تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816999822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقه با حضور در قانونگذاری نظم، امنیت و عدالت را تأمین می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فقه با حضور در قانونگذاری نظم، امنیت و عدالت را تأمین می‌کند

صرامی


شناسهٔ خبر: 2905044 - یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
دین و اندیشه > اندیشمندان

حجت الاسلام و المسلمین سیف الله صرامی مقاله «در آمدی بر مقایسه نقش فقه واخلاق در قانونگذاری» را در دومین کنفرانس بین المللی اخلاق و قانون ارائه داد. به گزارش خبرگزاری مهر، چکیده این مقاله به شرح زیر است؛هدف از این مقاله استفاده از نقش اخلاق در قانونگذاری برای ایجاد نقش مناسب فقه در قانونگذاری. طی چند مطلب زیر در راستای رسیدن به این هدف تلاش می کنیم:۱- فقه با احکام گسترده ای که دارد مدعی است با نقش خود در قانونگذاری سه عنصر اساسی در اهداف قانونگذاری شامل نظم، امنیت و عدالت را به بهترین وجه تأمین می کند. این ادعا همچنان که به لحاظ نظری نیازمند اثبات است، به لحاظ عملی هم نبازمند ساز و کار مناسب است. ثبوت نظری ادعا پیش فرض ماست. در اینجا از رهگذر نقش اخلاق، در پی یافتن زمینه ای عملی هستیم.۲- به صورت فی الجمله، نقش اخلاق در قانونگذاری به لحاظ نظری، غیر قابل تردید و به لحاظ عملی محقق است. نقش وثیق اخلاق در قانونگذاری چنان است که گفته شده قبل از تدوین قوانین به صورت امروزی، بین اخلاق و قانون تفاوتی نبوده است. قوانین همان اخلاقیات بوده و قوانین امروزی رسوب اخلاقیات است. از این پیش فرض استفاده می کنیم که می توان از نقش اخلاق در قانونگذاری برای ایجاد نقش فقه در قانونگذاری بهره گرفت.۳- اخلاق در تعریف اولی و سنتی خود، گرچه نظر به فرد دارد و آن را ملکه ای نفسانی می داند ( از جمله تعریف علامه ره در المیزان: الخلق هو الملکه النفسانیه التی تصدر عنه الافعال بسهوله .... ) اما می توان تعریف را برای جامعه پیاده کرد و گفت: ارتکازات اجتماعی که رفتار هایی ( سلبا یا ایجابا) را در عموم مردم رواج و رسوخ می دهد و به آن التزام ذهنی و عملی دارند. مراد از اخلاق در اینجا همین تعریف اجتماعی اخلاق است.۴- مرد از فقه در اینجا دانش فقه نیست. مراد فتاوای فقهی است که بر محتوای قانون تأثیر گذارد. در این که فتوای معیار کدام است وارد نمی شویم.۵- با توجه به مراد از اخلاق در اینجا که در بند سه گذشت، مبنا و چرایی تأثیر غیر قابل تردید آن در قانون گذاری این است که عرف، عادت و فرهنگ جامعه شده است. از این روست که به نظر می رسد تأثیر کلان فقه هم در قانونگذاری، برای این که طبیعی، دائمی و غیر دستوری باشد باید از معبر عرف بررسی شود. این بررسی نوع تازه ای از رابطه فقه و عرف را مد نظر دارد که در آن عرف به لحاظ موضوع، مصداق، متعلق یاحکم، در قضایای فقهی اثرنمی گذارد ، بلکه فقه روی عرف و فرهنگ اثر می گذارد.۶- امکان و چگونگی اثر گذاری فقه روی عرف در علوم اجتماعی قابل بررسی است. در عالم فقاهت دو توصیه قابل پی گیری است: یکی دفاع علمی و عقلانی از احکام فقهی و دیگری اجتهاد فقهی متناسب بامقتضیات زمان و مکان.۸- برای مثال برخی از احکام جزایی در فقه، در اینجا، از آن رو قابل بررسی است که چرا پس از چندین دهه قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران، یا وارد قوانین نشده است یا اگر شده با چالش های فراوان در اجرا روبرو است؟ توصیه های بند قبل چه اندازه در این مثال قابل تطبیق است؟کنفرانس بین المللی اخلاق و قانون روزهای هفتم و هشتم خردادماه سال ۱۳۹۴ به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم برگزار شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن