محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830111765
فرق بین تقیه و دروغ
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: مگر دروغ گناه نیست؟ پس چگونه است که تقیه، که نوعی دروغ است، یکی از مسلّمات مذهب تشیع شمرده میشود؟
تقیهگاهی گفته میشود تقیه، مصداق دروغ و شاخهای از نفاق و دورویی است و دروغ و نفاق هر دو در آئین اسلام حرام و مذموم است، با این حال، چگونه است که علمای شیعه تقیه را مجاز میانگارند؟
در پاسخ بدین سوال، نخست باید ببینیم "تقیّه" در منابع مکتوب دینی به چه معناست؟ آنگاه به ترسیم تفاوتها و مرزهای مفاهیم سهگانه "تقیه"، "دروغ" و "نفاق" خواهیم پرداخت.مفهوم واژگانی "تقیّه"واژه "تقیه" با کلمات "تقوا" و "وقایه" همریشه اند و هر سه از ماده "وقی یقی" مشتق شدهاند که به معنای خویشتنداری و خودنگهداری است. عرب به سپر میگوید: وقایه. ترجمانی چون پرهیزکاری، برحذرداشتن، خداترسی و...همه از لوازم و فروعات مفهوم تقوا و تقیّه هستند نه اصل مفهوم. مفهوم اصطلاحی "تقیّه""تقیه" اما در اصطلاح عبارت است از اینکه انسان برای حفظ جان، مال و یا آبروی خود از گزند مخالف مجبور شود سخنی بگوید و یا عملی مرتکب شود که در باطن بدان اعتقاد ندارد."تقیّه" در قرآنتقیّ هجدای از حکم عقل، اصلی است که در آیات متعددی از قرآن مورد تایید قرار گرفته است. ما در مجال حاضر، دستکم سه آیه از قرآن را شاهد مثال می آوریم:آیه نخست: کریمه 28 سوره مبارکه آل عمران«لا یَتَّخِذِ الْمُوْمِنُونَ الْكافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُوْمِنینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فی شَیْءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ یُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصیرُ »
مومنان نباید كافران را- به جاى مومنان- به دوستى بگیرند؛ و هر كه چنین كند، در هیچ چیز [او را] از [دوستى] خدا [بهرهاى] نیست، مگر اینكه از آنان به نوعى تقیه كنید و خداوند، شما را از [عقوبت] خود مىترساند، و بازگشت [همه] به سوى خداست.این آیه دلیلی روشن بر جایز بودن تقیه است. به خلاف دیدگاه برخی که تصور می کنند فقط شیعیان هستند که اعتقاد به تقیه دارند نه همه مسلمانها، باید گفت اهل تفسیر اعم از شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که این آیه در مقام تایید اصل تقیه است. به عنوان مثال: آلوسی،مفسر بزرگ سنی در تفسیر روح المعانی میگوید: و فی الآیة دلیل علی مشروعیة التقیة وعّرفوها بمحافظة النفس أو العرض أو المال من شر الأعداء.(1) یعنی: این آیه دلیل بر مشروعیت تقیه است. و تقیه بنا بر تعریف عبارت است از محافظت جان یا آبرو یا مال از شر دشمنان.همین ظاهر ساختن مصدر یعنى كلمه «تقاة» كه معادل كلمهى تقیه و هر دو از ریشه «وقى و وقایة» به معنى سپر گرفتن در برابر خطرات است، نشان مىدهد و اعلام مىدارد كه نوع خاصى از تقیه -نه هر نوع تقیه و به طور مطلق - مورد استثناى قرآن است زیرا نفرمود: إلا أن تتقوا منهم با این كه مطلب و منظور با چنین تعبیرى هم كامل و تمام بود، بلكه با عنایت خاصى آن تعبیر ویژه را «تقاة» بكار برده تا اثبات كند كه یك نوع تقیه نه هر نوع تقیهاى مجاز و مستثنى است.( 2)آیه دوم: کریمه 6 سوره مبارکه نحلمَن كَفَرَ بِاللّهِ مِن بَعْدِ إیمَانِهِ إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالإِیمَانِ وَلَكِن مَّن شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ
هر كس پس از ایمان آوردن خود، به خدا كفر ورزد [عذابى سخت خواهد داشت] مگر آن كس كه مجبور شده و [لى] قلبش به ایمان اطمینان دارد. لیكن هر كه سینهاش به كفر گشاده گردد خشم خدا بر آنان است و برایشان عذابى بزرگ خواهد بود.غالب مفسران شیعه و سنی، شان نزول این آیه را درباره عمار یاسر می دانند.
علامه طباطبایی با استناد به روایتی( به نقل از الدرالمنثور) می گوید: مشرکین مکه عمار یاسر را گرفتند، و رهایش نكردند تا به رسول خدا (ص) دشنام داد، و خدایان مشركین را تمجید كرد، آن وقت رهایش نمودند. پس وقتى شرفیاب حضور رسول خدا (ص) گردید، پرسید حال و خبر چه بود عرض كرد: بسیار بد، زیرا رهایم نكردند تا به ساحت مقدس تو توهین نموده و خدایان آنان را تعریف كردم، فرمود: دلت را چگونه یافتى؟ عرض كرد مطمئن به ایمان، فرمود: اگر بار دیگر هم در چنین وضعى قرار گرفتى همین عمل را انجام بده، و در این باره بود كه آیه شریفه" إلا من أكره و قلبه مطمئن بالإیمان" نازل گردید(3)آیه سوم: کریمه 28 سوره غافر(مومنون)وَقَالَ رَجُلٌ مُّوْمِنٌ مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَكْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَن یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءكُم بِالْبَیِّنَاتِ مِن رَّبِّكُمْ وَإِن یَكُ كَاذِبًا فَعَلَیْهِ كَذِبُهُ وَإِن یَكُ صَادِقًا یُصِبْكُم بَعْضُ الَّذِی یَعِدُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ
و مردى مومن از خاندان فرعون كه ایمان خود را نهان مىداشت، گفت: «آیا مردى را مىكشید كه مىگوید: پروردگار من خداست؟ و مسلما براى شما از جانب پروردگارتان دلایل آشكارى آورده، و اگر دروغگو باشد دروغش به زیان اوست، و اگر راستگو باشد برخى از آنچه به شما وعده مىدهد به شما خواهد رسید، چرا كه خدا كسى را كه افراطكار دروغزن باشد هدایت نمىكند.سورة غافر در قرآنهای چاپ جدید ایران، سورة مومن نیز نام گرفته. البته قرآنهای چاپ مصر و عربستان سعودی غافر است. غافر نامیده شده چراكه در ابتدای آن " غافر الذَّنب " ذکر شده است، و مومن نامیده شده چراكه "مومن آلفرعون" در آن ذكر شده است: «¬وَقَالَ رَجُلٌ مُّوْمِنٌ مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَكْتُمُ إِیمَانَهُ¬» در دل، مومن است؛ اما « یَکتُمُ إیمانه » یعنی در زبان، کافر است؛ چراكه اگر غیر این بود خدماتی که نسبت به جناب موسی انجام میداد امکانپذیر نبود. حتماً باید زباناً با آنها همراه باشد(و قلباً نه) تا موسی را نجات دهد. هنگامیکه موسی آن مرد را کُشت دربار فرعون موسی را محکوم به اعدام¬کرد؛ این جا بود¬ که فردی که قرآن از آن به مومن آل فرعون یاد می¬کند وارد شهر شده و به موسی این جریان را خبر داد: ‹ فَوَقَاهُ اللَّهُ سَیِّئَاتِ مَا مَكَرُوا وَحَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَاب ›(4)فرق تقیّه با دروغبرخی به غلط تصور می کنند که تقیه مانند دروغ، اظهار امری بر خلاف واقع است. آنگاه در قالب یک استدلال می گویند چون دروغ مذموم است تقیه نیز که نوعی دروغ است، ناپسند است.
در جواب این عده باید گفت: اولا: صغرای این استدلال که دروغ مذوم است کلیت ندارد چون دروغ مصلحتی جایز است. چنانکه گفته اند در شرایط خاص: دروغ مصلحت آمیز به که راست فتنه انگیز. اما هر دروغی را نمی توان مصلحتی نامید. چنانکه امام صادق(ع) می فرماید: «الکذب مذموم الاّ فی امرین: دفع شر الظلمه و اصلاح ذات البین؛ (5) کذب بد است مگر در دو مورد: با دروغ شر ظالمی را از خود یا از دیگران دفع کند، یا با دروغ بین دو نفر اصلاح ایجاد کند». ثانیا: دروغ بنا بر تعریف، وصف گفتاری است که به صورت جمله خبری بیان شده است.در حالیکه تقیه همیشه به صورت اظهار زبانی نیست بلکه گاهی به شکل عملی است مانند سکوت و نظایر آن.نتیجه اینکه: بخشی از انواع تقیهها که به صورت گفتار است مصداق دروغ مصلحتی است. و چون دروغ مصلحتی جایز است، تقیه نیز جایز خواهد بود.بنا بر تعریفی دیگر تقیه اصلا خبر نیست تا حمل بر دروغ مصلحتی شود. بلکه عملی است که مطابق با وظیفه مکلف و حکم ثانوی است. حکم ثانوی عبارت از حکمی است که مکلف در شرایط اضطراری می بایست به آن عمل کند. مانند خوردن گوشت مردار در زمانی که خطر مرگ انسانرا تهدید می کند. اگر چه خوردن میته شرعا حرام است اما همین شرع در حکمی ثانوی استثنایی قائل شده است که بر مبنای آن حکم ثانوی، میته دیگر حرام انگاشته نمی شود.فرق تقیّه با نفاققرآن میفرماید: ‹ إِذَا جَاءكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَكَاذِبُونَ ›
مخالفین تقیّه میگویند، منافق به زبان میگفت: انک لرسول الله ، ولی در واقع میگفت نه ، انت کاهنٌ، انت شاعرٌ و هکذا . منافق زبان و قلبش دو تا است، چنان كه تقیهکننده هم چنین بود، پس تقیّه، شعبهای از نفاق است!
در پاسخ این اشكال باید گفتكه: تقیّهکننده، اسرَّ الایمان و اظهرَ الکفر میكند؛ اما منافق برعکس بوده، یعنی اسرّ الکفر و اظهر الایمان .(ظاهراً مسلمان و باطناً كافر است). بنابراین نسبت میان ایندو تباین است. برخی گفتهاند: نفاق معنایش این است که ایندو زبان (زبان سر و زبان قلب) یکسان نباشد. باید گفت كه این معنا غلط است؛ چراكه منافق یک اصطلاح قرآنی است و ما هم حق نداریم اصطلاح قرآنی را عوض كرده و هرگونه خواستیم تبیین كنیم. (6)
تبیانمطالب مرتبط:دروغ نگویید، اما هر راستی را هم نگویید به راحتي دروغ افراد را تشخيص دهيدعواقب دروغ گفتن از نظر اسلام، حدیث درباره دروغگویی
دوشنبه 16 شهریور 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 449]
صفحات پیشنهادی
فرق تقیه با نفاق
معارف فرق تقیه با نفاق تقیه اصلا خبر نیست تا حمل بر دروغ مصلحتی شود بلکه عملی است که مطابق با وظیفه مکلف و حکم ثانوی است به گزارش سرویس دینی جام نیوز برخی به غلط تصور می کنند که تقیه مانند دروغ اظهار امری بر خلاف واقع است آنگاه در قالب یک استدلال می گویند چون دروغ مذموم استعضو شورای اسلامی شهر رشت: دستهایی درصدد ایجاد تفرقه بین اعضای شورای شهر رشت است
عضو شورای اسلامی شهر رشت دستهایی درصدد ایجاد تفرقه بین اعضای شورای شهر رشت استعضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به تاخیر در برگزاری جلسه انتخابات هیئت رئیسه این شورا گفت جلسه این انتخابات دوشنبه هفته آینده برگزار میشود ضمن اینکه دستهای پشت پرده درصدد ایجاد تفرقه بین اعضای شودشمن به دنبال تفرقه افکنی در بین مسلمانان است/نبرد دنیای امروزی یک نبرد رسانه ای است
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه سردار بهمن ریحانی در همایش مدیران بسیج رسانه کشور که در محل مجتمع بعثت کرمانشاه برگزار شد به گسترش حوزه استحفاظی رسانه ها در دنیای کنونی اشاره کرد و گفت امروز به واسطه تجهیزات و پشرفت های تکنولوژی خبر و اقداماتی نیست که در کسری از ثانیه در دوزیراطلاع رسانی سوریه: ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش دروغی بیش نبود
خبرگزاری آریا-وزیراطلاع رسانی سوریه گفت ائتلاف بین المللی ضد داعش دروغ بزرگی بود که بارها شکست آن ثابت شد گزارش خبرگزاری آریا به نقل از واحد برونمرزی عمران الزعبی در دیدار با هیاتی از فعالان سیاسی هلند و بلژیک بر اهمیت اقدامات اجتماعی و پارلمانی در کشورهای اروپایی برای رسوااستاندار کرمانشاه: ایجاد تفرقه در بین اقوام استان خط قرمز ماست
استاندار کرمانشاه ایجاد تفرقه در بین اقوام استان خط قرمز ماست کرمانشاه - ایرنا - استاندار کرمانشاه گفت خط قرمز ما در برگزاری انتخابات تلاش برای ایجاد تفرقه و اختلاف بین اقوام است و با هر فردی که در این جهت اقدام کند بشدت برخورد می کنیم به گزارش ایرنا روابط عمومی استانداری روزتفرقه، بدترین ضربهها را بر پیکره اسلام وارد کرده است
پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۳ آیتالله نوریهمدانی در جریان سفر به کشور جمهوری آذربایجان وارد شهرهای شماخی و گنجه شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید ضمن دیدار با مسئولان محلی از مسجد تاریخی جمعه شماخی بازدید و در جمع مسلمانان شیعه و سنینمایشگاه بینالمللی «اسلام رحمت للعالمین» در اندونزی برگزارشد
نمایشگاه بینالمللی اسلام رحمت للعالمین در اندونزی برگزارشد شناسهٔ خبر 2906455 - دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها آیین افتتاحيه نمایشگاه بینالمللی اسلام رحمت للعالمین به همت سازمان نهضت العلما اندونزی برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر آیین گشایش نرتبههای اول و سوم حفظ و قرائت مسابقات بینالمللی قرآن اندونزی به ایران رسید
شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۵ محمود نوروزی و جواد سلیمانی نمایندگان کشورمان در رشتههای حفظ کل و تلاوت مسابقات بینالمللی قرآن اندونزی به ترتیب اول و سوم شدند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا محمود نوروزی حافظ کل قرآن و نماینده کشورمان در مسابقات بینالمللطرحهای «امین» و «مبین» ستاد اقامه نماز چیست؟
پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۱ معاون توسعه مشارکتهای مردمی ستاد اقامه نماز درباره اجرای دو طرح امین و مبین در ستاد اقامه نماز توضیح داد سیدعلی منیری در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد طرح امین مخفف انجمن مردمی یاوران نماز و طرهمایش بینالمللی قرآن و امام خمینی(ره) ۵ آبان ماه برگزار میشود
همایش بینالمللی قرآن و امام خمینی ره ۵ آبان ماه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2902897 - پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی شورای سیاستگذاری همایش بینالمللی قرآن و امام خمینی ره ۵ آبان ماه را به عنوان روز برگزاری این همایش تعیین کرد به گزارش خبرگزار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها