تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833410331
وحدت اسلامی؛ تاکتیکی سیاسی یا اصلی اساسی؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
وحدت اسلامی؛ تاکتیکی سیاسی یا اصلی اساسی؟
شناسهٔ خبر: 2883589 - دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
برخی بر این باورند که تاکید بر وحدت از سوی بزرگان نظام به خاطر مسائل سیاسی و مساله حکومت داری است. این افراد روایات در این باب را حمل بر تقیه کرده و نتیجه می گیرند که وحدت، سیاسی و تاکتیکی می باشد! به گزارش خبرگزاری مهر، عقاید اسلامی شامل موارد مشترک مثل توحید و معاد و نبوت و موارد مختص به مذهب مثل مساله امامت و ولایت که مختص به تفکر شیعی و یا مساله اعتقاد به عدالت جمیع صحابه که مختص عقیده اهل سنت است، می شود. اهمیت و ضرورت مساله وحدت اسلامی تقریبا برای بسیاری از مسلمین روشن و وجوب این مساله را می توان از فتاوای بزرگان و محتوای بسیاری از احادیث برداشت کرد و به فرموده مقام معظم رهبری وحدت بین مسلمین، به صد دلیل واجب، و به صد دلیل ممکن است. (۱) خداوند متعال نعمت بزرگ ولایت ائمه اطهار را به امامیه لطف خاص کرده است. بدون اینکه به آنها بدهکار باشد و اگر روزی هزاران بار بگوییم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ ع(۲) نمی توانیم شکر این نعمت بزرگ الهی را به جا بیاوریم. مقصود از وحدت اسلامی دست برداشتن از عقاید خاصه مذهب و یا عقب نشینی نیست. بلکه تاکید بر مسائل مشترک برای رسیدن به اهداف مشترک می باشد که یکی از اهداف مشترک غالب شدن بر دشمن مشترک است. کما اینکه در قضیه فلسطین با همکاری و همدلی شیعه و اهل سنت در چندین جنگ پیروزی و غلبه برای مسلمین بود. نقد و بررسی مساله و شبهه در اصل رسیدن به وحدت نیست، بلکه در اعتقادی یا سیاسی بودن این حرکت است. برخی بر این باورند که تاکید بر وحدت از سوی بزرگان نظام به خاطر مسائل سیاسی و مساله حکومت داری است. این افراد روایات در این باب را حمل بر تقیه کرده و نتیجه می گیرند که وحدت، سیاسی و تاکتیکی می باشد و نه اصلی اعتقادی. آنها معتقدند که اگر شرایط عوض شد وحدت دیگر لزومی ندارد. اما می توان وحدت اعتقادی در موارد مشترک را با رجوع به آیات و روایات و کلام بزرگان به خوبی استنباط کرد. حدیث معروفی از وجود مقدس امام صادق علیه السلام وارد شده است که فرمودند ای زراره اگر آن روز(دوران آخرالزمان) را درک کردى پیوسته این دعا را بخوان: اللّهم عرّفنى نفسک فانّک ان لم تعرّفنى نفسک لم اعرف نبیّک اللّهم عرّفنى نبیّک فانّک ان لم تعرّفنى نبیّک لم اعرف حجّتک اللّهم عرّفنى حجّتک فانّک ان لم تعرّفنى حجّتک ظللت عن دینى» (۳) یعنى پروردگارا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانى نمیتوانم پیغمبرت را بشناسم، پروردگارا! پیغمبرت را به من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانى نمیتوانم حجت تو را بشناسم. پروردگارا! حجت خود را به من بشناسان، که اگر حجت خود را به من نشناسانى گمراه می شوم.در پایان این حدیث شریف در مورد کسانی که ولایت ائمه اطهار را قبول نکرده اند تعبیر گمراه شدن از دین را می آورد نه خروج از دین. امام علیه السلام نمی فرمایند کسانی که ولایت را نشناختند بی دین و کافرند بلکه می فرماید راه را گم کرده اند. پیامبر عزیز اسلام می فرمایند امت من ۷۳ فرقه می شوند و فقط یک فرقه نجات پیدا می کند. در وصف فرقه ناجیه احادیث بسیار مضطرب و بعضا متضاد و مختلف وجود دارد. (۴) هر فرقه ای راه و روش خود را حق و بقیه را باطل می داند و مادامی که در مذهبی باقیست ایمان قلبی به آن مذهب دارد. هر فرقه ای در راستای حقانیت مذهب خود به ادله و روایات فراوانی تمسک کرده اند. اما توشه ای که می توان از این حدیث برداشت کرد این است که پیامبر عزیز اسلام تمام ۷۳ فرقه را جزء امت خودش بیان فرموده اند. با اینکه بلافاصله اهل نجات بودن یک فرقه را بیان کرده اند، اما باز تاکید کرده اند که حتی گمراهان این فرفه ها نیز از امت من می باشند. لذا تمدن اسلامی، خانواده ای است که دارای فرزندان خلف و ناخلف می باشد. اما اصل برادری بین این فرزندان نباید فراموش شود. مسلمانان در هر فرقه و گرایشی که باشند اعتقادات مشترکی مثل توحید و معاد و نبوت دارند و نمی توان وحدت در این عقاید را وحدت تاکتیکی دانست. شاید اصطلاح تاکتیکی در برخی موارد و با معدودی از فرقه ها معنا پیدا کند. مثلا وقتی خوف از جان، ناموس و مال در میان باشد و با فرقه ای تکفیری مثل وهابیت روبرو هستیم در این مورد وحدت تاکتیکی است. به این معنا که فی الواقع وحدتی در میان نیست زیرا که مخاطب ما را در اصول اولیه دین کافر می داند، اما مصلحت اقتضا می کند که اصول اعتقادی و فقهی خودمان را ابراز نکنیم و با مخاطب همسو شویم و حتی در نماز به آنها اقتدا کنیم. اما وقتی دو مذهب همدیگر را مسلمان و موحد می داند وحدت تاکتیکی معنا ندارد زیرا که خداوند واحد قهار، قیامت، نبوت و قبله و قرآن ما یکی است. بنابراین وحدت تاکتیکی در تقیه خوفی معنا پیدا می کند نه در تقیه مداراتی. به همین خاطر امام خمینی نیز در آغاز بحث تقیه مى فرماید: «چون تقیه از عناوینى است که در ارتباط با متقى (تقیه کننده) و متقى منه (شخص و یا اشخاصى که از آنها تقیه شده) و متقى فیه (امرى که از آن تقیه شده است) مى باشد، به حسب این امور و ذات آن، به اقسامى تقسیم مى شود: الف- به لحاظ ذات تقیه به «خوفى»، «مداراتى» «کتمانى» و «اکراهى» تقسیم مى شود. تقیه خوفى نیز گاهى به سبب ورود ضرر به جان یا آبرو و یا مال متقى و وابستگان او است و گاهى به سبب احتمال وقوع ضرر بر افراد دیگر از مؤمنان است و گاهى هم به سبب احتمال وقوع ضرر بر کیان اسلام است؛ مثلًا ترس از اختلاف و تفرقۀ مسلمان ها، سبب تقیه مى شود. تقیه مداراتى عبارت است از جلب دوستى مخالف، به سبب وحدت کلمه، بى آنکه ضررى از سوى او، شخص را تهدید کند. البته این تقسیم بندی منحصر به امام خمینی نیست بلکه شیخ مفید نیز فرموده است: تقیه منحصر به موارد خوف از ضرر نیست، بلکه گاهى تقیه به جهت اصلاح است که شامل تقیه مداراتى مى شود. (۵)در روایات اسلامی از ائمه اطهار علیهم السلام بسیار امر به وحدت وارد شده است در حالی که هیچ خوف و ضرری در میان نیست که بر تاکتیکی و سیاسی بودن حمل کنیم. هدف و حکمت تقیۀ مداراتى جلب محبت ومودت و وحدت کلمه مسلمانان و دوری از تفرقه و اختلاف است. احادیث بسیار زیادی در این موضوع وارد شده که به شیعیان امر به این نوع تقیه کرده اند: هِشَامٍ الْکِنْدِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ إِیَّاکُمْ أَنْ تَعْمَلُوا عَمَلًا یُعَیِّرُونَّا بِهِ فَإِنَّ وَلَدَ السَّوْءِ یُعَیَّرُ وَالِدُهُ بِعَمَلِهِ کُونُوا لِمَنِ انْقَطَعْتُمْ إِلَیْهِ زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا عَلَیْهِ شَیْناً صَلُّوا فِی عَشَائِرِهِمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ لَا یَسْبِقُونَکُمْ إِلَى شَیْءٍ مِنَ الْخَیْرِ فَأَنْتُمْ أَوْلَى بِهِ مِنْهُمْ وَ اللَّهِ مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْءٍ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِنَ الْخَبْءِ قُلْتُ وَ مَا الْخَبْءُ قَالَ التَّقِیَّةُ(۶) . هشام کندى گوید: شنیدم امام صادق علیه السّلام میفرمود؛ مبادا کارى کنید که ما را بدان سرزنش کنند، همانا فرزند بد، پدرش را به کردار او سرزنش کنند، براى کسى که به او دل دادهاید (امام خود) زینت باشید و عیب و ننگ مباشید، در میان عشایر آنها نماز بخوانید (به نماز جماعت عامه حاضر شوید) و از بیمارانشان عیادت کنید و بر جنازه آنها حاضر شوید، مبادا آنها در هیچ خیرى از شما پیشى گیرند که شما نسبت بخیر از آنها سزاوارترند، بخدا سوگند که خدا بچیزى که محبوبتر باشد نزد او از خبء عبادت نشده، عرضکردم خبء چیست؟ فرمود: تقیه. دلالت این روایت بر تقیه مداراتى تمام است؛ زیرا جمله «کونوا» صیغه امر و دالّ بر وجوب است. مطالبى از روایت استفاده مى شود که عبارتند از: ۱. حضور در مجالس ومساجد و مدارا کردن و عیادت مریض ها و تشییع جنازۀ مردگان آنان مطلوب ائمه (علیهم السلام) بوده و مورد تأکید آنهاست. ۲. براساس این روایت مدارا کردن با اهل سنت و شرکت در مراسم عبادى- اخلاقى آنان، تقیه نامیده شده است. (با اینکه در این موارد خوف ضرر به جان و مال و ناموس وجود ندارد) گفتنى است که سند روایت نیز بى اشکال و صحیح است و فقهاء دلالت روایت را پذیرفته اند؛ از جمله: حضرت امام خمینى (ره) در مقام بیان دلالت این روایت مى نویسد: «ظهور روایت، در مقام تشویق انجام عمل بر طبق نظریات آنها و خواندن نماز در مساجد ایشان است و بى شک خواندن نماز در مساجد آنها مستلزم ترک برخى از اجزاء و یا شرایط و یا انجام برخى از موانع است. با این وصف حضرت فرموده این عمل بهترین عبادت است و این عبارت دفع استبعاد از صحت عمل است». بسیارى از فقهاى دیگر نیز دلالت این روایت را بر تقیه مداراتى، دست کم در مورد روایت؛ یعنى شرکت در نمازهاى جماعت آنان پذیرفته اند؛ از جمله حضرت آیة اللّه خویى با اینکه صحت نماز با تقیۀ مداراتى را مورد خدشه قرار داده.پس از گزارش این روایت مى نویسد: «از این روایت استفاده مى شود که حکمت تشریع تقیه در مورد شرکت در نماز جماعت و مانند آن، مبتنى بر ترس از ضرر نیست بلکه حکمت مدارا کردن با آنان و رعایت مصلحت نوعیّه و اتحاد کلام مسلمانان است، بى آنکه ترک شرکت در نماز جماعت ضررى را در پى داشته باشد؛ زیرا در آن روزگار یاران امام به «تشیّع» معروف بودند. بنابراین امر امام (علیه السلام) به شرکت در نماز آنان، به جهت شناخته نشدن اصحاب نبوده، بلکه براى مؤدب شدن به اخلاق نیکو بوده تا با این رفتار، شیعه با اوصاف زیبا و دور از تعصب و عناد و لجاجت شناخته شوند و گفته شود خدا رحمت کند جعفر را که اصحاب خوبى تربیت کرده است». (۷) لذا وقتی مقام معظم رهبری وحدت را اصل اسلامی می شمارد به پشتوانه انبوهی از آیات و رویات می باشد و نه بخاطر مسائل حکومت داری. کمااینکه ایشان فرمودند: امروز وحدت براى شما، هم تاکتیک و هم استراتژى و هم یک اصل اسلامى است و همیشه براى شما لازم است. امروز اگر بخواهید به قضایا خیلى سیاسى نگاه کنید، وحدت براى شما لازم است. البته نباید به وحدت به چشم تاکتیک نگاه کرد؛ وحدت یک اصل اسلامى است: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا». یعنى اعتصام به حبل اللّه، جمیعاً و مجتمعاً لازم است. اعتصام به حبل اللّه، به صورت تکتک ممکن نمىشود: «و لا تفرّقوا» (۸) نتیجه اینکه شیعه و اهل سنت در بسیاری از عقاید همچون توحید و معاد و نبوت وحدت دارند و وحدت در این موارد ربطی به مباحث سیاسی ندارد. نمی توان به صرف وجود اختلاف تفسیر در اصول اساسی اعتقادی همچون توحید و معاد و نبوت بر اختلاف و عدم وحدت حکم کرد. زیرا وحدت دراساس این اصول اعتقادی می باشد نه در تفاسیر آن. اگر ملاک تفسیر هر مذهب در مورد اصول اعتقادی باشد در خود مذاهب نیز بین علمای آن مذهب اختلاف تفسیر و سلیقه وجود دارد و در این صورت هیچ وحدتی نباید در کار باشد. پانوشت:۱ - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با حجّةالاسلام والمسلمین محمّدی ری شهری و دست اندرکاران امور حج ۱۳/۱۲/۱۳۷۶۲ - إقبال الأعمال (ط - القدیمة)؛ ج۱؛ ص ۴۶۴۳ - مهدى موعود (ترجمه جلد ۵۱ بحار الأنوار)؛ متن؛ ص ۹۲۳۴ - وسائل الشیعة؛ ج۲۷؛ ص ۵۰ ص سَتَفْتَرِقُ أُمَّتِی عَلَى ثَلَاثٍ وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً فِرْقَةٌ مِنْهَا نَاجِیَةٌ وَ الْبَاقُونَ هَالِکُونَ وَ النَّاجُونَ الَّذِینَ یَتَمَسَّکُونَ بِوَلَایَتِکُمْ الخصال؛ ج۲؛ ص ۵۸۴...إِنَّ أُمَّتِی سَتَفْتَرِقُ عَلَى اثْنَتَیْنِ وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً یَهْلِکُ إِحْدَى وَ سَبْعُونَ وَ یَتَخَلَّصُ فِرْقَةٌ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ ص مَنْ تِلْکَ الْفِرْقَةُ قَالَ الْجَمَاعَةُ الْجَمَاعَةُ الْجَمَاعَةُ۵ - الکافی (ط - الإسلامیة) / ج۲ / ۲۱۷ / باب التقیة ... ص : ۲۱۷۶ - التنقیح فی شرح العروة الوثقى، ج ۴، ص ۳۱۶.۷ - صحیفه امام ج۱۶ ۴۱۹ ۸ - بیانات سال۱۳۶۸ ۲۷۷ بیانات در دیدار با رئیس جمهور موقت افغانستان و رهبران مجاهدان افغانیى ... ص : ۲۷۵نویسنده: حجت الاسلام میثم صفرینبع: مجله هابیل
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
تحریک عواطف مذهبی اهل سنت گناه است/ وحدت، تاکتیکی و مصلحتی نیست
گزیده ای از بیانات رهبر انقلاب درباره وحدت اسلامی تحریک عواطف مذهبی اهل سنت گناه است وحدت تاکتیکی و مصلحتی نیست شناسهٔ خبر 2858561 - چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی شاید به جرات بتوان ادعا کرد که پربسامدترین مفهومی که رهبری در دو سه سمعاون سیاسی استانداری گیلان:انتخابات در کشور ما به عنوان یک راهبرد اصلی در نظام بین الملل است
معاون سیاسی استانداری گیلان انتخابات در کشور ما به عنوان یک راهبرد اصلی در نظام بین الملل است استانها > گیلان - معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان گفت انتخابات در کشور ما به عنوان یک راهبرد اصلی در نظام بین الملل است و به همین دلیل است که دنیا نمی تواند این را نامعاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر: کار طاقتفرسا و معیشت ناچیز خبرنگاران را از رسالت اصلی خود باز نداش
معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر کار طاقتفرسا و معیشت ناچیز خبرنگاران را از رسالت اصلی خود باز نداشته استمعاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر گفت کار سخت و طاقتفرسا و معیشت ناچیز خبرنگاران را از رسالت اصلی خود که همان تبیین اندیشه و تفکرات امام راحل و رهبری استولایتی: اهل بیت (س) باید محور اصلی وحدت مسلمانان باشد
ولایتی اهل بیت س باید محور اصلی وحدت مسلمانان باشد مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بینالملل گفت باید دست های پنهانی را که درصدد تفرقه میان مسلمانان هستند افشا کنیم و با بهره برداری از اشتراکات مسلمانان محبت به اهل بیت ع را به عنوان محور اصلی وحدت معرفی کنیم به گزارشمحورهای سه گانه انقلاب اسلامی؛ مقاومت، بیدار اسلامی و آزادی
سیدعمار حکیم عنوان کرد محورهای سه گانه انقلاب اسلامی مقاومت بیدار اسلامی و آزادی شناسهٔ خبر 2884295 - یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس مجلس اعلی اسلامی عراق با اشاره به انقلاب اسلامی اظهار داشت این انقلاب از نبرد استکبار و استضعاف سخن گگسترش فرهنگ رضوی رویکرد اصلی در برنامههای دهه کرامت
یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۵ دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی از آمادگی کامل این نهاد مذهبی برای هر چه بهتر برگزار کردن برنامههای دهه کرامت در سال جاری خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی با بیان این مطلب گفرییس شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن:جنگ اصلی ما با عربستان هنوز آغازنشده است
رییس شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن جنگ اصلی ما با عربستان هنوز آغازنشده است تهران - ایرنا - صالح الصماد رییس شورای سیاسی جنبش انصار الله گفت جنگ اصلی ما با عربستان هنوز آغازنشده است و روزهای سیاهی در انتظار این کشور خواهد بود به گزارش خبرگزاری رسمی یمن سبا الصماد روز یکشنبهالعربیه: اصلاحات گسترده عراق، چه تاثیری بر سرنوشت بازیگران اصلی صحنه سیاسی این کشور خواهد داشت؟
العربیه اصلاحات گسترده عراق چه تاثیری بر سرنوشت بازیگران اصلی صحنه سیاسی این کشور خواهد داشت نخست وزیر عراق اصلاحات اساسی را در خصوص ساختار سیاسی این کشور به اجرا گذاشت به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه حیدر عبادی – نخست وزیر عراق – روز شنبه اصلفعالیت های علمی و سیاسی امام صادق(ع)/ نحوه تعامل امام با اهل سنت
در گفتگو با کارشناسان بررسی شد فعالیت های علمی و سیاسی امام صادق ع نحوه تعامل امام با اهل سنت شناسهٔ خبر 2879865 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام صادق ع بحث تبیین اسلام را مبنای کار خود قرار داده بودند امام ع حتی گاهی نظرات علصنعت بیمه نیازمند تغییری اساسی / مشتریمداری، وظیفه اصلی بانکها
صنعت بیمه نیازمند تغییری اساسی مشتریمداری وظیفه اصلی بانکها عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت در رابطه با وضعیت بیمه باید یک تغییر اساسی در رویکرد و عملکرد داشته باشیم ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها