پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851873726
تاریخنگاری مقاومت باید معطوف به واقعیات موجود باشد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: درگفتوگو با یعقوب توکلی مطرح شد؛
تاریخنگاری مقاومت باید معطوف به واقعیات موجود باشد
شناسهٔ خبر: 2911948 - شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
دین و اندیشه > سایر
یک پژوهشگر تاریخ گفت:جای تأسف است که علیرغم نظام زجرآور حاکم بر اسرائیل فلسطینیها به این مسئله فکر نکرده و حقایق را بیان نکردند تا اذهان عمومی متوجه جنایات اسرائیل شود. به گزارش خبرگزاری مهر، به بهانه گردآوری خاطرات «سمیر قنطار» (مبارز لبنانی) و شهید حسین شاطری (رئیس ستاد بازسازی لبنان) این نوشتار تقدیم خوانندگان گرامی می شود.«سمیر قنطار» قدیمیترین اسیر لبنانی دربند رژیم صهیونیستی در ۲۰ جولای ۱۹۶۲در روستای دروزینشین «عیبه» از توابع استان «جبل» لبنان به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۷۸ میلادی طی یک عملیات ضد صهیونیستی در شهر صهیونیستنشین «نهاریا» به اسارت در آمد و در لبنان «سردار اسرا» لقب گرفت. وی در سال ۱۹۷۹ از سوی نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی دستگیر و در تبادل اسرای سال ۲۰۰۸ بین اسرائیل و حزب الله لبنان از زندان آزاد شد.دکتر یعقوب توکلی، محقق، مورخ، مدرس و کارشناس مسائل سیاسی است که حدود پنج سال پیش گفتوگوی مفصل و مبسوطی با وی انجام داده و ماحصل آن را در کتابی با نام خاطرات سمیر قنطار گردآوری کرده است. بناست این کتاب از سوی انتشارات «سوره مهر» منتشر شود. به همین منظور با ایشان به گفت و گو نشستیم که گزیدهای از آن را میخوانید.*منتظر بودیم کتاب خاطرات سمیر قنطار به نمایشگاه برسد ولی متأسفانه نرسید. این کتاب مدتها قبل از نمایشگاه آماده بود اما فشار کاری که پیش از نمایشگاه بر «سوره مهر» بود مانع از چاپ آن شد و از طرفی هم دوستان استدلال میکردند که اگر ما آن را در فضای خلوتتری به چاپ برسانیم، بُعد رسانهای بهتری خواهد داشت. تمام کارهای این کتاب تقریباً تمام شده است. نمیدانم چه مشکلات فنیای در انتشارات سوره وجود دارد که تاکنون منتشر نشده اما با اینهمه از آنها ممنونم و واقعاً اگر کمکهای رئیس انتشارات سوره مهر نبود این کار به سرانجام نمیرسید و اصلاً کلید زده نمیشد.چند ماه بعد از آزادی «سمیر قنطار» از زندان پیشنهاد ملاقات با وی را دادم زیرا معتقد بودم ایشان سی سال در زندآنهای اسرائیل بوده و از آنجا که ابتدا دروزی مذهب بوده و بعد مشهور بود که سوسیالیست و سپس شیعه شده این فرایند و جابجایی فکری تأثیر بسیاری خواهدداشت و اگر سمیر مورد پرسش و پاسخ خیلی جدی قرار بگیرد میتوان یک برگ تاریخی بسیار مهمی را در حوزة مقاومت علیه اسرائیل رو کرد.خوشبختانه زمانی که با سمیر روبرو شدیم، این امر را قابل اجرا دیدیم هر چند دوستان لبنانی اول فکر میکردند که یک خبرنگاری آمده و میخواهد مصاحبهای کند و سمیر هم در یک مصاحبه یک جلسهای حرفهایی خواهد زد. اما من در همان جلسه اول به سمیر گفتم زمانیکه جوان بودم کتاب «محاکمه» نلسون ماندلا را خواندم و از آنجا با آقای ماندلا افکار و عقایدش، سیستم حاکم بر کشور آفریقای جنوبی، سیاستهای انگلستان و سازمان آزادیبخش آفریقای جنوبی و به همین صورت شرایطی که او در زندآنهای آفریقای جنوبی بوده آشنا شدم. البته آن کتاب کتاب کوچکی بود ولی برای همیشه در ذهن من باقی ماند.به سمیر گفتم شما در حال حاضر بالاترین میزان زندان سیاسی در دنیا را دارید حتی بیش از آقای ماندلا؛ اگر حوصله کنید و اجازه دهید من میتوانم تمام دوران زندان شما را تاریخی کنم و آنچه شما به من میگویید همه جهانیان خواهند شنید. او پیام حرف مرا گرفت و از ابتدا بسیار ریز وارد گفتو گو شد. در این میان سؤالات بسیاری پرسیدم و اینچنین، مصاحبهای که تصور میشد طی دو جلسه خاتمه پیدا کند، ۵۵ جلسه به طول انجامید و هر روز شاهد بودیم که او برگهای جدیدی از واقعیتهای مقاومت در خاورمیانه، به ویژه فلسطین و لبنان را آشکار میکند و ما فرصت بسیار ذیقیمتی در اینباره پیدا میکنیم تا بتوانیم جهانیان را مطلع کنیم که چه بر این مردم مظلوم در منطقه رفته است؛ به ویژه اینکه ورود سمیر به مبارزه، ورودی انسانی بود بدین معنی که در گام اول، او از منظر یک انسان مذهبی و ... نیامده و از منظر انسانی وارد مبارزه شده بود.مخاطب با مطالعه این اثر با دنائت رژیم صهیونیستی در حوزههای مختلف، از جمله ظلمی که بر مردم لبنان روا داشت و کشتار مردم مظلوم لبنان، جنایاتی که در اشغال علیه مردم لبنان به وجود آورد و در نظام شکنجه و ساختار اذیت و آزار فلسطینیهاپی می برد. جای تأسف است که علیرغم نظام زجرآور حاکم بر اسرائیل، فلسطینیها به این مسئله فکر نکرده و آثار اینچنینی را منتشر نکردند و حقایق را بیان نکردند تا تبدیل به ذهنیت و اندیشه در جهان شود و اذهان عمومی متوجه جنایات اسرائیل در زندآنهایش شود و اینکه چه نظام وحشتناکی از ایذاء انسانی در این زندآنها وجود دارد. لذا خیلی ریز و موشکافانه از ایشان سؤال میپرسیدم و تلاشم این بود که اجزاء مختلف ساختار آشکار شود حتی بخشهای مختلفی که مرتبط با نظام حقوقی اسرائیل بود. آمد و شدهای مختلفی در زندان اتفاق افتاد تا اینکه سمیر به دلیل ورود بچههای حزبالله با نیروهای حزبالله هم آشنا میشود و تحولات دیگری در او رخ میدهد.شما با خواندن این کتاب، وقایع سی سال را در زندان میبینید. اما به قدری داستان این سی سال جذاب است و به انسان توانایی تحمل مشکلات و قدرت پذیرش مسئولیت و توانایی تحمل و بردباری میدهد که اصلا ً با هیچ اثر دیگری قابل مقایسه نیست و مخاطب بعد از خواندن این کتاب حس میکند که باید صبورتر و قویتر باشد و قدرت مواجهه با مشکلات، ظلم، ستم و ستمگری به معنای عام و خاص کلمه را داشته باشد و مهمتر از همه ضرورت اتصال به معنویت و توحید و باور به خداوند متعال، پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را بیشتر درک می کند و اعتقاد به این مسئله که واقعاً ایستادگی و مقاومت انسانیِ انسان برای هدایت و رسیدن به توحید، سبب اعتلای انسانی شده و این همان چیزیست که در کربلا تجلی پیدا کرده است.خاطرات سمیر قنطار اثری تاریخی در تاریخ مقاومتدر قضایایی که سمیر نقل میکند طبیعتاً بخشی از آنها را با افزودن اطلاعات تکمیل کردم. برای مثال در بعضی قسمتها به دلیل کمبود وقت ایشان اشارهای کوتاه به موضوعی میکرد اما به من میگفت که شما این قسمت را تکمیل کنید. مثلاً یک قرارداد را اشاره میکرد و ما آن قرارداد را کامل در پاورقی آوردهام و یا مثلاً یک رفتار سیاسی و یک ماجرا را اشاره میکرد که عمدتاً در پاورقی آوردهام. لذا به اعتقاد من خاطرات سمیر اثری است که نه برای امسال و سالهای آینده بلکه اثری تاریخی برای تاریخ مقاومت است و کاش دوستان کمی در انتشار آن عجله کنند.من متن همین گفت و گوها را بهعنوان یکی از چندین کتاب درسی دوره دکتری در زمینه جنبشهای اسلامی به دانشجویان معرفی کردم. زمانی که این جزوه در دوره تحصیلی خوانده شد، دست به دست گشت و اشخاص مختلفی با من تماس گرفتند و همه تأکید داشتند که اولاً اطلاعات کتاب به گونهای تنظیم شده که وقتی مخاطب شروع به خواندن میکند، دیگر نمیتواند آن را رها کند نکته دوم اینکه به همه سؤالات این حوزه، پاسخ قانعکننده و در خور داده و ابهامات را حل میکند و نهایتاً اینکه به انسان قدرت صبر، استقامت و توانایی در برابر تحمل مشکلات و نابرابریها و ایستادگی در برابر ظلم را میدهد.وجه دیگر این کار هم اینست که تاریخ مقامت را از منظر یک فرد زندانی که در زندانی است که همه چهرههای مقاومت در آن حضور دارند نشان میدهد؛ به اصطلاح به عنوان یک شاهد نزدیک. فکر نمیکنم اثر خواندنی در این حد در ارتباط با مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان به ویژه مقاومت اسلامی لبنان تا الان شکل گرفته باشد.* اصلاً نمونهای از ثبت خاطرات زندانیان در بند رژیم صهیونیستی به زبان عربی یا غیره وجود دارد؟ من ندیدم؛ ولی بعد از مصاحبه با سمیر کار دیگری هم انجام دادم. شدت آزار و اذیت در سیستم زندآنهای اسرائیل و فشاری که بر سمیر رفته بود، به قدری سخت و جدی بود که ما هم گاهی باور نمی کردیم که انسانی بتواند آنقدر تحمل کند. لذا به سراغ ۹ تن رفتیم که درکتاب به عنوان شاهد معرفی شدند و لبنانیهایی بودند که (ما به فلسطینی ها دسترسی نداشتیم) با سمیر همسلولی بودند. آنها هم یک دورهای را با سمیر گذرانده بودند اما هر کدام، خود، یک یا چند سمیر دیگر بودند! کمترینشان ۱۲ و بیشترینشان ۱۸ سال زندان گذرانده بودند. آنها هم شکنجههای وحشتناکی را در سیستم دیده بودند. اما واقعیت قصه این است که آن کتابها بخش لبنانی و حزب اللهی تحولات منطقه است.این هشت نفر از نیروهای حزبالله و حزب امل بودند که بعد به حزبالله ملحق شدند و من درواقع با اینها به گفت و گو نشستم. یعنی بعد از خاطرات سمیر با آنها گفت و گو کردم و دیدم واقعا آنچه بر سمیر رفت، آنها چندین برابرش را تحمل کردهاند! دراین ۸ مصاحبه دیگر ما شاهد انواع و اقسام شگردهای رژیم صهیونیستی و مهمتر از آن، سطح و عمق بسیار جدی و عمیق مقاومت حزبالله در برابر اسرائیل هستیم. یعنی مقاومت شیعی در اینجا از یک بار معنایی بسیار بلند و در عین حال عمیقی برخوردار بوده و هست.جالب اینکه یکی از کسانی که با او مصاحبه کردم جزو فرماندهانی بود که در درگیریهای اخیر سوریه به شهادت رسید؛ شهید «فادی الجزار» و من تنها کسی هستم که از او یک مصاحبه مفصل ثبت شده دارم و با هفت نفر دیگر نیز گفت و گو کردم که هر کدام از این گفت و گوها خودش یک تاریخ است و بخش گفتنی تاریخ مقاومت حزبالله، از دل این مصاحبهها بیرون آمد.اصول تاریخنگاری مقاومتدر حین انجام این کار به یک تئوری رسیدم و آن، اصول و فنون نگارش تاریخ مقاومت است. لذا یک دوره درسی برای دوستان در لبنان برگزار کردیم به نام «اصول تاریخ نگاری مقاومت» که یک بار هم به صورت یک جلد کتاب درآوردم تا روشهای تاریخ نگاری را تئوریزه کرده و بر اساس تئوری و منطقی که تاریخنگاری مقاومت میطلبید، کار انجام شود. چون شما در تاریخنگاری مقاومت نمیتوانید همه آنچه را که در تاریخنگاری یک سلطنت منقرض شده یا مثلاً یک ماجرایی که صد سال پیش اتفاق افتاده، الان آن مسائل را بیان کنید. بنابراین، مقاومت، تاریخنگاری خاص و زبان خاص خود را دارد. ضمن اینکه باید متوجه باشید که خدای نکرده به غلط، اسطورهسازی و اسطورهپردازی نکنید. در ایران دیده ایم که مثلا ً چپها در تاریخنگاری اسطورهسازیهای عجیب و غریب می کنند؛ اسطورههایی که واقع نیست و احیاناً طرف در برابر دشمن شکست هم خورده یا تسلیم شده و یا از بین رفته است. بعد از او یک اسطوره مقاومت و ایستادگی میسازند و بسیار بزرگ میکنند. اما واقعیت اینست که تاریخنگاری مقاومت باید معطوف به حقایق و واقعیات موجود باشد. لذا اصول تاریخنگاری مقاومت را در آنجا تدریس کردم که الان جزوهاش مرتب شده و آماده است.* هنوز منتشر نشده؟ نه.*برای آن هشت مصاحبه دیگر چطور؟ همه آنها جداگانه کار و آماده شد؛ فقط باید پاورقی ها را فراهم کنم و احتمالاً سؤالات جدیدی هم دارد ولی شاید به همین میزان منتشر کنیم اگر زمینه فراهم شود ...*مجموعه خیلی جذابی میشود. بسیار جذاب است. مثلا زندگی آقای «یوسف فضلی» یا آقای «مصطفی حمود» که نفوذی موساد بوده؛ یعنی از طرف حزبالله در موساد نفوذ کرده بود و مجوز بسیاری از عملیاتهای حزبالله در منطقه اشغالی را او صادر میکرد؛ پسر جوان بیست و دو سالهای که اسرائیلیها را دیوانه کرده بود و آنها متعجب بودند که چطور او درون آنها نفوذکرده و با مقامات ارشدشان ملاقات داشته و از طریق همین ملاقاتها هم بخشهای زیادی از فعالیتهای مقاومت را هدایت میکرد. آقای یوسف فضلی نیز پیشنهاد داد که اسم کتاب را بگذار «یعقوب در پی یوسف».*که یک ایهامی هم دارد. حداقل بخش مربوط به یوسف فضلی را به همین نام خواهیم گذاشت.*خبردار شدیم که جنابعالی در حال تدوین اثری درباره شهید حسن شاطری (حسام خوشنویس) نیز هستید. لطفاً درباره ی این کتاب هم توضیح دهید. زمانی که برای بخش دوم کار به لبنان رفته بودیم برای ۸ مصاحبه، زمان نماز مغرب و عشا در مسجد قائم (عج) ضاحیه در حال خواندن نماز بودم همراه با پسرم که مردی آمد و بعد از احوالپرسی متوجه شد ما ایرانی هستیم و بعد از اطلاعاتی که پسرم به وی داد، متوجه شد من نویسندهام. گفت: شماره مرا بنویس؛ گفتم شما را نمیشناسم گفت من «حسام خوشنویس» هستم و خیلی وقت است که دنبال شما میگردم. از من دعوت کرد تا به پارک «ایران» در بنت جبیل برویم. البته آن روز خودش نبود. با آقای یوسف فضلی رفتیم و بخشی از مصاحبه با ایشان را همانجا انجام دادیم.گفتند که در لبنان کارهای فراوانی کردهاند اما هیچکس برای کارهای عمرانیشان چیزی ننوشت و این کارهای عمرانی تاریخی ندارد یعنی ثبت تاریخی نشده است. از من خواستند این کار را برایشان انجام دهم. عذرخواهی کرده و گفتم مشغله دارم اما حاضرم راهنمایی و کمک کنم. گفتند امکان ندارد شما باید این کار را برای ما انجام دهید. بعد از سفر به بنت جبیل برای ایشان طرح و ایدهای نوشتم. ایشان به همراه یکی از دوستان به منزل ما آمد و طرح را گرفت. بعد از چند روز دوباره آمد و خیلی اظهار رضایت کرد و گفت خیلی عالی است به اعتقاد ما تمام سؤالاتی که مد نظر ما بوده شما مطرح کردی و فکر میکنم که همین الگو جوابگوست. بحث کردیم که چطور این الگو را پیاده کنیم و قرار شد یا ایشان به ایران بیایند یا بنده یک جلسه حضورشان بروم تا گفت و گو کنیم و ایشان هم تعدادی اسناد و مدارک از فعالیتهای خودشان را برای من بفرستد و من آنها را مطالعه و بر اساس آنها با ایشان مصاحبه کنم.اطلاعات و مطالبی که ایشان در اینباره داشت فرستاد و ما مطالب را ترجمه کردیم و الان در روند آمادهسازی کار هستیم. اطلاعاتی را در مورد خود شهید جمعآوری کردیم. اما در مدت کوتاهی بعد از ارسال مدارک، خبر شهادت ایشان را شنیدم.او کسی بودکه برای گسترش عدالت و رفع ظلم از مظلومین جهان اسلام چه شیعه وچه سنی حدو مرز و زمانی نمیشناخت و دنبال جاه و ... نبود. زمانی که دید امیدی هست و میشود کاری را نوشت، خودش چند بار به منزل ما آمد و خواهش کرد که من البته این را از بزرگی ایشان میدانم.بعد از این ماجرا تلاش کردیم تا مؤسسات داخل را به همکاری دعوت کنیم تا کار پیش رود اما متأسفانه معتبرترین مؤسسات با کملطفی حداکثری با این قضیه برخورد کردند! برخی ازآنها حتی اجازه ندادند گزارشی از آنچه قرار است انجام دهیم، ارائه کنیم.خاطرات سمیر بهطور کامل تمام شد. هشت مصاحبه دیگر هم پیادهسازی و حدود ۷۰ درصد کار آن انجام شده اما هنوز ویرایش نشده است. گردآوری خاطرات شهید شاطری نیز حدود نیمی از آن انجام شده است.بخش مقاومت حزبالله برای ما در اولویت است. البته می دانید که ما این را تقریباً بدون حمایت و با موانع زیادی انجام دادیم. برای مثال جامعه و مردم ما چیزی از ماجرای شهادت «احمد قصیر» نمیداند؛ فقط یک اسم و نهایتاً کتابهایی که در لبنان چاپ کردهاند؛ آنهم برخی جریانهای لبنانی، در حد یک پاراگراف: احمد قصیر فلان روز چه کرده. در همین اندازه. اما اینکه احمد قصیر چه اتفاقی را سامان داده، طبیعی است که مطلع نیستند.جنگ اول ما با وهابیت است نه با اسرائیلسالهاست فریاد میزنم که وهابیت در حال تکثیر و تربیت نیروست. آنها آدم تربیت کردند؛ ادبیاتشان را توزیع کردند؛ مدرسه ساختند و به تعبیر امیرالمؤمنین: و من نام لم ینم عنه. هر چقدر که برخی از آقایان ما در داخل اصرار بر خوردن وخوابیدن وآزادباش داشتند، از آنسو آنها دائماً در حال تلاش وآماده باش کامل بودند! سال ۸۷ بارها و بارها گفتم جنگ اول ما با وهابیت است نه با اسرائیل. مصاحبهای هم انجام دادهام که در ماهنامه «زمانه» به چاپ رسید با نام «جهاد غیر عقلانی» که در آن هم این مسئله را تأکید کردم. لذا به فکر نوشتن کتابی با نام «مسئولیت شیعه بودن» افتادم که این را هنوز پیاده نکردهام.* آیا سمیر قنطار و دیگر آزادگان لبنانی اکنون و در ایام رهایی از بند صهیونیستها، از شرّ خوی وحشیگری رژیم اشغالگر در اماناند یا اینکه افرادی مثل سمیر قنطار هنوز مجبورند زندگی مخفیانه داشته باشند؟ همه بچههای حزبالله مخفی هستند. چه کسی در لبنان آشکار است!؟ یکبار در حین مصاحبهها، شخصی را دیدم و بلافاصله شناختم. دوستی که کنار من بود گفت آقای توکلی شما نه او را دیدهاید و نه میشناسید!یا مثلاً در جریان جنگ شما میدیدید که یک خانه بمباران و تخریب میشد و خانه های اطراف هدف قرار داده نمی شد؛ این خانه خراب شده مال یک شیعه بود و مثلاً خانههای اطراف یکی مال یک مسیحی و دیگری مال یک سنی بود.خود آقای جواد قصفی (از شاهدانی که با آنها مصاحبه شد) می گفت، در طول درگیری ها با صهیونیستها پنج بار خانه من را هدف قرار دادند و خراب کردند.جواد قصفی دستگیر شد و خبر نداشت همسرش باردار است. در اسارت خدا به او فرزندی داد. و صهیونیستها تا دو سال اجازه نداده بودند که او از وجود این فرزند باخبر شود. بعد از دو سال افسری که او را دستگیر کرده بود، برای شکنجه روحی او، عکسی از دختر دو ساله اش تهیه کرد و به او نشان داد. جواد قصفی که تا آن زمان چیزی به نام فراق فرزند نداشت، بعد از دیدن عکس دختر کوچک و زیبایش دچار غمی شدید شد.تا سن سیزده سالگی این پدر هیچ راه ارتباطی با دخترش نداشت. تا اینکه تلفن همراهی به صورت مخفیانه به دست میآورد و از آن طریق با دخترش تماس میگرفته و صحبت میکرده. تا دو سال این پدر و دختر از طریق تلفن، تنها صدای همدیگر را میشنیدند. تا اینکه تلفنشان لو میرود و این ارتباط قطع میشود. بعد از انتقال به زندان جدید، او موفق میشود یک بار دیگر با دختر و همسرش تماس برقرار کند. همسرش به او اطلاع میدهد که دختر دچار ناراحتی کلیه شده است. طی یک سالی که این تماس ادامه داشته، دختر مریضیاش پیشرفت می کند و کلیهاش را از دست میدهد. سرانجام بعد از یک سال کشمکش و طی مراحل درمانی، سرانجام یک روز زنگ می زند و متوجه می شود که خانه شلوغ است و صدای گریه و شیون می آید. با همسرش صحبت می کند و همسرش با گریه خبر درگذشت دخترشان را میدهد. آن دختر بدون پدر بزرگ شد و مُرد، بدون اینکه حتی لحظه ای پدرش را از نزدیک دیده باشد! بعد از شنیدن این ماجرا بسیار گریستم.سمیر قنطار هم ماجرایی مشابه دارد. او هم یک خواهر داشت به اسم «سنا». بعد از فوت مادرشان، «سنا» او را بزرگ کرده بود؛ این خواهر و برادر خیلی به هم علاقه داشتند و وقتی سمیر دستگیر شد سنا به خاطر فراق برادرش مریض شد؛ فلج شد و مرد. آن روز که سمیر این خاطره را تعریف کرد و اتفاقات آن روزها را بیان کرد، من بسیار منقلب شدم و تحت تأثیر این مصیبت گریه کردم.این کتاب و خاطرات این افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند، مملو از این ماجراهاست. به نظرم شایسته است که یک کار رسانه ای خوب در اینباره صورت گیرد. قطعاً در معرفی و تبلیغ چنین کتابی که به نوعی آغاز انتشار کتابهایی در زمینه ثبت خاطرات حوزه مقاومت است، می بایست با یک برنامه از پیش تعیینشده پیش رفت تا حق این امانت به خوبی ادا شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
منکرات موجود در ادارات دولتی
سهشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۳ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس بر لزوم تقویت اقامه نماز در تمام ادارات دولتی تاکید و اضافه کرد یکی از راهکارهای این امر حضور مدیر دستگاه در نماز جماعت است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس سلیمان مهدویبرتری تیم فوتبال نوجوانان ایران مقابل نوجوانان مقاومت
تیم فوتبال نوجوانان ایران در یک دیدار تدارکاتی مقابل تیم نوجوانان مقاومت به برتری رسید تیم نوجوانان ایران که خود را برای حضور در رقابت های مقدماتی قهرمانی آسیا آماده می کند در دیداری دوستانه به مصاف تیم جوانان مقاومت رفت که این مسابقه با برتری 3 بر صفر به سود شاگردان علیدوستی بکشف موجودی عجیب در روسیه +عکس
به گزارش زنگ اول این موجود را دو نفر از ساکنان یک روستا در کنار نیروگاه اتمی "سوسنووی بور" در روسیه کشف کردند که در سال 1958 برای تامین برق شهر لنینگراد ساخته شد به گزارش تلویزیون روسیه بقایای این موجود به آزمایشگاهی در شهر کراسنویارسک در 400 کیلومتری شهر مسکو منتقلمیزان موجودی صندوق توسعه ملی
میزان موجودی صندوق توسعه ملی معاون وزیر اقتصاد گفت 30 میلیارددلار تسهیلات ارزی و ریالی از سوی صندوق پرداخت شده و هم اکنون تقریبا 40 میلیارددلاردرصندوق وجوددارد به گزارش فرهنگ نیوز علی اکبر سهیلیپور معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت صندوق توسعه ملی طی چند سال گذشته 75 میلیاردمقاومت مردم سوریه درس آموزی از فرهنگ شهادت است
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس از شهرستان میاندورود حسین جناسمی شامگاه دوشنبه در نشست هماهنگی گرامیداشت هفته دفاع مقدس در این شهرستان اظهار کرد اگر چه تجاوز رژیم بعثی عراق به کشور در هشت سال دفاع مقدس سبب هزینه های سنگینی شد ولی دفاع مقدس برابر این تجاوز آثار ارزشمندی براینگا ه ها به اقتصاد مقاومتی سطحی است
به گزارش پایگاه خبری عصر اعتبار به نقل از ایسنا سید مرتضی افقه اظهار کرد متاسفانه آنچه از زبان مسئولین در رسانه ها در تعریف اقتصاد مقاومتی بیان می شود خطاست و اگر با این تعاریف کار پیش برود راه به جایی نخواهیم برد وی با اشاره به اینکه هدف اصلی اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی بهاحمدی: عزم راسخ مسئولان لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی است
سهشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۱ یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عزم راسخ مسئولین و پرهیز از سهل انگاری را لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی دانست حجتالاسلام موسی احمدی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تشکحماس گروه های مقاومت فلسطینی را به خونخواهی شهدای دوابشه فراخواند
حماس گروه های مقاومت فلسطینی را به خونخواهی شهدای دوابشه فراخواند تهران – ایرنا – جنبش مقاومت اسلامی حماس در پی شهادت سومین مجروح حمله تروریستی شهرک نشینان صهیونیست جناح ها و گروه های فلسطینی را به اقدام برای گرفتن انتقام خون این شهدا خانواده دوابشه فراخواند به گزارش خبرگزافرماندار کاشمر: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو رونق تعاونیها است
فرماندار کاشمر تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو رونق تعاونیها است مشهد - ایرنا - فرماندار کاشمر گفت برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به سمت رونق تعاونیها برویم مهدی فروزان دوشنبه شب در همایش تجلیل از تعاونیهای برتر کاشمر با حضور مدیر روابط کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان واقتصاد مقاومتی تجلی شکوفایی ظرفیت های بومی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس طرح پرورش مرغ بومی از جمله طرح های موفقی است که به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در نقاط مختلف کهگیلویه وبویراحمد اجرا می شود این طرح که بیشتر در مناطق روستایی قابلیت بیشتری دارد علاوه بر اینکه باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای افراد م-