تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815718999
دوران تفکر شریعتی تمام شده است/ویژگی های مخاطب شریعتی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پورحسن در سمینار «شریعتی و آینده علوم انسانی»:
دوران تفکر شریعتی تمام شده است/ویژگی های مخاطب شریعتی
شناسهٔ خبر: 3000616 - سهشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
پورحسن، استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: به عقیده من دوران تفکر شریعتی تمام شده البته نه به این معنا که او آدم بزرگی نبود اما دوران نگاه جامعه شناسانه دیندارانه دین تمام شده است. به گزارش خبرنگار مهر، سمینار بین المللی شریعتی و آینده علوم انسانی روز گذشته، دوشنبه ۲۳ آذرماه با حضور میهمانان داخلی و خارجی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این سمینار که شامل دو بخش و پنل اختصاصی بود، اساتید و کارشناسان سرشناسی به ارائه مقاله پرداختند. در این سمینار افرادی چون فرید العطاس، حسین مصباحیان، استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران، پوران شریعت رضوی (همسر دکتر شریعتی)، غلامعباس توسلی و اساتید برجسته دیگری حاضر بودند. قاسم پورحسن، دانشیار و عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در این سمینار درباره موضوع «نقدی بر رویکرد تقلیل گرایانه شریعتی در فهم سنن اسلامی» سخنرانی کرد. وی گفت: شریعتی هم درد دین داشت و هم متفکری در حوزه دین بود، اما جامعهشناسانه. شریعتی در رهیافت جامعهشناسانه دست به مطالعهای ایدئولوژیک زد که نه واقعگرایانه بود و نه عینیتگرایانه، به همین علت در فهم دین، سنت اسلامی، علل انحطاط و زوال و فراز و صعود تمدن اسلامی دچار اشتباهاتی اساسی شد. گرچه رویکرد جامعهشناسانه او در دین تازه و بدیع و مشتمل بر رویکرد پراقبالی بود، اما خردنگرانه و در نهایت تقلیلگرایانه بود. شاید بتوان گفت که شریعتی پایهگذار رویکرد مطالعه جامعهشناسانه در حوزه دینداری بود، اما نمیتوان رویکرد او را حتی جامعهشناسی دین نامید، چراکه در این منظر باید بی طرفانه دست به مطالعه زد، در حالیکه شریعتی جانبدارانه و گاه منکرانه دست به داوری میزند. وی افزود: درک جامعهشناسانه شریعتی برخلاف بسیاری از تحقیقات انجام شده در ایران و حتی دیدگاه مسلط، درکی جامع نیست، بلکه از جزئینگری و ناتمامیت رنج میبرد. وی به سبب سیطره رویکرد خردنگرانه نتوانست نسبت آزاد با دین و سنت اسلامی داشته باشد. درک آزاد با تفکر عقلانی در پیوند است، در حالیکه درک جامعهشناسانه او به توجیهسازی نزدیک است، نه معقول ساختن مطالعه. (البته مرادم توجیه ایدئولوژیک است نه توجیه معرفتی). شریعتی تنها به مطالعه دین نهادی دست زد. رویکرد جامعهشناسانه به دلیل خصلت تقلیلگرایانه توجهی به مطالعه پدیدارشناسانه دین ندارد، ازاین رو ماهیت دین و حیث وجودی دین را نمیکاود. شریعتی خود تاکید دارد که رویکردش در دین جامعهشناسانه است، لذا مرادش از توحید، توحید در تاریخ و جامعه است. نویسنده «هرمنوتیک تطبیقی: بررسی همانندی فلسفه تاویل در اسلام و غرب» ادامه داد: بنده رو رویکرد جامعهشناسانه شریعتی را تقلیلگرایانه میدانم که فهمی نحیف و لاغر و تکساحتی از دین و سنت اسلامی ارائه داده و صرفا به کارکرد انضمامی دین (آن هم اجتماعی محض) التفات نشان داده است. سنخ مطالعه شریعتی از دین، معرفتشناسانه نیست. هدف از این نوشتار بررسی رویکرد جامعهشناسانه شریعتی به دین و سنت اسلامی است که مهمترین نقد بر آن تقلیلگرایی در فهم است. پورحسن گفت: به عقیده من دوران تفکر شریعتی تمام شده است البته نه به این معنا که او آدم بزرگی نبود اما دوران نگاه جامعه شناسانه دیندارانه دین تمام شده است. دیدگاهی که شریعتی عرضه کرد دیدگاه جامعه شناسی دین نیست و من معتقدم که شریعتی جامعه شناس نیست و بیشتر به تاریخ شناسی تمایل دارد. توجه داشه باشید که تلقی من از تمام شدن دوران تفکر شریعتی الزاما تلقی منفی ندارد بلکه من فکر می کنم که برای شریعتی نظریه انحطاط از هرچیز دیگری مهم تر بوده است. او نگاه حداکثرگرایانه به دین دارد که به نظر من این دوران به سرآمده و تمام شده است. ما می توانیم برگردیم شریعتی را بخوانیم اما فکر نمی کنم دیدگاه او به عنوان یک رهیافت و نه یک سنت قابل استفاده باشد. هادی خانیکی، کارشناس رسانه و استاد دانشگاه علامه از دیگر سخنرانان این مراسم بود که درباره «مبانی ومولفه های «گفتگو» و «ارتباط» در اندیشه و تجربه شریعتی» سخنرانی کرد. وی گفت: من بین گفتگو و ارتباط تمایز قائل می شوم به طوری که گفت و گو، معادل واژه Dialigue در زبان انگلیسی و برساختهای از واژه «دیالوگس» یونانی است. Dia به معنی از میان Through و مفهوم گفت و گویی بیشتر به معنای بین و میان است. «لوگوس» به معنای «کلمه» است که مفهوم کلی اندیشیدن و استدلال را افاده میکند و در قالب گفتار یا نوشتار ظاهر میشود. در حالی که ارتباط به معنی معنای برقراری ارتباط عبارت است از «انتقال یا مشترک ساختن اطلاعات یا معرفت در میان اشخاص با حداکثر دقت و امانت ممکن». وی افزود: به زعم من شریعتی در دیالوگ توانست از بقیه پیشی بگیرد.دیالوگ مکالمه ای است که به فهم و نقد سخن منجر می شود و در آن هرکدام از طرفین تلاش می کنند معنایی را با مشارکت خلق کنند.شریعتی زمانی که معلمی کرده بهتر از هرجای دیگری تواسته ارتباط برقرار کند.گفتگویی ترین متن شریعتی هم کتاب «کویر» اوست. اما مهم ترین عنصری که شریعتی بر روی آن تاکید دارد مخاطب است و اتفاقا در ارتباط با آن هم بسیار موفق بوده است. کارشناس رسانه و استاد دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص ویژگی های مخاطب شریعتی توضیح داد: فرازمانی بودن (مخاطب تاریخ مند)،فراگیر بودن (فراطبقاتی/ فرااجتماعی)، متنوع بودن،، زبان غیر رسمی، استعاری، هنری و تاریخی، شیوه و شبکه در هم تنیده، به زبان آوردن و سرگردان نگذاشتن مخاطب در میدان از جمله ویژگی های مخاطب شریعتی است. اینکه شریعتی، مخاطب را تنها نمی گذارد به این معنی است که او در کنار هر تحلیل منفی یک تحلیل و تصویر مثبت هم ارائه می دهد. شریعتی مخاطبش را به زبان می آورد و ارتقاء می دهد چون او مخاطب فعال می خواهد نه منفعل و راکد. خانیکی در پایان گفت: در کنار اندیشه شریعتی، تجربه شریعتی هم مهم است؛ تجربه شریعتی در مرزبودگی و تقاطع در میدان هاست. به عنوان مثال اگر شریعتی در دانشگاه فردوسی تحصیل می کرد خیلی فرق می کرد با اینکه به گروه های انقلابی بپیوندد. شریعتی همواره در تقاطع بین اینها زندگی می کرد. او هم در زندگی سیاسی است هم نیست. او مکان های بزرگ و کوچک را با هم تلاقی داده به همین دلیل هم کویریات، اجتماعیات و اسلامیات او خیلی از هم دور نیستند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
شریعتی شرقی ترین متفکر جامعه ماست/دستاوردهای شریعتی برای آینده ما
عبدالکریمی در سمینار شریعتی و آینده علوم انسانی شریعتی شرقی ترین متفکر جامعه ماست دستاوردهای شریعتی برای آینده ما شناسهٔ خبر 3000203 - سهشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها عبدالکریمی فیلسوف و پژوهشگر ایرانی در سمینار شریعتی و آینده علوم انسانیاحسان شریعتی: امروز اگر نسل جوان بخواهد اعتقاد دینی پیدا کند، بسیار آگاهانه تر است
احسان شریعتی امروز اگر نسل جوان بخواهد اعتقاد دینی پیدا کند بسیار آگاهانه تر است فرهنگ > دین و اندیشه - احسان شریعتی می گوید جوانان امروز اگر بخواهند اعتقاد دینی پیدا کنند قطعا با آگاهی بیشتری نسبت به گذشته خواهد بود به این دلیل که امکانات بسیار بیشتر و سریع تری دسمینار بین المللی «شریعتی و آینده علوم انسانی» برگزار می شود
سمینار بین المللی شریعتی و آینده علوم انسانی برگزار می شود شناسهٔ خبر 2994895 - سهشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات سمینار بین المللی شریعتبازگشت به خویشتنِ شریعتی به معنای هویت گراییِ قومی و عقیدتی نیست
احسان شریعتی بازگشت به خویشتنِ شریعتی به معنای هویت گراییِ قومی و عقیدتی نیست شناسهٔ خبر 2999301 - دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها احسان شریعتی در سمینار بین المللی شریعتی و آینده علوم انسانی گفت بازگشت به خویشتنِ خویش بهمعنای دعوت به بهخهدف شریعتی تحول در دینِ عالمانه نبود/ دوپارگی در اندیشه شریعتی
سارا شریعتی در سمینار شریعتی و آینده علوم انسانی هدف شریعتی تحول در دینِ عالمانه نبود دوپارگی در اندیشه شریعتی شناسهٔ خبر 3000423 - سهشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها سارا شریعتی استاد دانشگاه تهران گفت مرحوم شریعتی هدفش تحول در دینِ عالمانهادغام برنامه های سمینار «شریعتی و آینده علوم انسانی» در یک روز
ادغام برنامه های سمینار شریعتی و آینده علوم انسانی در یک روز شناسهٔ خبر 2998429 - یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها سمینار بین المللی شریعتی و آینده علوم انسانی که پیش از این قرار بود در طول دو روز برگزار شود یکروزه برگزار می شود به گزارش خبرقتل مرموز مرد میانسال در خیابان شریعتی/ بازداشت پسر مقتول
پایگاه خبری علت مرد میانسال با ضربات متعدد چاقو در خیابان شریعتی به قتل رسید و پسر مقتول به دلیل اظهارات متناقضش بازداشت شد به گزارش مهر بعدازظهر دیروز وقوع یک فقره قتل در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان ظفر به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد که با اعلام این خبر تیمی ازمعاون اول رییس جمهور:با تمام توان وارد دوران پساتحریم می شویم/ادغام وزاتخانه ها در حد پیشنهاد است
معاون اول رییس جمهور با تمام توان وارد دوران پساتحریم می شویم ادغام وزاتخانه ها در حد پیشنهاد است اقتصاد > انرژی - معاون اول رییس جمهور می گوید با تمام توان وارد دوران پساتحریم می شویم و دولت با تمام توان از صنعتگران حمایت خواهد کرد بعد از بسته شدن پرونده PMD قصد دارآیا زن تمام کارها را باید با اجازه شوهرش انجام دهد؟/ پاسخ آیت الله صافی
آیا زن تمام کارها را باید با اجازه شوهرش انجام دهد پاسخ آیت الله صافی فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله صافی به پرسشی درباره انجام کارهای زن با اجازه شوهر پاسخ گفته است به گزارش خبرآنلاین به نقل از شفقنا متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح استدوران تلفن های همراه هوشمند تا 5سال دیگر تمام می شود!
تیتر20 - امروز بسیاری از افراد ساعت ها از زمان خود را صرف کار با تلفن های همراه خود کرده و برخی نیازهای شان از قبیل وبگردی پیگیری اخبار برقراری ارتباط با دیگران را با این ابزار کوچک برطرف می سازند ولی یافته های اخیر یک شرکت مخابراتی مدعی است این روند در آینده ای نزدیک کاملا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها