محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845856328
چرا این همه به زیارت امام حسین(ع) توصیه شده است؟/ زیارت امام با پای پیاده موضوع جدیدی نیست
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
چرا این همه به زیارت امام حسین(ع) توصیه شده است؟/ زیارت امام با پای پیاده موضوع جدیدی نیست فرهنگ > دین و اندیشه - نکته هایی درباره زیارت امام حسین(ع) از زبان آیت الله جواد فاضل لنکرانی
یکی از مباحث خیلی مهم روایی و اعتقادی ما بحث زیارت امام حسین(علیه السلام) است که روایات فراوان و ابواب متعددی را محدثین بزرگ ما برای این زیارت مطرح کردهاند. عناويني که صاحب وسائل براي این ابواب ذکر کرده تعابیرش بسیار مهم است، مثل باب تأکّد استحباب زیارت حسین بن علی(علیهما السلام) و وجوبها کفایةً، یعنی ايشان از اين روايات هم استحباب مؤکد را استفاده کرده و هم عنوان وجوب کفایی را. در این روایات تعابیر بسيار عجیبی وجود دارد، اولاً خود ائمه(علیهم السلام) بر این زیارت تأکید میکردند. در باب 37 وسائل حدیث 7 آمده: «معاوية بن وهب ميگويد: از امام صادق(علیه السلام) اجازه ورود گرفتم. حضرت اجازه فرمودند و من وارد شدم. حضرت در حال نماز بودند منتظر ماندم تا از نماز فارغ شدند. شنيدم دعا ميفرمودند: اي خدايي که ما را به کرامت مخصوص گردانيدي و وعده شفاعت به ما دادي و از علم گذشته و آينده برخوردار ساختي و دل هاي مردم را متوجه ما نمودي مرا و برادرانم را و زوار قبر پدرم حسين(عليه السلام) را ببخشاي.» بعد در مورد ويژگيهاي زائرين امام حسين(عليه السلام) میفرماید «کساني که اموالشان را برای زیارت امام حسین(علیه السلام)، انفاق کرده و ابدانشان را به زحمت میاندازند و اميد دارند به پاداشي که شما برای ارتباط با ما مقدّر کردهاید برسند و اینها ميخواهند با زيارت حسين(عليه السلام) قلب رسول خدا(صلي الله عليه وآله) را شاد کنند. اینها دستور ما را انجام میدهند و دشمنان ما را به خشم در ميآورند.» یعنی زیارت امام حسین(علیه السلام) هر دو عنوان تولّی و تبرّی را با هم دارد. سپس حضرت در حال سجده براي آنها دعاهايي ميکند که بسيار مهم است. میفرماید «چهرههاي سوخته از حرارت خورشيد و صورتهايي که بر قبر امام حسين عليه السلام نهاده ميشود و اشکهايي را که از چشم زوّار امام حسین جاری هست مورد رحمت خود قرار ده.L تا آخر روایت که میفرمایند «کساني که برای زوار امام حسین در آسمان دعا میکند بیش از کساني است که در زمین دعا ميکنند.» در حديث ديگر ميفرمايد: «هرگز اين زيارت را ترک مکن زيرا کسی که آن را ترک کند روز قیامت گرفتار حسرت بزرگی شده و آرزو میکند که ای کاش قبرش در نزد أباعبدالله الحسین بود، اين زیارت گناهان هفتاد سال را از بین میبرد ... ملائکه در روز قیامت با زائر امام حسین مصافحه میکنند .. هر کسی در دنیا زیارت امام حسین(علیه السلام) رود روز قیامت رسول خدا با او مصافحه میکند» بنابراين این یک عنوان که خود زیارت استحباب مؤکد بلکه وجوب کفایی دارد و از طرف دیگر ترک این زیارت هم جزء مکروهات است، یعنی کسی که مانعي ندارد و بتواند برود اما آن را ترک کند این از مکروهات است و حتی تعبیر این است اگر کسی تمام عمرش به حج رود اما به زیارت امام حسین(علیه السلام) نرود حقي از حقوق رسول خدا را ترک کرده است لکان تارکاً حقاً من حقوق رسول الله(صلي الله عليه وآله)، در بعضی روایات دیگر تعبیر شده که این فرد عاق رسول الله خواهد شد. * توصیه و تشویق زنان برای زیارت امام حسین(ع) یکی ديگر از ابوابی که بالخصوص در زیارت امام حسین(علیه السلام) آمده تشویق زنان به رفتنِ زیارت امام حسین(علیه السلام) است. اسلام که برای محفوظ ماندن زن از نگاه نامحرم اين همه توصیه میکند حتي الامکان زن از خانه خارج نشود ولی برای زیارت امام حسین(علیه السلام) آنرا مستحب مينامد. ام سعید احمسیه زنی است که امام صادق(علیه السلام) به او فرمود «یا أُمَّ سَعِيدٍ تَزُورِينَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ قَالَتْ قُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ لِي زُورِيهِ فَإِنَّ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ وَاجِبَةٌ عَلَى الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ»، ببینید این واجبةٌ به معنای وجوب فقهی نیست بلکه همان استحباب مؤکدی است که برای زیارت امام حسین(علیه السلام) در مورد رجال هست. زن که در اسلام معاف از جهاد در راه خداست، جهاد در راه خدا جایی است که انسان برای حفظ و دفاع از دین خدا قيام کند. زن از اين جهاد معاف است، اما در مورد زیارت امام حسین(علیه السلام) ترغیب شده که زنها هم بروند و قبر ابی عبدالله(علیه السلام) را زیارت کنند. * توصیه به پیاده روی در راه زیارت یکی دیگر از نکات این استحباب مشی و پيادهروي است، بعضی از آقایان احتمال دادهاند اینکه در روایات وارد شده خدای تبارک و تعالی در ازاء هر قدم «بکلِّ خطوة» یک حسنهای به زائر امام حسین(علیه السلام) ميدهد، این برای کسی است که وارد کربلا شده و در منزلش استقرار پیدا کرده و بعد از منزل میخواهد به حرم برود. این حرف کاملاً مخالف با روایات است. از روایات استفاده میشود که اين ثواب براي هر زائري است که از هر نقطهای به کربلا برود ولو هزاران فرسنگ فاصله داشته باشد. اینطور نیست که مختص زوّاري باشد که در کربلا حضور يافتهاند. چون در بعضی از روایات کلمهی من منزله را دارد، نظير «من خرج من منزله یرید زیارة الحسین بن علی(ع) إن کان ماشیاً کتب الله له بکل خطوةٍ حسنة»، منزل در اینجا یعنی از وطن خودش و جایی که در آن زندگی میکند نه در مکاني که در کربلا استقرار پیدا کرده است. در همین باب استحباب مشی روایات فراوانی وجود دارد. اخيراً بعضی افراد جاهل که اطلاع از روايات ندارند، و میخواهند روشنفکری کنند میگویند اين چه بساطی است که در اين ايّام همه راه افتادهاند و مردم را برای پیادهروی تشويق ميکنند. بعضی هم پا را فراتر گذارده و میگویند اين یک چیز جدید است. در حالي که در روایات ما ترغیب به زيارت با پاي پياده و ماشیاً فراوان است. عکسهایی از صد سال پیش وجود دارد که افراد ماشیاً از نجف به کربلا میرفتند، قبلش هم حتماً بوده و ما اطلاع نداریم، چون از زمان خود ائمه معصومین علیهم السلام، پیروان ائمه به این روایات عمل میکردند و شاید مقیّدتر از ما در عمل به این روایات بودهاند. حضرت ميفرمايد کسی که ماشیاً میرود «کتب الله له بکلّ خطوةٍ حسنة و محي عنه سیئة»، در ازاء هر قدم يک حسنه به او داده ميشود و یک سیئه از او پاک ميگردد. «حتی إذا صار في الحائر کتبه الله من الصالحین» وقتی به حائر امام حسین میرسد خدا مهر صالحین را بر وي میزند و وقتی حضرت را زیارت کرد «کتبه الله من الفائزین» خدا نام او را جزو رستگاران مينويسد. «حتی إذا أراد الانصراف اتاه ملکٌ فقال له أن رسول الله(ص) یقرئک السلام و یقول لک استأنف العمل فقد غفر لک ما مضي» هنگامي هم که قصد بازگشت کند فرشتهاي به سويش آيد و گويد رسولخدا به تو سلام ميرساند و ميفرمايد اعمال خود را از نو آغاز کن که پروردگار گناهان گذشتهات را بخشيد. * توصیه به زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین این روایات ماشیاً روایات فراوانی است که تعابیر بسیار خوبی هم دارد که اگر یک محققی فقيهانه در این تعابیر تأمل کند نکات بسیار خوبی را از آن استفاده میکند و همچنین نسبت به خصوص روز اربعین باز استحباب زیارت امام حسین تأکیدش بيشتر است. یعنی زیارت امام حسین(علیه السلام) فی نفسه در همه اوقات و زمانها استحباب مؤکد دارد، به اربعین که میرسد باز این استحباب مؤکد تأکيدش بيشتر میشود. این زيارت اربعين در روایت معروف از امام عسکری(علیه السلام) که ميفرمايد: «علامات المؤمن خمس صلاة الاحدي والخمسین و زیارة الاربعین و... یک احتمال خواندن زیارت اربعین است که انصافاً خود فرازهای زیارت اربعین چند جلسه بحث میخواهد که انسان راجع به تکتک آن فرازها صحبت کند ولی ظاهر روایت و احتمال قوي ميرساند مراد از زيارت اربعين، رفتن به کربلا و زیارت در روز اربعین است و شاهدش هم روایاتی است که در همین زمینه آمده. * قصد و نیت از زیارت امام حسین(ع) یکی از نکاتی که در استحباب زیارت امام حسین(علیه السلام) هست اینست که تأکید شده اين زيارت را از روي حبّ به رسول خدا(ص)، امير المؤمنين(ع) و فاطمه زهرا(س) انجام دهيد. این عجیب است که چه سرّی در این مطلب وجود دارد. انسان وقتی میخواهد امام حسين(ع) را زیارت کند حبّاً لرسول الله و أمیرالمؤمنین و فاطمه زهرا(عليهم السلام) باشد. همچنان که امام صادق(علیه السلام) میفرماید «روز قيامت ندا ميشود زائرين حسين(ع) کجا هستند؟» ببینید این چه عنوان عجیبی است که در روز قيامت خود زائر امام حسين بودن موضوعیت دارد مثل أین الرجبیون. «عده بسيار زيادي بر ميخيزند از آنها سؤال ميشود شما از زیارت امام حسین چه چیز اراده کردید؟» گاهی اوقات قصد ما از زیارت اين است که دو رکعت نماز در حائر بخوانیم و حاجتمان را بگیریم، گرفتاریهایمان را حل کنیم، اینها درست است اما آنچه که مهم است اینست که انسان همانطور که گاهی(بلا تشبیه) به فرزند يک بزرگي اظهار ارادت ميکند تا به آن بزرگ بگوید من به شما علاقه دارم، در این روایات هم اینچنین آمده. وقتی روز قیامت از زوار امام حسین(ع) سؤال میشود شما به چه قصدی به زیارت امام حسین رفتید؟ میگویند: «بخاطر محبت رسول الله، فاطمه و علی، خطاب ميآيد: «اينها خمسهي طيبه هستند ملحق به آنها شويد. شما با آنها و در درجهشان هستيد. برويد تحت لواء رسول الله که در دست امير المؤمنين است قرار گيريد تا وارد بهشت شويد.» * زیارت امام حسین(ع) یک امر شخصی نیست از این عبارات چند مطلب استفاده ميشود: اولین نکته این است که انسان به خوبی میفهمد که این استحباب و این ترغیب و تشویق براي یک امر شخصی نبوده بهطوري که ائمهی ما برای اینکه اشخاص به ثواب برسند، برای آنها مثل نافلههاي نماز باب ثوابی را باز کنند و بگويند نوافل موجب میشود که کسی که نافلهی ظهر و عصر و مغرب و عشاء را بخواند ثواب برایش هست خواه ديگري بخواند يا نخواند یا ثواب هایی که موضوعش افراد و اشخاص است، ولی انصاف اینست وقتی کسی با تأمل به این روایات نگاه کند مييابد ائمه(علیهم السلام) میخواستند این شکوه شیعه و عظمت اهلبیت(علیهم السلام) با محوریت قبر امام حسین(علیه السلام) محقق شود، اینکه در این روایات آمده زنها هم بروند، چه بسا از بعضی روایات دیگر استفاده شود بچهها هم که از دایرهی تکلیف خارجاند، بروند دلیل بر این است که مسئلهی استحباب زیارت امام حسین یک امر شخصی نیست بلکه وجهه اجتماعی شیعه و اهلبیت علیهم السلام است، اینکه ميفرمايد امام حسین را زیارت کنید «حبّاً لرسول الله و لفاطمة»، برای اين است که همانند آیه تطهیر «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت» محوریت اهل بيت(عليهم السلام) مشخص باشد. بنابراين فقط بحث استحباب شخصی مطرح نیست بلکه يک مسئلهی اجتماعی است لذا هر چه باشکوهتر برگزار بشود و گروه ها، محافل، اشخاص، جمعیتها ترغيب به اين زيارت شوند این مطلوب ائمه معصومین علیهم السلام است، پس کسی خرده نگيرد که تشویق و ترغیب براي چيست؟ یک عده به زیارت میروند و برمیگردند، نه! امروز ما به خوبی میبینیم این پيادهروي اربعين در چند سالهی اخیر چه عظمتی برای شیعه و اهلبیت علیهم السلام ایجاد کرده است. نکته دوم که به نکته اول مرتبط است اینست که جنبهی سیاسی بودن زیارت امام حسین(علیه السلام) بر جنبهی عبادی بودنش غلبه دارد، وقتي در روایات ائمه ترغیب میکنند به زیارت امام حسین برويد تا موجب سرور رسول خدا و خشم دشمنان ما شويد. بعد سیاسیاش اين است همانطوری که کعبه محور و قطب برای اظهار توحید و نفی شرک است قبر مطهر امام حسین(علیه السلام) هم قطب پیوند با رسول خدا و همه اهلبیت و ائمه معصومین و محور اظهار بغض، کینه و دشمنی با دشمنان اهلبیت است. /6262
کلید واژه ها: اربعین - جواد فاضل لنکرانی - امام حسین(ع) -
سه شنبه 10 آذر 1394 - 15:19:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
یک پاداش زیارت امام حسین علیهالسلام
حدیث یک پاداش زیارت امام حسین علیهالسلام سزاوار است غمزدهای به زیارت من نیاید مگر این که خداوند او را خوشحال نزد خانوادهاش بازگرداند به گزارش سرویس دینی جام نیـوز امام جعفر صادق علیهالسلام نقل میفرماید که امام حسین علیهالسلام فرمود من کشته اشک هستم درحاعقوبت تارک زیارت امام حسین (ع) در صورت توانایی
حدیث عقوبت تارک زیارت امام حسین ع در صورت توانایی در روايت حلبى از امام صادق عليه السلام آمده است كه هر كس زيارت حسين عليه السلام را ترك مى كند در حالى كه قادر به اين كار باشد از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نافرمانى كرده است به گزارش سرویس دینی جام نیـوز این روز هزیارت امام حسین(ع) در روز اربعین از نشانههای مومن است
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۴ سرپرست اداره تبلیغات اسلامی آستارا یکی از نشانههای مؤمن را زیارت امام حسین ع در روز اربعین دانست و گفت فداکاریهای امام حسین ع دین را زنده کرد حجتالاسلام والمسلمین حاتمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه گیلان یکی از نشانهاز توهين به پيامبر(ص) و انتشار ويديو توهين زننده به دو زن محجبه تا عقوبت ترك زيارت امام حسين(ع)
مهمترين اخبار سرويس ديني در 24 ساعت گذشته از توهين به پيامبر ص و انتشار ويديو توهين زننده به دو زن محجبه تا عقوبت ترك زيارت امام حسين ع در روايت حلبى از امام صادق عليه السلام آمده است كه هر كس زيارت حسين عليه السلام را ترك مى كند در حالى كه قادر به اين كار باشد از پيامبر خدااز نبش قبر نوه امام هفتم تا عاقبت خواندن روزانه زيارت عاشورا
مهمترين اخبار 24 ساعت گذشته از نبش قبر نوه امام هفتم تا عاقبت خواندن روزانه زيارت عاشورا تروریستهای داعش که نوادگان ملعونان هستند بارها تهدید کردهاند در صورت مسلط شدن بر شام بارگاه عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها در زینبیه دمشق را با خاک یکسانقیام امام حسین(ع) اوج كرامت انسانی است
ابراهیمیتركمان در جمع عزاداران اربعین حسینی در استانبول قیام امام حسین ع اوج كرامت انسانی است شناسهٔ خبر 2984201 - دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان ترکمان درجمع عزاداران اربعین درمنطقه شیعه نشین هالکالی استانبول به تشریح مفهوم هدایت بشر و نجات انسان اقیام امام حسین (ع) اوج کرامت انسانی است
یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۱ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تشریح مفهوم هدایت بشر و نجات انسان از جهالت از اهداف نهضت امام حسین ع پرداخت و فرهنگ اهل بیت ع را فرهنگ صلح و مدارا و عقلانیت معرفی کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در آستانه اربعمراسم اربعین حسینی در امامزادگان شاخص کشور برگزار می شود
شرفخانی مراسم اربعین حسینی در امامزادگان شاخص کشور برگزار می شود شناسهٔ خبر 2982168 - یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت مراسم عزای اربعین سرور و سالار شهیدان امام حسین ع شب و روز اربعین دآیاتی که سر مبارک امام حسین(ع) تلاوت کرد
آیاتی که سر مبارک امام حسین ع تلاوت کرد سرِ مطهر با زبان فصیح گفت أَعْجَبُ مِنْ أَصْحَابِ الْكَهْفِ قَتْلِي وَ حَمْلِي کشتن من و گرداندن سرِ من در شهرها از داستان اصحاب کهف نیز تعجب آورتر است به گزارش سرویس دینی جام نیـوز پس از شهادت امام حسين علیه السلام سرِ مطهّر حضرتچرا با پای پیاده به زیارت کربلا میرویم ؟
زمان شیخ انصاری سفر زیارتی به کربلا با پای پیاده مرسوم بود اما پس از ایشان این سیره کمرنگ شد تا آنکه مرحوم میرزای نوری زیارت به کربلا با پای پیاده را دوباره از نجف آغاز کرد زیارت کربلا زیارت راهکار برقراری ارتباط با معصوم ع در زمان غیبت و ظهور و در زمان حیات و ممات اوست زی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها