واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
احکام عزاداری (3)
حکم هروله در عزاداری
آيا هروله كردن در سينه زني جایز است ؟
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالات مطرح در خصوص عزاداری اینکه آيا هروله كردن در سينه زني مورد ندارد ؟ هروله بايد به چه صورت انجام بشود؟ آنچه در روايات فراوان مورد سفارش و تأكيد است عزاداري و محزون و گريان بودن در مصيبت شهادت و مظلوميت و فقدان اولياي الهي به ويژه سالار شهيدان، امام حسين(ع) است. شكل عزاداري و چگونگي آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه اي مختلف است .
مهم اصل عزاداري و بزرگداشت هدف امام حسين(ع) و يادآوري فضايل و رشادت و كمال و جانبازي در راه حق و دفاع از دين خدا و مبارزه با كجروي و بي عدالتي و ظلم مي باشد و شكل و حالت خاصي در روايات مورد نظر نمي باشد.
بهترين شكل عزاداري بيان فضايل و كمالات و سخنان ارزنده و نوراني و راهگشاي سيدالشهدا(ع) و ساير اولياي بزرگ و مكرم خداوند است. ممكن است فردي بدون حركت و حالت خاصي اهل معرفت و بصيرت باشد و با مطالعه نهضت مقدس امام حسين(ع) و اهداف الهي و انساني او، در درون بر اين مصيبت و جنايت بزرگ غمگين و نالان باشد و ممكن است كسي با وجود شور گرفتن و بالا و پايين پريدن به اين درجه از معرفت و بصيرت نرسيده باشد. شايسته است مؤمنان از هر كارى كه مناسب با مجالس عزادارى حضرت سيدالشهدا(ع) نمى باشد، خوددارى كنند و در مورد هروله و بالا و پايين پريدن در مجالس عزاداري گفتني است مراجع در مورد هروله مي فرمايند اگر به نحو متعارف و به گونهاى باشد كه از نظر عرفى موجب وهن مراسم عزادارى نشود و از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود، اشكال ندارد. پرسش :معناي هروله چيست؟ چرا در مجلس عزاي امام حسين(ع) هروله مي كنند؟ و آيا درست است يا نه؟
..پاسخ اجمالي
1. هروله به معناي راه رفتن بين راه رفتن عادي و معمولي و دويدن است.[1]
2. هروله يكي از اعمال مستحبي در بخشي از سعي صفا و مروه است.
3. حالت هروله نشان از نوعي سردرگمي و حيرت دارد؛ شايد به همين دليل عده اي در عزاي امام حسين(ع) اين گونه رفتار مي كنند.
4. سبك و شيوه هاي عزاداري اگر مخالف شرع نباشد، مجاز است. [1]. ر. ك: راغب اصفهانى، حسين بن محمد، المفردات في غريب القرآن، تحقيق، داودي، صفوان عدنان، ج 11، 695، دارالعلم الدار الشامية، دمشق، بيروت، چاپ اول، 1412 ق.
آية الله صافي گلپايگاني در مورد اين سوال: «هروله» در جلسات عزاداري چه حكمي دارد؟ ؛ مي فرمايند:
گاه ميشود كه اشخاص مصيبتزده از شدّت تأثر از جا بر ميخيزند و ميروند و ميآيند و خود را ميزنند و فرياد ميكنند؛ اگر كسي در مصيبت حضرت سيدالشهدا سلاماللهعليه كه اعظم مصائب است واقعاً چنين حالي پيدا كند، يا مثل تباكي چنين حالي را دارد نميتوان اين حالات را اهانت دانست. در اين موارد سليقهها مختلف است؛ بحسب ازمنه و امكنه فرق پيدا ميكند و عرف عام را بايد ملاك دانست. آنچه لازم است اين است كه همه بر حفظ و شكوه و عظمت و حقيقت و وقار قدس و ملكوتي اين برنامه و نشان دادن كمال حزن و اندوه خود اهتمام نمايند. بنابراين، اگر هروله كردن ( در عزاداري امام حسين (ع) اگر موجب وهن اسلام نشود مراجع آن را جايز مي دانند.
هروله، نوعي از حركت بين راه رفتن و دويدن است ،بالاوپائين پريدن هروله نيست.
۲۶/۰۷/۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]