تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826885101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعر محتشم کاشانی ایدئولوژی امام حسین(ع) را ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در برنامه آفاق بیان شد:
شعر محتشم کاشانی ایدئولوژی امام حسین(ع) را ندارد

مراسم عزاداری روز عاشورا در شهرستان بیجار


شناسهٔ خبر: 2949326 - یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
دین و اندیشه > اندیشکده ها

یک مدرس دانشگاه به شعر محتشم اشاره کرد و گفت: مطهری درباره این شعر می گوید، این شعر خیلی خوب است ولی یک چیز درباره این شعر کامل نیست و آن ایدئولوژی امام حسین است زیرا در این شعر فقط حزن وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه آفاق با موضوع مقتل نگاری و پیشینه آن و با حضور پرویز عباسی داکانی شاعر، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، دکتر احمد تمیم داری ادیب، زبان‌شناس و فارسی‌پژوه ایرانی و استاد تمام ادبیات و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر حامی کارگر استاد دانشگاه روانه آنتن شد. دکتر احمد تمیم داری ادیب، زبان‌شناس و فارسی‌پژوه ایرانی و استاد تمام ادبیات و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به تک نگاری یا مقتل خوانی اشاره کرد و اظهار داشت: تک نگاری ترجمه مونوگرافی در جهان فرنگ است. تک نگاری به این معنا است که نویسنده ای درباره یک کتاب یا شخصیتی آنچه در ذهن و زبان خودش است را یادداشت می کند و خیلی به مراجع و ماخذ مراجعه نمی کند. وی به مقتل نگاری اشاره کرد و گفت: مقتل نگاری سابقه بسیار طولانی دارد و در این مقاتل خوانی ها معارف زیادی وجود دارد. یک فاضلی به بنده می گفت اگر یک دانشگاهی تا دوره دکتری به عنوان مقتل نگاری و مقتل شناسی رشته ای بگذارد، کار بزرگی کرده است که به نوع معرفت و سیاست ها بستگی دارد. وی با تاکید بر اینکه باید آبروی مقتل ها حفظ شود، بیان داشت: خیلی از مقتل ها از زبان خود ائمه و پیشوایان است. اشعاری از امام حسین نقل می کنند که در مقاتل آورده اند. این شهیدان بزرگ به زبان ادب و شعر سخن می گفتند. تمیم داری با اشاره به آیات قرآن اظهار داشت: خداوند در قرآن فرموده است که ما به پیامبر شعر نیاموخته ایم ولی علما می گویند که برای پیامبر شعر جایز نیست اما برای دیگران جایز است زیرا باعث می شد به پیامبر تهمت بزنند و به او می گفتند این آیات شعر است. وی ادامه داد: اولین مقتلی که در عاشورا نوشته شد، معروف است مقتل ابی مخنف است که یکی از اصحاب بوده است و وقایع را یادداشت می کرده که اصل آن از بین رفته است. البته اصل خیلی از کتاب ها تا دوره مجلسی هم وجود داشته است ولی چون در ایران حکومت تشیع تشکیل می شود و عده ای هم حسادت می کردند خیلی از کتاب ها را از بین بردند. دکتر حامی کارگر استاد دانشگاه در ادامه در خصوص مقتل نگاری گفت: در تاریخ اسلام سنت مقتل نویسی متداول بوده است، یعنی گزارش دادن حوادث و وقایعی که منجر به مرگ و کشته شدن فرد یا گروهی است. وی افزود: بعد از شهادت امام حسین و منحصرا در ابتدای قرن دوم، تاریخ نگارانی را داریم که فقط به واقعه عاشورا توجه می کنند و کتابت می کنند. به طور کلی اگر بخواهیم تقسیم بندی هم داشته باشیم، باید گفت مقاتل مختلفی نوشته شده است ولی کتاب ارزشمندی که بیشتر مقاتل از آن نقل کرده اند، ابو مخنف است که در واقع مقتل الحسین (ع) است. وی ادامه داد: بعد از نوشتن این مقتل تا دوره قاجار یک تقسیم کلی داریم. تا دوره قاجار نویسندگان و تاریخ نگاران و مورخین و محدثین با استناد به این نوع مقاتل سعی کردند مقتل نویسی داشته باشند. در واقع جلیل طبری در کتاب خودش از این سند استفاده کرده است. کارگر به دوره بعد از قاجار اشاره کرد و بیان داشت: پس از قاجار یک رویکرد جدیدی به مقتل نویسی می شود که روضه خوانی است و از لحاظ محتوا و شکل و نوع بیان تفاوت هایی را با مقاتل قبلی دارد. در حقیقت مقتل های قبل از قاجار سند دارد و متکی به مدرک است ولی از دوره قاجار به این سمت توجه به عواطف و مسائل احساسی بیشتر می شود و به سمت حزن و روضه خوانی می رود. پرویز عباسی داکانی شاعر، پژوهشگر و مدرس دانشگاه با رد سخنان کارگر گفت: بده اعتقاد ندارم که پس از دوره قاجار این نوع مقتل خوانی شکل گرفته است. وقتی به روضه اشاره می کنیم به کتاب واعظ کاشفی اشاره کرده ایم. به نظرم این موضوع از دوره بعد از مغول کلید خورده است. وی افزود: در روضه الشهدا تمام ویژگی هایی که بیان می شود وجود دارد، یعنی کاملا احساسی است و سندیت ندارد. وی به شعر محتشم اشاره کرد و اظهار داشت: مطهری درباره این شعر می گوید، این شعر خیلی خوب است ولی یک چیز درباره این شعر کامل نیست و آن ایدئولوژی امام حسین است زیرا در این شعر فقط حزن وجود دارد در حالی که باید پرسید چه کسی اما حسین را کشت و از همه مهمتر چرا امام حسین را کشتند؟ شایان ذکر است برنامه آفاق هر شب ساعت ۲۰ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن