تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834005190
نظام فکری در اندیشه منظومهوار شهید مرتضی مطهری
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتاری از حجتالاسلام سوزنچی؛
نظام فکری در اندیشه منظومهوار شهید مرتضی مطهری
شناسهٔ خبر: 2939345 - سهشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
دین و اندیشه > اندیشمندان
در یادداشت پیشرو حسین سوزنچی به تبیین اهمیت نظام فکری در اندیشۀ منظومهوار شهید مطهری میپردازد. از دیدگاه وی برای شناخت عمیقتر اسلام لازم و مطلوب است که نظام فکری شهید مطهری مطالعه شود. به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیش رو بخشی از جلد اول کتاب «روایت مطهر» اثر حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسین سوزنچی با موضوع تأملی در اندیشههای شهید مطهری است؛ این کتاب به زودی توسط نشر سدید (انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام ) منتشر خواهد شد. شناخت منسجم نظام فکری شهید مطهری به عنوان مقدمهای برای شناخت عمیقتر اسلام، از جهات گوناگونی دارای اهمیت است، اما برای آنکه بحث به شکل روشنتری بررسی گردد، ابتدا به سه سؤال اساسی دراینباره میپردازیم و سپس وارد مباحث اصلی میشویم. سؤال اول اینکه؛ اساساً اهمیت بهرهگیری از یک سیر مطالعاتی منسجم چیست و آیا چنین برنامهای ضروری است؟ دو اینکه چه ضرورتی دارد که در سیر مطالعاتمان بر اسلامشناسی متمرکز شویم؟ در نهایت آنکه به چه دلیل برای رسیدن به شناختی منسجم از اسلام، از میان اندیشمندان مختلف، بهتر است آثار استاد مطهری را مبنا قرار دهیم؟ اهمیت سیر مطالعاتی منسجم اهمیت مطالعه پیوسته و منسجم از دو منظر قابل توجه است: اول؛ مطالعه در زندگی به خودی خود خوب است. بدیهی است که رشد انسان بدون آگاهی و معرفت امکانپذیر نیست واز میان راههای مختلفی که موجب ارتقاء آگاهی انسان می شود یکی از آسانترین آنها، مطالعه است. متأسفانه آمار مطالعه در کشور ما پایین است و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به عنوان یک امر ضروری باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد. دوم؛ اگر شخصی به دنبال افزایش اطلاعات عمومی خود باشد، شاید با مطالعۀ جسته و گریختۀ روزنامهها و رجوع به سایتهای مختلف به این امر نائل آید، اما این گونه مطالعهها در مجموع برای ارتقاء سطح فکری انسان چندان سودمند نیست و اگر کسی رسیدن به سطوح فکری و علمی بالاتر را به طور جدی برای خود هدف قرار داده، وصول به این هدف حتماً باید در قالب یک برنامۀ مطالعاتی منسجم دنبال گردد؛ رایجترین برنامه مطالعاتی، برنامههای درسی رشتههای دانشگاهی است؛ نتیجۀ مطالعۀ کتابهای درسی، عموماً رفع نیازهای خاصی در جامعه است و لزوماً دغدغۀ این را ندارد که شخص را به نظام فکری جامعی برای زندگی برساند. پس برای کسی که هدف او رسیدن به یک نظام فکری عمیق و یکپارچه است نیز چارهای جز مطالعه هدفمند نیست. ماهیت نظام فکری منظور از نظام فکری منسجم، شالودهای است که به وسیله آن میتوان با مسائل مختلف رویارو شد و راهکارهای کلان مسائل و مشکلات را پیشبینی کرد. ما در نظام فکری اولاً به دنبال توانایی فهم درست از مسائل هستیم و پس از آن، درصدد یافتن راهحلهای مناسبی برای آن مسائلیم. این مسائل میتواند شامل انواع مختلفی از معضلات و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد. اهمیت اسلامشناسی در اینجا این سؤال مطرح میشود که تمرکز بر «اسلامشناسی» چه ضرورتی دارد؟ در پاسخ باید گفت که اسلامشناسی، مانند برخی رشتههای دانشگاهی نیست که وجود تعدادی متخصص در آنها جامعه را بینیاز کند، بلکه شناخت حد معینی از معارف دینی برای هر مسلمانی لازم و ضروری است. این مطلب را میتوان با دو رویکرد فردی و اجتماعی تبیین کرد. اهمیت شناخت دین از منظر فردی، از این جهت است که ما به عنوان یک مسلمان موظفیم دین خود را به درستی و از روی آگاهی بشناسیم. خداوند متعال در قرآن به پیامبرش میفرماید: (قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصیرَهٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی) [۱]؛ بگو راه من این است که من و پیروانم با بصیرت کامل همۀ مردم را به سوى خدا مىخوانیم. اگر کسی مسلمان حقیقی است، فقط باید روی بصیرت حرکت کند. بصیرت یعنی آگاهی؛ یک شناخت درست و عمیق. مسلمان، آگاهانه حرکت و پیروی میکند؛ در اسلام پیروی کورکورانه نداریم. پس در نگاه فردی، شناخت اسلام، اکتساب آگاهی و بصیرت، وظیفۀ هر مسلمانی است. دلیل دیگر ضرورت برنامۀ مطالعاتی بر محور اسلامشناسی، دلیل اجتماعی این مسئله است. این مسئله را از دو زاویه مدنظر قرار میدهیم: یکی از منظر رویارویی ما با غرب؛ و دیگری از منظر وضعیت سنتی خود. با پیدایش تمدن غرب، چالشها و مشکلات متعددی برای مسلمانها ایجاد شده است؛ تمدن غرب در بسیاری از موارد با مسیحیت و بلکه با اساس دین تعارضات مهمی پیدا کرد و به تبع آن، خدا و بسیاری از مسائل دینی و مذهبی زیر سؤال رفت. متأسفانه چنین رویکردهای غربمحورانهای به تدریج به جامعه ما هم وارد شده و موجب ایجاد شبهات متعددی گشته است و ما زمانی میتوانیم به یک شبهه پاسخی در خور بدهیم که با اتکا به شناختی صحیح و دقیق از مبانی دینی به پاسخگویی نسبت به سؤالات و شبهات دینی بپردازیم. مسئله دیگر؛ رویارویی ما با خرافات است؛ یعنی حتی اگر با غرب هم رویارو نبودیم، برخی از آداب و رسوم اجتماعی ما آلوده به خرافات است و این خرافات، به اسم اسلام عرضه میشود؛ یعنی برخی، اعمال خرافی را به عنوان عملی دینی انجام میدهند و این آمیختهشدن خرافات با اسلام، از مشکلات مسلمانی ماست. تشخیص و تمییز آنچه حقیقتاً از اسلام و احکام آن ناشی شده، از آنچه بعدها به اسم اسلام و به شکلی خرافی در جامعه رواج پیدا کرده ایجاب میکند که اسلام را دقیقتر بشناسیم. ازاینرو با نگاهی اجتماعی به این مسئله، هم برای رویارویی با غرب و هم برای پالایش فکر خود از خرافات، نیاز به اسلامشناسی داریم. اگر این اسلامشناسی حاصل نشود، در معرض دو خطر «التقاط» و «تحجّر» [۲]. قرار میگیریم. رجحان آثار شهید مطهری بر آثار دیگران سؤال دیگری که در این مرحله مطرح میشود، این است که چرا برای دستیابی به این هدف، از آثار شهید مطهری شروع کنیم؟ پاسخ این است که اگر بخواهیم برنامهای منسجم برای مطالعه در زمینۀ اسلامشناسی معین کنیم، ناگزیر باید به دنبال آثار متخصصی برویم که هم در شناخت زوایای اسلام متبحر و مجتهد باشد و هم در زمانشناسی پیشقدم باشد؛ چرا که آنچه احتیاج امروز ماست، شناخت کاربردیِ اسلام است؛ اسلامی که به نیازهای روزِ ما پاسخگو باشد؛ در مقام حاضر، ما به دنبال این نیستیم که مثلاً مفسر یا فقیه شویم؛ بلکه صرفاً به دنبال این هستیم که به عنوان یک مسلمان، با آگاهی و بصیرت از اسلام تبعیت کنیم. چنین متخصصی، به جز شناخت عمیق از اسلام و زمانشناسی (به معنای شناخت اجتماعی و کاربردی اسلام نه صرف اطلاعات خام)، باید ویژگی دیگری نیز داشته باشد که عبارت است از بیان شیوا، روان و قابلفهم؛ چرا که اگر دانشمندی با اصطلاحات و بیان تخصصی به بیان مسئلهای بپردازد، مخاطب عام امکان برقراری ارتباط با او را نخواهد داشت. البته باید توجه داشت که سادهنویسی با سطحینویسی تفاوت دارد. همچنین چنین فردی باید در عین توانایی در بیان ساده و روان مطلب، حتماً با شیوه استدلالی و برهانی به تبیین مباحث بپردازد و استفاده از شیوههای خطابی و یا ذوقی در اینگونه مباحث اثر مثبتی نخواهد داشت؛ زیرا قرار است ما رشد فکری کنیم و فهم استدلالی خود از دین را ارتقا دهیم، نه اینکه بر اساس جذابیتهای احساسی، یک سلسله مطالب را باور کنیم. مسئله بعدی تنوع مباحث است؛ اگر شخصی به دنبال نظام فکری منسجمی از معارف اسلام است، باید سراغ متخصصی برود که در عرصههای متنوع وارد شده باشد تا مخاطب، ارتباطات ابعاد مختلف اسلام را دریابد و درکی از نحوۀ ارتباط برقرارکردن پیدا کند؛ بنابراین باید به سراغ متفکری برویم که در اغلب عرصهها آن هم به شیوه استدلالی و عمیق وارد شده باشد. حال این مسئله مطرح است که این شخص چه کسی باشد؟ برای تشخیص این مسئله دو راه وجود دارد یکی این که آثار متعددی از افراد مختلفی را مطالعه کنیم تا بفهمیم کدام شایسته تر است که این راه بسیار وقت گیر است و با هدف میان مدت ما ناسازگار است. را دوم این است که به سراغ اسلام شناس زمان شناسی برویم که نسبت به او اطمینان خاطر داریم و ببینیم او چه کسی را تأیید میکند. بدون تردید یکی از مهمترین اسلامشناسان زمانشناس معاصر، امام خمینی (ره) بود. بعید میدانم کسی مدعی باشد در تاریخ معاصر، بالاتر از ایشان اسلامشناسِ زمانشناس داشتهایم، اما مشکل اصلی در مورد آثار ایشان آن است که تقریباً تمامی آثار مکتوب ایشان -که مهمترین سخنان شخص، همواره در آثار مکتوبش بیان میشود- بسیار تخصصی است و حتماً نیازمند تحصیلات قبلی میباشد. در عین حال، ایشان به عنوان یک اسلامشناس زبده، اسلامشناسِ زمانهشناسی را که بتواند با قلم ساده، مطالب مختلف اسلام را ارائه دهد، به ما معرفی کردند؛ تنها کسی که حضرت امام بر مطالعۀ آثار او اصرار میورزید، شهید مطهری است. امام در وصف ایشان فرمودند: آثار ایشان بیاستثنا خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بگویم آثارش بیاستثنا خوب است[۳]. در واقع حضرت امام، برای کسی که میخواهد به مطالعه هدفمند معارف اسلامی بپردازد، آثار شهید مطهری را پیشنهاد میکنند. بنابراین یکی از دلایل اصلی ما در انتخاب شهید مطهری، علاوه بر داشتن ویژگیهایی چون بیان روان و اسلامشناسی عمیق و موارد دیگری که ذکر آن گذشت، توصیۀ بزرگانی چون امام خمینی و مقام معظم رهبری است[۴]. پی نوشتها: [۱]. یوسف، آیۀ ۱۰۸٫ [۲]. شهید مطهری این دو خطر را در کتاب اسلام و مقتضیات زمان، تحتعنوان جهالت و جمود مطرح میکنند که ان شاء الله به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. [۳]. سخنان امام خمینی به مناسبت سومین سالگرد شهادت استاد مطهری. [۴]. رهبر معظم انقلاب: «بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفتهام که جریان فکری اسلامی انقلاب و نظام اسلامی ما در بخش عمدهای متکی به تفکرات شهید مطهری است؛ یعنی آنها پایهها و مایههای اسلامیای است که ما در تفکرات اسلامی از آنها بهره بردیم و به نظام اسلامی منتهی شد … کتابهای او (استاد مطهری) جزو پُرفروشترین، جذابترین و مطلوبترین کتابها برای نسلهای جویای فکر متین و منطقی اسلام است و الآن هم ما واقعاً بدیل و عدیلی برای مجموعۀ کتابهای شهید مطهری (رضوان الله علیه) نداریم و با اینکه کارهای خوبی هم شده، بلاشک از لحاظ اهمیت، تأثیرگذاری، جذابیت و اتقان، هنوز هم در بالاترین سطح قرار دارد. بیانات معظم له در دیدار اعضای کنگرۀ حکمت مطهر، ۱۸/۱۲/۸۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
کتاب «اقتصادنا»ی شهید صدر در فرهنگسرای اندیشه نقد و بررسی میشود
کتاب اقتصادنا ی شهید صدر در فرهنگسرای اندیشه نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2938048 - یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی هفتاد و هفتمین نشست نقد و بررسی کتاب اندیشه دوشنبه ۲۰ مهرماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود به گزارش روابط عمومی فرهنگتبیین شخصیت امام(ره)، استحکام بن مایه های فکری نظام است
سید حسن خمینی تبیین شخصیت امام ره استحکام بن مایه های فکری نظام است شهرری ـ ایرنا ـ یادگار امام و تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی ره گفت تبیین شخصیت امام ره در حوزه های مختلف کمک به استحکام بن مایه های فکری نظام جمهوری اسلامی است و هرگونه سستی منجربه خلل در این کار می شوعده ای قصد دارند «دیپلماسی» را جایگزین مولفه های اساسی اقتدار نظام کنند/ اجبار اصلاح طلبان در تحریف اندیشه های
غلامحسین دشتی تاکید کرد عده ای قصد دارند پروژه بزرگی را آغاز کرده و قدرت اصلی کشور را در دیپلماسی و گفت و گو مطرح کنند و مولفه های قبلی و اساسی اقتدار نظام چون قدرت رهبری حضور مردم دفاع مقدس نیروهای مسلح و سایر مجموعه تشکیل دهنده بدنه نظام را کم رنگ کنند به گزارش خبرگزاری بسیاسلام منزلت عفیف را تا مجاهد شهید و فرشتهای مقرب بالا برده است
در نشست کارکردهای اصل عفاف در حقوق خانواده مطرح شد اسلام منزلت عفیف را تا مجاهد شهید و فرشتهای مقرب بالا برده است شناسهٔ خبر 2937987 - یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک محقق در نشست کارکردهای اصل عفاف در حقوق خانواده گفت دین مبین اسلام جاعزت و سرافرازی نظام اسلامی حاصل برافراشته شدن پرچم شهیدان است
رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ری ضمن شرکت در مراسم ختم پدر شهیدان شجاعی فردگفت عزت و سرافرازی نظام اسلامی حاصل برافراشته شدن پرچم شهیدان استبه گزارش تا شهدا با حضور جمع کثیری از مردم خداجوی شهیدپرور شهرستان ری مراسم چهلمین روز درگذشت پدر شهیدان شجاعی فرد در مسججامعه نیازمند تبیین چتر اندیشه سردار شهید همدانی است
یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۵ دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان با اشاره به اینکه جامعه نیازمند چتر تفکر نگاه و اندیشه سردار شهید همدانی است بیان کرد باید در راستای تفکر ایشان حرکت و از آن صیانت کنیم به گزارش سرویس آموزش و پرورش ایسنا حامد علامتی دبیرکل اتحادیه انجماز این همه هزینه برای نظام آموزشی چه نتیجه ای گرفته ایم؟
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱ ۰۷ ششمین جلسه از گفتوگوهای راهبردی در راستای الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با سخنرانی آیت الله دری نجف آبادی درباره مسائلی مانند اشکالات موجود در نظام آموزش و پرورش کشور برگزار شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیت الله د۷ شهید و ۲۴۰ مجروح در درگیری های روز شنبه فلسطینیان با نظامیان صهیونیست
به گزارش ایرنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین شمار شهدای فلسطین از آغاز انتفاضه جدید که از ۱۰ روز پیش و اوایل ماه جاری میلادی آغاز شده به ۲۱ نفر رسیده است وزارت بهداشت فلسطین گفت شش فلسطینی از جمله دو کودک بر اثر درگیری با نظامیان اشغالگر در قدس … به گزارش ایرنا به نقل ازنظام جمهوری اسلامی تداوم دهنده راه امام حسین(ع) است
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۵ فرمانده سپاه فجر فارس گفت امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی مدعای نام حسین ع و تداوم دهنده راه این امام بزرگوار است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس سردار سرتیپ دکتر غلامحسین غیب پرور در اختتامیه سیزدهمین اجلاس بین المللی تجلیلقطعی گاز در خیابان شهید مطهری کرج
بر اساس شرکت گاز استان البرز گاز ساکنان حاشیه خیابان شهید مطهری کرج فردا سه شنبه 21 مهرماه قطع می شود به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان البرز این شرکت اعلام کرد گاز ساکنان حاشیه خیابان شهید مطهری کرج فردا سه شنبه 21 مهرماه قطع می شود این قطعی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها