تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816486596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقام نماز جامع، مختص انسان‏


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
نماز مقام نماز جامع، مختص انسان‏

نماز الهى وشيطانى؛
مقام نماز جامع، مختص انسان‏
نمازگزار بايد عمل نماز را، نه خط نماز را و نه الفاظ نماز را، در پيشگاه الهى ببرد.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، مقام نماز، مقام ملكوت است؛ اين مقام، مقام عرش است. اين مقام، مقام خيلى عظيمى است كه اميرمؤمنان (علیه السلام) درباره آن مى‏ فرمايد، چنين نمازى را فقط به انسان اجازه داده ‏اند. ملائكه هيچكدام نماز جامع ندارند. اميرمؤمنان (علیه السلام) مى ‏فرمايد: «عده‏ اى از ملائكه از وقتى آفريده شدند، در حال قيامند و تا ابد هم در حال قيام مى ‏مانند. عده ديگرى از آن‏ها از زمان آفرينشان در حال ركوعند، و تا ابد هم در حال ركوع خواهند ماند و راه به قيام ندارند؛ چون لياقتش را ندارند. يك عده هم از آن‏ها دايم در حال سجودند و راه به ركوع و قيام ندارند؛ چون شايستگى ‏اش را ندارند(1)، ولى خداوند اين پيكره كامل را در خزانه‏ اش نگهداشت تا انسان را خلق‏ كند و آن را به او بدهد.»   حالا يك نفر از راه برسد و نماز را ضايع كند، آيا چنين فردى مستحقِ فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ(2)‏» نيست؟! اما اگر اين نماز يك نقاشى كامل، يك نقاشى جامع و يك نقاشى زيباى «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏» باشد، خدا از چنين نمازى تعريف مى ‏كند؛ چون باطن اين نماز براى خدا معلوم است.   خداوند مى ‏گويد، من به باطن و ظاهر هم كارهايتان آگاهم: «إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ». براى خدا باطن اين نماز زيباست؛ «قَدْأَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ. الَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ‏.(4)»  بلافاصله مى‏ گويد: «وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(5)»: اين مؤمنان از كار بيهوده روى‏ گردانند.   اين‏ مؤمنان نماز حكيمانه مى‏ خوانند؛ اين‏ها نماز استوار مى‏ خوانند؛ نمازشان لغو نيست و آميخته با خشوع است؛ يعنى بدن، جان، دل، گوش، پوست، خون و استخوان، همه در نماز هستند و دارند نقاشى مى ‏كنند. خشوع حالتى بسيار والا و با ارزش است كه من اگر بخواهم نمازم داراى خشوع باشد، والله با لقمه حرام امكان تحقّق خشوع وجود ندارد. چه جورى آن جا نجس بروم و بگويم من خشوع هم مى ‏خواهم بياورم؟! مگر با بدن نجس، با گوشت نجس، با خون نجس و با معده نجس مى ‏شود خشوع آورد؟! چنين چيزى امكان ندارد. خشوع از زيبايى ‏هاست؛ از پاكى ‏هاست؛ از مُحَسِّنات وجود است. نمى ‏شود با اين وصف و حال، خشوع آورد.   چه تعبير زيبايى اميرمؤمنان علیه السلام دارد! حضرت م ى‏فرمايد:«گياه روى مذبله(6)‏، چقدر مى ‏ارزد؟ پايه اين نماز چيست؟ با كدام بدن؟ ريشه اين نماز چيست؟ با كدام دل؟ حقيقت اين نماز چيست؟ با كدام عقل؟ اصلش كه الفاظ است. آنى كه از طرف خدا نازل شده، الفاظ است. اين الفاظ، بايد بيايد با قلم نيت خالص، با روح پاك، با بدن پاك، با جان پاك، با فكر پاك و با قلب پاك نقاشى بشود. همه اين‏ها بايد با الفاظ نماز در هم و مخلوط بشود تا يك نماز كامل به دست آيد، و الا الفاظ نماز را اگر به طاهر خوشنويس بدهد و بگويد، آقا صدهزار تومان اضافه مى‏ دهم، خيلى زيباتر از اينى كه تا به حال نوشته‏ اى، بنويس. بعد هم او حمد، ذكر ركوع و سجده را بر روى يك صفحه گلاسه رنگى بنويسد و دور آن را هم گل و بوته بكشد. بعد ما آن را پيش پروردگار ببريم و بگوييم، ما اين نماز را به درگاهت آورديم. آيا اين نماز است؟!   ببينيد اين راه رسيدن به رحمت است: «الَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ(7)»، اين جا ديگر قرآن نمازگزار را نمى‏ گويد، هم نماز را مى ‏گويد و هم‏ نمازگزار را؛ چرا كه اين نماز با اين نمازگزار در پاكى، در درستى، در حكمت و در استوارى، يكى است. آيا چنين حالتى تا به حال براى ما پيش آمده؟!   برادران جوان! بيش‏تر به نمازتان بپردازيد. برادران جوان! در هيچ جاى قرآن، نظرى كه پروردگار راجع به نماز صبح دارد، راجع به نمازهاى ظهر، عصر، مغرب و عشاء ندارد؛ يعنى در قرآن، آن پانزده ركعت يك طرف است و اين دو ركعت يك طرف، و شما ببينيد نماز صبح در اين كشور چقدر ضايع مى ‏شود؟!   پانزده ركعت يك طرف است و اين دو ركعت يك طرف. تعبيرى كه از نماز صبح دارد اين است: «وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِكَانَ مَشْهُوداً(8)». ولى راجع به نماز ظهر، عصر، مغرب و عشاء، «مَشْهُودا» نمى گويد. البته، در اين جا مجال توضيح معناى «وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودا» نيست، و فقط مى ‏گويم، جاده نماز خيلى باريك است. اين چه نمازى است كه درباره نمازگزارش مى ‏گويد: «قَدْأَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(9)»؛ «قَدْأَفْلَحَ‏» مى‏ گويد، و نمى ‏گويد «قد يفلح» و آن را به صورت مضارع نمى ‏آورد؛ نمى ‏گويد، اين نماز بعداً رستگار مى ‏شود؛ بلكه مى ‏گويد، رستگار شده؛ تمام شده؛ امضا شده و مهر هم زدم كه در قيامت اين نماز پيش انبيا، صِدّيقين، شهدا و صالحين باشد؛ تمام شده. اگر با فعل مضارع مى‏ آورد، معنايش اين بود كه اين كارها را كرده و ان شاء الله در آينده به فلاح مى ‏رسد. مى ‏گويد به فلاح رسيده. چه مقدار از نماز؟! امام صادق علیه السلام مى‏ فرمايد: (برای شخص) كل عمرش فقط يك و دو ركعت نماز كامل كافى است.       پی نوشت ها:  1. تمام نهج البلاغه، ص 60. 2.  مائده: 4.
3. مائده: 8.
4. مؤمنون: 1 و 2.
5.  مؤمنون: 3.
6. نهج البلاغه، خطبه 98.
7.  مؤمنون: 2.
8.  اسراء: 78.
9. مؤمنون: 1.

  حسین انصاريان، نماز الهى وشيطانى‏، انتشارات دارالعرفان‏، قم‏،  1389، چاپ اول، صص 11-16



۲۹/۰۵/۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن