واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
آیا بلایای طبیعی برای مجازات انسان های گنهکار است؟/ نظر آیت الله صانعی فرهنگ > دین و اندیشه - فلسفه و علل به وجود آمدن حوادث طبیعى نظیر زلزله، و رابطه آنها با بلایا و عقوبت هاى الهى از نظر آیت الله صانعی
به گزارش خبرآنلاین به نقل از شفقنا، آیتالله صانعی به پرسشی درباره فلسفه و علل به وجود آمدن حوادث طبیعى نظیر زلزله، و رابطه آنها با بلایا و عقوبت هاى الهى پاسخ گفته است. متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلید بدین شرح است: ۱- در معتقدات شرعى ما فلسفه وجودى حوادثى چون زلزله و سیل و... چیست ؟ ۲ ـ اگرچه بر اساس بعضى تعابیر در لسان آیات و روایات از آن به آزمایش الهى نام برده مى شود، اما در میان عامه مردم به عنوان بلا و عقوبت تعبیر مى گردد و متأسفانه از حادثه دیدگان به عنوان کسانى نام برده مى شود که مورد عذاب و عقوبت الهى واقع شده اند. حال از نظر جنابعالى این تعابیر درست است یا خیر؟ ۳ ـ بعضى از روحانیون معظم (که جهت انجام مسائل شرعى مربوط به حادثه دیدگان به مناطق زلزله زده سفر نموده اند) روایاتى را دال بر اینکه نه تنها حادثه دیدگان مورد عقوبات الهى واقع نشده اند، بلکه بر عکس، مقام شهید و شهادت را نیز کسب کرده اند، براى مردم بازگو مى کنند. آیا چنین روایاتى وجود دارد؟ و در صورت وجود، آیا این روایات از نظر حضرتعالى موثق است یا خیر؟ «باید توجه داشت که حوادث غیر مترقبه هم چون زلزله، طوفان و غیر آنها، همانند بقیه امور و حوادث تابع علل و اسباب خودش مى باشد، که همه و همه مخلوق و آفریده شده خداوند است، و سنت الهى بر جریان علل و معالیل و اسباب و مسببات است (ولن تجد لسنه اللّه تبدیلا) و این انسان است که خداوند او را به نحوى آفریده که با پیشرفتش در علم و دانش وپى بردن به علل و عوامل امور مى تواند آنها را کاهش داده و بلکه ممکن است روزى بشر جلوى همه آن حوادث را با علل و عوامل پیشگیرى کننده - که آنها نیز آفریده شده ذات بارى تعالى مى باشند - بگیرد، که ظاهراً بلکه قطعاً در زمان ظهور حضرت مهدى (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) که علم و درک و عقل بشر کامل مى گردد چنین پیشگیرى تحقق پیدا خواهد نمود، این بود بیان مختصرى از نحوه خلقت و آفرینش الهى در زمین. و اما مسئله بلا و عقوبت بودن این چنین حوادثى به طور کلى، قطعاً منفى است و ما نمى توانیم به اسلام عزیز نسبت بدهیم که مردمى که از خانه و زندگى ساقط شده اند، گناهکار بوده اند و خداوند آنها را عقوبت نموده چون به علاوه از اینکه این افتراء به اسلام است اصولا این جور عقوبت ها نسبت به گناهکاران که خارج از مفروض در سؤال است در اسلام و بعد از بعثت رسول اللّه(صلى الله علیه وآله)، نبوده و تحقق پیدا نخواهد کرد و چگونه مى توان این زلزله ها را عقوبت نامید با این که در همان حال مردم باید به خداى خویش توجه نمایند و نماز آیات بخوانند و نیز چگونه مى توان آن را عقوبت نامید با اینکه نسبت به اشباه و نظایر آنان مثل غریق یا کسى که خانه بر سرش خراب شده حسب روایات اجر شهید را دارد و بر همه ماهاست که از این گونه سخنان نادرست نسبت به این انسان هاى والاى صدمه خورده و اذیت شده دم فروبندیم. و به فکر خدمت به آنها و درخواست صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند براى مصیبت دیدگانشان باشیم و این جانب از همه آنان که صدمه خورده و اذیت شده اند درخواست دعاى خیر را داشته و دارم، چون این گونه افراد محروم، انسان هاى بزرگ و مؤمنى بوده و هستند که اکنون مضطر شده اند وخداى بزرگ دعاى مضطر را که در رأس آنها مهدى موعود (عجل اللّه تعالى فرجه الشریف) مى باشد اجابت مى نماید.» /6262
کلید واژه ها: احکام فقهی - فقه اسلامی - آیت الله یوسف صانعی - سیل - زلزله -
سه شنبه 5 آبان 1394 - 12:24:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]