تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798415306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام رضا(ع)، چراغ هدايت ايرانيان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: امام رضا(ع)، چراغ هدايت ايرانيان
بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۲۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲ - 26 August 2015


موسی کاظم زاده: پیامبران، امامان معصوم و اهل بيت عليهم السلام چه در زمان حیات و هم پس از وفات و شهادتشان برای همه هستی و جوامع بشری مایه خیر و برکت بوده و هستند. بدینسان به برکات هزاران کرامت وجود، حضرت ثامن الائمه، هشتمین سپهر آسمان امامت و ولایت و خواهر مکرمه اش حضرت معصومه(س) نسبت به ما ایرانیان است که امروزه کشورمان ایران به عنوان مهد تشيع در جهان مطرح است.

بي‌شک، بايد حضور امام رضا(ع) را در نيشابور نقطه عطفي در تاريخ تشيّع اين منطقه و به دنبال آن در ايران به شمار آورد. امام رضا(ع) همانند ديگر امامان معصوم(ع) داراي كمالات و فضايل انساني در مرتبه اعلي است كه بعد از شهادت پدر بزرگوارش امامت و رهبري شيعيان را به عهده گرفت و به رغم مشكلات حادّ جامعه مسلمين در مدت 20 سال امامت پر بركت خويش، نقش شايسته‏‌اي در گسترش فرهنگ حيات بخش اسلام انجام داد.

از سویی، بايد به اين نكته هم توجه كنيم كه وجود امام رضا(ع) در كشورمان چه در زمان حياط و چه بعد از وفات ايشان براي ما ايرانيان بزرگترين نعمت الهي بوده و خواهد بود. دراين ميان مي‌توان گفت كه، امام رضا (ع) نقش تعيين‌كننده در استقلال ايران اسلامي داشته است.

* امام رضا(ع)، نقطه اتكا وحدت جهان اسلام

به سخن دیگر، امام رضا(ع) در طول امامت با بركتش، شور و نشاط اجتماعي، علمي و فرهنگي خاصي در جامعه اسلامي و به خصوص براي ما ايرانيان گسترش داد كه در تاريخ زندگي بشر كم سابقه بوده است. وي در ميدان مبارزه با همه جريانات فكري به مخالفت برخاست تا عقايد باطل را بكوبد و انديشه‏هاي منحرف را اصلاح كند و عقايد ناب اسلامي را به تشنگان حقيقت هديه نمايد.

بسياري از تحليگران مذهبي بر اين باورند كه وجود بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) در ايران باعث افزايش شعور مذهبي و فكري جامعه ما شده است. حال با مطالعه آثار و بركات امام رضا(ع) در كشورمان در مي‌يابيم كه وجود آن حضرت در همه عرصه‌ها از جمله تاريخ و فرهنگ مهين عزيزمان نقطه عطفي براي توسعه و پيشرفت ما ايرانيان بوده و خواهد بود.

* ایران، قطب معارف شیعی

به بیان دیگر، با ورود امام رضا(ع) به کشورمان بود که جغرافیای تشیع تغییر کرد و این سرزمین به عنوان مرجع و منبع علوم به قطب معارف شیعی تبدیل شد که امروزه می توان آثار و برکات آن را در سراسر دنیا به عینه مشاهده کرد و اینکه ایران امروز، به برکت ولايت اهل بيت عليهم السلام و اطاعت از آنان، به الگو و سرمشق همه کشورهای آزادیخواه جهان تبدیل شده است.

* سبک زندگی ائمه عليهم السلام، راه كمال مطلق

بدین گونه، مهمترين نقش ائمه عليهم السلام هدايت است. امروزه بر همگان مشخص است که ائمه اطهار (ع) و سبک زندگاني آنان براي هر جامعه ای و ملتي مورد استفاده بوده و چه بسا موجب تعالي روح و برکت در زندگي مادي و معنوي و حتي شکل دهي به نوع زندگي مردم شده است.

به ديگر سخن، چنان كه خورشيد محسوس و مادي در آسمان، افزون بر روشني بخشيدن، به‏طور تكويني در تكامل مادي آدميان و موجودات مؤثر است، خورشيد معنوي "امام" نيز افزون بر نشان دادن راه تكامل معنوي، به طور تكويني در تكامل معنوي انسان تأثيردارد؛ (نهج البلاغه، صبحي صالح، نامه147، ص‏497 و خطبه87، ص‏119 – 11).

* امامان تنها پيشوا و راهنماي ما مسلمانان نيستند

نکته در خور تامل اینکه، امامان(ع) تنها پيشوا و راهنماي ما مسلمانان نيستند، بلكه همه امت‌هاي ديگر نيز مي‌توانند با بهره‌مندي از سنت و سيرت اين گلهاى بى‌خار جهان هستى براي رسيدن به ساحل سعادت و سربلندى از آيين امامان معصوم(ع) پيروى كنند.

براين اساس، راه سعادت انسان‌ها مكتب حيات‌بخش اسلام به رهبرى پيامبر گرامى اسلام(ص) است و امامان معصوم(ع) در حقيقت تجلى وجودى آن پيامبر و تداوم بخش راه او و نگهبان آنند. از ديدگاه روايات، بقاى نظام طبيعى جهان هستى مرهون وجود امام معصوم(ع) است، به گونه‌اى كه اگر زمين لحظه‌اى از انسان كامل خالى شود، نظم طبيعى آن از هم گسسته خواهد شد.

* ائمه(ع)، مشعل فروزاني از نور الهي مي‌باشند

در این راستا، امام باقر(ع) در وصف امامان مى‌فرمايد: «جعلهم الله عزوجل اركان الارض ان تميد باهلها؛ خداوند عزوجل امامان را ستون‌هاى زمين قرار داد، تا زمين نظم و آرامش خود را حفظ كند و موجب دلهره و پريشانى مردم نگردد.» «ولو ان الامام رفع من الارض ساعه لماجت باهلها كما يموج البحر؛ (اصول كافى، ج1، ص198، باب ان الائمه اركان الارض) اگر امام لحظه‌اى در زمين نباشد، زمين اهل خود را زير و رو مى‌كند آن‌گونه كه موج‌هاى دريا، دريانوردان را در خود فرو مى‌برد».

حال با توجه به اين نكته كه تمام ائمه(ع) نور واحد و مشعل فروزاني از نور الهي مي‌باشند، شناخت هر چه بهتر و دقيق‌تر سيره‌ي عملي معصومين(ع) به عنوان انسان‌هاي كامل و الگوهاي برگزيده براي بشريت كه خالق انسان و جهان پيروي از آن‌ها را شرط رسيدن به سعادت و كمال مي‌داند، چه از نظر شرع و چه از نظر عقل لازم و ضروري است.

* در کلاس درس امام رضا(ع)

در اين ميان، تاريخ پر ماجراي امام رضا(ع) با تاريخ ميهن ما ايران پيوستگي ژرف و محكمي دارد و فصل بزرگي از تاريخ ايران را تشكيل مي‌دهد كه با مطالعه آثار و بركات امام رضا(ع) در كشورمان مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه امام رضا(ع) امام هشتم شيعيان و از خاندان پاک رسالت است كه در طول تاريخ اسلام همواره مورد ستايش مسلمانان از مذاهب مختلف قرار گرفته است و دوست و دشمن، موافق و مخالف، به عظمت شخصيت و مقام والا و برتري ايشان در ايمان، زهد و پرهيزگاري بر هم‌ عصرانشان اعتراف دارند.

بدينسان، وجود با بركت مرقد امام رضا(ع) در ايران كه به زعم بسياري از كارشناسان مذهبي و جامعه‌شناسان، موجب تعالي روح و بركت در زندگي مادي و معنوي و حتي شكل‌دهي به نوع زندگي مردم كشورمان شده است.

* امام رضا(ع)، چراغ هدايت و كشتى نجات ما ايرانيان

با اين وجود، مدت امامت حضرت رضا عليه السلام حدود 20 سال طول كشيد كه 17 سال آن در مدينه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت. وجود با بركت مرقد امام رضا(ع) در ايران كه به زعم بسياري از كارشناسان مذهبي و جامعه شناسان موجب تعالي روح و بركت در زندگي مادي و معنوي و حتي شكل دهي به نوع زندگي مردم كشورمان شده است.

از سوي ديگر، يكى از بركات فردى حضرت امام رضا(ع) اين است كه امام هشتم «چراغ هدايت» و «كشتى نجات» ما ايرانيان است. در اين ميان عشق و دلبستگي ايرانيان به ائمه اطهار(ع) حديثي امروزي نيست، بلكه صبغه و سابقه‌اي طولاني داشته که با مطالعه و بررسي در قرآن كريم به آيه‌هايي برمي‌خوريم كه به نوعي به اصالت اعتقاد و ارزش ايمان ايرانيان اشاره داشته و شخصيّت والاي ايرانيان را در اين زمينه يادآور مي‌شود: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هر كس از شما از دين خود برگردد به زودى خدا گروهى ديگر را مى‏آورد كه آنان را دوست مى‏دارد و آنان نيز  او را دوست دارند اينان  با مؤمنان فروتن و  بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏ترسند اين فضل خداست آن را به هر كه بخواهد مى‏دهد و خدا گشايشگر داناست. (مائده / 54).

* ایرانیان، پیشرو پيشرفت اسلام

به هر حال آنچه در این راستا مهم به نظر می رسد، اینکه در روايات اسلامي و سخنان مفسران بحث بسيار زيادي ديده مي‌شود، از جمله در روايتي مي‌خوانيم، هنگامي كه از پيامبر(ص) درباره اين آيه سؤال كردند، دست خود را بر شانه سلمان زد و فرمود: اين و ياران او و هموطنان او هستند و به اين ترتيب، از اسلام آوردن ايرانيان و تلاش‌هاي پرثمر آنان براي پيشرفت اسلام در زمينه‌هاي مختلف پيشگويي كرد.

از این رو، در برخي ديگر از روايات سلمان به عنوان نمونه‌اي از ايرانيان معرفي شده كه مظهر پاكي، لياقت و بزرگي است و اين تجليل با تغييرات بسيار بلند انجام پذيرفته است، مانند آنكه حضرت رسول(ص) مي‌فرمايد: «السَّباقُ اَربَع: اَنَا سابقُ العَربِ وصُهَيبُ سابِقُ الرُّوم وَ سَلمانٌ سابِقُ الفُرسِ وَ بِلالُ سابِقُ الحَبَشـةِ؛ پيشگامان چهار نفرند: من پيشتاز عرب به اسلام هستم، صهيب پيشگام روميان، سلمان پيشگام ايرانيان و بلال پيشگام مردم حبشه است».

آري اين خواست خدا بود كه امام رضا(ع) به خراسان سفر كند و آخرين سالهاي عمر خود را در ايران باشد و در آنجا هم به دعوت حق لبيک گويد، جائيكه هم‌ اكنون بارگاه ملكوتي حضرت امام رضا(ع) در كشورمان نقطه اتكا وحدت جهان اسلام، كعبه آمال و قبله نياز مردم اين آب و خاك و بسياري از مردم پاكباز ديگر كشورها گرديده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن