تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805124564




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا امام حسین (ع) درحملات خود نقطه ای در نزدیکی خیام را اتخاذ کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
 مرقد امام حسین(ع) چرا امام حسین (ع) درحملات خود نقطه ای در نزدیکی خیام را اتخاذ کرد؟

پرسمان؛
چرا امام حسین (ع) درحملات خود نقطه ای در نزدیکی خیام را اتخاذ کرد؟
نوشته‏ اند اباعبدالله ( ع ) در حملات خود ، نقطه‏ ای را انتخاب کرده بود که نزدیک خیام حرم باشد



به گزارش سروس دینی جام استاد شهید مطهری (ره) گفتاری را درباره نبرد امام حسین (ع) بیان کرده است.
متن گفتار ذکر شده بدین شرح است:
نوشته‏ اند اباعبدالله ( ع ) در حملات خود ، نقطه‏ ای را انتخاب کرده بود که نزدیک خیام حرم باشد . به دو منظور : یکی اینکه‏ می‏دانست دشمنان چقدر نامرد و غیر انسانند و این مقدار حمیت ندارند که‏ لااقل بگویند ما با حسین ( ع ) طرف هستیم ، پس متعرض خیمه‏ ها نشویم .

می‏خواست تا جان در بدن دارد ، تا رگ گردنش می‏ جنبد ، کسی متعرض خیام‏ حرمش نشود . حمله می‏کرد ، از جلو او فرار می‏کردند ، ولی زیاد تعقیب‏ نمی‏کرد ، برمی‏گشت تا خیام حرمش مورد تعرض قرار نگیرد . منظور دیگر
اینکه می‏خواست تا زنده است اهل‏بیتش بدانند که او زنده است . لذا نقطه‏ای را مرکز قرار داده بود که صدایش به آنها می‏رسید . وقتی که بر می‏گشت و در آن نقطه می‏ایستاد ، فریاد می‏کرد : « لا حول و لا قوش الا بالله‏
العلی العظیم ، » فریاد حسین علیه‏السلام که بلند می‏شد اهل بیت سکونت‏خاطری پیدا می‏کردند . می‏گفتند آقا هنوز زنده است . امام ( ع ) به‏ اهل بیت فرموده بود تا من زنده هستم از خیمه‏ها بیرون نیائید ( این حرفها
را باور نکنید که اهل‏بیت دائما بیرون می‏دویدند . ابدا . دستور آقا بود که تا من زنده هستم شما در خیمه‏ها باشید ) ، حرف سستی از دهانتان بیرون نیاید که‏ اجر شما زایل شود ، مطمئن باشید که عاقبت شما خیر است ، نجات پیدا می‏کنید ، خداوند دشمنان شما را بزودی عذاب خواهد کرد . آنها اجازه‏ نداشتند که بیرون بیایند و بیرون هم نمی‏آمدند . غیرت حسین ‏بن‏ علی ( علیهماالسلام ) اجازه نمی‏داد ، غیرت و عفت خود آنها نیز اجازه نمی‏داد که‏ بیرون بیایند . لذا صدای امام ( ع ) را که می‏شنیدند : « لا حول ولاقوش الا بالله العلی العظیم » اطمینان خاطری پیدا می‏کردند .
چون امام ( ع ) بعد از وداع کردن یک یا دو بار دیگر نیز آمده بودند و خبر گرفته بودند این‏ بود که اهل بیت امام ( ع ) هنوز انتظار آمدن ایشان را داشتند . در آن‏ زمان اسبهای عربی را برای میدان جنگ تربیت می‏کردند ، چون اسب حیوان‏ تربیت پذیری است . وقتی که صاحب آن کشته می‏شد ، عکس‏ العمل های خاصی از خود نشان می‏داد . اهل بیت اباعبدالله ( ع ) در داخل خیمه هستند ، منتظرند تا شاید صدای امام ( ع ) را بشنوند و یا یک بار دیگر جمال آقا را زیارت کنند ، یک مرتبه صدای همهمه اسب اباعبدالله ( ع ) بلند شد ، به در خیمه آمدند ، خیال کردند آقا آمده است ، یک وقت دیدند اسب آمده‏ در حالی که زین آن واژگون است . اینجا بود که اولاد و خاندان اباعبدالله‏ ( ع ) فریاد واحسیناه ، ! وا محمدا ! را بلند کردند و دور اسب را گرفتند ( نوحه‏سرایی طبیعت بشر است ، انسان وقتی می‏خواهد درد دل خود را بگوید ، بصورت نوحه‏سرایی می‏گوید ، آسمان را مخاطب قرار می‏دهد ، حیوانی را مخاطب قرار می‏دهد ، انسان دیگری را مخاطب قرار می‏دهد ) ، هر یک از افراد خاندان اباعبدالله ( ع ) بنحوی نوحه‏ سرایی را آغاز کردند . آقا به آنها فرموده بود تا من زنده هستم حق‏ گریه کردن ندارید ، من که مردم ، البته نوحه‏ سرایی کنید . در همان حال‏ شروع به گریستن کردند .

پاورقی :
۱ – بحارالانوار ، ج ۴۵ ، ص ۵۷ و اللهوف ، صفحه . ۵۳
انتخاب شفقنا از کتاب حماسه حسینی/ ص ۸۶-88



۳۰/۰۷/۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن