محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853138968
پیاده روی اربعین؛ قانون اساسی شیعه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رهیافتی تاریخی به دلایل پیادهروی اربعین؛
پیاده روی اربعین؛ قانون اساسی شیعه
شناسهٔ خبر: 2982112 - یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
دین و اندیشه > اندیشمندان
پیاده روی اربعین فرصتی برای معرفی امام حسین (ع) و دین مبین اسلام است. این پیادهروی میلیونی فرصت بینظیری است که برای همه ابعاد آن باید برنامهریزی کرد تا از آن برای انتشار اسلام استفاده کرد. به گزارش خبرنگار مهر، یادداشت قانون اساسی شیعه(رهیافتی تاریخی به دلایل پیادهروی اربعین) نوشته محمد کاظم زوار، کارشناس حقوق بین الملل اکنون پیش روی شماست. وقتی یزید تصمیم گرفت کاروان اهل بیت (علیهما السلام) را روانه مدینه کند، برای ظاهرنمایی و فریب افکار عمومی دستور داد امکانات لازم برای سفر را آماده کنند. امام سجاد (علیهالسلام) با خطبهخوانی، روشنگری و پای فشردن بر آرمان أباعبدالله الحسین (علیهالسلام)، یزید را وادار به عقبنشینی کرد با آنکه قصد قتل امام سجاد (علیهالسلام) را داشت. جالبتر آن است که از امام خواست تا اگر خواستهای دارد بیان کند. امام زین العابدین (علیهالسلام) سه درخواست مطرح کرد: روی آقا و مولایم حسین را به من نشان دهی تا از او توشه برگیرم به او نگاه کنم و وداعش گویم. آنچه از ما گرفته شده است (اموال به غارت رفته در عاشورا و پس از آن) به ما بازگردانده شود. اگر آهنگ کشتن ما را داری کسی را با این زنان همراه کن تا آنها را به حرم جدشان بازگرداند. یزید در پاسخ به خواستههای امام گفت: سر پدرت را هرگز نخواهی دید(سر را به تو باز نمیگردانم) و جز تو کسی زنان را به مدینه باز نمیگرداند اما اموالی که از شما گرفته شده است چند برابر قیمتش را میپردازم. امام پاسخ داد: مال تو را نمیخواهم و آنچه از ما گرفتهاند نیز از آن جهت طلب کردم که چرخ نخ ریسی فاطمه (سلامالله علیه) دختر پیامبر، روپوش، گردنبند و پیراهنش در میان آنهاست. یزید فرمان داد این اموال را به اهل بیت برگردانند. ۲۰۰ دینار نیز بر این اموال افزود. امام سجاد (علیهالسلام) اموال را گرفت و ۲۰۰ دینار را میان فقرا و نیازمندان تقسیم کرد. بازگشت کاروان اهل بیت(ع) در دمشق آن گونه که همه کتب معتبر نوشتهاند، مقصد کاروان اهل بیت(علیهماالسلام) مدینه بود. از پیچیدهترین پرسشهایی که فراروی محققان و پژوهشگران عاشورا وجود دارد، تعیین زمان حرکت و از همه غامضتر و مناقشهانگیزتر، آمدن به کربلا در اربعین است. در این زمینه دیدگاههای مختلفی وجود دارد. کاروان اسیران اهل بیت (علیهماالسلام) در نخستین اربعین یعنی در سال ۶۱ از شام به قصد مدینه خارج شدند اما به تقاضای آنان، مسیر تغییر یافت و به کربلا آمدند و پس از زیارت کربلا به مدینه رهسپار شدند. چه معتقدان به اربعین اول و چه اربعین دوم یا نظر بینابین، آمدن اهل بیت (علیهماالسلام) به کربلا را انکار نکردهاند. همه معتقد به آمدن کاروان اهل بیت امام حسین (علیهالسلام) به کربلا بودهاند اما در چند و چون آن اختلاف نظر دارند. هیچکدام از مورخان قدیم و جدید مدت توقف در شام را از یک ماه و نیم بیشتر ننوشته است. نویسنده مقتل الامام الحسین نوشته است: میزان درنگ در شام بر اساس برخی کتب تاریخی کمتر از یک ماه نبوده است. روشنگری اهل بیت (علیهماالسلام) نیز وضعیتی درست کرد که یزید نمیتوانست اهل بیت را در شام نگه دارد. اگر کسی بگوید بعد از یک ماه و نیم به مدینه رفتهاند و سپس به کربلا آمدهاند، باید گفت هیچ مورخی گزارش آمدن اهل بیت از مدینه به کربلا را گزارش نداده است. اگر چنین چیزی روی میداد قطعا تعدادی از بنی هاشم که در مدینه بودند به این کاروان اضافه میشد. عمده تاریخنویسان اتصال سر مبارک أباعبدالله به تن مبارک ایشان را در اربعین دانستهاند که مسلما در اربعین دوم نمیتواند باشد. وقتی کاروان اهل بیت (علیهماالسلام) به کربلا رسید همگان خود را از مرکبها فرو افکندند. در این هنگام چشمها دیگر بار با خاک کربلا آشنا شد. غمها تازه گردید و زخمهای پیشین سر باز کرد. همگان گریبان چاک زدند. موها پریشان کردند و گدازههای اندوه پنهان از دلها سربرآورد. چند روزی در آنجا ماندند و آنگاه به مدینه سفر کردند. درنگ کاروان را در کربلا سه روز نوشتهاند. نیز نوشتهاند زنانی از اطراف ـ احتمالا زنان بنی اسد ـ آمدند. حضرت زینب (سلامالله علیه) در میان این زنان مینگریست و میگفت: وا أخاه، وا حسیناه، وا حبیب رسول الله و ابن مکه و منی و ابن فاطمه زهرا و ابن علی مرتضی. در کنار حضرت زینب (سلامالله علیه) در میان این زنان مینگریست و میگفت: وا اخاه، وا حسناه، وا حسیناه. هنوز نشان از خیمههای سوخته، باقی بود. گودال قتلگاه چشم در چشم باز آمدگان داشت. زمین از نیزهها و تیرها و شمشیرهای شکسته نشان داشت. کودکان با مشاهده این صحنهها بلند بلند میگریستند. سکینه میگفت: وا محمداه، وا جداه. حضرت زینب (سلامالله علیه) و ام کلثوم (سلامالله علیه) همراه با زنان و کودکان گرد مزار أباعبدالله (علیهالسلام) حلقه زدند. هر یک به زبانی ماجراهای رفته را باز میگفت: یکی از کربلا و سوزها و اشکها و سوختنها و تازیانهها میگفت و دیگری از اسارت وتلخی راه و رنجهای مجلس عبیدالله و یزید. ام کلثوم (سلامالله علیه) مزار برادر را در آغوش گرفت و گفت: جعلت فدام، قتلو فما عرفوک و ترکوک عریانا و ذبحوک عطشانا و لم یوجد احد ان یرحمک و یرحم عیالک: فدایت شوم برادر، تو را کشتند و جایگاه و عظمت تو را درنیافتند. بدنت را برهنه رها کردند و تو را شهید کردند در حالی که لبهایت خشکیده و کامت تشنه بود و هیچکس آن لحظه بر تو و خانوادهات ترحم روا نداشت. زیارت اربعین جابر انصاری اما آنچه مسلم است کسانی که پس از شهادت حضرت أباعبدالله (علیهالسلام) در اربعین به کربلا آمدند جابر ابن عبدالله انصاری و عطیه کوفی بودند. جابر ۱۵ سال پیش از هجرت در مدینه متولد شد یعنی هنگام وقوع کربلا ۷۶ ساله بود. او ۱۷ سال پس از کربلا نیز زنده بود و در ۹۳ سالگی درگذشت. عطیه هم از یاران و وفاداران امام علی(علیهالسلام) و از راویان حدیث بود. جابر پس از غسل و بستن احرام و زدن مادهای خوشبو قدمها را آهسته بر میداشت و با نهایت ادب و احترام به سمت قتلگاه حرکت کرد. وقتی به مزار رسید سه بار گفت یا حسین و بیهوش شد. وقتی به هوش آمد گفت: حبیب لا یجیب حبیبه؟ و چون جواب نشنید پاسخ گفت: چگونه جواب دهی حال آنکه رگهای گردنت را بریدهاند و میان پیکر و سرت جدایی افکندهاند. من شهادت میدهم تو پسر خاتم پیامبرانی و پسر امیر مؤمنانی و پسر همپیمان تقوا و فرزند هدایتی، پنجمین اصحاب کسایی، پسر سرور نقبایی، پسر فاطمه (سلامالله علیه) برترین زنان جهانی، چگونه چنین نباشی حال آنکه پرورده دست سرور پیامبرانی و در دامن پارسایان پرورش یافتی و از پستان ایمان شیر نوشیدی و با اسلام از شیر بریده شدی. پاکیزه زیستی و پاکیزه رفتی. اما دلهای مؤمنان در فراق تو دردمند است. در حالی که در خوبی تو تردیدمان نیست. سلام و خشنودی خدا بر تو باد. من گواهی میدهم که تو بر همان راه رفتی که برادرت یحیی بن زکریا رفت. در کتاب کامل الزیارات ابن قولویه آمده، گریه ۴۰ روزه آسمان و زمین و خورشید و ملائکه را بر امامحسین (علیهالسلام) یادآور شده است. اعتبار اربعین امام حسین (علیهالسلام) از قدیمالایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی وفاداران به امام حسین (علیهالسلام) شناخته شده بوده است. ار روز اربعین زیارت امام حسین (علیهالسلام) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (علیهالسلام) روایت شده که فرمود: علامات مؤمن پنج تاست: خواندن ۵۱ رکعت نماز در شبانهروز، نمازهای واجب و نافله و نماز و شب، به دست کردن انگشتری در دست راست، برآمدن پیشانی از سجده و بلند خواندن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز. سنت پیاده روی اربعین از هنگامی که نخستین زائر مضجع منور اباعبدالله الحسین (علیهالسلام)، جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد تاکنون سالها میگذرد. در این سالها علما و اولیای الهی برای زیارت سیدالشهدا (علیهالسلام) در روز اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و با پای پیاده از نجف اشرف به سوی کربلا رهسپار میشدند، بیشک جابر بن عبدالله، نخستین زائر کربلای معلی در روز اربعین سال ۶۱ هجری است، این سنت حسنه نیز در سالهای حضور ائمه معصومین (علیهماالسلام) با وجود حکومت سفاک و خونریز اموی و عباسی انجام شده است. در برخی از روایات تاریخی بیان شده است که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» (متوفی سال ۱۲۸۱ قمری) رسم بوده است، اما در برههای از زمان به ورطه فراموشی سپرده میشود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا میشود. این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیادهروی از نجف تا کربلا اقدام کرد سه روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی میکردند، نیز با وی بودند. «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت، هر سال این کار را تکرار کند، ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت. با اینکه زیارت سیدالشهدا (علیهالسلام) در اکثر برهههای تاریخی به سختی انجام میشد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود عاشقانه خطرات را به جان میخریدند و به پابوسی امام حسین (علیهالسلام) در روز اربعین نائل میشدند. پیادهروی مراجع و علما تا زمان صدام ادامه داشته است، اما از زمانی که او در سال ۱۳۵۸ (۱۴۰۰ قمری) به ریاست جمهوری عراق رسید تا زمانی که در سال ۱۳۸۱ شمسی (۱۴۲۴ قمری) سقوط کرد، وقفهای در اجرای مراسم عزاداری با شکوه و پیادهرویهای دسته جمعی ایجاد شد، هر چند که برخی اخبار حکایت از پیادهروی مخفی مردم در زمان صدام داشته است که گاهی منجر به شهادت این افراد توسط نیرویهای بعث شده، اما مردم عراق با سقوط صدام، بار دیگر عشق و علاقه وصفناپذیر خود به امام حسین (علیهالسلام) را طی این چند سال به جهانیان ثابت کردهاند که در کنار دیگر محبان و شیعیان اهلبیت از کشورهای ایران، لبنان، پاکستان، هند، لبنان، قطر، امارات، کویت، بحرین و ... مراسم اربعین حسینی را با شکوهتر از سال قبل اجرا میکنند. آینده پیاده روی اربعین با استقبال زایدالوصف آزادگان جهان از هر دین و مذهبی از سراسر جهان خصوصا شیعیان هندی، پاکستانی و ایرانی هر سال به این شور و شوق افزوده میشود و این فرصتی برای معرفی امام حسین (علیهالسلام) و دین مبین اسلام است. این پیادهروی میلیونی فرصت بینظیری است که برای همه ابعاد آن باید برنامهریزی کرد تا از آن برای انتشار اسلام استفاده کرد. از آنجایی که میتوان گفت قیام عاشورا قانون اساسی عالم تشیع قلمداد میشود باید پذیرفت که بخش اعظمی از این قانون اساسی در اربعین حسینی به میثاق نوینی تبدیل میشود که باید از بسترهای فرهنگی و معنوی آن نهایت بهره را برد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
پیاده روی در اربعین؛ جلوه ما رأیت الّا جمیلا
پای درس اخلاق آیت الله قرهی پیاده روی در اربعین جلوه ما رأیت الّا جمیلا شناسهٔ خبر 2980118 - شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت میدانید در راهپیمایی اربعین چه میگوییم میگوییم آقا جان بیا به نایبت گفتیم اهل کوفه نیستیم معچرا با پای پیاده به زیارت کربلا میرویم ؟
زمان شیخ انصاری سفر زیارتی به کربلا با پای پیاده مرسوم بود اما پس از ایشان این سیره کمرنگ شد تا آنکه مرحوم میرزای نوری زیارت به کربلا با پای پیاده را دوباره از نجف آغاز کرد زیارت کربلا زیارت راهکار برقراری ارتباط با معصوم ع در زمان غیبت و ظهور و در زمان حیات و ممات اوست زیپیادهروی اربعین هژمونی قدرت است/برای بازگشت زائران برنامهریزی شود
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۴ مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت پیادهروی اربعین جواب عملی برای پایان دادن به تمام نقشهها و توطئههای دشمنان محسوب میشود حجتالاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره فتشکیل هستههای مقاومت فکری – تبلیغی برای پیاده روی اربعین
پیاده روی اربعین فرصت بی نظیر تبلیغ اسلام ناب تشکیل هستههای مقاومت فکری – تبلیغی برای پیاده روی اربعین شناسهٔ خبر 2975428 - دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی جمع زیادی از طلاب و دانشجویان و فعالان فرهنگی امسال در پیاده روی اربعین به تبلیغ چهبانوی مسیحی از ایتالیا در پیاده روی اربعین
مستند کلودیا بانوی مسیحی از ایتالیا در پیاده روی اربعین شناسهٔ خبر 2977716 - چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 4 MB مستند کلودیا با موضوع پیاده روی اربعین از ویژه برنامه های آموزشی معرفتی درباره اربعین حسینی ع را در ادامه می بینیدپیادهروی اربعین تقابل با نقشههای دشمنان محسوب میشود
سهشنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۱ یک کارشناس مسائل مهدویت گفت پیادهروی اربعین جزء تعظیم شعائر الهی است و در این پیادهروی به نوعی با نقشههای دشمنان مقابله میکنیم و آنها به این موضوع پی میبرند که حب اهل بیت ع همیشه در بین مردم زنده و جاودانه است حجتالاسلام والمسلمین شهبازی در گمستند شاعرانۀ قصۀ عشق با موضوع پیاده روی اربعین
فیلم مستند شاعرانۀ قصۀ عشق با موضوع پیاده روی اربعین شناسهٔ خبر 2977732 - پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 17 MB چهارمین قسمت از مستندهای کوتاه که شامل روایتهای جذابی از زائرین پیادۀ اربعین از سراسر جهان است به نام مستند شاعرانۀ قصۀخاطرات یک مرجع از پیاده روی اربعین
ایت الله مکارم خاطرات یک مرجع از پیاده روی اربعین دشمنان وقتی اجتماع بزرگ مردم را در راهپیمایی و پیاده روی کربلا می بینند می فهمند اینها ها جمعیتی هستند که به اهداف امام حسین ع وفادارند از این رو در دل دشمن هراس می افتد به گزارش سرویس دینی جام نیـوز آیت الله مکارم شیرازی باپیاده روی زائر معلول اربعین
فیلم پیاده روی زائر معلول اربعین شناسهٔ خبر 2977589 - چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 6 MB یکی از عاشقان و دوستداران امام حسین ع که از ناحیه هر دو پا معلول است و قادر به راه رفتن نیست مسیر راهپیمایی به سوی شهر مقدس کربلا را بر رویپیام های راهبردی پیاده روی اربعین
دو عامل مقاومت مردم منطقه مقابل آمریکا و تمسک به ارزش های اسلامی در مقابل هژمونی ارزش های غربی و نیز اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران باعث شده تا این روزها عراق مظهر هندسه ای جدید از قدرت در منطقه باشد پیاده روی اربعین1- البته بایستی روضه خوانی کنند و ممانعت نمی شود ولی روضه خو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها