واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استاد دانشگاه اسلوونی عنوان کرد؛
شیوههای مقابله با صنعت اسلام هراسی
شناسهٔ خبر: 2999841 - سهشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
استاد دانشکده الهیات دانشگاه لوبلنیا اسلوونی در همایش «جهان بدون خشونت و افراط گرایی» گفت: محافلی وجود دارد که منافع آنها در اسلامهراسی است. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر بویان ژالتس استادیار و پژوهشگر ارشد در دانشکده الهیات دانشگاه لوبلنیا اسلونی در دور دوم گفتگوی دینی جمهوری اسلامی ایران و اسلونی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار میشود، سخنرانی خود را با عنوان «موانع موجود بر گفتگو و همزیستی مسالمتآمیز؛ موضوع اسلامگرایی و اسلامهراسی» آغاز کرد و گفت: شرط اصلی گفتگو، آزادی است. افراد باید به اندازه کافی آزاد باشند تا گفتگو کنند. بایستی بین گفتگوکنندگان همدردی وجود داشته باشد. همچنین بایستی بین گفتگوکنندگان برابری وجود داشته باشد. وی در ادامه گفت: شرط چهارم این است که بین افراد و اعمال تمایز قرار دهیم. افراد همیشه خوب هستند. این اعمال هستند که بد یا خوباند. ترس، عدم اعتماد و خشونت، سه عامل عدم گفتگو در جوامع میباشند. بویان ژالتس تصریح کرد: بخش دوم مقاله من عناصر تمامیتخواهی در سازمانهای تمامیتخواه مانند القاعده و داعش است. این نهضتها دو عنصر تمامیتخواه دارند؛ ابتدا اندیشه ایدئولوژیک و دوم خشونت یا ترور است. مبنای این اندیشهها این است که در تمام اندیشهها و تمامیتها شما یک ضرورت دارید. مثلا در نازیسم، تفوق نژاد آریایی ضرورت دارد که اتفاق میافتد و ممکن است هزاران سال به طول بیانجامد یا در کمونیسم که کمون اولیه مورد توجه است. وی افزود: شما میتوانید برای رسیدن به این اهداف، میلیونها نفر را هم قربانی کنید. این مبانی باعث میشود که نتایج دیگری برای بشر داشته باشد. اصل اساسی اسلام در حدیث و قرآن است، اما آنها تفاسیر سطحی از آن منابع میدهند که منجر به خشونت و تمامیتخواهی میشود. شما میتوانید اینها را در اصول و تفاسیر آنها ببینید. در این چارچوب شما دشمنی دارید که باید به هر قیمتی نابود شود که دشمنان برای مسلمانان، غیرمسلمانان هستند. البته آنها واژه «اهل کتاب» را هم دارند. این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: ایدئولوژی اسلامهراسی ابتدا اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی خشونتگرا معرفی میکند. همچنین در شرقشناسی که در ایالت متحده افرادی مانند برنارد لوئیس که جنگ علیه ترور را بعد از ۱۱ سپتامبر ترتیب دادند، به آن قائل اند. وی افزود: محافلی وجود دارد که منافع آنها در اسلامهراسی است. آنها منافع سیاسی و مالی دارند که به خاطر آنها، اسلام هراسی را گسترش میدهند. این سه اصل، حوادث، شرقشناسی و صنعت اسلامهراسی، مشخصههای این گروهها هستند، اما شیوههای مقابله با اسلامهراسی چیست؟ اول اشاره به خود اسلامهراسی است. نه تنها مسلمانان بلکه غیرمسلمانان باید اسلامهراسی را معرفی کنند؛ بنابراین حمایت غیرمسلمانان از اسلامهراسی بسیار مهم است. بویان ژالتس خاطرنشان کرد: مساله دوم بیاعتبار ساختن صنعت اسلامهراسی و اسلامهراسان است. سومین مرحله ایجاد روابط شخصی و دینی بین مسلمانان و غیرمسلمانان است که علیرغم گفتگو، کار مشترک هم انجام شود. اقدام چهارم آموزش مردم در رابطه با اسلام و تنوع آن و همچنین تأکید بر اشتراکات بین اسلام و غرب است. ما دیدگاهها و منافع مشترک در مورد خدای رحمان و رحیم داریم. همانطور که میدانید تنها که یک سوره در قرآن وجود دارد که با بسمالله الرحمن الرحیم شروع نمیشود. خدای مسیح و خدای اسلام، خدای رحمان و رحیم است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]