تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815565703




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ستارگان آسمان فقاهت(33)


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
ایت الله تجلیل ستارگان آسمان فقاهت(33)

علما وبزرگان؛
ستارگان آسمان فقاهت(33)
یکی از راه های رشد و ترقی در مسیر زندگی مطالعه حالات بزرگان و دانشمندان است.



ه گزارش سرویس دینی جام نیـوز، یکی از راه های رشد و ترقی در مسیر زندگی مطالعه حالات بزرگان و دانشمندان است.که در این گزارش می خواهیم به ابعاد زندگی آیة الله ابوطالب تجلیل بپردازیم: تولد و دوران كودكی آیة الله ابوطالب تجلیل در سال 1305 هجری شمسی در تبریز در خانواده ای مذهبی و علاقه مند به خاندان پاك پیامبر صلی الله علیه و آله چشم به جهان گشود. پدرش حاج میرزاعلی اكبر مردی زاهد و مستجاب الدعوه بود و مادرش زنی پاكدامن و با وقار بود به گونه ای رفتار و گفتار او، بسیار در فرزندانش تأثیر نهاده بود. خانواده آیة الله تجلیل به كسب معارف اسلامی و احترام در مقابل عالمان دینی، توجه ویژه ای داشت.
دوران تحصیل آیة الله ابوطالب تجلیل پس از به پایان رساندن تحصیلات كلاسیك، به حوزه علمیه پای نهاد و تحصیلات مقدماتی خود را در تبریز آغاز كرد. در آن روزگار، در تبریز تحصیل علوم دینی رونق چندانی نداشت و طلاب علوم دینی در مدارس علمیه آن شهر، بسیار قلیل یافت می شد و گذران زندگی آنها با مشقت فراوان همراه بود؛ اما اینها هیچ كدام تردیدی در روحیه آیة الله تجلیل به وجود نیاورد واو مصمم، تحصیلات دینی را پی می گرفت و از محضر استادان آن دیار بهره می برد؛ به ویژه مرحوم الهی(برادر علامه طباطبایی) كه در رشد علمی و عملی او سهم بسزایی داشت و او هماره از آن مرد با فضیلت به نیكی و عظمت یاد می كند.     پس از آن، برای تكمیل آموخته های خود در سال 1315 هجری شمسی راهی قم شد تا از محضر استادان آن شهر عالم پرور نیز بهره ببرد. در قم مورد عنایت آیة الله حجت قرار گرفت؛ به گونه ای كه هزینه كتب او و نیز اعطای حجره به او را شخصاً به عهده گرفت. آیة الله تجلیل در كنار اشتغال به فقه و اصول، به علوم عقلی و حكمت نیز می پرداخت و همواره به شركت در جلسات درس اخلاق نیز اهتمام ویژه داشت. او بسیاری از پیشرفتهای خود را مدیون عنایت اهل بیت علیهم السلام و خاكساری در درگاه آنان می داند.
استادان و دوستان آیة الله ابوطالب تجلیل در طول سال های تحصیل، به محضر عالمان فرهیخته بسیاری شرفیاب شد. در تبریز، استاد برخی از درسهای او، مرحوم آیة الله الهی(برادر علامه طباطبایی) بود كه آن استاد با عظمت، توجه ویژه ای به شاگرد خود نشان می داد و هماره او را از علوم و معارف بسیاری كه در سینه داشت، بهره مند می ساخت و در كنار تدریس، به تربیت او نیز اهتمام ویژه ای داشت.   یك سال پس از حضور او در قم، علامه طباطبایی(ره) نیز به قم مشرف شد و آیة الله تجلیل ابتدا باقیمانده مباحث فقهی دوره سطح و سپس درس خارج فقه را در محضر او فرا می گرفت. پس از آن در علوم عقلی و حكمت نیز، هماره در دروس او شركت جدی داشت. علامه نیز به شاگرد مستعد خود، علاقه بسیار نشان می داد؛ آن گونه كه فقه را به صورت خصوصی به او یاد می داد.   علاوه بر اینها، آیة الله تجلیل از درس عالمانی چون مرحوم آیة الله العظمی حجت، مرحوم آیة الله العظمی بروجردی و مرحوم امام خمینی(ره) نیز استفاده می كرد و تقریرات درس آنان را در آینده به چاپ رساند. او همواره استادان خود را در زهد و تقوا و بصیرت سرآمد می داند و خاطرات فراوانی از آنها به خاطر دارد كه خود، بخی از حافظه حوزوی امروز محسوب می شود.   آیة الله تجلیل از آیة الله مرعشی نجفی ـ دیگر استاد خود در فقه و اصول ـ اجازه روایت كسب كرده است و در درس اخلاق امام خمینی(ره) شركت جسته است. او در مدت تحصیل خود به نجف اشرف و دیگر عتبات عالیات نیز مشرف شد و در آنجا نیز مورد عنایت آیة الله العظمی خویی(ره) قرار گرفت. از دوستان آیة الله تجلیل در دوران تحصیل می توان به مرحوم آیة الله احمدی میانجی اشاره كرد.
فعالیت های علمی و فرهنگی خدمات آیة الله تجلیل در عرصه علم و فرهنگ بسیار است. او از كسانی است كه به دستور آیة الله بروجردی(ره) به بازنویسی كتاب وسائل الشیعه مبادرت ورزیدند؛ در زیارت عتبات عالیات، آیة الله خویی(ره) نوشته هایی درباره دیدگاه های خود درباره وسایل الشیعه و اضافات آن را به او می سپرد تا به دست مرحوم بروجردی برساند.   با ارتحال آیة الله العظمی بروجردی(ره) آیة الله تجلیل رسماً درس خود را آغاز می كند و بیش از سی سال است كه به تدریس درس خارج اشتغال دارد. او در این راه شاگردان بسیاری را تربیت و به عالم اسلام تقدیم نموده است. علاوه بر این آیة الله تجلیل با سخنرانی های خود در ایام تبلیغی و غیر آن در نقاط مختلف به ارشاد مردم پرداخته است.
تألیفات آیة الله تجلیل تاكنون تألیفات بسیاری را از خود بر جای نهاده كه به شرح زیر است: 1. رساله حجّیه الشهره، 2. معجم الثقات و ترتیب الطبقات، 3. من هوی المهدی، 4. تكلمه الاحادیث اثبات الهداه، 5. براهین المعارف الالهیه و العقاید الحقّه الامامیه، 6. رساله فی علم الامام، 7. اسلوب تعامل الامام الكاظم فی قبال الفقهاء العامه، 8. رساله من حب اللّه، 9. رد الشبهات حول الشیعه، 10. البراهین الساطعه علی اعتقادات الامامیه، 11. المعجم الجامع للمحاسن و المساوی المرویه عن محجج الله فی الاسلام، 12. دایره المعارف الاسلامیه فی المحاسن و المساوی الانسانیه، 13. رساله فی حكم سهم الامام فی زمان الغیبه، 14. مدارك فقه الحج و العمره، 15. المناسك التحقیقیه، 16. تصنیف هفده جلد از مجلدات احقاق الحق، 17. مخطوطات تنزیه الشیعه الاثنی عشریه عن الشبهات الواهیه، 18. فوائد فقهیه و اصولیه، 19. ارزش ها و ضد ارزشها در قرآن، 20. اسلام شناسی، 21. مبانی اعتقادی اسلام، 22. راه های خداشناسی در طبیعت، 23. پایه های علمی و منطقی عقاید اسلامی، 24. پاسخ های ما به اشكالات دینی، 25. آنچه حجاج باید بدانند، 26. رساله عملیه توضیح المسائل، 27. مناسك حج، 28.  پندهای پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله به ابوذر غفاری، 29. منطق ریاضی، 30. ردّ عقاید وهابی ها و نقد و بررسی كتاب محمد بن عبد الوهاب، 31. یادداشت های حقوقی، 32. تفسیر اللغات المشكله فی القرآن، 33. پاسخ های اشكالات دینی طرح شده به اساتید معارف دانشگاه ها، 34. ترجمه و تلخیص: المقارنات التشریحیه، در حقوق تطبیقی، 35. كتاب البیع(تقریرات مرحوم آیت الله حجت كوه كمری)، 36. التعلیقات التحقیقیه علی كتاب البیع، 37. التعلیقات الاستدلالیه علی العروه الوثقی، 38. التعلیقات الاستدلالیه علی تحریر الوسیله، 39. تقریرات ابحاث آیت الله العظمی بروجردی فی المباحث الفقهیه، 40. تقریرات ابحاث آیت الله العظمی بروجردی فی المباحث الاصولیه، 41. تقریرات ابحاث آیت الله العظمی الحجه الكوهكمری فی الصلاه، 42. تقریرات ابحاث آیت الله العظمی الحجه الكوهكمری فی المباحث الاصولیه،
تقریرات دروس تقریرات دروس ایشان به قلم بعضی از فضلاء و شاگردان ایشان: 1. مباحث الفاظ، 2. مباحث عقلیه و اصول عملیه، 3. كتاب الطهاره(2 جلد)، 4. كتاب الصلاه(5 جلد)، 5. كتاب النكاح، 6. كتاب الایمان و النذور و الكفّارات، 7. كتاب المتاجر، المكاسب المحرمّه و البیع و الخیارا(2جلد)، 8. دروس الرجال، 9. فقه مناسك الحجّ.
فعالیت های سیاسی آیة الله تجلیل در طول دوره تحصیل و تدریس خود از خدمات و فعالیت های سیاسی نیز باز نماند. او با حمایت از امام خمینی(ره) در مسائل سیاسی و افشای ماهیت رژیم شاه خدمات شایانی را به انجام رساند.   از فعالیت های او در این عرصه عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شركت در جلسات آن و امضای اعلامیه های آن بوده است. او از كسانی بود كه طرح اعتصاب عمومی در كشور را به راه انداختند تا جلوی فعالیت های پلید رژیم طاغوت را بگیرند.    



۰۱/۰۹/۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن