واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حرکاتي طبيعي تر در انيميشن فناوري هاي نوين رايانه اي در پويانمايي «سياره 51» ساخته خورخه بلانکو و خاوير عباد چاک، فضانورد آمريکايي درسياره 51 فرود مي آيد. او در نهايت تعجب متوجه مي شود که ساکنان سياره افراد سبزرنگ کوچکي هستند که فقط از تهاجم غريبه هايي مانند چاک مي ترسند. چاک با کمک روباتش، راور و دوست جديدش لم بايد مسيرش را از ميان اين سياره روشن، اما حيرت انگيز پيدا کند. سياره 51 گام عظيمي به جلو براي Ilion Animation Studios نه تنها در روايت داستان يک فيلم بلند، بلکه در توسعه زيربنايي رايانه اي در مواجهه با چالش هاي فني حاضر به حساب مي آيد. بزرگ ترين چالش، متحرکسازي شخصيت ها بود. گنرالو رودئو، کارگردان فني Ilion مي گويد: «با بيش از پانصد شخصيت منحصر به فرد ما بايد ابزارهاي متداول بي همتاي مختلفي را براي تنظيم و متحرکسازي آن ها با شيوه اي قابل باور توسعه مي داديم. ماسيستم متحرکسازي صورت با شرايط هنري و اختصاصي خودمان را توليد کرديم که وجه مشترک ساده اي را به متخصصان ارائه و به ان ها امکان کنترل ماهرانه بيش از دويست شخصيت را با شيوه هاي سريع مي داد. يکي از نتايج؛ انتقال احساسات با شخصيت هاي پسزمينه علاوه بر شخصيت هاي اصلي بود» رودئو در ادامه مي گويد: «شبيه سازي پويانمايي کل بدن نتيجه تحقيق و ميزان سازي بسيار است. ما تلاش مي کنيم کنترل ها را تا حد امکان ساده نگه داريم تا از کنترل کامل متحرکسازي بر تمامي ابعاد رفتار يک شخصيت اطمينان حاصل کنيم. اين نوع شبيه سازي که در اختيار متحرکسازان ما قراردارد، يک ترکيب منحصر به فرد است که به شخصيت هاي سياره 51 حرکاتي طبيعي دهد تا ان ها را باورپذير کند» سياره 51 فقط نيازمند خلاقيت و تعهد نبود؛ بلکه براي توليد آن ابداع لازم بود. بخش ابزار Ilion بيش از دويست تکنيک توسعه يافته را براي ساخت سياره 51 توليد کرد، از چهار رکن فناوري Asset Loader, Asset Manage, Asset Tracer, GLT )Ilion) تا پيشرفت هايي در مقياس بزرگ مانند مديريت لايه هاي نورپردازي و توسعه هاي نسبتا کوچک که به ساده و بهينه ساختن روندهاي خاص کاري سوق پيدا مي کرد. GLT يک بايگاني داخلي است که دوربين ها، علوم هندسي و متحرکسازي در ان ذخيره مي شود. GLT نه تنها براي تسهيل انتقال اطلاعات در فرآيندهاي مختلف به حساب مي آيد، بلکه به متخصصان امکان استفاده از منابع اطلاعاتي را مي دهد و اطمينان مي دهد که هميشه کاربر با آخرين اطلاعات موجود کار مي کند. براي مثال،؛ با از استفاده از دوربين ها در فريت Ilio,GLT تضمين مي کند که متخصصان هميشه با آخرين به روزرساني تصويربرداري کار مي کنند. همچنين خروجي/ورودي GLT با تري دي مکس و مايا پشتيباني مي شوند. Asset Tracker يکي از کاربردها و ابزار توليد اصلي به حساب مي آيد. Asset ها مانند مکان ها، شخصيت ها، امکانات ... خلق و تعيين مي شوند و حالت رايج آن ها بازبيني و کنترل با استفاده از آن است که اگر Asset ها نباشند وجود نخواهند داشت. همچنين Asset Tracker به صورت خودکار ساختار پوشه هاي پيش تعريف شده و فايل هاي الگو را براي متخصصان خلق مي کند تا با آن ها کار کنند و به صداها متحرکساز رايانه اي Ilion امکان کار با هماهنگي واقعي را مي دهد. Manager Asst برنامه اي است که به بسياري از کاربران امکان استفاده از فايل هاي تنظيمات را در زماني واحد با شيوه اي سازمان يافته و ايم مي دهد Asset Manager به متخصصان اجازه دريافت فايل ها را براي کار روي دستگاه خودشان و يا ارسال فايل هاي خودشان را مي دهد. وقتي آن ها روي يک فايل کار مي کنند، آن را به واحد ذخيره سازي اصلي بر مي گردانند و با استفاده از ASSET Manager تاريخچه تمامي تغييرات حفظ مي شود. يک مجموعه از خودکارسازي ها در Asset Manager ساخته شده اند که به متخصصان امکان ارائه انتقال آن ها ر ابه صورت خودکار مي دهند يا خروجي هاي GLT به آساني با يک کليک راست روي فايل و انتخاب گزينه مربوط، اين کار را انجام مي دهند Asset Loader ابزاري است که به طور خاص براي تري دي استوديو مکس طراحي شده و به متخصصان امکان اداره صحنه هاي مناسب تر را با خطاهاي کمتر مي دهد. Asset Loader به وسيله ارتباط Asset Tracher، دقيقا متوجه بهترين موارد براي يک نما مي شود و به کاربريک فهرست از صحنه هايي که بايد استفاده کند و امکان اضافه/ حذف هر مورد را مي دهد. مديريت لايه هاي نورپردازي، يک ابزرار توسعه يافته براي بخش نورپردازي است. اين ابزار نورپرداري امکان توليد لايه هاي تک نور را مي دهد مديريت لايه هاي نورپردازي زمان با ارزش Ilion Studio را نه تنها در زماني که صحنه اي براي اولين بار تنظيم مي شود، بلکه رسيدگي تغييرات را هم حفط مي کند. Animation Ilion تمام سياره 51 را با استفاده از دستگاه رندر Cyclops رندر کرد. اين دستگاه رندر انتقال حس زيبايي شناختي سياره 51 را امکان پذير کرد. با وجود توسعه دهندگان Animated Pixel در سايت، دستگاه رندر Cyclops با سياره 51 توسعه يافت و با ساير ابزارهاي Ilion Animation Studio به طور کامل يک پارچه شد. منبع: (Cimema Review (Now.2009 ماهنامه صنعت سینما ش 89 /ج
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]