محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829182074
پیام آیتالله جوادیآملی به حجاج بیتالله الحرام
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
آیتالله جوادیآملی در پیامی به حجاج بیتالله الحرام گفت: حج فرصت مغتنمی برای خودسازی معنوی است و حاجیان در این سفر معنوی باید یک تعامل متقابلی با خداوند داشته باشند. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم در پیام این مرجع تقلید آمده است: «وظیفه همه بویژه عالمان و روحانیون، بالاخص مسئولان بعثه این است که بکوشند تعامل متقابل عبد و مولا را در مساله حج و عمره پیاده کنند. ما باید در این سمت و سو حرکت کنیم، با خدا معامله کنیم و تعامل متقابل «ضِیف» و «میزبان» را داشته باشیم. سلام الهی بر بانیان کعبه که بنیانگذاران قبله و مَطاف مسلمانان جهانیان هستند. سلام الهی بر منادیان توحید که از کنار این کعبه جهان بشریت را به وحدانیت و احدیت خدای سبحان دعوت کردند. سلام الهی بر همه کسانی که ندای ابراهیمی و ندای نبوی علوی حسنی و حسینی(علیهم اسلام) را پاسخ دادند و به زیارت این «بیت عَتیق» شتافتند و سعی کردند آن را قبله رسمی و مَطاف جهانی بدانند. رسالتی که به عهده حاجیان و معتمران است که انشاءالله با حج مقبول، عمره مقبول، زیارت مقبول و دعای مستجاب برگردند تحکیم پیوند بین آنها و خلیل خداست. وجود مبارک ابراهیم این بِنا را به دستور خدا ساخت تا وحدانیت و احدیت خدای سبحان را تثبیت کند، اولا، منادی این ندای وحدت باشد، ثانیا، مهمانان را که «ضیوف الرَّحمان» هستند به این سرزمین دعوت کند، ثالثا، تا جهان اسلام از شرک و امثال آن نجات پیدا کند. وقتی ذات اقدس الهی به ابراهیم خلیل(س) دستور ساختن مطاف و قبله را داد، فرمود کسانی که به این سرزمین میآیند مهمانان من هستند، اینها «ضیوف الرَّحمان» میباشند. گرچه رحمت الهی گسترده است (وَسِعَتْ کُلَّ شَیءٍ)، لکن در سرزمین وحی این رحمت موج میزند، چون (فیهِ آیاتٌ بَیناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ). وقتی «ضیوف الرَّحمان» شدند و «الله» میزبان اینها شد، اینها باید چیزی به همراه نیاورند؛ زیرا «وَ حَمْلُ الزّادِ اَقْبَحُ کُلِّ شَیءٍ *** اِذَا کَانَ الْوُفُودُ عَلَی الْکَریمِ»، باید از کالای رحمانیت و رحیمیت الهی استفاده کنند و آن کالا که رزق کریم است، همان توحید است. مهمانان اصلی این مَطاف و این قبله، «رِجال» و «ضامِر»نشینها هستند. گرچه هر کسی بیاید این در به روی او باز است، اما مهمانان اصلی این مَطاف و این قبله پیادهها و کسانیاند که دارای مَرکَب و مَرکوب ضعیف و لاغرند (یأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ)؛ مهمانان اصلی کسانی هستند که پیاده به مکه میآیند و مهمانان اصلی کسانی هستند که روی مَرکبهای لاغر و ضعیف از انتهای درّهها و منطقههای گودنشین حرکت میکنند! گرچه هر کس بیاید؛ چه توانگر و چه تهیدست، این دَر به روی او باز است، ولی مهمانان کسانی هستند که واجد این دو شرط باشند: یا اهل این دو شرط باشند یا طبق این دو شرط فکر کنند یا کسانی باشند که پیاده میآیند یا سوار مرکبهای ضعیف و لاغر میشوند، یا اگر توانگر هستند، به وصف پیادهها و مَرکوبِ ضعیف نشین بیایند: (وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ). درست است که در آیه دیگر فرمود: (لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیهِ سَبیلاً)، گرچه اغنیا و توانگران که مستطیع میباشند بر آنها واجب است، امّا «مُکلَّف» حساب دیگری داد و «ضِیف» حساب دیگر؛ «مُنادا» و «مُخاطب» حساب دیگری دارند و مکلّف حساب دیگر. این سرزمین سرزمینِ وحی است و در سرزمین وحی سفره وحی و نبوّت و رسالت و ولایت و امامت گسترده است، مهمانان این سرزمین غذای وحدانیت و احدیت، از یک سو، بهره وری از وحی، نبوّت، رسالت، خلافت و امامت از سوی دیگر را میچشند و بهره وری دارند، اگر کسی اهل «رِجال» و «ضامِر» نبود، باید به این وصف بیاید، چون «در کوی او شکسته دلی میخرند و بس». سرّ اینکه خدای سبحان از این گروه دعوت کرده، برای آن است که میخواهد دعوت میهمانان خود را هم پاسخ بدهد؛ یک تعامل و تقابلی بین این دعوتهاست. درست است که هر کس به سرزمین مکّه و وحی بار یابد جزء مهمانان خداست، اما مهمان دو قسم است: یک مهمان است که خدا با او تعامل و تقابل دارد؛ هم او را به مهمانی میپذیرد هم مهمانی او را میپذیرد و برخیها مهمانانی هستند که تعامل و تقابل دوجانبه بین آنها یعنی بین آنها و خدا نیست. ذات اقدس الهی فرمود: چه به خلیل خود و چه به حبیب خود(علیهما آلاف التحیة و الثناء) (وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ)، چرا اینها را دعوت بکن؟ برای اینکه اینها مهمانان ویژه من هستند، یک، میزبانان مخصوص من هستند، دو، من مهمان اینها خواهم بود و این یک تقابل است! اگر گفته شد حاجی و معتمر «ضِیف الرَّحمان» است، ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَةِ قُلُوبُهُم». آن انسان دل شکستهای که «رجالاً» آمده، (وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ) آمده، آن انسان تهیدست دلشکسته، میزبان من است و من مهمانی او را میپذیرم. بنابراین حاجی و معتمر اگر در کِسوت «رِجال» آمده است اگر به کِسوت (وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ) گرچه متمکّن هست به این حال آمده و در این حال بوده است که حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفته است، گفت بنده «مِسْکِینٍ مُسْتَکِینٍ مُسْتَجِیر» هستم، با این وصف آمده است، میتواند با خدا یک تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی، گرچه در هر دو حال مهمان خداست، زیرا این ضیافت را از ذات اقدس الهی گرفته است، «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْک». وجود مبارک ابراهیم خلیل که صریحا اعلام کرد و فرمود: (فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ مِنِّی)؛ این جزء ندای نبوّت عام است، ندای رسالت عام است، ندای خلافت عام است، ندای امامت عام است و اختصاصی به هیچ ملت و نحلهای ندارد. این بیان نورانی خداست که از زبان ابراهیم خلیل(سلام الله علیه) در سوره «ابراهیم» آمده است که فرمود: هر کس که راهی راه من شد، از من است؛ (فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ مِنِّی). همه ما فرزندان خلیل حقّی هستیم که در پایان سوره «حج» فرمود: (مِلَّةَ أَبیکُمْ) این منصوب به اغراست، (مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ)؛ او پدر ماست و صریحا اعلام کرد فرمود: (فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ مِنِّی)، بنابراین ما میتوانیم ابراهیمی باشیم و ابراهیمی فکر کنیم. اگر کسی ابراهیمی شد، در فضای زیست خودش باید کعبه بسازد مسجد و مَعبد و مَطاف و قبله بسازد و خودش هم قبله و مَطاف و مَعبد شود، تا از دیدن او از سیره او از سنّت او و از سَریرت او عدّهای بهره عبادی ببرند، تا بشود پیرو خلیل حق و در تمام این کارها براساس وحدانیت و احدیت خدا بیندیشد، نه غیر آن که فرمود: (وَ إِذْ یرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا)، این (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا) زمزمه زیرِ لب آن مهندس و این معمار بود، تمام این سنگها و ملاتها را که جابه جا میکردند، میگفتند: (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا). ما هم در زندگی خود، مسجد و معبد درست کنیم که بشود مَطاف و قبله و مَعبد عامّه مسلمانها، آن هم با شعار (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا)، چون پدر ما این کار را کرده است، ما هم میتوانیم طبق پیام ابراهیمی از اهلِ بیت خلیل حق شویم که اگر کسی اهلِ بیت خلیل حق شد، اهلِ بیت حبیب حق هم خواهد بود. وجود مبارک ابراهیم که براساس (مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ) پدر ماست و همه ما را به مهمانی دعوت کرده است، با آن تَبر بتها را شکست و هرگونه شرک ظاهری و باطنی را درهم کوبید. حاجیان و معتمران در شرق و غرب عالم به پیروی از ابراهیم خلیل، باید به مبارزه با شرک در اشکال مختلف آن بپردازند. بنابراین حجی که زائران و معتمران دارند، به لطف الهی حجی مقبول خواهد بود، لکن همان کسی که این مَطاف و این قبله و این مَعبد را بنا کرد، ذات اقدس الهی به او فرمود که صریحا اعلام بکن: (لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ ینالُهُ التَّقْوی مِنْکُمْ)؛ عمل ظاهر، آن قربانی، آن گوشت آن خون یا آن سنگ و مانند آن که «رمی جمره» میشود، اینها یک واجباتی است که بر همه ما لازم است تا انجام بدهیم، ما هم «سمعاً» و «طاعتاً» انجام داده و انجام میدهیم؛ اما اساس کار این است که فرمود روح این عبادت به خدا میرسد! روح عبادت اشتیاق به وحدانیت و احدیت اوست، اولا؛ احیای نبوّت و وحی و رسالت و امامت و خلافت و اهلِ بیتی بودن است، ثانیا، (فَجَعَلَهُمْ جُذاذاً إِلاَّ کَبیراً لَهُمْ)، ثالثاً، تا جهان جهان مَهد و اَمن شود. امیدواریم ذات اقدس الهی حج و عمره و زیارت همه زائران «بیت عَتیق» را به أحسن وجه بپذیرد و دعای همه حاجیان و معتمران و زائران را به أحسن وجه مستجاب فرماید.» انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]
صفحات پیشنهادی
پیام تسلیت دانشگاه مذاهب در پی ارتحال مفسر قرآن آیتالله خزعلی
پیام تسلیت دانشگاه مذاهب در پی ارتحال مفسر قرآن آیتالله خزعلی شناسهٔ خبر 2917377 - چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۱ دین و اندیشه > سایر دانشگاه مذاهب اسلامی با صدور پیامی رحلت عالم فرزانه مفسر و حافظ کل قرآن آیت الله خزعلی را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری مهر در این پیام آمدپیام آیت الله هادوی تهرانی به مناسبت حادثه دلخراش مسجدالحرام
مدیریت سوء سردمداران سعودی پیام آیت الله هادوی تهرانی به مناسبت حادثه دلخراش مسجدالحرام آیت الله هادوی تهرانی به مناسبت حادثه دلخراش مسجدالحرام پیامی صادرکرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله هادوی تهرانی به مناسبت حادثه دلخراش مسجدالحرام پیامی صادر کرد متن پیام به این شرپیام تسلیت سازمان تبلیغات اسلامی در پی درگذشت آیتالله خزعلی
جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۲ در پی درگذشت مرحوم آیتالله شیخ ابوالقاسم خزعلی سازمان تبلیغات اسلامی با صدور پیامی این ضایعه را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این پیام آمده است درگذشت تأسفبار مرحوم آیتالله حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی رحمت الپیام تسلیت رهبر انقلاب در پی رحلت آیتالله خزعلی/ سرفصل های مهم زندگی آیت الله خزعلی
پیام تسلیت پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی رحلت آیتالله خزعلی سرفصل های مهم زندگی آیت الله خزعلی حضرت آیتالله خامنهای در پیامی رحلت عالم متقی آیتالله آقای ابوالقاسم خزعلی را تسلیت گفتند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از سایت khamenei ir متن پیام رهبر انقلاب اسلامیپیام تسلیت مدیر حوزههای علمیه در پی درگذشت آیتالله خزعلی
چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۶ مدیر حوزههای علمیه کشور با صدور پیامی درگذشت آیتالله ابوالقاسم خزعلی را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن کامل پیام آیتالله سیدهاشم حسینیبوشهری به شرح زیر است رحلت عالم جلیلالقدر و مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیتعلی جنتی درگذشت جمعی از حجاج در حادثه بیتالله الحرام را تسلیت گفت
علی جنتی درگذشت جمعی از حجاج در حادثه بیتالله الحرام را تسلیت گفتوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی جان باختن زائرین و حجاج حرم امن اللهی را در حادثه بیت الله الحرام تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری فارس متن پیام علی جنتی به شرح زیر است انالله و انا الیه راجعون حادثه جان باختن ووزیر فرهنگ در پیامی درگذشت جمعی از حجاج در حادثه بیت الله الحرام را تسلیت گفت
وزیر فرهنگ در پیامی درگذشت جمعی از حجاج در حادثه بیت الله الحرام را تسلیت گفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی جان باختن زائرین و حجاج حرم امن اللهی را در حادثه بیت الله الحرام تسلیت گفت به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وآل سعود شایستگی میزبانی از حجاج بیتالله الحرام را ندارد
جراره در گفتگو با مهر آل سعود شایستگی میزبانی از حجاج بیتالله الحرام را ندارد شناسهٔ خبر 2914487 - یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۱ سیاست > مجلس نماینده مردم بندرعباس با بیان اینکه سهلانگاری دولت عربستان قابل قبول نیست گفت ما آل سعود را خادمالحرم نمیدانیم زیرا شایستگی میزپیام رئیس مجلس در پی حادثه بیتالله الحرام قصور دولت عربستان علت بروز حادثه مکه است
پیام رئیس مجلس در پی حادثه بیتالله الحرامقصور دولت عربستان علت بروز حادثه مکه استعلی لاریجانی تصریح کرد دولت عربستان باید تمهیدات لازم را برای تامین جان حجاج فراهم میکرد که با کوتاهی و قصور خود باعث بروز این حادثه شد به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس علی لاریجانی رئیس مجتلاوت شاکرنژاد در جمع حجاج جانباز بیتالله الحرام+دریافت
تلاوت شاکرنژاد در جمع حجاج جانباز بیتالله الحرام دریافتمحفل انس با قرآن کریم با حضور حمید شاکر نژاد قاری بینالمللی قرآن کریم در جمع حجاج جانباز بیتالله الحرام برگزار شد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس محفل انس با قرآن کریم در جمع جانبازان انقلاب اسلامی با حض-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها