محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826656195
قانون تعیین کننده سیاست است نه اخلاق/اخلاق سیاست نتیجه گراست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عباس عبدی در نشست «اخلاق و سیاست»:
قانون تعیین کننده سیاست است نه اخلاق/اخلاق سیاست نتیجه گراست
شناسهٔ خبر: 2957835 - چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
عبدی گفت: وضعیت فعلی جامعه محصول بی اخلاقی نیست بلکه محصول بی توجهی به ساختارهای نظارتی است به بیان دیگر چون ساختارهای نظارتی اخلاق را کنار گذاشته اند و خودشان سیاسی شده اند ما دچار این وضعیت شده ایم. به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست از سلسله نشست های علمی «اخلاق و سیاست» با حضور بیژن عبدالکریمی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد، علیرضا صدرا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و عباس عبدی، تحلیگر مسائل سیاسی، عصر روز گذشته دوازدهم آبان ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. دکتر صدرا در ابتدای سخنان خود گفت: رابطه و نسبت بین اخلاق و سیاست نوعی فرع از رابطه دیانت و سیاست یا رابطه فرهنگ و حکومت، معنویت و جنبه های فیزیکی و امثال اینهاست. به عبارت دیگر دین شریعت، اخلاق، فرهنگ و عرفان یک دسته هستند که با دسته دیگری که دولت، قدرت و حکومت است فرق دارد. اگر بخواهیم رابطه و نسبت بین اخلاق و سیاست که از دو دسته مختلف هستند را مقایسه کنیم باید ببینیم که ارتباط آنها معنادار است یا نه؟ اگر بله چرا؟ اگر خیر چرا؟ با چه شاهد عینی درباره رابطه این دو حرف می زنیم و چه سندی داریم؟ دقیقا در همین جا سه بحث مطرح می شود: مبادی اخلاق و سیاست، ماهیت و مبانی حدود رابطه و واقعیت بیرونی، مظاهر عینی و نمودشناسی آن. وی افزود: علاوه بر سه بحثی که اشاره کردم ما چه در رابطه با اخلاق و چه در رابطه با سیاست با یک پرسمان جامع مواجهیم که در آن سه بحث معرفت شناسی، روش شناسی و پدیده شناسی مطرح است. در بحث معرفت شناسی دو موضوع شناخت شناسی و نگاه شناخت یا آنتولوژیک مطرح می شود. در بحث معرفت شناسی دو پرسش مطرح است: امکان شناخت حقیقی بین اخلاق و سیاست هست یا خیر؟ اگر بله چقدر از این شناخت واقعی و حقیقی و چقدرش پنداری و توهمی است؟ در موضوع آنتولوژیک هم دو پرسش مطرح است: اول اینکه مراتب معرفتی به چه صورت است و اخلاق چه مرتبه وجودی دارد؟ سیاست چه مرتبه وجودی دارد؟رابطه بین اینها چیست؟ دومین پرسش این است که منابع ما در این رابطه چیست؟ استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به بحث روش شناسی ادامه داد: بحث دیگری که به آن اشاره کردم، بحث روش شناسی است، به این معنا که برای شناخت رابطه بین این دو چقدر از روش برهانی کمک بگیریم چقدر از روش شهودی؟ به بیان دیگر در این بخش مطرح می شود که برای شناخت رابطه بین این دو باید از چه روشی استفاده کنیم؟ در بحث آخر هم که بحث روش شناسی است، مباحث چرایی شناسی، چیستی شناسی و چگونگی مورد بررسی قرار می گیرد. صدرا در ادامه بحث خود به انواع رابطه میان اخلاق و سیاست اشاره کرد و گفت: رابطه میان اخلاق و سیاست می تواند مثل رابطه میز و صندلی یا گوش و چشم یک رابطه شکلی و صوری باشد، می تواند یک رابطه تعاملی باشد به این معنا که از همدیگر تاثیر و تاثر بپذیرند و هم افزایی داشته باشند، می توانند رابطه علی داشته باشند و به دلیل یکی از علل چهارگانه باهم رابطه داشته باشند. علاوه براینها اخلاق و سیاست می توانند باهم رابطه مثبت و منفی داشته باشند به این معنا که بگوئیم رابطه شان مثبت است و باهم رابطه دارند. همچنین این دو می توانند رابطه مستقیم و غیرمستقیم باهم داشته باشند و بگوئیم که مثلا اخلاق در جامعه مستقیما تاثیر دارد یا نه؟ ماکیاولی جزو دسته افرادی است که به رابطه مثبت و همسو بودن اخلاق و سیاست معتقد است و می گوید: ما با اخلاق به طور کلی مشکل نداریم بلکه با اخلاق خاص مسیحیت و کلیسا مشکل داریم به گفته او کلیسا مشکل دارد ولی مسیحیت نه، افرادی از قبیل ماکیاولی نسبت به اخلاق جاری نقد دارند ولی به طورکلی با اخلاق مشکلی ندارند. این استاد علوم سیاسی گفت: برای هرکدام از رابطه هایی که گفتم نظریات مختلفی هم وجود دارد، مثلا ارسطو سیاست و اخلاق را در علم عملی می آورد، او اخلاق را خودسازی و سیاست را ساختن کشور و مُدُن می داند، یعنی برای اخلاق و سیاست رابطه جزئی و کلی قائل است.فارابی علم را به انواعی چون زبان، منطق، ریاضی و مدنی تقسیم کرده و اخلاق را در علم مدنی قرار داده است. فارابی می گوید: اخلاق یک امر درون زاست بنابراین نمی توان آن را به مردم تحمیل کرد، باید زمینه ای فراهم کنیم تا مردم اخلاق را یاد بگیرند. از نظر فارابی شاکله نظام بدنی اخلاق و صورت بندی و ظاهر آن سیاست است. خواجه نصیر برای رابطه میان اخلاق و سیاست مدل زیرساخت و ساختار را بررسی می کند و اخلاق را زیرساخت و دولت و سیاست را ساختار و ساختمان می داند. ملاصدرا هم از رابطه میان اخلاق و سیاست به عنوان رابطه میان روح و جسم یاد می کند و اعتقاد دارد اخلاق و دین مثل روح و سیاست مثل جسم است. صدرا در پایان اضافه کرد: بحث های نظری اغلب دو سویه هستند مثلا مقابل روز، شب و مقابل خوب، بد قرار دارد ولی در بحث های عملی اینگونه نیست مثلا در مقابل شجاعت هم جسارت وجود دارد و هم جُبر بنابراین در رابطه میان اخلاق و سیاست، نوع اخلاق بسیار مهم است بعضی اخلاق را اخلاق قدرت و بعضی اخلاق را اخلاق شجاعت می دانند.
عباس عبدی دیگر سخنران این مراسم بود که سخنانش را با تعریف انواع اخلاق آغاز کرد و گفت: ما درجامعه ای زندگی می کنیم که هر روز در آن اتفاق ناگواری رخ می دهند و حالا ما می خواهیم ریشه بی اخلاقی این اتفاقات را بفهمیم. پیش از ورود به بحث لازم است که بدانیم اخلاق کلمه ای است که به معانی مختلفی به کار برده می شود. اگر آن را به معنای عام بگیریم همان چیزی است که برکل زندگی حاکم است؛ در این صورت اخلاق یعنی اینکه همه از یک قاعده تصمیم می گیریم اما اخلاق به معنی خاص آن یعنی اخلاق از منظر جامعه شناسی که درا ین صورت باید بگویم ما چیزی به نام سیاست اخلاقی – منظورم اخلاق از منظر جامعه شناسی است- نداریم اما اخلاق سیاسی داریم. این تحلیلگر سیاسی افزود: اگر سیاست را کسب قدرت و به کاربردن آن برای اداره جامعه بدانیم دیگر سیاست امری فردی نیست، بنابراین امری نیست که بتوان در آن تصمیم فردی گرفت چون بنیاد سیاست، مشارکت و یک امر مستمر است. از طرفی اگر اخلاق را به سه دسته فضیلت گرا، نتیجه گرا و وظیفه گرا تقسیم کنیم، اخلاق در سیاست، در دسته اخلاق نتیجه گراست. در سیاست یک سیاستمدار برای انجام یکسری وظایف و یک نتیجه انتخاب می شود و اگر نتواند به وظایف خود عمل کند کارش شکست خورده است. در واقع برخلاف اخلاق وظیفه گرا که درست و غلط را قبل از عمل می گوید در اخلاق نتیجه گرا درست و غلط بعد از عمل مشخص می شود. عبدی اضافه کرد: رکن اساسی سیاست به خصوص سیاست داخلی، قانون است. امروز اگر از اخلاق در سیاست حرف می زنیم دلیلش این است که نمی توانیم قانون را اجرا کنیم و از نحوه تصویب آن ناامید شدیم به اخلاق پناه آوردیم به بیان دیگر وقتی ضمانت اجرایی قانون نداشته باشیم به اخلاق پناه می بریم. اخلاق وقتی وارد سیاست شود پیچیدگی های خاص خودش را دارد، به عنوان مثال یک سوال طرح می کنم: وقتی یک دولت به مردم ظلم کند، دولت بعدی که می آید باید حق مردم را بگیرد یا نه؟ ممکن است پاسخ شما این باشد که بله وظیفه دولت است که حق مردم را بگیرد ولی از نظر سیاسی این کار به شدت غلط است بنابراین بحث اخلاق در سیاست به این راحتی ها قابل طرح و بررسی نیست. مسئله سیاست را نمی توان به یک ار شخصی مثل خوب، بد و... تقلیل داد بلکه باید برحسب نتیجه گرایی تصمیم گرفت و عمل کرد. وی با اشاره به بحث اخلاق در سیاست خارجی توضیح داد: در سیاست خارجی مبحث اخلاق با سیاست داخلی هم خیلی فرق دار چون در سیاست خارجی و نظام بین الملل قانون حاکم نیست و دولت ها تصمیم می گیرند که چه اتفاقی بیفتد نه یک حزب و دولت. به همین دلیل ممکن است خیلی از کارها در سطح بین المللی مثل ساختن بمب و سلاح به شدت غیراخلاقی باشد اما از نطر سیاست اینگونه نیست چون بنیاد بین کشورها قدرت است نه اخلاق. این پژوهشگر سیاسی و اجتماعی گفت: در سیاست نمی توانیم از اخلاق عام استفاده کنیم چون در سیاست قانون جایگاه دارد نه قانون در واقع اگر بخواهیم اخلاق کلاسیک را وارد سیاست کنیم بی معنی می شود. وضعیت فعلی جامعه ما محصول بی اخلاقی نیست بلکه محصول بی توجهی به ساختارهای نظارتی است به بیان دیگر چون ساختارهای نظارتی ما اخلاق را کنار گذاشته اند و خودشان سیاسی شده اند ما دچار این وضعیت شده ایم. به طور کلی در سیاست، قانون تعیین کننده است و اخلاق جامعه شناسانه جایی ندارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
نخستین نشست علمی اخلاق و سیاست برگزار می شود
در دانشگاه تهران نخستین نشست علمی اخلاق و سیاست برگزار می شود شناسهٔ خبر 2954700 - یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها نخستین نشست علمی اخلاق و سیاست در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نخستین نشست علمی اخلاق و سیاست به همتنشست علمی«اخلاق و سیاست» برگزار می شود
در دانشگاه تهران نشست علمی اخلاق و سیاست برگزار می شود شناسهٔ خبر 2956066 - دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۳ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی نشست علمی اخلاق و سیاست دوازدهم آبان ماه در دانشگاه تهران برگزار می شود به گزارش خبرنگار مهر اولین نشست از سلسله نشستهای علمی اخلاق و سیراه های رسیدن به فضائل اخلاقی
مهم ترین انگیزه برای كار شایسته محبت خدا و اولیاء خداست محبت الهی است كه در برابر همه گناهان و جاذبه َهای منحرف كننده به انسان استقامت و پایداری می دهد فضائل اخلاقی هدف نهایی پیامبران و ادیان آسمانی ساختن جامعه ای مبتنی بر اخلاق و فضایل انسانی بوده است و این نشان می دهد که مسائلسیاست اسلامی ما همراه با صداقت، اخلاق و عدالت است
آیت الله نوری همدانی سیاست اسلامی ما همراه با صداقت اخلاق و عدالت است آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت سیاست اسلامی کشور ما سیاستی است که با صداقت اخلاق و عدالت همراه است به گزارش ایلنا این مرجع تقلید روز پنجشنبه در دیدار سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غآیت الله نوری همدانی: سیاست اسلامی ما همراه با صداقت، اخلاق و عدالت است
آیت الله نوری همدانی سیاست اسلامی ما همراه با صداقت اخلاق و عدالت است قم - ایرنا - آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت سیاست اسلامی کشور ما سیاستی است که با صداقت اخلاق و عدالت همراه است به گزارش ایرنا این مرجع تقلید روز پنجشنبه در دیدار سردار غلامرضا جلالی رئیس سابه همت مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران نخستین نشست از سلسله نشستهای علمی «اخلاق و سیاست
به همت مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهراننخستین نشست از سلسله نشستهای علمی اخلاق و سیاست برگزار میشودبه همت مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران نخستین نشست از سلسله نشستهای علمی اخلاق و سیاست برگزار میشود به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس بهاخلاق در روزگار مدرن بی بنیاد شده است
عبدالکریمی در نشست اخلاق و سیاست اخلاق در روزگار مدرن بی بنیاد شده است شناسهٔ خبر 2957480 - چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها بیژن عبدالکریمی گفت اخلاق در روزگار مدرن بی بنیاد شده است و ما برای اخلاق یک بنیاد و متافیزیک مشخص نداریم به عبارتعلمای دین در مخالفت با سیاستهای دولت عربستان گام بردارند
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۵ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت عربستان تبدیل به یک غده سرطانی برای جامعه اسلامی شده است و علمای جهان اسلام وظیفه بصیرتافزایی بر عهده دارند حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناتوهین به ایرانی نتیجه سیاست انفعالی دولت روحانی
وزیر امور خارجه عربستان سعودی جدیدترین کسی است که این روزها سیاست تهدید و توهین را در برابر دیپلمات های ایرانی در پیش گرفته و این حاصل سیاست انفعالی دولت روحانی است حسن روحانی در همان ابتدای کار سرانجام وضعیت اقتصادی را برای مردم تعبیر کرد وی در نشست خبری خود بعد از ثبت نام برایتیتر امشب؛ هاشمی نسب: شرایط روحی و روانی تعیین کننده نتیجه شهرآورد است
تهران خبرگزاری صدا و سیما ورزشی 1394 08 07 مهدی هاشمی نسب بازیکن پیشکسوت باشگاههای سرخابی پایتخت تأکید کرد در بازیهای شهرآورد معمولاً نتیجه را نمی توان روی کاغذ ارزیابی و برآورد کرد بلکه شرایط روحی و روانی حاکم بر ورزشگاه بسیار تأثیرگذار است به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها