محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826979237
ایرانیها با اینکه تاریخ قوی دارند ولی ناتاریخی هستند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فراستخواه در نشست «شخصیت و منش ملی ایرانی»:
ایرانیها با اینکه تاریخ قوی دارند ولی ناتاریخی هستند
شناسهٔ خبر: 2886973 - چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
مقصود فراستخواه در نشست «تأملی در شخصیت و منش ملی ایرانی با تأکید بر تقابل دو رویکرد ذاتانگارانه و جامعهشناختی» گفت: ایرانیها با اینکه تاریخ قوی دارند ولی موجودات ناتاریخی هستند. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «تأملی در شخصیت و منش ملی ایرانی با تأکید بر تقابل دو رویکرد ذاتانگارانه و جامعهشناختی» به عنوان پنجمین نشست از سلسله نشستهای «فرهنگ و شخصیت ایرانی» با حضور دکتر مقصود فراستخواه جامعهشناس عصر روز گذشته ۲۷ مردادماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.فراستخواه در ابتدای این نشست خلاصهای از آنچه میخواست سخنرانی کند بیان کرد و گفت: در ابتدا نگاه مختصری به موضوع دارم و سپس به صورت اجمالی کارهایی که در این حوزه منتشر شده را نقد و مرور میکنم. در ادامه به موضوع مسئله ذات باوری و ذاتانگاری و اینکه چنین موضوعاتی احتیاج به مطالعات عمیقتر و پویاتر دارند میپردازم. در انتهای جلسه هم نمونهای از کارهای جدی که در این سالها انجام شده است را بررسی و در آخر هم نتیجه گیری خودم را از بحث، مطرح میکنم.وی افزود: همیشه درباره شخصیت ایرانیان گفتارها و تحقیقات مختلفی بوده است که از هرکدام اینها میتوان یک نوع سنخشناسی بدست آورد. مثلا در کارهای کلاسیک مثل کارهای وبر، جامعه ایران یک جامعه پاتریمونیال خوانده شده است. دسته دیگری از کارها همانهایی است که ذیل نظریه عقبماندگی ایران و نظریات مربوط به شرقشناسی قرار میگیرد که البته این دسته از نظریات یکسری ملاحظات خاص هم دارند. اینکه مثلا ایرانیها همه تنبلند یا آسیاییها چنین و چناند همه جزو این دسته از کارهاست که بارزترین کارهای این حوزه، آثار حسین العطاس است. در ایران هم جلال آل احمد و شریعتی کارهای خوبی در این حوزه انجام دادهاند مثلا جلال به خوبی درباره شرق و غرب صحبت کرده یا شریعتی در مجموعه جلد آثارش۲۷ مطرح کرده که ما چگونه به یک ابژه موزهای تبدیل شدیم.فراستخواه ادامه داد: بخش دیگر کارهایی که انجام شده، ایراد گزارهای دارند و در آن تعمیمهای غیرمجاز صورت گرفته و قضایا در اینگونه از کارها مهملند یعنی معلوم نیست قضایای مطرح شده جزئیاند یا کلی چون هیچ گونه قید، اختصاص، صفت، تقید و تخصص... ندارند نتیجه اینکه یکسری تعمیمهای غیرمجاز داده می شود مثل اینکه ایرانیها چطورند و فلان. در این میان، کارهایی هم صورت گرفته که گزارههای موقت یا فرضیه موقت بیان میکنند مثل کتاب فرهنگ رجایی که در بخشی از آن آورده است: «یکی از اساتید فرانسوی که در دهه ۵۰ به ایران آمده بود به من گفت: در ابتدا متوجه شدم که دانشجویان ایرانی سواد تاریخی ندارند، بعد متوجه شدم اساتید دانشگاهی ایران هم تاریخ را نمیشناسند و در نهایت فهمیدم که ایرانیها با اینکه تاریخ قوی دارند ولی موجودات ناتاریخی هستند.» یا مثلا نعمتالله فاضلی گپ زدن را خصیصه ایرانیها میداند همانطور که خصیصه آمریکایی ها تلویزیون دیدن و خصیصه فرانسویها رمان خواندن است. همچنین استاد ندوشن، احساساتی بودن را خصیصه ایرانی ها می داند و درباره آن بحث میکند؛ همه اینها گزارههای موقتی هستند که ممکن است درست باشند ولی موقتند و باید درباره آنها بحث شود تا مشکلگشایی صورت بگیرد در واقع این ها فقط فرضیه ایجاد میکنند اما چیزی را ثابت نمی کنند.عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با اشاره به کارهای کمی که در حوزه فرهنگ ایرانی انجام شده است گفت: در کنار این کارهای کیفی، یکسری کارهای کمی هم صورت گرفته که از عدد و رقم و نمودار برای شرح فرهنگ و منش ایرانی استفاده شده است. مثلا یک پژوهش انجام شده که در آن رابطه میان IQ ملتها با میزان ثروتشان بررسی شده است که در این تحقیق جایگاه ایران متوسط ارزیابی شده نه خیلی پائین هستند و نه خیلی بالا. اما یکی از بهترین پژوهشهای کمی که به تازگی مطرح شده و انجام میشود، پژوهشهای CRI (شاخص آمادگی برای تغییر و بحرانها) هستند. براساس این پژوهش ظرفیتهای کسب وکار، حکمرانی و مدنی مردم به عنوان یک شاخص در نظر گرفته میشود و در آخر براساس این شاخص ها آمادگی ملتها برای تغییر و مقابله با بحرانها مشخص میشود. البته این پژوهش بینالمللی هنوز درمورد ایران صورت نگرفته ولی امیدواریم که بزودی این اتفاق بیفتد.فراستخواه در ادامه سخنانش به موضوع ذات انگاری و ذات باوری اشاره کرد و توضیح داد: وقتی میگویند ایرانیها چاپلوسند یا غیرقابل پیشبینیاند و امثال اینها مسئله ذات باوری مطرح میشود، یعنی ذاتی که ما با آن تماس مستقیم داریم. ذات باوری همان تئوری آینه است و ما باید از این ذات باوری پرهیز کنیم چون در آنها غفلت فلسفه علم و جامعهشناختی وجود دارد و واقعیتها دیده نمیشود. مثلا شریعتی یکسری گزارههای ذاتباورانه نژادی دارد که براساس آنها سامیها را مردمانی با خلق و خوی تند، قضاوتهای تند، موسیقی تند، عشق تند، غم تند، خوشحالی تند و حتی رقصهای تند میداند و در مقابل آریاییها را مردمانی آرام، صبور، سنگین میداند. نکته قابل بحث من درباره این گزارهها این است که اعتقاد دارم ما احتیاج به مطالعات عمیق در حوزه اینگونه مسائل داریم وباید سرحوصله همت کنیم و سروقت اسطورهها برویم و برنامه مطالعاتی دقیق درباره آنها داشته باشیم. مثلا اگر شما بخواهید درباره اسطوره ایزدبانوی آناهیتا که سرچشمه زندگی است بروید میبینید که او هم قهرمان است هم ضد قهرمان و خب این جای سوال و بررسی دارد. خلاصه اینکه ما برای فهم عمیق فرهنگ ایران باید بر کلیشههای سطحی که خودمان ساختیم یا از بیرون آمده فائق بیاییم.نویسنده «دين و جامعه» افزود: جامعه ایران با توجه تنوع و گوناگونیهایی که دارد احتیاج به مطالعات عمیق و پیچیده دارد و نمیتوان آن را با برنامه و مطالعات ساده بازنمایی کرد. مثلا شما ببینید در حال حاضر، در جامعه ما طیف وسیع و مختلفی از مردم در کنار هم زندگی میکنند مثلا افراد سنتی در کنار افراد مدرن و متجدد هستند و هیچکدام هم کاری به هم ندارند. ما برای درک شرایط زیستی مردم ایران احتیاج به فهم عمیق داریم چون آنتولوژی زیست اجتماعی و اقتصادی در ایران بسیار پیچیده است. درست است که هرجامعهای پیچیدگیهای خود را دارد ولی این پیچیدگی ها در ایران بیشتر است.فراستخواه همچنین در خصوص کارهای جدی که در این حوزه انجام شده است گفت: کارهای جدی خوبی در خصوص زبانشناسی ایرانیان انجام شده است، همچنین یکی از کارهای جدی این حوزه آثار وپژوهشهای ناهید موید حکمت است که ساختار زبانی در فرهنگ ایرانی را تحلیل کرده است. براساس تحلیل وی در ساختارهای بلاغی ایرانیان ۶۸ درصد مفاهیم کنایی و ۶۰ درصد بیان عاطفی وجود دارد. همچنین اکثر خطابها غیرمستقیم است یعنی کلام ما هم مثل خانه هایمان اندرونی و بیرونی دارد. موید حکت اعتقاد دارد که زبان، حکایتی از تجربههای زیستهی ماست. یا مثلا دکتر جوادی یگانه «نظریه بازی» را مطرح کردند که ایرانیها از یک طرف میل به فضیلت دارند تا احمق نباشند اما از طرفی هم عاشق رهاییاند. ایشان اصطلاح «بازی در زمین گلآلود» را مطرح کردند.آخرین بخش صحبت های فراستخواه نظر شخصی او درباره مطالعات حوزه «فرهنگ و منش ایرانی» بود که به گفته خودش نظریه نیست و صرفا یک نظر شخصی است؛ وی گفت: به نظرم برای درک و فهم فرهنگ ایرانی احتیاج به چرخشهایی داریم تا در برنامههای پژوهشی و مطالعاتمان از مفروضات نیازموده، عبور کنیم چون از آنها نظریههای خام یا به عبارتی شبه نظریه استخراج میشود نه علم و اکتشاف. در واقع نیاز داریم که در مطالعاتمان از خلقیات عبور کنیم و به تأسیسات برسیم یعنی به اینجا برسیم که این رفتارها در چه سازمانها و نهادهایی شکل میگیرد. ما نیاز به یک متاسنتز داریم تا بتوانیم تغییرات فرهنگ را بررسی کنیم مثلا بررسی کنیم که چرا در سالهای اخیر تا این اندازه مقدس مآبی در جامعه ایرانی رشد کرده ا ست وشواهد آن را نشان دهیم. ما برای فهم جامعه ایرانی به Big Dataاحتیاج داریم چون Dataهای کوچک به دردمان نمی خورد تا به این ترتیب روندها و عوامل شکلدهنده آینده را بفهمیم چون فرهنگ بازی بردارد و شوخیبردار نیست و احتیاج به مطالعات جدی و عمیق دارد.فراستخواه در خصوص نتیجهگیری بحثش توضیح داد: من تصور می کنم که امید اخلاقی در جامعه ما در حال فرسوده شدن است البته منظورم انزوال اخلاق و بیاخلاقی نیست بلکه منظورم این است که اعتماد به کارایی اخلاق در جامعه ما در حال از بین رفتن است. یعنی جامعه ایرانی هنوز از خیلی چیزها اشباع نشده ولی همزمان میخواهد ترک تعلق کند. به عبارتی آنتولوژی جامعه ما متضاد است. همهی ما در درون چیزی را جستجو می کنیم که در بیرون شایع نیست. ترس فعلی من شکست اخلاق در جامعه ایران مثل شکست بازار که در اقتصاد مطرح است.این جامعهشناس ایرانی در پایان سخنانش اظهارداشت: جامعه ایرانی یک جامعه توفیقگرا و توفیق زدا یا توفیق سوزاست یعنی مرتبا دنبال توفیق است مثل این اصطلاح: از خدا جوئید توفیق ادب. توفیق هم معنیش جور شدن شرایط است ولی این توفیقگرایی در کدام یک از نهادها یا آنتولوژیهای جامعه ما وجود دارد؟ ایرانی در حالی دنبال توفیق است که در موقعیت اجتماعی استبداد و کمبود نهادهای مدنی و ناکارآمدی دولت وجود دارد و لذا این دو باهم جور در نمیآیند. ادبیات ما هم توفیق گراست ولی در جامعه توفیق سوزی اتفاق میافتد به خاطر همین من دوگانه توفیقخواهی و توفیق سازی را جایگزین توفیق گرایی و توفیقسازی می کنم.این نشست با پرسش و پاسخ میان اساتید و حاضران تمام شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
تاریخ بستر تحقق تمدن است/ ویژگیهای تمدن اسلامی درعهد صفوی ومغولی
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه در گفتگو با مهر تاریخ بستر تحقق تمدن است ویژگیهای تمدن اسلامی درعهد صفوی ومغولی شناسهٔ خبر 2861934 - شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشمندان احمد رهدار گفت هر جریانی که بخواهد خیز تمدنی بردارد باید پیش از آن فهم تاریخی حاصل كند برای تکلهر: پرسپولیس در بدترین دوران تاریخ خود است/برانکو از باقری و قنبرپور مشاوره نمیگیرد
این تیم طراح و بازیساز ندارد کلهر پرسپولیس در بدترین دوران تاریخ خود است برانکو از باقری و قنبرپور مشاوره نمیگیرد پیشکسوتپرسپولیس معتقد است این تیم در بدترین شرایط تاریخ خود قرار دارد و به نظر میرسد بازیکنان تیم بدون انگیزه بازی میکنند محمود کلهر در گفتوگو با خبرناتفاق نوظهور در تاریخ پرسپولیس
زوج خارجي در قلب خط دفاع اتفاق نوظهور در تاریخ پرسپولیس ظاهراً آندره پاناديچ دستيار برانكو پيشنهاد داده از زوج مايكل اومانا و لوكا ماريچ در دفاع مياني استفاده شود اگر اين اتفاق بيفتد براي اولين بار است كه تيم پرسپوليس از زوج تمام خارجي براي دفاع مياني خود استفاده ميكند به گزارحسینیان در گفتوگو با فارس: دولتمردان و هیاترئیسه مجلس به دنبال عدم بررسی برجام در خانه ملت هستند/ مجلس باید
حسینیان در گفتوگو با فارس دولتمردان و هیاترئیسه مجلس به دنبال عدم بررسی برجام در خانه ملت هستند مجلس باید همه مسئولیت تاریخی و روانی توافق هستهای را بپذیردنماینده تهران در مجلس با بیان اینکه دولتمردان و هیاترئیسه به دنبال عدم بررسی برجام در خانه ملت هستند گفت مجلس باید تماحقشناس: کشورهای همسایه، نظام حزبی قویتری از ما دارند/ پیوند مناسبی بین تحزب و انتخابات وجود ندارد
حقشناس کشورهای همسایه نظام حزبی قویتری از ما دارند پیوند مناسبی بین تحزب و انتخابات وجود ندارد عضو حزب اعتماد ملی گفت کشورهای همسایه ما مانند پاکستان و ترکیه از نظام حزبی قویتر و فعالتری نسبت به ما برخوردار هستند محمدجواد حق شناس در گفتوگو با خبرنگار احزاب و تشکلهای گافزایش تولید کشاورزی عامل تقویت اقتدار بین المللی کشورهاست
خبرگزاری آریا-کشورهای استرالیا هند و چین طرح های گسترده ای برای توسعه روستایی کشاورزی و تولید محصولات غذایی اجرا کرده اند که این افزایش به کاهش قیمت های جهانی منجر شده است به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد کاظم فروزنده کارشناس ارشدمسائل کشاورزی در مصاحبه با این را۷۳ درصد ایرانیها اینترنت دارند/ ۶میلیون نفر همچنان کاربر دایلآپ هستند!
۷۳ درصد ایرانیها اینترنت دارند ۶میلیون نفر همچنان کاربر دایلآپ هستند فناوری اطلاعات > ارتباطات - مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت ضریب نفوذ کاربران اینترنت در ایران را ۷۳ ۹۴ درصد اعلام کرد به گزارش خبرنگار مهر آمار مرکز «متما» مربوط به پایان سال ۹۳ اساز مدیران کل ،تا وزیر، معاون وزیر و معاون رئیس جمهور دولت قبل پرونده دارند/این افراد از احراز مسئولیت های کلید
رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات اداری از مدیران کل تا وزیر معاون وزیر و معاون رئیس جمهور دولت قبل پرونده دارند این افراد از احراز مسئولیت های کلیدی محروم هستند براساس آنچه رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری سهشنبه گذشته اعلام کرد در این هیأت به تخلفات شماری اسفیر/ولی امرمسلمین:مابرای مردم مظلوم یمن غصه می خوریم و دعا می کنیم و هر کمکی بتوانیم به آنها می کنیم/یک کشور
سفیر ولی امرمسلمین مابرای مردم مظلوم یمن غصه می خوریم و دعا می کنیم و هر کمکی بتوانیم به آنها می کنیم یک کشور را دارند خراب می کنند اهداف سیاسی را با حماقت دنبال می کننددوشنبه ۲۶مرداد۱۳۹۴«فریاد تاریخی» در مذاکرات/ دیپلماسی ویژه ایرانیها
الاخبار نوشت فریاد تاریخی در مذاکرات دیپلماسی ویژه ایرانیها نتانیاهو توافق را خطری برای بقای اسراییل می داند و سران عرب از امتیازدهی به ایران از روزنه توافق سخن می گویند ولی صادر کردن حکم علیه توافق به این سادگی نیست به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز روزنامه الاخبار در سرمق-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها