واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بخشی از کتاب «الیالحبیب» سیدعلیاصغر علوی؛
پنج گام تا امام
شناسهٔ خبر: 2997057 - پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
دین و اندیشه > سایر
در کتاب «...الیالحبیب» نوشته حجتالاسلام سیدعلیاصغر علوی شخصیت حضرت حبیب بن مظاهر بررسی و پنج مرحله رسیدن به کمال تشریح می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام سیدعلیاصغر علوی در کتاب «...الیالحبیب» به بررسی شخصیت حضرت حبیب بن مظاهر میپردازد. وی پس از تشریح شخصیت رقابتی حبیب، به پنج مرحلۀ رسیدن به کمال اشاره میکند. متن پیش رو بخشی از کتاب «الی الحبیب» اثر «سیدعلیاصغر علوی» میباشد ؛ این کتاب به همت نشر سدید(انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام ) در زمستان ۹۳ منتشر شده است. مراحل حرکت به سوی کمال حرکت به سوی کمال پنج مرحله دارد: ۱- معرفت؛ ۲- هجرت؛ ۳- سرعت؛ ۴- سبقت؛ ۵- امامت. گام اول: معرفت بر این اساس نخستین مرحله کمال، علم و معرفت به آن است که خدای سبحان دین را «صراط» قرارداد و چون دین، خواهانِ رونده صراط است، گام دوم: هجرت(مهاجر الی الحسین) پس از معرفت، اصل رفتن و هجرت و تحرّک (مرحله دوم کمال) لازم است. جدا شدن از کوفه و قطع ارتباط با موانع راز رسیدن حبیب است. قطع ارتباط از غیر: لا اله و حرکت به سمت او: الا الله گام سوم: سرعت (سریعترین کشتی دنیا) مرحله بعدی، سرعت است. چون راه باز است و هیچ تزاحمی در این راه نیست، خداوند به سرعت گرفتن دستور داد: (وسارِعوا إلی مَغفِرَه مِن رَبِّکُم)؛ (اُولئِکَ یسارِعونَ فِی الخَیراتِ وهُم لَها سابِقون). گام چهارم: سبقت مجاز (مسابقه تا حسین) پس از سرعت، مرحله مسابقه است. قرآن کریم روندگان در صراط را تشویق میکند که به سرعت گرفتن یعنی همتای دیگران راه رفتن و مساوی آنان بودن بسنده نکنند، بلکه بکوشند از آنها سبقت بگیرند: (فَاستَبِقُوا الخَیرات) یعنی داناترین، پرهیزکارترین و… مردم باشند، چون در این راه هرچه بیشتر روند، متواضعتر و از مزاحمت درونی برای خود و مزاحمت بیرونی برای دیگران فارغ میشوند. آیه مورد بحث بیانگر همین مرحله از کمال است. گام پنجم: امامت (امام شدن) مرحله پایانی تکامل، امامت است: یعنی کسی که جلو افتاده تنها به فکر خود نباشد، بلکه به دیگران توجه و آنها را راهنمایی کند و امامت آنان را برعهده گیرد: (واجعَلنا لِلمُتَّقینَ إماما). در این مرحله، بعضی در خصوص شریعه و منهاج امام میشوند و برخی در اصل دین؛ نظیر پیامبر خاتمصلی الله علیه و آله و سلم که امام الکلّ فی الکل است. آن کس که از دیگران سبقت گرفت شایسته امامت و رهبری دیگران است. از این رو دعای سابقین، به تعلیم قرآن این است: (واجعَلنا لِلمُتَّقینَ إماما) و محصول این امامت، دستگیری از دیگر رهپویان صراط مستقیم است تا آنان نیز ابتدا اهل سرعت و سپس اهل سبقت شوند و سرانجام به امامت و پیشوایی پرهیزکارانِ دیگر برسند. بنابراین، سالکان صراط مستقیم میتوانند پس از این که «با» صدیقان، شهیدان و صالحان بودند، «از» آنان شوند.
خلاصه پنج گام اگر چهار عنصر محوری معرفت، هجرت، سرعت، سبقت، بر پایه وحی قرآنی انجام پذیرد؛ یعنی انسان نخست عارف شود و بفهمد راه کدام و کجاست و زشتی و زیبایی چیست و راه بلد و راهنما بلد شود و پس از معرفت، هجرت را آغاز کند؛ آنگاه در بخش هجرت به او گفته میشود: سرعت بگیر؛ (و سارعوا) و وقتی سرعت گرفت، به او میگویند: به این فکر نباش که فقط سریع حرکت کنی، بلکه در این اندیشه کن که از دیگران سبقت بگیری و خود جلو بیفتی؛ (سابقوا) آنجا که میگویند: سرعت و سبقت ممنوع است، آن مرحله تکاثر است، نه کوثر. در مسأله کوثر میگویند: هرگز به این فکر نباش که خانه یا فرش شما بهتر از دیگران باشد: (هم أحسن أثاثاً ورءیاً)(سوره مریم، آیه ۷۴)؛ که این تکاثر و ظاهرش ثروت است و باطنش سم. امّا آن کوثر، هر چه بیشتر باشد بهتر. راجع به تکاثر گفتند: خود را به زحمت نینداز؛ امّا درباره کوثر گفتند: «از باده مغز تر کن و آن یار نغز جو تا سر رود به سر رو و تا پا به پا بپو پس از این که انسان آن مراحل چهارگانه را پیمود و سبقت گرفت و در ردیف سابقان بنام درآمد، آنگاه به وی گفته میشود که باید امامت جامعه برین را به عهده بگیری؛ چنان که خداوند در قرآن به سالکان به مقصد رسیده دستور میدهد که از خدا بخواهید، مردان باتقوا مأموم شما باشند و شما امام متّقیان باشید. جامعه پرهیزگار، امت باشد و شما رهبر جامعه پرهیزگار باشید. (و اجعلنا للمتّقین إماماً)(سوره فرقان، آیه ۷۴)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]