تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى ، يك روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820276590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت الله جوادی آملی: تا انسان به علمش عمل نکند، کتاب خواندن و مکتب رفتن سودی ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


آیت الله جوادی آملی: تا انسان به علمش عمل نکند، کتاب خواندن و مکتب رفتن سودی ندارد فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی می گوید: «علم بدون عمل جهل است گرچه انسان بتواند کتاب بنویسد، تدریس کند یا مبتکر باشد اگر چنین وصفی به انسان نور ندهد علم نیست.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسرا نیوز، در ادعيه روزانه، انساني از علمي كه نفع و سودي براي او ندارد به خداوند متعال پناه مي برد(اللّهم انّي أعوذ بك مِن عِلم لا يَنفع).امروزه نيز فراگيري علم نافع در اولويت انسان هاي بصير و آگاه است تا بدين سبب بتوانند قله هاي ترقي و پيشرفت را پشت سر نهاده و به کمال برسند. سخنانی از حکيم متأله آيت الله جوادي آملي را درباره اهميت جوشش دروني دانش را در ادامه می خوانید. • از بيانانت بلند اميرمؤمنان، كه به رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز نسبت داده شد آن است كه مي‏ فرمايد:«العلُم يُنادي بالعمل» :آهنگ، ندا و دعوت علم اين است كه طبق آن عمل بشود.گاهي مي‏ فرمايد: عالمي كه از علمش بهره نمي ‏برد شبيه جاهل، و جاهلي كه در راه فراگيري و عمل كردن است شبيه عالم است. • انسان در اثر نداشتن چراغ علم، به مقصد نمي ‏رسد، انحراف و بيراهه رفتن كه كار وجودي نيست، همان نابودي علم مي‏ شود جهل؛ علم بدون عمل جهل است گرچه انسان بتواند كتاب بنويسد، تدريس كند يا مبتكر باشد اگر چنين وصفي به انسان نور ندهد علم نيست: «جهل از آن علم به بود صد بار». • حضرت علي (عليه السلام) بياني در علم مطبوع و علم مسموع دارد كه در اين قسمت مؤثر است مي‏ فرمايد:«العلم علمانِ: مطبوعٌ ومَسموعٌ، ولا ينفع المسموع إذا لم يكنِ المطبوع» : دانش دو قسمت است بخشي از بيرون مي‏ آيد و بخشي از درون مي‏ جوشد تا انسان از درون، عالم نباشد علم بيروني نافع نيست، مكتب رفتن و در محضر استاد نشستن، كتاب خواندن و سخن آموختن تا زماني كه علم در جان انسان شكوفا نباشد و نور نتابد، سودي ندارد بلكه حجابي است بر حجاب. • تا هنگامي كه از فطرت و درون، دانشي نجوشد و پرتو هوشياري نتابد علم بيروني در سير انسان به جهان سرمد سودي ندارد. او بايد بداند كه موجود سرمدي است و اين حجاب، مانع از ديد جهان سرمد و فراهم كردن توشه آن است، او «مستأكل بالعلم» است و با يادگرفتن افتخار مي‏ كند اگر ياد گرفتن فخر آور شد حجاب است و جهل نه علم. تا جوشش از درون نباشد كوشش بيروني سودي ندارد. • اگر انسان فهميد كه سرمدي است و عالم شد و علمش را پياده كرد از كرامت نفس بر خوردار خواهد شد و جانش كريم مي‏ شود، اين كرامت در سايه آگاهي و عمل به آن علم است. /6262

کلید واژه ها: امام علی(ع) - آیت‌الله عبدالله جوادی ‌آملی -




شنبه 16 آبان 1394 - 11:16:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن