقدی بر پنج مؤلفه اسلام رحمانی شناسهٔ خبر 3001662 - چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشمندان عمدهترین مؤلفههای فرهنگی انگاره اسلام رحمانی عبارت اند از اقلی و تاریخی بودن فرهنگ اسلامی اکثریتمداری فرهنگی تساهل و تسامح فرهنگی بیطرفی فرهنگی دولتاز وادي السلام در آستانه ظهور تا شيخ الزكزاكي بر مزار عماد و جهاد مغنيه
مهمترين اخبار 24 ساعت گذشته از وادي السلام در آستانه ظهور تا شيخ الزكزاكي بر مزار عماد و جهاد مغنيه پيامبر خدا خطاب به امام علي ع فرمود تو و شيعيانت در روز قيامت رستگار هستيد مهمترين اخبار سرويس ديني جام نيوز در 24 ساعت گذشته به قرار زير است وادی السلام&11 هزار و 500 نشانه ارتفاعی در اراضی ملی شمال کشور نصب شده است
یک مسؤول سازمان جنگل ها و مراتع 11 هزار و 500 نشانه ارتفاعی در اراضی ملی شمال کشور نصب شده است نوشهر ـ ایرنا ـ قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت از سال 1385 که نصب نشانه ارتفاعی Benchmark در شمال کشورآغاز شد تاکنون در حدود 11 هزار و 500جای خالی گلستان در لیگ برتر کشتی،چراغی که پنج سال خاموش است
جای خالی گلستان در لیگ برتر کشتی چراغی که پنج سال خاموش است استان گلستان پنج سال است که نمایندهای در لیگ برتر کشتی ندارد و چراغ این ورزش در استان درخاموشی بهسر می برد ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۳ آذر ساعت 08 47 به گزارش پانا از استان گلستان وقتی صحبت از ورزش اول کشور میشود همه به کشتانتخابات نماد بروز و ظهور فعالیتهای سیاسی شناسنامهدار است
رئیس ستاد انتخابات استان همدان انتخابات نماد بروز و ظهور فعالیتهای سیاسی شناسنامهدار است شناسهٔ خبر 2999153 - دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۰ استانها > همدان همدان - رئیس ستاد انتخابات استان همدان انتخابات را نماد بروز و ظهور فعالیتهای سیاسی شناسنامهدار دانست به گزارش خبرگزا-