محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803991229
اسطوره ها از نمادها شکل می گیرند/ تفاوت های اسطوره و مضامین
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بهمن نامور مطلق:
اسطوره ها از نمادها شکل می گیرند/ تفاوت های اسطوره و مضامین
شناسهٔ خبر: 2954876 - یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
دین و اندیشه > اندیشمندان
بهمن نامور مطلق، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در نشست «اسطوره و مضمون» گفت: از نمادهاست که اسطوره ها شکل می گیرند در واقع اسطوره ها همان نمادهایی هستند که روایت دار شده اند. به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نامور مطلق، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در دومین جلسه نشست «اسطوره و مضمون» که دیروز عصر در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، ابتدا با اشاره به پیچیدگی اسطوره و مضمون گفت: پیچیدگی اسطوره و مضمون به این دلیل نیست که در ایران روی آنها کم کار شده است، بلکه به خاطر پیجیدگی خود این مفاهیم است که یکی از دلایل این پیچیدگی قدمت آنهاست. دیگر اینکه اسطوره ها از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر معانی متفاوتی دارند و هر کسی که بخواهد در این زمینه ها صحبت کند، ابتدا باید یک ترمینولوژی معرفی کند. حتی در اروپا هم دراین زمنه نظرات متفاوتی وجود دارد. وی در ادامه گفت: مبنای بحثم دیدگاه گاستون باشلار و شاگرد او یعنی ژیلبردیوران است که یکی از طراحان نظریات اسطوره است. همانطور که می دانید در زمان باشلار ساختارگرایی بیشتر مطرح بود. به همین دلیل دیدگاه ها بیشتر متاثر از ساختارگرایی است. نامورمطلق افزود: آن چیزی که بین انسان و حیوان مشترک است بازتاب هایی است که وجود دارد. سه بازتاب اصلی؛ موقعیت، شما در چه موقعیتی قرار گرفته اید تا بتوانید تعادل در آن را حفظ کنید. دیگر بحث تغذیه و سومی بحث زندگی است. این فعالیت های غریزی هستند که نیاز زندگی انسان هستند. از این به بعد تفاوت انسان با حیوان شروع می شود. وی گفت: بازتاب ها فقط در نزد انسان هستند که جمع می شوند و به یک نیرو در انسان تبدیل می شوند. شم ها هم نزد همه انسان ها یکسان هستند یعنی همه دارای آن ها هستند. پس نیروی درونی ما را از آن بازتاب های درونی جدا می کنند. اما شم ها هیچ بروز و ظهور بیرونی ندارند. در واقع یک نیرو هستند اما باعث می شوند که دو نیرو در انسان ایجاد شود. در اینجاست که ما کم کم وارد بحث تصویر در ذهن انسان می شویم. نامور در ادامه با برشمردن ویژگی های شم ها گفت: شم ها مفهوم سازی هم می کنند، در اینجاست که من از ژیلبردیوران دور می شوم و در همین جاست که بعد از مفهوم سازی تصویرسازی شکل می گیرد. وی درادامه در بیان مفهوم کهن الگو گفت: کهن الگو نزد همه انسان ها وجود دارد و این به نظریه کارل گوستاویونگ هم نزدیک است. در واقع کهن الگوها نخستین محصول شم ها هستند. وقتی که کهن الگوها فرهنگی می شوند و فرهنگ به آنها یک پوشش ملی، فرهنگی می دهد در آن زمان به نماد تبدیل می شود. نامور گفت: وقتی که نماد ایجاد می شود و زمان مند و مکان مند می شود، در واقع اسیر فرهنگ و زمان و مکان می شود به نوعی هم محدود و هم دقیق می شود. محدود می شود یعنی اینکه فرهنگی شده است مانند اینکه درخت وقتی که به فرهنگ ایران وارد می شود نمادش سرو می شود پس دقیق شده است. پس نمادهایی هستند که در فرهنگ های مختلف موارد ناظر به واقع خاصی را می گیرند. وی افزود: از نمادهاست که اسطوره ها شکل می گیرند در واقع اسطوره ها همان نمادهایی هستند که روایت دار شده اند و هرچه روایت دار بشوند، خصوصیات آنها بیشتر می شود و هراندازه خصوصیاتشان بیشتر بشود محدودتر، جزئی تر و دقیقتر می شوند. بنابراین اسطوره ها نسبت به نمادها و کهن الگوها دقیق تر و محدود تر هستند که سرمنشا همه این فعل و انفعالات همان شم ها هستند. نماد به خاطر ویژگی نمادینش، خودش الگو هم هست پس می توانیم بگوییم که اسطوره ها نمادهایی اند که الگو هم هستند. استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: همیشه چیزی در ورای کهن الگو، اسطوره، نماد پنهان شده است و می خواهد چیزی غیر از خودش را معرفی کند. به همین دلیل ما با گونه های مختلف زبان به صورت غیر مستقیم سروکار داریم و در زمانی که نمادها به مفهوم سازی می رسند در واقع در قسمت مفهوم سازی ما وارد دنیایی می شویم که تصویرمند نیست که این دنیا را من با مضمون شروع می کنم. مضمون، مهمترین اِلمان دنیای مفهومی انسان است. پس مضامین هم مفاهیم جهانی و سرمدی هستند. باشلار که بنیان گذار نقد مضامینی است مضامین را بنیادی ترین مفاهیم می داند. وی در ادامه گفت: باشلار می گوید؛ هر انسانی برای خودش یک مضمون ویژه دارد و اگر بتواند مضمونش را پیدا کند، خودش را پیدا کرده است. او می گوید شاعر کسی است که مضمون خودش را پیدا کرده باشد و براساس آن شعر بگوید، از نظر باشلار هرکسی که شعر می گوید شاعر نیست. نامور افزود: ژان پیرریچارد می گوید که مضمون یک اصل، یک شم یا یک ابژه ثابت است. اما چیزی که مهم است این است که در پیرامون آن یک جهان شکل می گیرد. همه شاعرانی که به مضمون خود رسیده اند به منِ دیگری درون خودشان پی برده اند. وی در ادامه گفت: در قسمت بعدی به motifیا انگاره می رسیم. در واقع دلیل شکل گیری یک اثر را motif یا همان انگاره می گویند و باید توجه داشت که این انگاره با آن چیزی که در معماری یا رشته های دیگر از آن یاد می شود متفاوت است. من از motif به یک معنای بینامتنی استفاده می کنم. در واقع انگاره همان معانی ای هستند که تکرار می شوند و موجب می شوند که یک بحث شکل خودش را بگیرد. در اینجا مفهوم توپوس را داریم که به معنای کلیشه است که فضایی عمومی است که در آن تکرار می شود، بنابراین motifتکرار شونده است. نامور تصریح کرد: بحث بعدی در این زمینه موضوع است، در واقع یعنی همان روایت است که وقتی که شکل صوری و روایی خودش را پیدا می کند، اسطوره می شود. اما موضوع انتزاعی تر است. مثلا در یوسف و زلیخا موضوع آن عشق، نماد آن یوسف که نماد پاکی است و اسطوره آن هم زلیخا یا یوسف است. وی در ادامه گفت: مضامین به طبع همواره پشت روایت ها یا اسطوره ها پنهان می شوند و سرشت شان ایجاب می کند که همیشه محجوب بمانند و کشف نشوند. بنابراین ما روش هایی برای کشف آنها ابداع کرده ایم که یکی از اینها همان نقد باشلاری است. وی در ادامه به بیان تفاوت های اسطوره و مضامین پرداخت و گفت: مضامین از جنس مفاهیم اند، اما اسطوره ها ازجنس تصویرند. مضامین پنهان اند، اما اسطوره ها آشکارند. مضامین بسیط اند، اما اسطوره ها روایی اند. مضامین جهانی اند، اما اسطوره ها فرهنگی اند. (یعنی از نظر زمانی، مکانی، قومی وملی برش خورده اند) نامور تاکید کرد: اما رابطه اسطوره با مضمون در چیست؟ مضامین درون اسطوره ها هستند و اسطوره ها مضامین را در درون خودشان پنهان کرده اند. در واقع اسطوره ها صورت بیانی معانی هستند و بهترین شکل بیان مضامین اسطورهایند. در واقع اسطوره برای انسجام درونی خود به مضامین نیاز دارند و مضامین برای تجلی و ظهور خود به اسطوره ها نیاز دارند. مضامین اسطوره های خویش را تغییر می دهند. به فرض مثال یک مضمون از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر پوشش دیگری به خود می گیرد. هر مضمون از هر فرهنگ به فرهنگ دیگری که می رود روایت دیگری پیدا می کند. وی در ادامه گفت: دوم اینکه اسطوره ها هم مضامین خود را تغییر می دهند. یک اسطوره می تواند یک یا چندین مضمون داشته باشد. اما یکی از مضامین باید شکل اصلی داشته باشد، تا آن اسطوره بتواند آن مضمون را خوب برملا کند وگرنه نمی تواند آن هارمونی و همبستگی خود را حفظ کند. همچنین یک مضمون هم می تواند یک یا چندین اسطوره داشته باشد. اما آن چیزی که مورد نظرماست این است که اسطوره ها همواره زنده اند و ما همواره به اسطوره ها نیازمندیم پس اسطوره های مورد نظر فقط اسطوره های کهن نیستند. استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: اسطوره ها، مضامین و آیین ها هم ارتباط سه گانه ای با هم دارند. آیین ها هم حامل اسطوره ها و مضامین هستند. آیینی که اسطوره و مضمون نداشته باشد، آیین تخلیه شده از مضامین خودش است. آیین شکل اسطوره ای دارد. به خاطر تکراری که می شود از خاطره شده گی و تاریخی شدگی یک حادثه جلوگیری می کند. به عنوان مثال آیین نوروز یا محرم از تاریخی شدن آنها جلوگیری می کند و آنها را همواره زنده می کند. وی در ادامه با اشاره به اینکه هرچه از راس هرم دور می شویم تکثر زیادتر می شود گفت: به همین دلیل است که آندره ژید می گوید که شاید کتاب ها ضرورت نداشته باشند. در واقع اسطوره ها تجربیات ما از زندگی هستند که تقدیم ما شده اند و اسطوره ها تجربه یک تمدن یا یک فرهنگ هستند. نامور در ادامه با اشاره به اسطوره نارسیس و مضمون خودشیفتگی گفت: شاید در جامعه خودمان نمونه خوبی از این اسطوره نیابیم. اما باید توجه کرد که نارسیس بهترین بیان مضمون خودشیفتگی است. شاید در فرهنگ ما چیزی نتواند بار معنایی آن را به مخاطب منتقل کند. وی گفت: هر آنچه که در اطراف ما می گذرد اگر بیان اسطوره ای برایشان پیدا نکنیم در واقع بیان نشده اند. به فرض مثال اگر مشکلاتمان را با اسطوره ها بیان نکنیم در واقع آنها بیان نشده اند. اسطوره ها همان ضمیر ناخودآگاه جمعی ماهستند. اسطوره ها در واقع باعث تخلیه جامعه می شوند و اسطوره هایند که تاریخ و فرهنگ ها را لو می دهند. به فرض مثال اسطوره رستم بخشی از پنهان فرهنگ ما را برای دیگران آشکار می کند و برعکس. نامور در ادامه با اشاره به اسطوره هایی از فرهنگ های مختلف به بیان و توضیح مفاهیم اسطوره، مضمون، نماد و... و کاکردها آنها پرداخت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
نشست «اسطوره و مضمون» برگزار میشود
در خانه هنرمندان ایران نشست اسطوره و مضمون برگزار میشود شناسهٔ خبر 2951996 - چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها خانه هنرمندان ایران در سالن استاد امیرخانی دومین نشست اسطوره و مضمون را برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر رابطه میان اسطوره Myth &nکوروش اسطوره ایرانی و از مفاخر ملی
کوروش اسطوره ایرانی و از مفاخر ملی شیراز- ایرنا - هفتم آبان ماه به صورت غیر رسمی به عنوان روز کوروش نام گرفته و هر سال به این مناسبت و در این روز شمار زیادی از هم میهنان از شیراز و دیگر شهرهای کشور به محل پاسارگاد آرامگاه کوروش هخامنشی می آیند تا این روز را گرامی بدارند به گزبرای تحقق عدالت تلاش کنیم/ به تفاوتها احترام بگذاریم
برای تحقق عدالت تلاش کنیم به تفاوتها احترام بگذاریم شناسهٔ خبر 2953275 - جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان میگوئل گیسو آیوزو دبیر شورای پاپی گفتوگوی ادیان وابسته به واتیکان در دیدار با محمدجواد ابوالقاسمی معاون بینالملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسمشکلات جامعه بشری به دلیل بی تفاوتی نسبت به فریضه امر به معروف است
امام جمعه اصفهان گفت همه مشکلات جامعه بشری ناشی از بی تفاوت بودن نسبت به یکدیگر و عدم انجام صحیح امر به معروف و نهی از منکر است به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد عصر امروز در همایش قانون حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر اظهار داشت مسئله اماسطوره تنیس دنیا با بازیکن ایرانیالاصل عکس یادگاری گرفت
اسطوره تنیس دنیا با بازیکن ایرانیالاصل عکس یادگاری گرفت ورزش > فوتبال جهان - بازیکن ایرانی که همبازی زلاتان ایبراهیمیویچ هم هست با اسطوره تنیس دنیا در یک قاب رفتند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بهرنگ صفری بازیکن ایرانی الاصل تیم بازل سوییس روز گذشته عکسی یادگاری بدیدار با خواهران اسطوره ای
جنگ تروا در یونان باستان آن قدر تاریخ ساز بود که هومر شاعر بزرگ یونانی دو اثر سترگ خود ایلیاد و اودیسه را به شرح حماسی و اسطوره ای جنگاوری و دلاوری قهرمانان این نبرد عظیم اختصاص داد پیامدهای این جنگ ده ساله بخش مهمی از ادبیات کلاسیک یونان و روم را رقم زد انه ئید شاهکار ویرژیافشاگری اسطوره برزیل: سال2010 عمدی باختیم |اخبار ایران و جهان
افشاگری اسطوره برزیل سال2010 عمدی باختیم در 2 اکتبر 2010 و در قهرمانی جهان ما مقابل بلغارستان بازی داشتیم تیم برنده آن دیدار با اسپانیا یا کوبا مواجه می شد و تیم بازنده با آلمان یا چک دیدار می کرد طبیعتا در آن شرایط هیچ کس نمی خواست پیروز شود کد خبر ۵۴۳۶۴۰ تاریخ انتشار ۰۹ آب13 سال با اسطوره ای به نام آندرس اینیستا +عکس
به گزارش گروه ورزشی جام جم آنلاین اینیستا متولد یازده می سال 1984 در شهر فئونتلبیا در اسپانیاست او در سال 1994 با پیوستن به تیم آلباسته فوتبال حرفه ای خود را آغاز کرد و به مدت دو سال برای این تیم در رده سنی جوانان بازی کرد در سال 96 میلادی به تیم جوانان بارسلونا پیوست و از آنروزنامه استقلال جوان 7 آبان | هیســــ قرمز! دربی مال ماســـ....! | دربی به یاد اسطوره ها | این 3 اسطوره در این
به گزارش خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام نگاهی داریم بر نیم صفحه نخست روزنامه استقلال جوان پنجشنبه 7 آبان برای دیدن عکس کامل روی تصویر پایین صفحه گالری عکس برای این خبر کلیک کنیدچهارشنبه ۶آبان۱۳۹۴نظر قطعی پادشاه اسپانیا به انتخاب اسطوره جایزه سلطنتی ورزشکار سال اسپانیا به کاسیاس رسید
نظر قطعی پادشاه اسپانیا به انتخاب اسطورهجایزه سلطنتی ورزشکار سال اسپانیا به کاسیاس رسیداز سوی شورای افتخاری ورزشکار شایسته سال اسپانیا جایزه سلطنتی به ایکر کاسیاس رسید به گزارش خبرگزاری فارس دن فیلیپ طی حکمی سلطنتی و رسمی جایزه ویژه ورزشکار برتر سال را به ایکر کاسیاس تقدیم کر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها